Το ατύχημα έγινε το 2017 και προκάλεσε θαλάσσια ρύπανση – Τι αναφέρει ο επικεφαλής τους Διεθνούς Ταμείου Αποζημιώσεων από Ρύπανση Πετρελαίου (International Oil Pollution Compensation, IOPC)

Το ατύχημα με το δεξαμενόπλοιο Αγία Ζώνη ΙΙ και την πρόκληση ρύπανσης απασχολεί τα διεθνή ΜΜΕ. Σε δημοσίευμα της εφημερίδας Tradewinds αναφέρεται ότι πέντε άντρες θα δικαστούν το 2024 στην Ελλάδα κατηγορούμενοι για συμμετοχή σε σκόπιμη διαρροή 3.800 βαρελιών πετρελαίου από δεξαμενόπλοιο ηλικίας 45 ετών για να αποκομίσουν οικονομικά οφέλη από την επιχείρηση καθαρισμού πολλών εκατομμυρίων δολαρίων. Ως πηγή αναφέρει ανώτερους αξιωματούχους.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα οι Έλληνες εισαγγελείς πιστεύουν ότι το χωρητικότητας 3.200-dwt Aγία Ζώνη II βυθίστηκε σε 35 μέτρα βάθος κοντά στο νησί Σαλαμίνα, τον Σεπτέμβριο του 2017, για να προκαλέσει ρύπανση.

Σύμφωνα με έκθεση του Διεθνούς Ταμείου Αποζημίωσης για τη Ρύπανση από Πετρέλαιο, το οποίο καταβάλλει αποζημιώσεις για μεγάλες θαλάσσιες πετρελαιοκηλίδες οι φερόμενοι ως δράστες ενδέχεται να ακολούθησαν μία αρχική αντίδραση για να επιδεινώσουν τις επιπτώσεις της ζημίας στις ακτές.

Μια έκταση 3 έως 4 χιλιομέτρων στο νησί επηρεάστηκε μαζί με 20 έως 25 χιλιόμετρα ακτογραμμής νότια του λιμανιού του Πειραιά και της Αθήνας, αναφέρεται.

Η Tradewinds επισημαίνει ότι μια σειρά από ελληνικές έρευνες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το ναυάγιο προκλήθηκε είτε από έκρηξη είτε από δύο μέλη του πληρώματος που άνοιξαν σκόπιμα τις βαλβίδες έρματος θαλασσινού νερού και εξηγεί:

«Τα μέλη του πληρώματος κατηγορούνται επίσης ότι άνοιξαν τα καλύμματα των δεξαμενών φορτίου για να διασφαλίσουν ότι το πετρέλαιο θα διαρρεύσει στη θάλασσα. Εννέα άτομα ερευνήθηκαν, και τα πέντε που πρόκειται να δικαστούν περιλαμβάνουν τον πλοίαρχο του Αγία Ζώνη ΙΙ, εκπροσώπους του πλοιοκτήτη, έναν βασικό φορέα καθαρισμού και τα δύο μέλη του πληρώματος, σύμφωνα με έκθεση που συνέταξε το IOPC Funds -Διεθνές Ταμείο Αποζημιώσεων από Ρύπανση Πετρελαίου (International Oil Pollution Compensation) για τα μέλη του με βάση ποινικό φάκελο που παρασχέθηκε από τις ελληνικές αρχές. Οι πέντε δεν κατονομάζονται στο έγγραφο».

dimosi12
Το δημοσίευμα της εφημερίδας Tradewinds

Οι εργολάβοι καθαρισμού υπέβαλαν στο Ταμείο IOPC, 34 αιτήσεις, ύψους 83,5 εκατ. ευρώ (89,5 εκατ. δολάρια), για τις εργασίες τους μετά τη διαρροή.

Το Ταμείο IOPC έχει εγκρίνει και καταβάλει 16 εκατ. ευρώ (17,1 εκατ. δολάρια) μέχρι στιγμής, ενώ οι απαιτήσεις καθαρισμού ανέρχονται στο 95% αυτών που θα καταβληθούν μέχρι τις αρχές Απριλίου 2024.

Ο διευθυντής του IOPC Funds, Gaute Sivertsen, δήλωσε στο TradeWinds ότι ο οργανισμός θα επιδιώξει να πάρει πίσω οποιαδήποτε χρήματα από άτομα ή ομάδες που θα βρεθούν υπεύθυνοι για την αρχική διαρροή.

“Αν θα κυνηγήσουμε τον πλοιοκτήτη και τον φορέα καθαρισμού, θα πρέπει να το δούμε”, δήλωσε στο TradeWinds.

«Πρώτα πρέπει να περάσει αυτό από τις νομικές διαδικασίες στην Ελλάδα. Έχει περάσει πολύς καιρός. Προσπαθούμε πάντα να ανακτήσουμε το κόστος μας αν είναι δυνατόν”, δήλωσε ο Sivertsen, αναφέροντας την περίπτωση της μεγαλύτερης πετρελαιοκηλίδας στη Νότια Κορέα το 2007, όταν το δεξαμενόπλοιο Hebei Spirit (χωρητικότητας 270.000-dwt, κατασκευής 1993) έχυσε 11.000 τόνους φορτίου ενώ βρισκόταν αγκυροβολημένο στα ανοιχτά του βορειοδυτικού λιμανιού Daesan, αφού χτυπήθηκε από τοπικό γερανό φορτηγίδας.

«Κάναμε προσφυγή μαζί με το [club προστασίας και αποζημίωσης] Skuld κατά της Samsung Heavy Industries και ανακτήσαμε ένα ποσό που στη συνέχεια αναδιανεμήθηκε στους συνεισφέροντες μας», δήλωσε.

protothema.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις