Μπαίνουν με τα μπούνια πλέον οι ιδιώτες με… κρατική χρηματοδότηση στα αστικά δρομολόγια της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.

Πλέον ΚΤΕΛ, τουριστικά γραφεία και leasing παίρνουν μεγάλο μέρος του συγκοινωνιακού έργου των δύο μεγαλύτερων πόλεων της χώρας, με τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί από το 2020, οπότε η πανδημία άνοιξε την πόρτα σε αναθέσεις και χρηματοδοτικές μισθώσεις, οι οποίες ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ.

Ήδη η παραχώρηση έργου στα ΚΤΕΛ για την πρωτεύουσα έχει ανέλθει μέχρι σήμερα στα 122,468 εκατ. ευρώ, αρχικά μέσω απευθείας διαπραγμάτευσης, ως «σανίδα σωτηρίας» εν μέσω πανδημίας, και στη συνέχεια με παρατάσεις επί παρατάσεων και αναθέσεις έως ότου ολοκληρωθεί σχετικός διαγωνισμός. Η πρόσφατα υπογραφείσα «διπλή σύμβαση» του ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ Αργολίδας, Επαρχίας Θηβών, Κορινθίας, Σαλαμίνας, Χανίων – Ρεθύμνου, το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Μαγνησίας και τα ταξιδιωτικά γραφεία Smile Acadimos και Maroulis Travel, ανήλθε σε 434,79 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Αφορά 211 νέα οχήματα που θα εξυπηρετούν έως το 2032 συνολικά 63 περιαστικές γραμμές. Από εχθές κυκλοφορούν στην Ανατολική Αττική τα πρώτα 30 νέα λεωφορεία. Μέσα στον επόμενο μήνα θα δρομολογηθούν σταδιακά ακόμα 66 οχήματα, καλύπτοντας συνολικά 25 γραμμές στους Δήμους Κρωπίας, Μαρκόπουλου, Παιανίας, Παλλήνης, Ραφήνας – Πικερμίου, Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, Γλυφάδας, Ελληνικού – Αργυρούπολης, Πεντέλης, Χαλανδρίου, Αγίας Παρασκευής. Θα ακολουθήσει από Οκτώβριο σταδιακά η δρομολόγηση και των υπολοίπων στη Δυτική Αττική.

Στον πυρήνα του σχεδίου είναι η δημιουργία αστικών γραμμών κορμού στους κύριους οδικούς άξονες με μετεπιβίβαση για όλες τις τοπικές γραμμές (π.χ. σε Ανθούσα – Κορωπί για την Ανατολική Αττική κ.λπ.) και ανάθεση με διαγωνισμό των διαδημοτικών γραμμών και αυτών με αποδοτικά εισιτήρια (π.χ. express αεροδρομίου).

Ενδεικτική για τα μελλούμενα είναι η ενθουσιώδης «πρόβλεψη» του προέδρου του ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου Γιάννη Καψανάκη, ότι δεν αποκλείεται σε επόμενο διεθνή διαγωνισμό που θα γίνει για την κάλυψη και άλλων γραμμών στην Περιφέρεια Αττικής το κρητικό ΚΤΕΛ να έχει και πάλι «ηχηρή» παρουσία, υπονοώντας συμμετοχή και με άλλο εταιρικό σχήμα για τα υπόλοιπα δρομολόγια της Αττικής.

Αντίστοιχα, οι συμβάσεις leasing της ΟΣΥ ανέρχονται συνολικά σε 285,79 εκατ. ευρώ. Τη μερίδα του λέοντος κατέχει βέβαια η πρόσφατη συμφωνία με την Εθνική Leasing για τη μίσθωση 300 καινούργιων λεωφορείων, εκ των οποίων τα 100 ηλεκτρικά, με διάρκεια ώς τις 22.8.2034, κόστους 248.644.800 ευρώ (με ΦΠΑ).

Με τις δύο νέες διαγωνιστικές διαδικασίες σε εξέλιξη στη Θεσσαλονίκη, ο λογαριασμός θα αυξηθεί ακόμα και κατά 743 εκατ. ευρώ. Τις προηγούμενες ημέρες, ξεκίνησε ο διαγωνισμός του ΟΣΕΘ για την παραχώρηση λεωφορειακών γραμμών για 10+1 έτη, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό που θα κυμανθεί από 680,17 εκατ. έως και 723,08 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Ο ανάδοχος θα αναλάβει σε ετήσια βάση συγκοινωνιακό έργο που αντιστοιχεί σε περίπου 20 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, με πιθανότητα αυτό να αυξηθεί έως και 10% στη φάση του διαλόγου. Εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν τουλάχιστον 220 οχήματα, εκ των οποίων κατ’ ελάχιστον 62 ηλεκτρικά, ενώ για τα υπόλοιπα 158 επαφίεται στην κρίση των υποψηφίων να επιλέξουν θερμικά ή καθαρά (ηλεκτρικά ή υδρογόνου) οχήματα.

Έως την υποβολή των προσφορών, θα έχει ολοκληρωθεί και η μελέτη για την αναδιάρθρωση των δρομολογίων λόγω της έναρξης λειτουργίας του μετρό, που ως φαίνεται θα μονοπωλήσει την επερχόμενη ΔΕΘ. Και δεν είναι περίεργο αυτό, εάν αναλογιστεί κάποιος ότι αυτό θα ανοίξει τις πύλες του 18 χρόνια μετά την υπογραφή της αρχικής σύμβασης.

Επί του παρόντος, μεγάλο μέρος των δρομολογίων της πόλης εκτελούνται από τα ΚΤΕΛ, με τις υπογραφείσες συμβάσεις να έχουν ανέλθει συνολικά σε 119,6 εκατ. ευρώ, ξεκινώντας με 25 γραμμές, στις οποίες προστέθηκαν στην πορεία ακόμα έξι.

Εν τω μεταξύ, πριν από μία εβδομάδα, κατακυρώθηκε από τον ΟΑΣΘ αντί 20,88 εκατ. ευρώ και το νέο leasing 164 λεωφορείων με διάρκεια 30 μηνών. Όπως και στις προηγούμενες συμφωνίες, έτσι και σε αυτόν τον διαγωνισμό επικράτησε η Med Bus and Truck Center. Υπάρχει δικαίωμα προαίρεσης για την αύξηση του αριθμού των μισθωμένων οχημάτων κατά 20% και τη χρονική επέκταση κατά έξι μήνες. Σημειώνεται ότι έως το τέλος Σεπτεμβρίου το κόστος της υφιστάμενης μίσθωσης, ύστερα από σειρά παρατάσεων και ενεργοποίηση προαιρέσεων, έχει ανέλθει σε 42,73 εκατ. ευρώ.

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

topontiki.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις