Ο εκνευρισμός των Αμερικανών και ο φόβος τους να μην έχουν τα F-35 στην Ελλάδα την τύχη των Eurofighter. Γιατί ο Μητσοτάκης δεν είδε στην Ουάσιγκτον τον CO της Lockheed Martin.

Ο χρόνος αγοράς των 20 F-35 ύψους 3,5 δισ. δολαρίων θα εξαρτηθεί από το κατά πόσον έχει διάθεση ή όχι η Lockheed Martin να κάνει γενναία επένδυση στην ΕΑΒ! Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η συμμετοχή ή μη της Ελλάδας στο πρόγραμμα του F-35 θα εξακολουθεί να βρίσκεται στον αέρα, όπως συμβαίνει εδώ και μια εικοσαετία. Αυτό προκαλεί εκνευρισμό στην αμερικανική πλευρά, καθώς γνωρίζει ότι, όσο δεν υπογράφεται τελική σύμβαση, η πώληση F-35 στην Ελλάδα δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένη. Άλλωστε, η αγοραπωλησία όπλων καθορίζεται από τις ανάγκες και τις συγκυρίες όπως: Η αγορά των Rafale που έγινε με Fast Track διαδικασία κατά την διάρκεια της κρίσης του Αυγούστου του 2020. Ή η ακύρωση της αγοράς των Eurofighter Typhoon το 2003 από την κυβέρνηση Σημίτη εξ αιτίας της δημοσιονομικής στενότητας που είχε προκληθεί λόγω της αγοράς των Γαλλικών Μιράζ 2000-5!

Το παρασκήνιο για τον μη ακριβή χρονικό προσδιορισμό αγοράς των F-35 έχει ως εξής:

Στο Μέγαρο Μαξίμου υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία για τις προθέσεις της LM ως προς την ΕΑΒ, γι’ αυτό και ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξέφρασε απροθυμία στο να συμπεριλάβει στο πρόγραμμα του στην Ουάσιγκτον συνάντηση με τον CO της κατασκευάστριας εταιρίας!

Παρά την διαρκή αισιοδοξία του υπουργού Ανάπτυξης για οτιδήποτε αμερικανικό, το Μέγαρο Μαξίμου διαπιστώνει ότι αν το θέμα εξεύρεσης σοβαρού επενδυτή για την ΕΑΒ βρίσκεται στο τραπέζι εδώ και 2,5 χρόνια, καμία – σοβαρή και αξιόπιστη – πρόταση δεν έχει υποβληθεί στην Αθήνα από τις ΗΠΑ.

Ωστόσο, αυτό που εκνεύρισε τον Κυριάκο Μητσοτάκη είναι, ενώ ταξίδευε προς ΗΠΑ, έφτασε στα χέρια του Άδωνι Γεωργιάδη (σημειωτέον δεν είχε συμπεριληφθεί στο κυβερνητικό για τις ΗΠΑ) επιστολή της Lockheed Martin, γραφειοκρατικού περιεχομένου, που γενικά και αόριστα εξέφραζε την πρόθεσή της να ξεκινήσει συζητήσεις με την ελληνική πλευρά μήπως και εξευρεθεί επενδυτική πρόταση για την ΕΑΒ!

Προς στιγμήν, εδόθη η εκτίμηση στον πρωθυπουργό ότι η συγκεκριμένη επιστολή ήταν το πολυπόθητο μήνυμα ότι η LM εκφράζει την πρόθεσή της να επενδύσει στην ΕΑΒ, όμως, με μια πιο προσεκτική ανάγνωση, διαπιστώθηκε ότι το ενδεχόμενο αμερικανικής επένδυσης είναι στον αέρα και ουδείς – ούτε από τον Λευκό Οίκο, ούτε από το Κογκρέσο – μπορεί να το εγγυηθεί.

Αυτός ήταν και ο πραγματικός λόγος για τον οποίο ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν προσδιόρισε χρονικά την αγορά των F-35. Κάτι παρατείνει την αγωνία της LM, η οποία γνωρίζει ότι τα εξοπλιστικά προγράμματα οι προθέσεις των πολιτικών παραμένουν στον αέρα, μέχρι τη στιγμή που μπαίνει η τελική υπογραφή της σύμβασης. Κατά το παρελθόν, με το ίδιο τρόπο διολίσθαινε χρονικά και τελικά ακυρώθηκε το πρόγραμμα των Eurofighter Typhoon!

Εδώ και καιρό, έχει διαφανεί ότι με όχημα την ΕΑΒ η κυβέρνηση επιχειρεί να κάνει «επενδυτικό παιχνίδι» ανάλογο με εκείνο που είχε κάνει με τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά.

Ωστόσο, στην περίπτωση της ΕΑΒ η εμπλοκή της αμερικανικής Lockheed Martin σε ένα μελλοντικό επενδυτικό φαντάζει ως μονόδρομος. Η μεγαλύτερη εμπλοκή της αμερικανικής παρουσίας (Lockheed Martin) στην ΕΑΒ, τα τελευταία χρόνια, χάριν της συμφωνίας ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ για τον εκσυγχρονισμό των F-16 έχει προσδώσει υπεραξία στην εταιρία, αλλά και επαρκές εργατοτεχνικό προσωπικό με την επιβαλλόμενη εργασιακή ειρήνη.

Η Lockheed Martin είναι ο μοναδικός ουσιαστικός πελάτης της ΕΑΒ, αντιπροσωπεύοντας πάνω από 75% του ετήσιου τζίρου των 55-70 εκ ευρώ με 1.200 εργαζόμενους σ’ ένα οικόπεδο 1.800 στρεμμάτων εκ των οποίων τα 150 στρέμματα είναι στεγασμένα ως χώροι παραγωγής.

Ωστόσο, η αξιωματική αντιπολίτευση διαρκώς καταγγέλλει την κυβέρνηση ότι απαξιώνει την αμυντική βιομηχανία.

ieidiseis.gr

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ EPA/Petros Karadjias / POOL

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις