Αν μια αστυνομική επιχείρηση έχει μείνει στη σύγχρονη ιστορία των αγροτικών κινητοποιήσεων σίγουρα είναι η επιχείρηση «βουλκανιζατέρ» που πέταξε από την εθνική οδό τα τρακτέρ των αγροτών μετά από δολιοφθορά.
Μιλάμε για την τιμημένη δεκαετία του ΄90, 28 χρόνια πίσω, όταν ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ήταν μεγαλοστέλεχος του ΠΑΣΟΚ και υπουργός Δημόσιας Τάξης με πρωθυπουργό τον Κώστα Σημίτη.
Με την ευκαιρία των αγροτικών κινητοποιήσεων που έχουν φέρει στο καναβάτσο την κυβέρνηση Μητσοτάκη είπαμε να θυμηθούμε την επιχείρηση «βουλκανιζατέρ» μια και ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης εν έτει 2025 είναι, πια, μεγαλοστέλεχος της ΝΔ και υπουργός Προστασίας του Πολίτη με πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Επιχείρηση «βουλκανιζατέρ»

Από τον Δεκέμβριο του 1996 μέχρι και τον Φεβρουάριο του 1997, η κυβέρνηση Σημίτη δοκιμάστηκε σκληρά καθώς χιλιάδες αγρότες ξεχύθηκαν με τα τρακτέρ και απέκλεισαν τις εθνικές οδούς.
Την οργή των αγροτών είχαν προκαλέσει οι μειωμένες επιδοτήσεις λόγω των αλλαγών στην Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) της ΕΕ, οι χαμηλές τιμές παραγωγού σε βαμβάκι, καπνό, σιτηρά και το υψηλό κόστος παραγωγής (λιπάσματα, καύσιμα, μηχανήματα).
Τα μπλόκα των αγροτών με τα τρακτέρ να έχουν αποκλείσει τις εθνικές οδούς ήταν πολυήμερα καθώς σε κάποια σημεία έμειναν όρθια για περισσότερες από 50 ημέρες.
Όπως ήταν αναμενόμενο οι πολυήμερες κινητοποιήσεις κούρασαν και τους αγρότες με αποτέλεσμα να αλλάξει η τακτική τους και να παραμένουν στα μπλόκα το βράδυ με βάρδιες καθώς η κόπωση ήταν μεγάλη.
Το πιο κρίσιμο αγροτικό μπλόκο με τρακτέρ ήταν στις Μικροθήβες. Για να μπορέσουν να αντέξουν οι αγρότες τις κινητοποιήσεις που ξεπερνούσαν τον 1,5 μήνα, άρχισαν το βράδυ να κάνουν εναλλάξ βάρδιες.
Τα τρακτέρ ήταν παρκαρισμένα αριστερά και δεξιά της Εθνικής Οδού και μετά τα μεσάνυχτα και μέχρι το ξημέρωμα έμεναν στο μπλόκο επτά με δέκα αγρότες προκειμένου οι άλλοι να ξεκουραστούν. Μαζί με τους αγρότες αποχωρούσαν και οι δημοσιογράφοι οι οποίοι επέστρεφαν νωρίς το πρωί όταν επέστρεφε στο μπλόκο και ο μεγάλος αριθμός των αγροτών.
Η κυβέρνηση και η αστυνομία είχαν προσέξει ότι η συντριπτική πλειονότητα των αγροτών αποχωρούσε από το μπλόκο το βράδυ και έμενε εξαιρετικά μικρός αριθμός αγροτών στο μπλόκο.
Τότε ήταν που έπεσε η φαεινή ιδέα – άγνωστο από ποιον – της εξολόθρευσης των αγροτικών κινητοποιήσεων και των μπλόκων μέσα από δολιοφθορά στα αφύλακτα τρακτέρ.
Η επιχείρηση «βουλκανιζατέρ» εκτυλίχθηκε τα ξημερώματα της 8ης Φεβρουαρίου του 1997, ημέρα Σάββατο.
Πώς ξεφούσκωσαν τα λάστιχα των τρακτέρ

Οι δυνάμεις των ΜΑΤ εμφανίστηκαν αιφνιδιαστικά τα ξημερώματα και συνέλαβαν του 9 παραγωγούς που είχαν τη νυχτερινή βάρδια στο μπλόκο με τα τρακτέρ στις Μικροθήβες.
Στη συνέχεια τα ΜΑΤ ξεφούσκωσαν τα λάστιχα των τρακτέρ που ήταν παρκαρισμένα αριστερά και δεξιά της εθνικής οδού έτσι ώστε οι αγρότες το πρωί να μην μπορούν να τα κινήσουν. Καταγγελίες αγροτών ανέφεραν ότι εκτός από το ξεφούσκωμα στα λάστιχα οι αστυνομικοί έκαναν και δολιοφθορά στη μηχανή των τρακτέρ.
Παράλληλα πολυπληθείς αστυνομικές δυνάμεις είχαν αποκλείσει το σημείο με αποτέλεσμα το πρωί οι εκατοντάδες αγρότες που επέστρεφαν στο μπλόκο να έχουν αποκλειστεί.
Τα ρεπορτάζ της εποχής αναφέρουν ότι πάνω από 500 αγρότες συγκεντρώθηκαν στον επαρχιακό δρόμο Βόλου-Φαρσάλων, κάτω από την γέφυρα των Μικροθηβών, με τους άνδρες των ΜΑΤ να κατευθύνονται προς το μέρος τους. Λίγα λεπτά αργότερα, οι συγκεντρωμένοι ήταν πάνω από 1.000 και με άγριες διαθέσεις για συγκρούσεις με τα ΜΑΤ.
Η Συντονιστική Επιτροπή φοβούμενη αιματοκύλισμα από τα ΜΑΤ έκανε εκκλήσεις στους αγρότες να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους και να απομακρυνθούν από την εθνική οδό. Στη συνέχεια κάλεσαν τους αγρότες σε συλλαλητήριο στην πλατεία Αλμυρού και την επομένη, την Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 1997 πραγματοποιήθηκε μια από τις μεγαλύτερες αγροτικές κινητοποιήσεις στις Μικροθήβες με τη συμμετοχή και άλλων φορέων εκτός, όμως, της εθνικής οδού καθώς σταδιακά ο δρόμος δόθηκε στην κυκλοφορία.
Τι 1997, τι 2025
Από την επιχείρηση «βουλκανιζατέρ» όπου τα ΜΑΤ ξεφούσκωσαν τα λάστιχα των τρακτέρ έχουν περάσει 28 χρόνια.
Πολλά έχουν αλλάξει. Όχι, όμως, ο σερίφης Χρυσοχοΐδης που καλείται αυτή τη φορά από την κυβέρνηση Μητσοτάκη να απομακρύνει τα τρακτέρ από τις εθνικές οδούς.
Αυτό, όμως, που σίγουρα έχει αλλάξει είναι ότι οι αγροτικές κινητοποιήσεις του 2025 δεν οφείλονται σε αλλαγές στην ΚΑΠ της ΕΕ.
Φέρουν την υπογραφή Μητσοτάκη, Βορίδη, Αυγενάκη αλλά και του «φραπέ» και του «χασάπη» καθώς εξαιτίας του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ και της δικογραφίας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας οι αγροτικές επιδοτήσεις έχουν «παγώσει» μέχρι να γίνουν οι έλεγχοι.
Για να το πούμε απλά οι αγρότες δεν πληρώνονται τις επιδοτήσεις γιατί ο ΟΠΕΚΕΠΕ επί κυβέρνησης Μητσοτάκη μοίραζε εκατομμύρια σε «μαϊμού» αγρότες μέχρι που η Λάουρα Κοβέσι, η Ευρωπαία εισαγγελέας, μπήκε στον ΟΠΕΚΕΠΕ και ξεσκέπασε το φαγοπότι.
/neostrategy.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις



















































