Αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο η συχνότητα των περιστατικών ασφαλείας στα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας με τη μετακίνηση κυρίως με τους συρμούς του ηλεκτρικού να μοιάζει όλο και περισσότερο με …επικίνδυνη αποστολή.

 

Μέσα σε μόλις δύο ημέρες δύο συρμοί του παλαιότερου μέσου σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα. Ο πρώτος άρχισε ξαφνικά να βγάζει καπνούς στις 30 Δεκεμβρίου στον σταθμό του Μοσχάτου, δύο 24ωρα πριν την αλλαγή της χρονιάς. Ουτε το 2025 όμως μπήκε με το …δεξί για τον πρώην ΗΣΑΠ καθώς στις 6.25 το πρωί της Πρωτοχρονιάς οι πόρτες συρμού άνοιξαν από τη μία πλευρά, ενώ αυτός βρισκόταν εν κινήσει μεταξύ των σταθμών Ανω Πατησίων και Περισσού. Από θαύμα δεν υπήρξε ατύχημα καθώς μπορεί οι πόρτες να έκλεισαν ξανά αυτόματα με το που άνοιξαν, ωστόσο εάν το τρένο ήταν γεμάτο και κάποιος ακουμπούσε σε αυτές, πιθανότατα θα είχε βρεθεί εκτός συρμού και το λιγότερο θα είχε τραυματιστεί.

 

Σύμφωνα με την ΣΤΑΣΥ, ο συρμός εκκενώθηκε στον σταθμό Περισσός, αποσύρθηκε από την κυκλοφορία και οδηγήθηκε στην επισκευαστική βάση, όπου και αναζητείται το αίτιο που προκάλεσε τη δυσλειτουργία των θυρών. Για το σκοπό αυτό διενεργείται εξονυχιστικός έλεγχος από το τεχνικό προσωπικό της εταιρίας.

 

Σωτήρια λειτούργησε και στις δύο περιπτώσεις η άμεση αντίδραση των εργαζομένων, οι οποίοι παρενέβησαν ακολουθώντας τις ενέργειες που ορίζονται από το πρωτόκολλο, το οποίο όμως φαίνεται πως δεν αρκεί ώστε να προληφθούν συμβάντα ασφαλείας όταν ο στόλος της εταιρίας εξακολουθεί να περιλαμβάνει συρμούς 40 ετών.

 

«Κάθε μέρα που ξημερώνει στη Γραμμή 1 οι εργαζόμενοι κάνουν το σταυρό τους να μη τους συμβεί κάτι κακό κατά τη διάρκεια της βάρδιάς τους. Τα σοβαρά περιστατικά διαδέχονται το ένα το άλλο», αναφέρει χωρις ίχνος υπερβολής σε ανακοίνωσή του το Σωματείο Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, την ώρα που από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τηρείται σιγή ιχθύος χωρίς να υπάρχει καμία αντίδραση για τα απανωτά περιστατικά ασφαλείας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, με τα οποία μετακινούνται καθημερινά εκατομμύρια επιβάτες.

 

Αλλά και η ΣΤΑΣΥ ενημέρωσε επίσημα και για τα δύο περιστατικά αφού πρώτα έγιναν γνωστές οι καταγγελίες από επιβάτες και εργαζομένους. Το περιστατικό της Πρωτοχρονιάς, πάντως, έχει θορυβήσει και τη διοίκηση της εταιρίας με πηγές κοντά στην υπόθεση να σημειώνουν πως εάν δεν αποσαφηνιστεί τι προκάλεσε το έστω και στιγμιαίο άνοιγμα των θυρών, ο συρμός θα τεθεί εκτός κυκλοφορίας.

 

Από την ΣΤΑΣΥ υπογραμμίζουν ότι ο εν λόγω συρμός έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα ανακαίνισης 14 συρμών της Γραμμής 1, που υλοποιείται αυτήν την περίοδο, αλλά, όπως έχδει αναδείξει πολλές φορές το «Εθνος» προχωρά με σημαντικές καθυστερήσεις. Αρκεί να σημειωθεί ότι το πρότυπο βαγόνι δεν έχει φτάσει ακόμα από την Ισπανία όπου και κατασκευάστηκε. Τελος Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου αναμένεται να φτάσει στον Βόλο, ενώ για τον πρότυπο ολόκληρο ανακατασκευασμένο συρμό θα πρέπει να αναμένουμε έως τον Μάρτιο – Απρίλιο, χωρίς να είναι απολύτως βέβαιο ότι και αυτό το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί και δε θα φτάσουμε στο καλοκαίρι. Ο συρμός θα πρέπει στη συνέχεια να πραγματοποιήσει δοκιμαστικά δρομολόγια για περίοδο περίπου δύο μηνών ώστε να ανάψει το πράσινο φως για την ανακατασκευή και των υπόλοιπων συρμών «πάνω» στον πρότυπο. Αν και οι αρμόδιοι επισημαίνουν ότι τα πράγματα θα τρέξουν γρηγορότερα μετά την παραλαβή του πρώτου συρμού, είναι βέβαιο ότι εντός του 2025 θα παραληφθούν ελάχιστοι ανακατασκευασμένοι συρμοί με την πλειονότητά τους να αναμένονται πλέον το 2026.

 

Εως τότε θα πρέπει να βρεθούν λύσεις, καθώς όπως σημειώνουν και οι εργαζόμενοι «οι συρμοί αποσύρονται άμεσα, ελέγχονται και γνωρίζουμε όλοι ότι λόγω παλαιότητας πιθανότατα θα παρουσιάσουν εκ νέου κάποιο πρόβλημα».

 

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σωματείου, Σταμάτη Γιαννόπουλο, «η Διοίκηση της εταιρίας και η πολιτική ηγεσία οφείλουν άμεσα να βρουν λύση στα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε με το απαρχαιωμένο τροχαίο υλικό, την έλλειψη προσωπικού και ανταλλακτικών γιατί προηγείται η ασφάλεια», σημειώνει προσθέτοντας πως «θα πρέπει άμεσα να διατεθούν πόροι από την κυβέρνηση για τον σκοπό αυτό».

«Αγκάθι» η έλλειψη πόρων

 

Στην έλλειψη πηγών χρηματοδότησης «σκαλώνει» η ανανέωση του απαρχαιωμένου υλικού της ΣΤΑΣΥ, το οποίο εντοπίζεται κυρίως στη Γραμμή 1 με τις Γραμμές 2 και 3 που έχουν πιο σύγχρονους συρμούς να αρχίζουν και αυτές να εμφανίζουν σημάδια «κόπωσης» δεδομένου ότι οι πρώτοι συρμοί που αγοράστηκαν κινούνται ασταμάτητα εδώ και 25 χρόνια.

 

Η ΣΤΑΣΥ έχει προχωρήσει σε σύμβαση ώστε να βρεθεί λύση και για τους συρμούς πρώτης γενιάς των Γραμμών 2 και 3, τους επονομαζόμενους και γαλλικούς, οι οποίοι εκτός της παλαιότητάς τους δε διέθεταν και κλιματισμό εκ της κατασκευής τους. Η εταιρία με τη βοήθεια τεχνικού συμβούλου αναζητά τη βέλτιστη λύση για την ανανέωση του τροχαίου υλικού είτε με την αντικατάσταση συρμών με καινούριους ή με μία σύμβαση ανακαίνισης στα πρότυπα της αντίστοιχης στον ηλεκτρικό. Η λύση που αναζητείται αφορά τους 28 από τους 52 συρμούς του μετρό. Από αυτούς σε κυκλοφορία βρίσκονται οι 20, καθώς 4 έχουν παροπλιστεί εδώ και χρόνια, ενώ άλλοι 4 έχουν παραχωρηθεί στη Γραμμή 1 προκειμένου να μπορέσει να εκτελεστεί το πρόγραμμα δρομολογίων.

 

Από τις πρώτες ενδείξεις έδαφος φαίνεται να κερδίζει η λύση του «λίφτινγκ» στους συρμούς, κυρίως εξαιτίας του χαμηλότερου κόστους συγκριτικά με την προμήθεια νέων, δεδομένου ότι έως και σήμερα δεν έχουν βρεθεί οι απαραίτητοι πόροι προκειμένου να προχωρήσει οποιαδήποτε εναλλακτική.

Να «τραβηχτούν» από την κυκλοφορία σταδιακά οι συρμοί

 

Εφόσον βρεθούν χρήματα και επιλεγεί αυτή η λύση, θα «τραβηχτούν» από την κυκλοφορία σταδιακά οι συρμοί (η αρχή θα γίνει πιθανότατα με 6 – 8 εφόσον το εγχείρημα προχωρήσει με συμφωνία – πλαίσιο) και θα γίνουν ταυτόχρονα παρεμβάσεις ανακαίνισης και της προβλεπόμενης συντήρησης 30ετίας και προσθήκης κλιματισμού. Μόλις επιστρέψουν οι πρώτοι ανακατασκευασμένοι συρμοί, θα αποσυρθεί η επόμενη ομάδα. Σε κάθε περίπτωση, όπως έχει ήδη επισημάνει και η ηγεσία του υπουργείου, ακόμα και αν ο σχετικός διαγωνισμός ξεκινούσε σήμερα, η ολοκλήρωση των εργασιών θα απαιτούσε διάστημα 3 – 4 ετών.

 

Παράλληλα το προσεχές διάστημα θα βγει στον αέρα και διαγωνισμός για την επισκευή άλλων 4 συρμών δεύτερης γενιάς, οι οποίοι παραμένουν παροπλισμένοι εδώ και χρόνια.

 

Σε ό,τι αφορά την Γραμμή 1, πλην της ανακατασκευής των 14 συρμών, η ΣΤΑΣΥ έχει ήδη υπογράψει σύμβαση με τη Siemens προκειμένου να κατασκευάσει 8 μετατροπείς, οι οποίοι θα ξαναβάλουν στην κυκλοφορία τους λίγο νεότερους συρμούς της 10ης σειράς, οι οποίοι έχουν βγει εκτός προγράμματος εδώ και πάνω από μία δεκαετία δεδομένων αρχικώς των προβλημάτων με τη Siemens, αλλά και λύσεων που είχαν επιλεγεί στο παρελθόν αλλά δεν έλυσαν το πρόβλημα.

 

Ο πρώτος συρμός που επισκευάζεται αυτήν την περίοδο, αναμένεται να δοκιμαστεί στις 15 Ιανουαρίου και εφόσον το πρόγραμμα προχωρήσει, θα μπορέσουν να απελευθερωθούν εντός της χρονιάς οι 4 συρμοί που έχει «δανειστεί» ο ηλεκτρικός από το μετρό και να επιστρέψουν στις Γραμμές 2 και 3, οι οποίες ασφυκτιούν.

Απανωτά τα περιστατικά

 

Η παλαιότητα του τροχαίου υλικού σε συνδυασμό και με την έλλειψη ανταλλακτικών, η οποία οφείλεται επίσης στην παλαιότητα καθώς πολλά εξαρτήματα δε βρισκονται πια στο εμπόριο, έχουν πολλαπλασιάσει τα συμβάντα ασφαλείας τα τελευταία χρόνια.

 

Μόλις στις αρχές Δεκεμβρίου άλλος συρμός του ηλεκτρικού είχε κινηθεί με ανοιχτή μία πόρτα από έναν σταθμό στον επόμενο και συγκεκριμένα από τον Άγιο Νικόλαο στην Αττική. Το πλέον ανησυχητικό είναι μάλιστα ότι ο ηλεκτροδηγός δεν είχε αντιληφθεί το παραμικρό καθώς δεν είχε σχετική ένδειξη, αλλά ενημερώθηκε για την ανοιχτή θύρα από τον υπάλληλο φύλαξης με την άφιξή του στον επόμενο σταθμό. Κι αυτό ενώ βάσει των προδιαγραφών, ο συρμός δε θα έπρεπε ούτε να είχε ξεκινήσει εφόσον κάποια από τις πόρτες του ήταν ανοιχτή.

 

Τον περασμένο Ιούλιο, επιβάτης είχε κινδυνεύσει να τραυματιστεί σοβαρά καθώς ο συρμός, στον οποίο επιχειρούσε να επιβιβαστεί ξεκίνησε παρά το γεγονός ότι υπήρχε πόρτα ανοιχτή. Ο επιβάτης στην προσπάθειά του να επιβιβαστεί κρατώντας την πόρτα με το πόδι του αφού είχε ηχήσει το σήμα κλεισίματος των θυρών, είχε παρασυρθεί από αυτόν και εάν δεν επενέβαιναν άλλοι επιβάτες που βρίσκονταν εντός του τρένου τα πράγματα θα είχαν πάρει πιο δυσάρεστη τροπή.

Κινήθηκε με ανοιχτή πόρτα από την Κηφισιά μέχρι το Μαρούσι

 

Το περιστατικό είχε συμβεί στον σταθμό της Νέας Ιωνίας προς Πευκάκια με τον συρμό να σέρνει μαζί του τον επιβάτη στην αποβάθρα για περισσότερα από είκοσι μέτρα. Άλλοι επιβάτες που βρίσκονταν ήδη στον συρμό έσπασαν το τζαμάκι και τράβηξαν τον μοχλό έκτακτης ανάγκης (πέδη) και ο συρμός σταμάτησε λίγα μέτρα μετά το τελείωμα της αποβάθρας, ακριβώς στο πορτάκι που βρίσκεται στο σημείο. Με άλλα λόγια εάν δεν είχε υπάρξει αυτή η παρέμβαση, ο επιβάτης θα είχε βρεθεί στις ράγες στην ανοιχτή γραμμή.

 

Τον Μάιο του 2023 άλλος συρμός είχε αναγκαστεί να κινηθεί με ανοιχτή την πόρτα από την Κηφισιά μέχρι το Μαρούσι, καθώς αυτή δεν έκλεινε, με το προσωπικό να κάνει εκκλήσεις από τα μεγάφωνα στους επιβάτες να μην πλησιάζουν στην πόρτα, ενώ σε άλλη περίπτωση συρμός δεν κατάφερε να σταματήσει στο σωστό σημείο της αποβάθρας προκειμένου να αποβιβάσει και να επιβιβάσει επιβάτες και συνέχισε τη διαδρομή του έως τον επόμενο σταθμό.

 

ethnos.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις