«Πώς θα μπορούσε να συντηρηθεί ένα σύστημα χωρίς ανταλλακτικά, όταν δεν υπάρχει εν συνεχεία υποστήριξη και πώς θα είναι ξανά διαθέσιμο στις ΕΔ όποτε το χρειαστούν ή όταν απαιτηθεί», ανάφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παναγιωτόπουλος

Παραδέχτηκε, εμμέσως πλην σαφώς, ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, ότι υπήρξαν προβλήματα στη συμβολή των ελικοπτέρων, Chinook, των Ενόπλων Δυνάμεων, το καλοκαίρι στην αντιμετώπιση της πύρινης λαίλαπας.

Ως γνωστόν, το θέμα της προβληματικής διαθεσιμότητας των Chinook προκάλεσε ισχυρές αναταράξεις στο υπουργείο άμυνας και στο ΓΕΕΘΑ, ενώ έγινε λόγος ακόμα και για εξαναγκασμό σε υποβολή παραιτήσεων των αρμοδίων της Αεροπορίας Στρατού και των υπηρεσιών που είναι αρμόδιες για την προμήθεια ανταλλακτικών, αν και στη συνέχεια η ηγεσία του υπουργείου δήλωσε ότι, τελικώς, κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Σήμερα στη Βουλή, ο υπουργός Άμυνας, παραδεχόμενος το πρόβλημα, το απέδωσε στις προβληματικές «επισκευαστικές δυνατότητες» των ΕΔ, αλλά και στην υπερχρήση των ελικοπτέρων για άλλους σκοπούς (αεροδιακομιδές, κ.λ.π.).

«Πώς θα μπορούσε να συντηρηθεί ένα σύστημα χωρίς ανταλλακτικά, όταν δεν υπάρχει εν συνεχεία υποστήριξη και πώς θα είναι ξανά διαθέσιμο στις ΕΔ όποτε το χρειαστούν ή όταν απαιτηθεί», ανάφερε χαρακτηριστικά ο Ν. Παναγιωτόπουλος, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, και αναπληρωτή τομεάρχη Άμυνας του κόμματος, Γιώργου Τσίπρα.

Ο ίδιος, επίσης, είπε ότι:

-«Κατά τον επιχειρησιακό σχεδιασμό, τρία «Σινούκ» διατίθενται σε πυροσβεστικό έργο, με τους κάδους και τα λοιπά. Κατά τον τρέχοντα επιχειρησιακό σχεδιασμό διαθέτουμε περισσότερα. Κάποια είναι διαθέσιμα, κάποια όχι.

Είχαμε κάποια διαθέσιμα, λιγότερα από τον αριθμό των συνολικών των «Σινούκ», αλλά, όταν αγοράζαμε τα επιπλέον, δεν αγοράζαμε και επισκευαστικές δυνατότητες.

Οι επισκευαστικές δυνατότητες μετά το 2017, με περισσότερα «Σινούκ», παρέμειναν οι ίδιες όπως ήταν και πριν από τότε. Επίσης όταν αγοράζαμε καινούργια «Σινούκ», δεν αγοράζαμε κατά την προσφιλή συνήθεια των προηγούμενων και Συμβάσεις Εν Συνεχεία Υποστήριξης. Η Σύμβαση Εν Συνεχεία Υποστήριξης των «Σινούκ» που επιτρέπει την απρόσκοπτη ροή σε ανταλλακτικά, άρα τη συντήρηση, πέρασε στις αρχές ή στα μέσα του 2020».

-«Όσο διατίθενται τα «Σινούκ» σε διάφορες αποστολές, κυρίως αεροδιακομιδές -που ξέρετε πόσο μεγάλη επιβάρυνση υπήρξε στα μεταφορικά της Αεροπορίας Στρατού, λόγω των αεροδιακομιδών σε συνεργασία με το ΕΚΑΒ- ασθενών από ακριτικές περιοχές της χώρας ιδίως κατά την περίοδο του “Covid-19”, που κάθε μέρα ανέκυπταν αρκετές περιπτώσεις, τόσο μειώνονταν οι ώρες πτήσης.

Είναι πάγιο αίτημα της Διοίκησης Αεροπορίας Στρατού, αν είναι δυνατόν να απαλυνθεί αυτό το φορτίο -όχι να εγκαταλειφθεί αυτή η κοινωνική μέριμνα, αλλά να απαλυνθεί- με ενισχύσεις από αλλού όπως τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ, τα οποία σε κάποια στιγμή θα τεθούν σε πτητική ετοιμότητα, πλην όμως ακόμα εκπαιδεύεται το προσωπικό.

Θα ήταν μεγάλη υπόθεση για να ελαφρυνθεί λίγο ο φόρτος των «Σινούκ», επομένως να διατηρούν διαθέσιμες ώρες πτήσης που ενδεχομένως σε μια κρίση θα μπορούσε να αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμη. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο αριθμός που προβλέπεται από τον επιχειρησιακό σχεδιασμό είχε προβλεφθεί».

Συμβολή των Ενόπλων Δυνάμεων

Ο υπουργός Άμυνας είπε ότι «θα ήταν άδικο να υπάρχει η αντίληψη ότι η εμπλοκή των Ενόπλων Δυνάμεων ήταν εξαιρετικά καθυστερημένη. Η εμπλοκή τους ήταν ευρύτατη».

Και μπορεί, όπως ανέφερε, «αν πείτε σε κάποιον πυρόπληκτο ότι κινήθηκαν όλες οι δυνάμεις εγκαίρως, προφανώς να μην τον πείσετε, κανείς δεν θα τον πείσει», διότι «δεδομένου ότι υπήρξε τεράστια καταστροφή, είναι επόμενο να υπάρχουν παράπονα, οργή, αίσθηση αποτυχίας, ιδίως στους πληγέντες», αλλά «η αλήθεια είναι ότι έγινε μία υπερπροσπάθεια».

Ο ίδιος, επίσης, παρέθεσε τα στοιχεία του υπουργείου Άμυνας και του ΓΕΕΘΑ, σύμφωνα με τα οποία, «για την περίοδο από 2 έως 12 Αυγούστου, οι συνολικές ώρες πτήσης από τα εναέρια μέσα ξεπερνούν τις χίλιες διακόσιες».

Όσον αφορά τα πυροσβεστικά αεροσκάφη, Canadair, είπε ότι «η συντήρησή τους ήταν σε ικανοποιητικό επίπεδο και πραγματικά λειτούργησαν».

Γενικότερα για την διαθεσιμότητα κάθε είδους εναερίων μέσων των ΕΔ, ανέφερε ότι:

-«Η μέγιστη διαθεσιμότητα των εναέριων μέσων ανήλθε στα τριάντα τρία αεροσκάφη, πέραν των λοιπών ιπταμένων μέσων που χρησιμοποιήθηκαν σε αποστολές επιτήρησης και κάλυψη αναγκών Διοικητικής Μέριμνας (μη επανδρωμένα οχήματα και ελικόπτερα για επιτήρηση, κλπ).

Μιλάμε μόνο για τα αεροπυροσβεστικά μέσα, δηλαδή αεροσκάφη «Κανανταίρ» παλιά CL-215 και νέα CL-415, ελικόπτερα «Σινούκ» CΗ-47D. Αυτά είναι τα μέσα που διαθέτουν οι ΕΔ όσον αφορά την αεροπυρόσβεση, τα υπόλοιπα όπως είναι τα “Erickson” και τα ρωσικά “Beriev” της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας».

-«Στην ΕΑΒ βρίσκονται τρία Canadair για συντήρηση, δύο CL-215 και ένα CL- 415. Αυτά που διατέθηκαν κατά το μήνα Ιούλιο και Αύγουστο ήταν έξι και οκτώ αντίστοιχα. Έξι CL-215 και οκτώ CL-415. Οι αριθμοί δεν είναι χειρότεροι από άλλες περιόδους, αντιθέτως θα μπορούσα να ισχυριστώ ότι είναι καλύτεροι από άλλες περιόδους.

Δεν τα έχουμε όλα, ποτέ δεν τα έχουμε όλα. Είναι κάποια πάντα μες στην ΕΑΒ για συντήρηση; Είναι. Δεν θα μπω στη συζήτηση αυτή τη στιγμή για την ΕΑΒ, ασφαλώς και θα μπορούσε να αποτελέσει αντικείμενο άλλης ερώτησης του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, ούτε για την υπόθεση των F-16. Υπάρχουν επιχειρήματα υπέρ και κατά αυτού, αλλά δεν είναι της παρούσης».

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις