Αναστάτωση προκάλεσε, όπως πληροφορούμαι, στο Μέγαρο Μαξίμου η δημοσιοποίηση του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος για τις προϋποθέσεις αγοράς νέου λογισμικού ή/και συσκευών παρακολούθησης, δεδομένου ότι ήθελε – όπως είναι κατανοητό – να κρατήσει μυστική τη διαδικασία. Παρ’ όλα αυτά, το εν λόγω σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη διαδικασία συλλογής γνωμοδοτήσεων (για θέματα αντισυνταγματικότητας βασικά) από αρμόδιες Αρχές, στις οποίες είχε διαβιβαστεί από την προηγούμενη εβδομάδα, με υπογραφή αντιστράτηγου της ΕΛ.ΑΣ. Το Προεδρικό Διάταγμα, άλλωστε, σύμφωνα με το σχέδιο που έχω κι εγώ στη διάθεσή μου, έχει την ιδιαιτερότητα, εκτός από τις υπογραφές των συναρμόδιων κατά τον νόμο υπουργών (Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, Γιώργος Φλωρίδης, Νίκος Δένδιας, Δημήτρης Παπαστεργίου), να φέρει και τις υπογραφές του γενικού γραμματέα Δημόσιας Τάξης και έξι αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ., συμπεριλαμβανομένων του αρχηγού και υπαρχηγού της και του προϊσταμένου του Κλάδου Ασφαλείας.
Μια (περίπου) διάψευση
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως την πρωτοβουλία εκκίνησης της διαδικασίας αυτής που προβλέπει ο νόμος της κυβέρνησης για τα λογισμικά παρακολούθησης (Ν. 5002/2022) είχε το Μέγαρο Μαξίμου. Χθες, πάντως, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης διέψευσε ότι υπάρχει σχέδιο αγοράς νέου εξοπλισμού παρακολούθησης για την ΕΥΠ και την Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία. «Δεν ξέρουμε όλη αυτή η διαρροή από πού έγινε, ήταν αλλοιωμένη με εντυπώσεις που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα». Ομως, παραδέχθηκε ότι «υπάρχει ένα σχέδιο διαμόρφωσης του ρυθμιστικού πλαισίου – με βάση όσα προβλέπει ο νόμος – που θα διέπει συνολικά το καθεστώς τέτοιων περιπτώσεων».
Πώς περιγράφεται το νέο λογισμικό
Το σχεδιαζόμενο Προεδρικό Διάταγμα, πάντως, στο άρθρο 2 αναφέρει ακριβώς τι είδους υλικό αφορά. Και το παραθέτω ολόκληρο ως έχει: «Λογισμικό ή συσκευή παρακολούθησης του άρθρου 370ΣΤ είναι το λογισμικό ή η συσκευή που είναι ειδικά σχεδιασμένο/η ή τροποποιημένο/η για να αποφεύγει τον εντοπισμό του/της ή για να ξεπερνάει τα “προστατευτικά αντίμετρα” ενός υπολογιστή ή μιας δικτυακά συνδεόμενης συσκευής και για να εκτελεί οποιαδήποτε από τις ακόλουθες ενέργειες: α) την απομακρυσμένη εξαγωγή δεδομένων ή πληροφοριών από έναν υπολογιστή ή μια δικτυακά συνδεόμενη συσκευή, ή την τροποποίηση συστήματος ή δεδομένων χρήστη, β) την τροποποίηση της τυπικής διαδρομής εκτέλεσης ενός προγράμματος ή μιας διεργασίας προκειμένου να επιτραπεί η εκτέλεση οδηγιών που δίνονται από εξωτερική πηγή».
Ερωτήματα
Θα προσέξατε, ίσως, στην παραπάνω παράγραφο ότι το Προεδρικό Διάταγμα αναφέρεται σε λογισμικά αλλά και συσκευές. Γεγονός που, όπως μου έλεγε πηγή μου, αφήνει ανοιχτό το ερώτημα αν υπάρχει σκέψη για προμήθεια παραπάνω του ενός συστημάτων. Αναφέρεται επίσης, σε παρακάτω άρθρο, ότι «οι κρατικές δομές υποχρεούνται να καταρτίσουν Πολιτική Ασφαλείας, η οποία θα διέπει τη χρήση των συγκεκριμένων λογισμικών ή συσκευών παρακολούθησης». Μαθαίνω ότι ένα από τα ερωτήματα που τέθηκαν στη γνωμοδοτική διαδικασία είναι το εάν για την Πολιτική Ασφαλείας θα έχουν λόγο οι αρμόδιες ανεξάρτητες Αρχές, δηλαδή η ΑΔΑΕ και η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Πάντως, η ΑΔΑΕ ως σήμερα δεν έχει λάβει τυπικά τον κατάλογο με τα μέσα παρακολουθήσεων που χρησιμοποιούν η ΕΥΠ και η ΕΛ.ΑΣ., παρά τη σχετική ρητή πρόβλεψη του νόμου.
Premium Έκδοση – ΜικροΠολιτικός
tanea.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις