Την διεξαγωγή αυτεπάγγελτης έρευνας διέταξε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) σχετικά με το περιστατικό που έλαβε χώρα στη μονή γραμμή, μεταξύ των σταθμών Αθήνα – Άγιοι Ανάργυροι στις 13 Σεπτεμβρίου, όπου κυριολεκτικά στο παρά πέντε αποφεύχθηκε μετωπική σύγκρουση δύο τρένων.
Της Κωνσταντίνας Χαϊνά
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση της 26ης Συνεδρίασης της Ολομέλειας που πραγματοποιήθηκε σήμερα και δημοσιεύει το enikos.gr, «σύμφωνα με το άρθρο 5, παρ. 3 του Κανονισμού Ακροάσεων της ΡΑΣ, το ειδικό αντικείμενο της έρευνας θα είναι ο έλεγχος της τήρησης των κανονισμών, των διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας και των απαιτήσεων των οικείων Συστημάτων Διαχείρισης Ασφαλείας (ΣΔΑ) του διαχειριστή Υποδομής (ΔΥ) και των ανωτέρων εμπλεκομένων Σιδηροδρομικών Επιχειρήσεων (ΣΕ), σε σχέση με την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Η σχετική έρευνα, θα διενεργηθεί από στελέχη του προσωπικού της αρμόδιας Μονάδας Ασφάλειας Σιδηροδρόμων και Διαλειτουργικότητας (ΜΑΣΔ) της ΡΑΣ (συμφώνως και προς τον Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισης της ΡΑΣ), μετά το πέρας της οποίας, θα συνταχθεί πόρισμα με σχετική εισήγηση, μέσω της Προέδρου, στην Ολομέλεια της Αρχής για την ενεργοποίηση ή μη της διαδικασίας ακρόασης, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 5, παρ. 5 του Κανονισμού Ακροάσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων».
Η παραλίγο σύγκρουση τρένων στους Αγίους Αναργύρους
Όπως είναι ήδη γνωστό, οι δύο αμαξοστοιχίες βρέθηκαν να κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση και σε σημείο όπου η κίνηση γίνεται σε μονή γραμμή, μετά τα έργα υπογειοποίησης στα Σεπόλια, στην πλευρά του σταθμού των Αγίων Αναργύρων.
Το περιστατικό φαίνεται να οφείλεται σε λάθος του ρυθμιστή κίνησης του ΟΣΕ στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ), ο οποίος θεώρησε ότι η μία αμαξοστοιχία, η 1210 που ερχόταν από Αθήνα προς Αεροδρόμιο είχε ήδη περάσει από το τμήμα της μονής γραμμής και έδωσε εντολή στην άλλη, την 1307 που ερχόταν από Κιάτο, να διέλθει ελεύθερα. Βέβαια, σύμφωνα με την ανακοίνωση, της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης στο σημείο που έγινε το συμβάν, δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση, το ETCS και τα φωτοσήματα, που θεωρούνται κρίσιμα συστήματα ασφαλείας.
Έτσι, τα δύο τρένα βρέθηκαν να κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις και σε πορεία μετωπικής σύγκρουσης με ταχύτητα περίπου 60 χιλιομέτρων την ώρα.
Η σύγκρουση, ουσιαστικά αποφεύχθηκε από τύχη και χάρη στα αντανακλαστικά του μηχανοδηγού της 1210 που άκουσε από τον ασύρματο VHF την συνομιλία του σταθμάρχη στο ΣΚΑ και την εντολή προς τον μηχανοδηγό της 1307. Σημειωτέον ότι μηχανοδηγός στην 1210 ήταν ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) Δημήτρης Κουτσιαύτης.
Το συμβάν, μάλιστα, προκάλεσε την παρέμβαση της δικαιοσύνης. Ο προϊστάμενος της εισαγγελίας πρωτοδικών Αθηνών Αντώνης Ελευθεριάνος έδωσε εντολή για τη διενέργεια ποινικής προκαταρκτικής εξέτασης στο πλαίσιο της οποίας θα διερευνηθεί το αδίκημα των επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς.
«Γλιτώσαμε από θαύμα κυριολεκτικά, από τύχη ζούμε»
Στο enikos.gr μίλησε ένας επιβάτης του τρίτου βαγονιού της αμαξοστοιχίας 1307 με κατεύθυνση προς Αθήνα, και ανέφερε πως αν για κάποιο λόγο, ο μηχανοδηγός δεν είχε ακούσει την συνομιλία με τον σταθμάρχη, που είχε δώσει το “οκ” στην άλλη αμαξοστοιχία, «τώρα είναι πιθανό πως δεν θα είχαμε αυτή τη συνομιλία εμείς. Είναι τραγικό και τρομακτικό ταυτόχρονα, πως ένα ταξίδι που κάνω καθημερινά, κρύβει τέτοιο κίνδυνο».
Ο συγκεκριμένος επιβάτης, είχε επιβιβαστεί από Κόρινθο, και την στιγμή που της παραλίγο μετωπικής σύγκρουσης, όπως λέει, δεν αντιλήφθηκε τίποτα, μέχρι και την στιγμή που το συμβάν ουσιαστικά είχε τελειώσει. «Πρακτικά, σταμάτησε το τρένο για λίγο και μετά συνεχίσαμε. Δεν έγινε κάποια ανακοίνωση, εκτός από την τυπική που γίνεται συνήθως στο συγκεκριμένο σημείο, όταν υπάρχει καθυστέρηση».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η αμαξοστοιχία που επέβαινε είχε αρκετούς επιβάτες, και εκτιμά ότι ορισμένοι δεν αντιλήφθηκαν καν την στάση που έκανε το τρένο, καθώς κοιμόντουσαν ή ήταν απασχολημένοι στο κινητό. «Αργότερα, στις ειδήσεις κατάλαβα το μέγεθος του κινδύνου – εκτιμώ πως και οι υπόλοιποι μάλλον βρίσκονται στην ίδια θέση με εμένα. Η κόρη μου χαριτολογώντας, και για να αλλάξει η ατμόσφαιρα, μου πρότεινε να πηγαίνω Αθήνα, από το Λουτράκι, με αεροπλάνο, αφού στατιστικά είναι το ασφαλέστερο μέσο».
Η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης
«Σήμερα το πρωί 13/9, οι αμαξοστοιχίες 1210 και 1307 παραλίγο να συγκρουστούν μετωπικά, μεταξύ των σταθμών της Αθήνας και των Αγίων Αναργύρων καθώς κινούνταν σε μονή γραμμή, με αντίθετη κατεύθυνση, κατόπιν εντολών που έλαβαν από τους εκατέρωθεν σταθμούς. Η σύγκρουση αποσοβήθηκε καθώς ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1210 αντιλήφθηκε το λάθος στις εντολές που δόθηκαν στα 2 τρένα όταν ο μηχανοδηγός της 1307 προχώρησε σε εκφώνηση της διέλευσης του από το σταθμό των Αγίων Αναργύρων.
Σήμερα θα μπορούσαμε να έχουμε ένα πραγματικά, και όχι κατ’ επίφαση, σοβαρό περιστατικό που αποφεύχθηκε χάρη στον επαγγελματισμό και την προσήλωση των μηχανοδηγών που αντιλήφθηκαν αυτό που πήγε να συμβεί. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να ενημερώσουμε ότι ο μηχανοδηγός της 1210, που αντιλήφθηκε το λάθος και απέτρεψε την σύγκρουση είναι ο Πρόεδρος του Σωματείου μας, ο οποίος πριν λίγους μήνες δέχθηκε προσωπική επίθεση, από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, με σχετική ανακοίνωση που ανέφερε χαρακτηριστικά, με αφορμή την τότε παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: “…το ίδιο πρόσωπο που, ως μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας, παραβιάζει σηματοδότη θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πολιτών, με τη συνδικαλιστική του ιδιότητα υπογράφει ανακοινώσεις για την ασφάλεια των επιβατών”.
Αναμένουμε την ανακοίνωση των ΟΣΕ, Hellenic Τrain και ιδιαίτερα την δήλωση του αρμόδιου Υπουργού, υπενθυμίζοντας ότι στο σημείο που έγινε το συμβάν δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση, το ETCS και τα φωτοσήματα».
Η ανακοίνωση του ΟΣΕ
«Περί τις 09:13 η αμαξοστοιχία 1210, με προορισμό το Αεροδρόμιο, έλαβε σήμα αναχώρησης από τον σταθμό Αθηνών. Ενόσω η αμαξοστοιχία 1210 είχε αρχίσει να κινείται προς τον ΣΣ Αγίων Αναργύρων, έλαβε εντολή από το ΣΚΑ να ξεκινήσει με κατεύθυνση προς ΣΣ Αθηνών η αμαξοστοιχία 1307 προερχόμενη από το Κιάτο.
Ο Σταθμάρχης των Αθηνών και ο μηχανοδηγός της 1210, ακούγοντας την εντολή αναχώρησης που έδωσε το ΣΚΑ στην αμαξοστοιχία 1307, επικοινώνησε ο πρώτος μέσω GSM-R με το ΣΚΑ, όπου και δόθηκε άμεσα εντολή ακύρωσης της εντολής κίνησης της αμαξοστοιχίας 1307 προς ΣΣ Αθηνών, ενώ ταυτόχρονα και ο μηχανοδηγός της 1210 επικοινώνησε μέσω VHF με τον μηχανοδηγό της 1307 και τον ενημέρωσε ότι ήδη κινείται προς ΣΣ Αγίων Αναργύρων.
Ταυτόχρονα σχεδόν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1307 αντελήφθη την κατάσταση και ακινητοποίησε τον συρμό, αμέσως, μόλις είχε εξέλθει του ΣΣ Αγίων Αναργύρων και σε απόσταση 500μ. προτού εισέλθει στην μονή γραμμή».
Στη συνέχεια κατόπιν ενημέρωσης της διοίκησης του ΟΣΕ για το περιστατικό έγιναν οι ακόλουθες ενέργειες:
- Δόθηκε εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών που έγινε το περιστατικό.
- Τέθηκε σε αργία και παραπέμφθηκε στο Πειθαρχικό ο σταθμάρχης του ΣΚΑ που έδωσε την εντολή αναχώρησης του 1307.
- Συγκεντρώθηκε το υλικό των ηχητικών καταγραφών GSM-R και VHF.
- Ενημερώθηκε η ΡΑΣ και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το περιστατικό.
«Τονίζεται για άλλη μια φορά ότι, η πιστή τήρηση των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας από όλους τους εμπλεκόμενους στην κυκλοφορία των τρένων, ο οποίος περιλαμβάνει πολλαπλές δικλείδες ασφαλείας, αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα της ομαλής διεξαγωγής της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.
Η Διοίκηση του ΟΣΕ έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση της εκπαίδευσης του προσωπικού, ώστε να αποτρέπονται μεμονωμένα λάθη. Στόχος παραμένει η συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών, με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη των επιβατών».
H ανακοίνωση της Hellenic Train σχετικά με το περιστατικό
«Αναφορικά με το γεγονός που έλαβε χώρα σήμερα το πρωί στο ΣΣ Αγ. Αναργύρων μεταξύ των αμαξοστοιχιών 1210, με προορισμό τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος” και την αμαξοστοιχία 1307 προερχόμενη από το Κιάτο, η Hellenic Train επιθυμεί να δηλώσει ότι οι μηχανοδηγοί της, έκαναν το καθήκον τους, τηρώντας τον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας.
Αυτός είναι και ο μοναδικός τρόπος αποφυγής περιστατικών και αντιμετώπισης παρόμοιων απρόβλεπτων καταστάσεων.
Βρισκόμαστε σε ανοιχτή επικοινωνία με όλους τους αρμόδιους φορείς για την πλήρη διαλεύκανση όλων των πτυχών του συμβάντος.» αναφέρει η Hellenic Train.
Κωνσταντίνα Χαϊνά
enikos.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις