Για κυβερνητικές παλινωδίες, ολέθριες αποφάσεις για τη μετεγκατάσταση του εργοστασίου των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ), τρομερές καθυστερήσεις, χορό μελετών και εκατομμυρίων ευρώ γι’ αυτές, με μηδενικό αποτέλεσμα που ήδη έχουν σοβαρές συνέπειες για την ελληνική αμυντική βιομηχανία, κάνει λόγο το ΠΑΣΟΚ σε ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή.

Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του κ’ομματος, στην ερώτηση:

α. Συνοψίζονται οι σοβαρές αρνητικές συνέπειες σε ότι αφορά, αφενός στην άσκοπη οικονομική επιβάρυνση, και αφετέρου στην απαξίωση και υπονόμευση της λειτουργίας και της προοπτικής ανάπτυξης των ΕΑΣ, κυρίως εξαιτίας της αδικαιολόγητης διετούς χρονικής καθυστέρησης καθορισμού του Λαυρίου ως χώρου υποδοχής του εργοστασίου, αντί της Μάνδρας που ήταν η αρχική κυβερνητική επιλογή.

β. Καλούνται οι αρμόδιοι υπουργοί να καταθέσουν στοιχεία για την άσκοπη οικονομική επιβάρυνση του ελληνικού δημοσίου που αφορούσαν στην εκτέλεση μελετών για την τελικά ματαιωμένη μετεγκατάσταση των ΕΑΣ στη Μάνδρα και να τοποθετηθούν αναφορικά με την προοπτική επαναλειτουργίας των γραμμών παραγωγής βλημάτων μεσαίων και μεγάλων διαμετρημάτων μετά την εν λόγω μετεγκατάσταση του εργοστασίου στο Λαύριο.

γ. Ζητείται ενημέρωση ως προς το σχεδιαζόμενο πεδίο συνεργασίας των ΕΑΣ με εταιρείες της Τσεχίας, καθώς και ως προς τις τυχόν ενέργειες της κυβέρνησης για τη διασφάλιση της πιστοληπτικής και οικονομικής τους ικανότητας.

Αναλυτικά:

Σύμφωνα με την πλέον πρόσφατη απόφασή του, στις 20 Μαΐου 2024, το Διοικητικό Συμβούλιο των ΕΑΣ αποφάσισε ομοφώνως, ότι η μετεγκατάσταση του εργοστασίου του Υμηττού θα γίνει στο εργοστάσιο της εταιρίας στο Λαύριο. Με αυτή την απόφαση τροποποιήθηκε η από 13 Φεβρουαρίου 2014 προγενέστερη σχετική απόφαση, σύμφωνα με την οποία, χώρος υποδοχής του εργοστασίου Υμηττού θα ήταν το εργοστάσιο της Μάνδρας.

Η αρχική απόφαση για την μετεγκατάσταση του εργοστασίου των ΕΑΣ στη Μάνδρα και το κλείσιμο του εργοστασίου του Υμηττού είχε ήδη ληφθεί και ανακοινωθεί στην διοίκηση των ΕΑΣ με την από 14 Απριλίου 2022 με επιστολή του γενικού γραμματέα του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Νικολάου Κουλοχέρη. Και αυτό, σε αντιδιαστολή με τη διαφορετική άποψη, τόσο του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρίας κ. Νικ. Κωστόπουλου (με την από 2 Ιουλίου 2021 επιστολή του στην Deloitte), όσο και του τέως υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Σταϊκούρα (με τη από 14 Απριλίου 2021 δημόσια δήλωσή του), οι οποίοι αμφότεροι προέκριναν ως καταλληλότερο χώρο υποδοχής το εργοστάσιο του Λαυρίου.

Συνεπώς, η από πάσης άποψης εύλογη απόφαση μετεγκατάστασης του εργοστασίου των ΕΑΣ στο Λαύριο καθυστέρησε τρία και πλέον χρόνια από την αντίστοιχη εξαγγελία του πρωθυπουργού.

Αναθέσεις μελετών

Επιπλέον, αναφέρεται στην ερώτηση:

-Από μελετητικές εργασίες για τη μερική μετεγκατάσταση του Υμηττού στη Μάνδρα που ανατέθηκαν σε διάφορους ιδιωτικούς φορείς από τα ΕΑΣ, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ, προέκυψε κόστος που υπερβαίνει τα 3.000.000 ευρώ.

-Σύμφωνα με την σύμβαση ανάθεσης του έργου της μετεγκατάστασης στη Μάνδρα από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προς το ΤΑΙΠΕΔ, ο συνολικός προϋπολογισμός ανήλθε σε 18.494.600 ευρώ. Στα πλαίσια αυτής της σύμβασης ανατέθηκαν σε ιδιωτικούς φορείς τρεις μελέτες (αρχιτεκτονική, στατική και ηλεκτρομηχανολογική) σημαντικού κόστους, ενώ προκηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ διαγωνισμός για την διαμόρφωση των χώρων του εργοστασίου της Μάνδρας, προϋπολογισμού 7.112.956 ευρώ.

-Αμέσως μετά την επιστολή του κ. Κουλοχέρη, στις 22 Ιουνίου 2022 (συνεδρίαση 218), το ΔΣ των ΕΑΣ ακύρωσε τρείς εξαγωγικές συμβάσεις ύψους 2.641.818 ευρώ, λόγω και της απόφασης για μετεγκατάσταση μέχρι 31/12/2022, με πρόσθετη επιβάρυνση 130.842 ευρώ από κατάπτωση εγγυητικών επιστολών.

-Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, με την από 3 Οκτωβρίου 2022 απάντηση σε σχετική ερώτηση του ΠΑΣΟΚ, ανέφερε προγράμματα προϋπολογισμού 309.854.837 ευρώ, τα οποία είχε πρόθεση να αναθέσει στα ΕΑΣ. Όμως καμιά ανάθεση δεν πραγματοποιήθηκε, ως απόρροια της απόφασης του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών να κλείσει το εργοστάσιο του Υμηττού μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022.

Με βάση τα παραπάνω, το κόμμα θέτει τα εξής ερωτήματα:

1. Ποιο είναι το συνολικό κόστος των μελετητικών και λοιπών συμβάσεων που έχουν αναθέσει τα ΕΑΣ., το τπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ από τον Απρίλιο του 2021 και μέχρι 31 Μαΐου 2024 σχετικά με την μετεγκατάσταση των ΕΑΣ;

2. Ποια είναι η αξία της σύμβασης και ποιο το ύψος των μέχρι τώρα πληρωμών από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (ως αναθέτουσα αρχή) και το ΤΑΙΠΕΔ (ως εργοδότης) προς την κοινοπραξία S&D Consultants, με έργο υποβολή μελετών (αρχιτεκτονικής, στατικής και ηλεκτρομηχανολογικής) για τη μετεγκατάσταση στην Μάνδρα με ημερομηνία παράδοσης 19 Δεκεμβρίου 2023;

Επιπλέον, στην ερώτηση αναφέρεται ότι έως τώρα:

-Δεν δόθηκαν εξηγήσεις γιατί δεν επιλέχθηκε εξ αρχής ως χώρος μετεγκατάστασης το εργοστάσιο του Λαυρίου που αποδεδειγμένα πληρούσε όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις.

-Διαπιστώθηκαν σοβαρά λάθη σε κρίσιμα πρωτογενή στοιχεία των μελετών μετεγκατάστασης.

-Δαπανήθηκαν σημαντικά ποσά για μελέτες κ.λπ., από το 2021 και μέχρι πρόσφατα, για την μετεγκατάσταση στο εργοστάσιο της Μάνδρας αν και ήταν εξ αρχής προφανές ότι ήταν μια λανθασμένη απόφαση.

Υποπτοι σχεδιασμοί

Ως εκ των ανωτέρω, η ίδια η πραγματικότητα επιβεβαίωσε τις δημόσιες επισημάνσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ./Κινήματος Αλλαγής, περί ευκαιριακής, πρόχειρης, άνευ στοιχειώδους τεκμηρίωσης και επιβλαβούς για το δημόσιο συμφέρον και την εθνική ασφάλεια, εξαγγελίας και διαδικασίας υλοποίησης της μετεγκατάστασης, ενώ παράλληλα ενίσχυσε τις ανησυχίες μας ότι, μέσω αυτής, υπήρξε σχεδιασμός να κλείσουν σημαντικές δραστηριότητες της εταιρίας.

Η ανακοίνωση για την μετεγκατάσταση των ΕΑΣ από τον Υμηττό αξιολογήθηκε από την αρχή θετικά από το ΠΑ.ΣΟ.Κ./Κίνημα Αλλαγής, αλλά παράλληλα εκφράσαμε σοβαρές ανησυχίες για την προχειρότητα του σχεδιασμού, σοβαρές αντιρρήσεις για το κλείσιμο των γραμμών παραγωγής μεσαίων και μεγάλων διαμετρημάτων και σοβαρές αμφιβολίες για την καταλληλόλητα και την επάρκεια χώρων του εργοστασίου της Μάνδρας ως εναλλακτική επιλογή μετεγκατάστασης του εργοστασίου του Υμηττού.

Οι Τσέχοι

Ακόμα, σημειώνει το ΠΑΣΟΚ, από την 14η Απριλίου 2022 και μετά η κυβέρνηση και η διοίκηση των ΕΑΣ διαπραγματεύονταν με την M.S.M. Export, αναφορικά με τη συνδιαχείριση του εργοστασίου του Λαυρίου και συνεπώς η απόφαση μετεγκατάστασης στην Μάνδρα και το κλείσιμο των γραμμών παραγωγής μεσαίων και μεγάλων διαμετρημάτων ενδεχομένως αποτελούσε απαίτηση της ξένης εταιρίας.

Και ερωτά:

-Το πεδίο συνεργασίας με την M.S.M. Export, εκτός από την ίδρυση της κοινοπραξίας προς συνεκμετάλλευση των δραστηριοτήτων στο εργοστάσιο του Λαυρίου, σχεδιάζεται να επεκταθεί και σε άλλους τομείς;

-Το πεδίο συνεργασίας με εταιρίες της Τσεχίας και την Μ.Ι.Μ.Α. (ως εταιρία που αντιπροσωπεύει την Τσέχικη βιομηχανία όπλων), προβλέπεται να επεκταθεί και στο εργοστάσιο του Αιγίου;

-Έχει ελεγχθεί η οικονομική και πιστοληπτική ικανότητα της M.S.M. Export από την κυβέρνηση, τη διοίκηση των ΕΑΣ ή από άλλο φορέα, και αν ναι, ποιο είναι το σχετικό πόρισμα;

-Τι ακριβώς εξυπηρετεί η επιλογή της κυβέρνησης και της διοίκησης των ΕΑΣ να επιδιώξουν κοινοπρακτική συνεργασία της ελληνικής εταιρίας με την M.S.M. Export και όχι με την ίδια την M.S.M.;

neostrategy.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις