Αλλαγή πορείας με την υπογραφή της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην υποχρέωση μετάβασης σε πράσινες τεχνολογίας στην παραγωγή αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Η πρόεδρος της Κομισιόν μετά από μια ακόμη συνάντηση με τους εκπροσώπους της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ανακοίνωσε ότι θα αλλάξει η προθεσμία υποχρέωσης για τη μείωση εκπομπών άνθρακα από τα ρυπογόνα αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Η αλλαγή γίνεται για να γλιτώσουν οι μεγάλες βιομηχανίες κατασκευής αυτοκινήτων τα πρόστιμα δισεκ. ευρώ επειδή δεν έπιασαν το στόχο τους για το 2025.

Ως γνωστόν, ο στόχος που είχε θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι να σταματήσουν οι πωλήσεις των βενζινοκίνητων οχημάτων το 2035. Την ακολουθούσε, δε, ως βασιλικότερος του βασιλέως, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με πακέτο μέτρων που θα εξανάγκαζαν τους φτωχοποιημένους Ελληνες, οι οποίοι δεν έχουν χρήματα ούτε καν να συντηρήσουν τα παλιά αυτοκίνητά τους, να αγοράσουν τα νέα, πανάκριβα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Γενικότερα, ο Ελληνας πρωθυπουργός, στο ενεργειακό και στον τομέα της “πράσινης ανάπτυξης”, έχει ξεπεράσει ακόμη και τα λόμπι των “πράσινων συμφερόντων”. Να δούμε τι έχει να πει τώρα, που η Κομισιόν κάνει μια ακόμη … “πράσινη” κωλοτούμπα, προς όφελος πάντως των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες δέχονται το ένα πλήγμα κατόπιν του άλλου από τους Κινέζους.

Γλιτώνουν πρόστιμα 15 δισ ευρώ

Η ανακοίνωση της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν χαρακτηρίζεται ως “ανέλπιστα μεγάλο δώρο” της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία η οποία φέτος θα πλήρωνε υπέρογκα πρόστιμα λόγω καθυστερήσεων στη μείωση εκπομπών άνθρακα. Παράλληλα, με αυτή την επιλογή μπαίνει στον πάγο για τουλάχιστον άλλα τρία χρόνια η υποχρέωση μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανέπνευσαν με ανακούφιση μετά το “δώρο” της προέδρου της Κομισιόν. Το είχαν ζητήσει σε τουλάχιστον δύο συναντήσεις μαζί της. Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανταποκρινόμενη στις διεκδικήσεις των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών δήλωσε ότι “πρέπει να ακούσουμε τις φωνές που ζητούν περισσότερο πραγματισμό σε αυτές τις δύσκολες στιγμές”.

Για αυτό και ανακοίνωσε ότι η Κομισιόν “θα υιοθετήσει τροποποίηση του Κανονισμού για τα πρότυπα CO2”. Η ευελιξία που προσφέρει η Κομισιόν σημαίνει πως η βιομηχανία αυτοκινήτων γλιτώνει πρόστιμα έως και 15 δισεκ. ευρώ, τα οποία θα έπρεπε να πληρώσει επειδή δεν έπιασε τους στόχους της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Εάν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων τηρούσαν τις προθεσμίες θα έπρεπε στις πωλήσεις τους για το 2025, το 25% να αφορούσε σε ηλεκτρικά οχήματα. Καμία κατασκευάστρια εταιρεία δεν έχει τέτοιο ποσοστό στις πωλήσεις.

 

Το “δώρο” στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που ήδη κλονίζεται και έχει σοβαρές απώλειες στον ανταγωνισμό της με την κινεζική βιομηχανία, μπορεί να γλιτώνει τις μεγάλες εταιρείες από τα βαριά πρόστιμα, παράλληλα όμως χαλαρώνει την πίεση για την παραγωγή φθηνότερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά της Ευρώπης.

Η πρόταση της προέδρου αναμένεται να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο τέλος Μαρτίου. Σύμφωνα με την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν με την αλλαγή της προθεσμίας για τη συμμόρφωση της βιομηχανίας στα νέα πρότυπα, δίνεται περισσότερος χρόνος στους κατασκευαστές να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα και να τα εφαρμόσουν έως και το 2027. Η προθεσμία “σημαίνει μεγαλύτερη ευελιξία για τον κλάδο” αν και “οι στόχοι παραμένουν οι ίδιοι”, σημείωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Καταγγέλλουν οι Οικολογικές οργανώσεις

Διαφορετική άποψη έχουν οι οργανώσεις για την Προστασία του περιβάλλοντος που κάνουν λόγο για ένα “άνευ προηγουμένου δώρο στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία”. Οι μεταφορές είναι ο τομέας που εκπέμπει τα περισσότερα αέρια θερμοκηπίου εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά τη βαριά βιομηχανία. Με αυτό το δώρο, όπως αναφέρουν, θα καθυστερήσει η αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, ενώ θα μειωθεί η πίεση στη βιομηχανία να αναπτύξει φθηνότερα ηλεκτρικά μοντέλα.

Ο διεθνής Οργανισμός Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (OICA) από τη δική του πλευρά δήλωσε ότι “είναι πραγματική ανακούφιση” η απόφαση αυτή. Κατά τον Οργανισμό υπάρχει μεγάλος κίνδυνος αποσταθεροποίησης της βιομηχανίας εάν θα έπρεπε να πληρώσουν τα πρόστιμα και για αυτό οι “κατασκευαστές είναι ικανοποιημένοι με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής”.

Στο 15% οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η ευρωπαϊκή αγορά οχημάτων κυριαρχείται πλέον από τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV). Οι πωλήσεις αυτών των μοντέλων συνέχισαν να αυξάνονται τον Ιανουάριο του 2025, ξεπερνώντας για πρώτη φορά αυτές των κλασικών κινητήρων. Τα καθαρά ηλεκτρικά οχήματα ωστόσο αντιπροσωπεύουν μόλις το 15% της ευρωπαϊκής αγοράς. Η βιομηχανία αυτοκινήτων στην Ευρώπη προτιμά στην παραγωγή την υιοθέτηση του μεικτού συστήματος, για αυτό και τα υβριδικά έχουν τα πρωτεία. Αντιπροσωπεύουν το 34,9% των πωλήσεων, ενώ το μερίδιο βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκε στο 39,4 % από 48,7% που είχε το 2023.

Ο διεθνής οργανισμός OICA δηλώνει ότι η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη είναι δύσκολο να αναπτυχθεί. Το πρόβλημα δεν είναι τεχνικό όπως λένε στελέχη του, αλλά εμπορικό. Υπάρχουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά ο κόσμος δεν τα αγοράζει. Αυτό βέβαια που δεν παραδέχεται ο OICA είναι ότι τα ευρωπαϊκά ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλούνται σε απαγορευτικές τιμές, τέτοιες που οι Ευρωπαίοι πολίτες αδυνατούν να πληρώσουν. Για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων ωστόσο ο πραγματικός κίνδυνος είναι ένας “εμπορικός πόλεμος” με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Για αυτό υπάρχουν και οι βιομηχανίες που βλέπουν διέξοδο στην πρόταση που συζητείται έντονα το τελευταίο διάστημα, να μετατραπούν οι μονάδες παραγωγής αυτοκινήτων σε εργοστάσια παραγωγής οπλικών συστημάτων.

neostrategy.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις