Η πολωνική εταιρεία Nevomo στοχεύει σ’ένα μέλλον όπου τρένα θα μπορούν να διασχίζουν την Ευρώπη με ταχύτητα 550 χιλιομέτρων την ώρα χρησιμοποιώντας την τεχνολογία της μαγνητικής αιώρησης αλλά και την αναπροσαργμογή των υπάρχοντων σιδηροδρομικών γραμμών.
Η τεχνολογία της μαγνητικής αιώρησης, όπου τα τρένα δεν κινούνται πάνω στις ράγες, αλλά αιωρούνται μερικά εκατοστά πάνω από αυτές, έχει ήδη εφαρμοστεί σε χώρες όπως η Ιαπωνία και η Κίνα. Το ρεκόρ ταχύτητας τέτοιου τρένου είναι 603 χιλιόμετρα την ώρα και ανήκει στο ιαπωνικό Shinkansen L0 το οποίο το κατάφερε κατά τη διάρκεια δοκιμαστικών διαδρομών. Στην Κίνα, ένα τρένο αντίστοιχης τεχνολογίας εκτελεί δρομολόγια από το κέντρο της πόλης προς το αεροδρόμιο της Σαγκάης. Μερικές φορές την ημέρα, το τρένο τρέχει με 430 χιλιόμετρα την ώρα – αλλιώς, για εξοικονόμηση ενέργειας, με 300 χιλιόμετρα την ώρα. Με την μεγαλύτερη ταχύτητα, η διαδρομή από τη Ζυρίχη στο Παρίσι θα διαρκούσε μία ώρα και 36 λεπτά. Συγκριτικά, σήμερα διαρκεί λίγο περισσότερο από τέσσερις ώρες.
Τα συμβατικά τρένα με επίγεια επαφή ταξιδεύουν στην Ευρώπη με μέγιστη ταχύτητα 330 χιλιομέτρων την ώρα. Ο καθηγητής Τόμας Σάουτερ-Σερβάες της Πολυτεχνικής Σχολής της ZHAW δικαιολογεί τη σημαντικά χαμηλότερη μέγιστη ταχύτητα στην καθημερινή χρήση με την οικονομική αποδοτικότητα και τις οριακές συνθήκες υποδομής, για παράδειγμα, την καμπυλωτή διαδρομή, τον κίνδυνο θραύσης των συρματοκιβωτίων και τη φθορά των υλικών. Για να καταστεί δυνατή η ταχύτερη κίνηση των τρένων παρά τις καμπύλες, απαιτούνται τεχνολογίες όπως η μαγνητική αιώρηση ή το Hyperloop.
Το νέο κάλυμμα μαγνητικής αιώρησης από τη Nevomo
Σύμφωνα με το SRF, η πολωνική εταιρεία Nevomo αναπτύσσει τρένα με τεχνολογία μαγνητικής αιώρησης. Το μεγάλο πλεονέκτημα της εφεύρεσής τους που ανακοινώθηκε πρόσφατα: για τη μαγνητική αιώρηση, το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί.
Αυτό θα επιτρέψει στα υπάρχοντα και στα νέα τρένα να κυλήσουν, ή μάλλον να αιωρούνται, στις ίδιες γραμμές. Αυτό εξοικονομεί κόστος. Διαφορετικά, όλες οι γραμμές θα έπρεπε να επανατοποθετηθούν. Ακόμα κι έτσι όμως, δεν είναι φθηνό: για ένα χιλιόμετρο τροχιάς, η μετατροπή κοστίζει περίπου πέντε εκατομμύρια ευρώ.
Το σχεδιαζόμενο τρένο hyperloop από τη Nevomo
Μακροπρόθεσμος στόχος του Nevomo είναι το τρένο hyperloop. Και εδώ, επίσης, χρησιμοποιούνται ηλεκτρικά μαγνητικά πεδία για την κίνηση. Όμως το τρένο δεν αιωρείται πλέον πάνω από τις ράγες, αλλά πετάει μέσα σε ένα σωλήνα κενού. Το πλεονέκτημα: Χωρίς την αντίσταση του αέρα, είναι δυνατή η επίτευξη ταχύτητας έως και 1200 χιλιομέτρων την ώρα, σχεδόν τόσο γρήγορα όσο ο ήχος.
Συμβατικά τρένα ενάντια στα τρένα μαγνητικής αιώρησης και hyperloop
Εκτός από την ταχύτητα, τα αιωρούμενα και ιπτάμενα τρένα είναι πιο αθόρυβα και οδηγούν σε μικρότερη φθορά των υλικών. Σε ταχύτητες 150 χιλιομέτρων την ώρα και άνω, καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια από τα συμβατικά τρένα. Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και με τα τρένα μαγνητικής αιώρησης και hyperloop, η υψηλότερη ταχύτητα συμβαδίζει με μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας. Επιπλέον, τα τρένα hyperloop απαιτούν ένα νέο σύστημα σωλήνων.
Real.gr
Φωτογραφία: Nevomo
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις