Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων βαδίζουν σταδιακά προς έναν στόλο που θα αποτελείται κυρίως από ηλεκτρικά οχήματα. Ωστόσο, αυτή η νέα εστίαση συνεπάγεται και θυσίες, και για πολλές μάρκες, ο κινητήρας diesel έχει γίνει όλο και λιγότερο σημαντικός.
Ενώ είναι πιθανό να εξακολουθείτε να βλέπετε κινητήρες diesel, οι επιλογές για τους ιδιώτες καταναλωτές γίνονται όλο και λιγότερες. Με τις παγκόσμιες μητροπόλεις όπως το Παρίσι και η Μαδρίτη να σχεδιάζουν την απαγόρευση του diesel από το 2025 και τους Καλιφορνέζους να επιλέγουν κυρίως ηλεκτρικά οχήματα έναντι των αυτοκινήτων με συμβατικό καύσιμο, υπάρχει σημαντικά μειωμένη αγορά για την θορυβώδη εναλλακτική του βενζινοκίνητου κινητήρα.
Κατασκευαστές σε όλο τον κόσμο έχουν ταχθεί κατά του diesel, όχι μόνο για περιβαλλοντικούς λόγους, αλλά και επειδή οι κινητήρες diesel κοστίζουν περισσότερο στην κατασκευή. Ίσως να βρείτε κάποιες εξαιρέσεις, αλλά αυτοί οι τέσσερις κατασκευαστές αυτοκινήτων είτε έχουν σταματήσει εντελώς την παραγωγή οποιουδήποτε οχήματος με κινητήρα diesel είτε έχουν δεσμευτεί να τερματίσουν την παραγωγή στο εγγύς μέλλον.
Porsche
Ενώ ορισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων κινούνται σταδιακά προς ένα μέλλον χωρίς diesel, η Porsche βρίσκεται ήδη εκεί από το 2018. Σε δημόσια ανακοίνωση, η Porsche δήλωσε ότι θα εξαλείψει πλήρως τη σειρά αυτοκινήτων της με κινητήρες diesel, αναφέροντας: “Η Porsche έχει πάντα προσαρμόσει την γκάμα των προϊόντων της στις απαιτήσεις των πελατών της και στην επιδίωξη της τεχνολογικής αριστείας.” Η απόφασή της αυτή οφειλόταν εν μέρει στη μειωμένη ζήτηση για οχήματα diesel και στον αυξανόμενο ενδιαφέρον για υβριδικά μοντέλα.
Κατά τη διάρκεια του 2017, τα diesel αποτελούσαν μόνο το 12% των παγκόσμιων πωλήσεων της εταιρείας. Αντιδρώντας στην αλλαγή της εστίασης των καταναλωτών, η Porsche δεσμεύτηκε να επενδύσει πάνω από 6 δισεκατομμύρια δολάρια για τη μετατροπή της γκάμας της σε υβριδικά και ηλεκτρικά μοντέλα. Ευτυχώς, η απώλεια των αυτοκινήτων με κινητήρα diesel δεν οδήγησε σε σειρά απολύσεων, καθώς η Porsche δήλωσε ότι η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα δημιούργησε στην πραγματικότητα πάνω από 1.500 θέσεις εργασίας στο εργοστάσιό της στο Zuffenhausen.
Έως το 2019, η κατασκευάστρια πολυτελών αυτοκινήτων είχε παρουσιάσει το πρώτο της πλήρως ηλεκτρικό σπορ αυτοκίνη – την Taycan.
Από τον Απρίλιο του 2024, η Porsche πρόσθεσε ένα ακόμα e-performance μοντέλο, την Macan Electric, και διαθέτει δύο υβριδικά μοντέλα, την Cayenne και την Panamera. Ωστόσο, ανάμεσα στην τρέχουσα γκάμα της, δεν υπάρχει απολύτως κανένας κινητήρας diesel.
Mitsubishi
Από το 2015 έως το 2018, ο αριθμός των μικρών αυτοκινήτων diesel που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη μειώθηκε από 825.591 σε 468.856 – μείωση 43%. Ως αποτέλεσμα, εταιρείες όπως η Mitsubishi αποφάσισαν να απομακρυνθούν οριστικά από τα diesel και να δώσουν μεγαλύτερη έμφαση είτε στα οχήματά τους με βενζίνη είτε να στραφούν περισσότερο προς τα ηλεκτρικά.
Το 2019, το Nikkei Asian Review αποκάλυψε ότι ο κατασκευαστής με έδρα το Τόκιο θα εγκαταλείψει τους κινητήρες diesel έως τον Δεκέμβριο του 2021. Παρόλο που δεν υπήρχε επίσημο χρονοδιάγραμμα για την πλήρη κατάργηση των οχημάτων diesel, η έκθεση ανέφερε ότι ο κατασκευαστής μείωνε τη γκάμα των SUV και των μικρών φορτηγών του με κινητήρες diesel στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη. Αναφερόταν επίσης ότι οι αναβαθμίσεις θα εξακολουθούσαν να εφαρμόζονται σε μοντέλα diesel όπως το Outlander καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021.
Μια γρήγορη αναζήτηση στο νέο απόθεμα της Mitsubishi δείχνει ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα για αγορά νέα μοντέλα diesel. Το Outlander, που ήταν από τα τελευταία οχήματα diesel του κατασκευαστή, διατίθεται πλέον ως υβριδικό μοντέλο plug-in βενζίνης/ηλεκτρικού ρεύματος.
Jeep and RAM
Προς μεγάλη απογοήτευση των μεγαλύτερων υποστηρικτών της σειράς των χρηστικών οχημάτων Jeep και RAM, η Chrysler (ή, πιο συγκεκριμένα, η μητρική της εταιρεία, Stellantis) αποφάσισε να τερματίσει την παραγωγή της σειράς EcoDiesel. Σε ένα ρεπορτάζ των Financial Times του 2018, η Fiat Chrysler επιβεβαίωσε ότι πραγματοποιούσε μια σημαντική στροφή μακριά από τα αυτοκίνητα diesel, κάτι που σήμαινε μεγάλες αλλαγές για την Jeep και την RAM.
Η Chrysler αργότερα, το 2022, επιβεβαίωσε ότι το τέλος των μοντέλων EcoDiesel Wrangler και RAM 1500 EcoDiesel πλησιάζει, και οι δύο γραμμές παραγωγής σταμάτησαν επίσημα την παραγωγή τους το 2023. Ως αποχαιρετισμό στην EcoDiesel, η Jeep κυκλοφόρησε το Wrangler Rubicon FarOut για το 2023.
Εφοδιασμένο με κινητήρα diesel 3.0L, η έκδοση FarOut ήταν μια λιμιτέ έκδοση για τους παλιούς οδηγούς Wrangler. Περιλάμβανε ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, γραφικό “Diesel 3.0L” στο καπό, μαύρα δερμάτινα καθίσματα με κόκκινες πινελιές και όλα όσα περιλαμβάνονται στα πακέτα Cold Weather Group, Heavy Duty Electrical Group, Trailer-Tow, LED lighting και Safety Group.
Ενώ το Wrangler εγκατέλειπε τον κινητήρα diesel, η Jeep συνέχισε να προσφέρει την έκδοση diesel του Jeep Gladiator. Τουλάχιστον για τον επόμενο χρόνο. Όπως και το Wrangler, έτσι και το EcoDiesel Gladiator αποχαιρετήθηκε με τη δική του έκδοση Rubicon FarOut πριν η Jeep εξαλείψει εντελώς τη σειρά diesel της. Σύμφωνα με αναφορές του 2023, η Jeep δήλωσε ότι θα επικεντρωθεί στα ηλεκτρικά οχήματα.
Volvo
Κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Κλίματος της Νέας Υόρκης το 2023, η Volvo ανακοίνωσε επίσημα τον τερματισμό της παραγωγής αυτοκινήτων diesel. Στο πλαίσιο της ανακοίνωσης, η Volvo δήλωσε ότι θα μετατρέψει ολόκληρη την γκάμα των οχημάτων της για ιδιώτες σε ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030, ξεκινώντας με την πλήρη διακοπή της παραγωγής αυτοκινήτων με κινητήρα diesel στις αρχές του 2024.
Ενώ η Volvo δημοσιοποίησε τα σχέδιά της κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Κλίματος της Νέας Υόρκης, είχε ήδη κάνει κινήσεις στα παρασκήνια για να τερματίσει την παραγωγή των οχημάτων εσωτερικής καύσης. Τον Νοέμβριο του 2022, ο κατασκευαστής πούλησε το μερίδιό του στην Aurobay. Μόλις ένα χρόνο νωρίτερα, η Volvo είχε συνάψει συνεργασία με την Geely Holding για την ανάπτυξη της θυγατρικής, η οποία προοριζόταν να επιβλέπει την εξέλιξη των κινητήριων συστημάτων, επιτρέποντας παράλληλα στη Volvo να “επικεντρωθεί πλήρως στην ανάπτυξη της νέας σειράς ηλεκτρικών premium αυτοκινήτων της”.
Σύμφωνα με τη Volvo, η ξαφνική αλλαγή εστίασης είναι αντίδραση στις ανησυχίες για την κλιματική αλλαγή. “Είμαστε πλήρως αφοσιωμένοι στην ηλεκτροκίνηση γιατί είναι το σωστό να κάνουμε“, δήλωσε η Volvo σε δελτίο τύπου του Σεπτεμβρίου 2023. “Η πρόσφατη έκθεση Global Climate Stocktake που εξέδωσε ο ΟΗΕ υπογράμμισε την επείγουσα ανάγκη για την κλιματική απειλή που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα, καθώς και την ανάγκη για δράση“.
Το τελευταίο αυτοκίνητο της Volvo με κινητήρα diesel που βγήκε από τη γραμμή παραγωγής ήταν ένα XC90, το οποίο κατέληξε σε προθήκη στο World of Volvo στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας.
Τι σημαίνει αυτό για το μέλλον των οχημάτων με βενζίνη;
Ακόμα και αν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αποφάσισαν να σταματήσουν την παραγωγή κινητήρων diesel, αυτό δεν σημαίνει ότι μεταβαίνουμε άμεσα σε ένα κλίμα αποκλειστικά ηλεκτρικών οχημάτων, έτσι δεν είναι; Λοιπόν, τουλάχιστον όχι άμεσα. Εταιρείες όπως η General Motors σχεδιάζουν να τερματίσουν την παραγωγή όλων των οχημάτων με κινητήρα βενζίνης έως το 2035. Άλλοι κατασκευαστές, όπως η Ford και η Mercedes, δεσμεύτηκαν να συνεργαστούν με την GM στην προσπάθεια σταδιακής κατάργησης των κινητήρων βενζίνης και diesel παγκοσμίως έως το 2040.
Ενώ η Toyota δεν συμμετείχε στην κοινή δήλωση μαζί με τις Ford, Mercedes, Volvo και GM, έχει χαράξει το δικό της χρονοδιάγραμμα για έναν στόλο οχημάτων με χαμηλότερες εκπομπές. Σε συνέντευξη Τύπου το 2017 στο Tokyo Motor Show, ο επικεφαλής υπεύθυνος τεχνολογίας ασφαλείας της Toyota, Kiyotaka Ise, επιβεβαίωσε ότι, ενώ η Toyota είναι αφοσιωμένη στην απομάκρυνση από τους κινητήρες βενζίνης, δεν έχει δεσμευτεί για μια σειρά αποκλειστικά ηλεκτρικών οχημάτων. Αντίθετα, η εταιρεία θα επικεντρωθεί σε υβριδικά και οχήματα με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου για τον στόχο της για το 2050 να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 90%.
Αν και ο κατασκευαστής δεν έχει κάνει επίσημη δήλωση, πιστεύεται ότι η Nissan σχεδιάζει να απομακρυνθεί από τα αυτοκίνητα με βενζίνη, αν και όχι εντελώς. Ένα ρεπορτάζ του Nikkei Asia αναφέρει ότι η Nissan Motor θα περικόψει την τρέχουσα ανάπτυξη κινητήρων εσωτερικής καύσης κατά 50%, γεγονός που υποδηλώνει μια στροφή προς ηλεκτρικά οχήματα και πιθανώς υβριδικά μοντέλα.
thecars.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις