Το εκτιμώμενο κόστος ανάπτυξης για εν συνεχεία πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του F-35 Joint Strike Fighter αυξήθηκε κατά 1,9 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2019 και η προσπάθεια αναμένεται να επεκταθεί έως το 2027, σύμφωνα με μια νέα έκθεση του Κυβερνητικού Οργανισμού Απολογισμού της Αμερικής (Government Accountability Office – GAO), με ημερομηνία 18 Μαρτίου.
Πρόκειται για την εξέλιξη του αεροσκάφους σε Block 4, που ξεκίνησε το 2018, σύμφωνα με το οποίο το Πεντάγωνο θα αναβαθμίσει τα υλικά και το software του μαχητικού, προσθέτοντας νέα οπλικά συστήματα καθώς και υπολογιστή.
Λόγω των προκλήσεων στην ανάπτυξη και την δοκιμή των νέων αυτών τεχνολογιών, που έχουν οδηγήσει στην παρέκκλιση του χρονοδιαγράμματος, η πιο πρόσφατη εκτίμηση του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ το 2020 δείχνει ότι η ανάπτυξη του Block 4 προβλέπεται να φτάσει τα 14,4 δισεκατομμύρια δολάρια, δήλωσε ο GAO. Ο αρχικός προϋπολογισμός του προγράμματος αναβάθμισης Block4 που είχε εκπονήσει το Πεντάγωνο ανερχόταν στα 10,6 δις. δολάρια αρχής γενομένης το 2018 και αρχικό χρόνο ολοκλήρωσης το 2024. Όμως αυτό αναθεωρήθηκε στην πορεία κατά 2 έτη.
Τα νέα δεδομένα όμως, και ιδιαίτερα η αύξηση του κόστους και οι δοκιμές έχουν ως επακόλουθο την μετάθεση του χρονοδιαγράμματος κατά ένα χρόνο κι έτσι από το 2026 αναμένεται να ολοκληρωθεί τουλάχιστον κατά ένα έτος αργότερα, ενώ εκφράζονται ανησυχίες αυτό να μην επιτευχθεί ούτε το 2027, όπως αναφέρει η αμερικανική ιστοσελίδα άμυνας defensenews αλλά και το πρακτορείο Bloomberg.
Επί του παρόντος, η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) είναι ο μεγαλύτερο υποστηρικτής του προγράμματος με 1.763 παραγγελίες μαχητικών F-35A.
Μέσα σε όλα αυτά, οι Τούρκοι βρήκαν την ευκαιρία να υποστηρίξουν ότι ο λόγος αύξησης του κόστους εξέλιξης είναι η αποπομπή της Τουρκίας από το πρόγραμμα παραγωγής! Υποστηρίζουν ότι οι βιομηχανίες της χώρας παρήγαγαν σημαντικά κομμάτια, τα οποία τώρα η Αμερική αδυνατεί να έχει στις ποσότητες που θέλει ενώ θα πρέπει να πληρώσει και το κόστος ανάπτυξης. Ωστόσο, σύμφωνα με τον GAO τα 1,9 δις. υπέρβασης αφορούν την εξέλιξη του αεροσκάφους, αναφέροντας ότι πρόκειται για «καθαρή αύξηση κόστους σε διάφορες πτυχές του αναπτυξιακού προγράμματος Block 4″ και δεν μπορεί να αποδοθεί στο κόστος των προηγούμενων ετών ή στα προγραμματισμένα έξοδα κατά τη χρήση 2025 έως το φορολογικό 2026». Άλλωστε, η Τουρκία, όπως είχαμε παρουσιάσει στο enikos.gr συμμετείχε στο τμήμα παραγωγής του κάτω μέρους πίσω από το κοκ-πιτ, που σημαίνεται με κόκκινο χρώμα, καθώς και φορείς πυραύλων που στο κάτω μέρος της ατράκτου και των φτερών. Συνολικά, 3 διαφορετικά βασικά τμήματα επί της ατράκτου.
Συνολικά, 400 μικρές οι μεγάλες επιχειρήσεις της Τουρκίας συμμετείχαν στο πρόγραμμα του F-35 με υπερεργολάβους, υπό την σκέπη της τουρκικής αεροπορικής βιομηχανίας (ΤΑΙ), κατασκευάζοντας 900 κομμάτια τα οποία συνοψίζονται στους εξής τομείς:
– Τμήματα του ηλεκτροοπτικού συστήματος σκόπευσης (ASELSAN)
– Τμήματα των καλωδιώσεων (Fokker Elmo)
– Τμήματα των κινητήρων (Alp Aviation)
– Πανοραμική οθόνη κοκ-πιτ (Ayesas)
– Τμήματα της ατράκτου για λογαριασμό των BAE Systems και Northrop (Mikes)
– Θύλακες ανάσυρσης των τροχών (Kale Aerospace)
Του Χρήστου Μαζανίτη
enikos.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις