Σφοδρές αντιδράσεις όχι μόνο μεταξύ των εργαζομένων των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ), αλλά και από την τοπική κοινωνία, η οποία περίμενε να της αποδοθεί το σύνολο της έκτασης του εργοστασίου της πρώην ΠΥΡΚΑΛ προκαλεί η απόφαση της κυβέρνησης για τη δημιουργία κυβερνητικού πάρκου στην περιοχή και τη μετεγκατάσταση εννέα υπουργείων σ΄ αυτό.
Χαρακτηριστικό των σφοδρών αντιδράσεων είναι το γεγονός ότι οι δημοτικοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης του δήμου Δάφνης – Υμηττού, στον οποίο υπάγεται η έκταση, ζήτησαν την έκτακτη σύγκληση του δημοτικού συμβουλίου, το οποίο τελικώς συνεδρίασε σε έντονους τόνους την Τετάρτη, 13 Απριλίου, από τις 21:00 έως τις 2 τα ξημερώματα.
Σύμφωνα με το σχέδιο, το οποίο αρχικά είχε παρουσιάσει σε ειδική εκδήλωση ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στις αρχές του μήνα, στο χώρο θα μεταφερθούν οι κεντρικές υπηρεσίες 9 υπουργείων ενώ θα δημιουργηθούν Πάρκο Πράσινου 80 στρεμμάτων και κοινόχρηστοι χώροι 40 στρεμμάτων. Οπως επισημάνθηκε την Τετάρτη σε κοινή συνέντευξη Τύπου του υπουργείου Ανάπτυξης, το Νέο Κυβερνητικό Πάρκο στις εγκαταστάσεις της παλιάς ΠΥΡΚΑΛ, στον Δήμο Δάφνης – Υμηττού, θα είναι έτοιμο να παραδοθεί σε πέντε χρόνια αποφέροντας δημοσιονομικό όφελος άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ σε βάθος 30ετίας. Συγκεκριμένα το ποσό των 520 εκατ. ευρώ αφορά σε μείωση λειτουργικό κόστους, τα 270 εκατομμύρια θα προέλθουν από την εκμετάλλευση των ακινήτων του δημοσίου που απελευθερώνονται και τα 210 εκατ. ευρώ από φόρους και τέλη που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το έργο.
Το έργο θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ, ενώ η επένδυση θα ξεπεράσει τα 250 εκατομμύρια ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι βάσει του σχεδίου, στο χώρο θα μεταφερθούν τα υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εργασίας, Υγείας, Περιβάλλοντος, Πολιτισμού, Εσωτερικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τουρισμού καθώς επίσης και το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ), η Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), το ΤΑΙΠΕΔ και η Ανεξάρτηση Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Τα εν λόγω υπουργεία σήμερα καταλαμβάνουν 127 κτίρια (20 δημόσια και 107 ιδιωτικά), με συνολική επιφάνεια 353.480 τ.μ. ενώ το ετήσιο κόστος λειτουργίας τους από μισθώματα και λειτουργικές δαπάνες ανέρχεται σε 33,16 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
Με την παράδοση του έργου, η οποία υπολογίζεται το 2026 θα ολοκληρωθεί η μετεγκατάσταση των υπηρεσιών των εννέα υπουργείων, ενώ παράλληλα θα ξεκινήσει και η αξιοποίηση των ακινήτων του Δημοσίου που θα απελευθερωθούν.
Το σχέδιο μετεγκατάστασης αναμένεται να περάσει από τη διυπουργική επιτροπή εντός του εξαμήνου με στόχο στις αρχές της επόμενης χρονιάς να πραγματοποιηθεί ο σχετικός διαγωνισμός.
Σήμερα στο χώρο της ΠΥΡΚΑΛ υπάρχουν 91 κτίρια, εκ των οποίων προβλέπεται να κατεδαφιστούν τα 66, να ανεγερθούν επτά νέα και να διατηρηθούν 25 κτίρια, ενώ θα γίνουν προσθήκες 22.727 τ.μ. σε υφιστάμενα κτίρια.
Σφοδρές αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία
Το project της ΠΥΡΚΑΛ έχει πυροδοτήσει ήδη αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία της Δάφνης και του Υμηττού, ενώ σκεπτικισμός υπάρχει και στην επιστημονική κοινότητα ως προς το εάν η συγκεκριμένη περιοχή είναι σε θέση να δεχτεί αυτόν τον επιπλέον φόρτο τόσο σε επίπεδο κυκλοφορίας όσο και συγκοινωνίας δεδομένου ότι ο αριθμός των εργαζομένων που θα μεταφερθούν στις νέες εγκαταστάσεις με σημερινά δεδομένα ξεπερνά τους 14.000.
Σε υψηλούς τόνους διεξήχθη χθες η έκτακτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Δάφνης – Υμηττού, την οποία προκάλεσε η αντιπολίτευση, εκφράζοντας δριμεία κριτική κατά του δημάρχου της πόλης, Αναστασίου Μπισκίνη ο οποίος συμμετείχε και στην εκδήλωση παρουσίασης του project παρουσία του Πρωθυπουργού.
Οι δημοτικοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης επεσήμαναν ότι η περιοχή δεν είναι σε θέση να δεχτεί αυτόν τον επιπλέον κυκλοφοριακό φόρτο, ενώ αμφισβήτησαν την αξιοπιστία του επιχειρήματος ότι μόλις το 3% των 14.000 δημοσίων υπαλλήλων που θα μεταφερθούν θα κινείται με το ΙΧ του. Παράλληλα κατηγόρησαν τη δημοτική αρχή ότι αιφνιδίασε την τοπική κοινωνία αρνούμενη μέχρι τελευταία στιγμή τη διοργάνωση της συγκεκριμένης εκδήλωσης.
Επιπλέον υπήρξαν και τοποθετήσεις που σημείωναν ότι μαζί με τα υπουργεία θα …μετεγκατασταθούν οι πορείες και οι διαδηλώσεις και ο ανά πάσα στιγμή κίνδυνος από ενδεχόμενα επεισόδια με την αστυνομία.
«Όχι στην Υπουργούπολη» ήταν το σύνθημα κινητοποιήσεων που πραγματοποιήθηκαν το περασμένο Σάββατο στην περιοχή από κατοίκους και δημοτικές κινήσεις της Δάφνης – Υμηττού και των όμορων δήμων, οι οποίοι αντιδρούν στη μεταφορά των υπουργείων στην ΠΥΡΚΑΛ απαιτώντας να αποδοθεί η έκταση στους δημότες στο σύνολό της ως χώρος πρασίνου.
Σε επιστολή τους προς το δήμαρχο Υμηττού, ο οποίος στηρίζει το έργο, η Επιτροπή κατοίκων δήμων Δάφνης – Υμηττού επισημαίνει ότι η δημοτική αρχή διέψευσε τις ελπίδες τους ότι θα στήριζε την απομάκρυνση του εργοστασίου με την αξιοποίηση των υφιστάμενων κτιριακών υποδομών σε έργα ήπιας παρέμβασης.
«Η μακέτα που παρουσιάστηκε κατά την επίσκεψη του κυβερνητικού επιτελείου στις 3.4.2021, με κτίρια που αγνοούν τον ισχύοντα συντελεστή δόμησης της περιοχής, όχι μόνο δε συνάδει με τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του Υμηττού που κατάφερε να διαφυλάξει ακριβώς αυτός ο χαμηλός συντελεστής δόμησης έναντι των περισσότερων περιοχών της Αττικής, αλλά προδιαγράφει τη σοβαρή υποβάθμιση της περιοχής και κατ ΄επέκταση και της ποιότητας της ίδιας μας της ζωής.
Η προβλεπόμενη χρήση του οικοπέδου και ο αριθμός των ανθρώπων που θα κινούνται καθημερινά ως εργαζόμενοι και ως επισκέπτες στον χώρο, θα επιβαρύνουν την κυκλοφορία, τα μέσα μεταφοράς, τους χώρους στάθμευσης κάτι που η περιοχή δεν μπορεί να σηκώσει εκτός βέβαια κι αν αλλοιωθεί πλήρως», υπογραμμίζουν.
Η Επιτροπή Κατοίκων σημειώνει ότι η ευρύτερη περιοχή είναι ήδη πολύ επιβαρυμένη από τους δύο κεντρικούς άξονες κυκλοφορίας για τον περιφερειακό και το κέντρο της Αθήνας και ζητεί από τη δημοτική αρχή «την άμεση και έγκαιρη αναθεώρηση της απόφασής σας στο να στηρίξετε ένα έργο που θα καταστρέψει διά παντός την όψη του Υμηττού όπως τον ξέρουμε, όπως τον αγαπούμε».
Ψήφισμα, με το οποίο εναντιώνεται στη δημιουργία κυβερνητικού πάρκου στις εγκαταστάσεις της πρώην ΠΥΡΚΑΛ εξέδωσε και το Δημοτικό Συμβούλιο του γειτονικού Βύρωνα κάνοντας λόγο για «τσιμεντοποίηση της ΠΥΡΚΑΛ» και ζητώντας να μετατραπεί ο χώρος που σήμερα καταλαμβάνουν τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα αποκλειστικά σε πάρκο ζωής και ανάσας για ολόκληρη την περιοχή.
«Να μην τσιμεντοποιηθεί η έκταση των 180 στρεμμάτων και να δημιουργηθεί πάρκο αναψυχής για την κάλυψη των πολιτιστικών, αθλητικών και κοινωνικών αναγκών των κατοίκων του Υμηττού και της ευρύτερης περιοχής».
Προβληματισμός από μηχανικούς και συγκοινωνιολόγους
«Την περίοδο αυτή καταρτίζεται το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, το οποίο αποτελεί το κατ΄εξοχήν εργαλείο που θα έπρεπε να μελετήσει τέτοιες τομές, αλλά εξ όσων γνωρίζουμε δεν έχουν δοθεί κάποια στοιχεία», επισημαίνει στο «ethnos.gr» ο πολιτικός μηχανικός-πολεοδόμος-συγκοινωνιολόγος και υπεύθυνος του Δικτύου Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης για τη Βιώσιμη Κινητικότητα στην Ελλάδα και την Κύπρο CIVITAS, Κοσμάς Αναγνωστόπουλος.
Ο ίδιος προσθέτει ότι η περιοχή είναι ήδη κορεσμένη από αυτοκίνητα τόσο σε επίπεδο κυκλοφορίας όσο και στάθμευσης και θα πρέπει να θεωρείται τουλάχιστον βέβαιο ότι δε θα μπορέσει να εξυπηρετήσει πρόσθετη κίνηση με Ι.Χ. «Εάν το κυβερνητικό πλάνο στηρίζεται στην ανάπτυξη δικτύων ποδηλατοδρόμων και οδών φιλικών στο περπάτημα με παράλληλη βελτίωση της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης, θα μπορούσε να συζητηθεί σε άλλη βάση» σημειώνει.
Προσθέτει επίσης ότι το κέντρο είναι το καλύτερα εξυπηρετούμενο σημείο της πόλης από τις αστικές συγκοινωνίες καθώς εκεί καταλήγουν όλες οι γραμμές του μετρό, ενώ διέρχονται και δεκάδες γραμμές οδικών μέσων τη στιγμή που το νέο σημείο εξυπηρετείται από μία γραμμή μετρό και ένα σταθμό, αυτόν της Δάφνης.
Υπογραμμίζει ότι χωροταξικά και πολεοδομικά θα έπρεπε να είχε προβλεφθεί η δημιουργία ενός τέτοιου κυβερνητικού πάρκου τόσο στο πολεοδομικό σχέδιο του δήμου όσο και στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας.
Σύμφωνα με τον κ. Αναγνωστόπουλο, αντικείμενο προβληματισμού είναι και το τι θα απογίνει το κέντρο μετά την απομάκρυνση των υπουργείων από την περιοχή: «Δε θα είναι καλή εξέλιξη η μετάπτωση σε <μονοκαλλιέργεια> ξενοδοχείων, εστίασης και αναψυχής για το κέντρο της πόλης, το οποίο θα πρέπει να παραμείνει ζωντανό συμπεριλαμβάνοντας και τη διοίκηση, η οποία είναι κομμάτι του» καταλήγει.
Από την πλευρά της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών επισημαίνει πως «οι καθ’ ύλην αρμόδιοι Διπλωματούχοι Μηχανικού ουδέποτε ερωτηθήκαμε», και καταθέτει σειρά ερωτημάτων αναφορικά με το σχέδιο και συγκεκριμένα εάν έχει εκπονηθεί πολεοδομική μελέτη για το χώρο, τις χρήσεις και την περιοχή σε επίπεδο Μητροπολιτικής Αθήνας, αν υπάρχουν έστω σε επίπεδο προμελετών τα σχέδια, εάν θα υπάρξουν διαγωνισμοί Αρχιτεκτονικοί και άλλοι για ένα τόσο εμβληματικό έργο, όπως θα έπρεπε και αν ισχύουν οι πληροφορίες ότι το πρωθυπουργικό γραφείο ανέθεσε σε δύο μελετητικά γραφεία να εκπονήσουν μια προκαταρκτική πρόταση: «Γιατί τέτοια απαξίωση των Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών; Έχει γίνει μια συγκοινωνιακή – έστω προμελέτη – με επιβαρύνσεις φορτίων; αν μπορούν αυτά να απορροφηθούν σε έναν μικρό δήμο της Δάφνης / Υμηττού και ειδικά σε ένα σημείο της Βουλιαγμένης με 1,5 λωρίδα ανά κατεύθυνση; Εκτός του Σταθμού Μετρό στη Δάφνη, υπάρχουν άλλα επαρκή Συγκοινωνιακά Μέσα για να εξυπηρετήσουν πολίτες και εργαζόμενους».
Οι μηχανικοί ρωτούν μεταξύ άλλων τι θα απογίνουν τα κτίρια που θα «απελευθερωθούν» στο κέντρο της πόλης και τι επιπτώσεις θα έχει η μεταφορά για τη λειτουργία του κέντρου της πόλης συνολικά όταν γύρω από κάθε κυβερνητική υπηρεσία έχει αναπτυχθεί ένα πλήθος ειδικοτήτων και Υπηρεσιών: «Όλοι αυτοί θα μετακομίσουν ομοίως στον Υμηττό;», σημειώνουν.
Αναφέρονται επίσης στην τοπική κοινωνία ρωτώντας τι σχέση έχει ένα μεγάλο πραγματικό πάρκο – πνεύμονας πρασίνου το οποίο έχει ανάγκη η ευρύτερη περιοχή με ένα «Πάρκο Υπουργείων» «το οποίο δε θα είναι προσβάσιμο κατά το μεγαλύτερο μέρος του στους πολίτες».
ethnos.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις