Ύστερα από την παραλίγο μετωπική σύγκρουση δύο συρμών του Προαστιακού, η οποία αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή το πρωί της Παρασκευής, σήμερα το πρωί από καθαρή τύχη δεν υπήρξε τραυματισμός των μηχανοδηγών και των επιβατών
Καθημερινά είναι πλέον τα επικίνδυνα συμβάντα στον σιδηρόδρομο, καθώς ύστερα από την παραλίγο μετωπική σύγκρουση δύο συρμών του Προαστιακού, η οποία αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή το πρωί της Παρασκευής, σήμερα το πρωί από καθαρή τύχη δεν υπήρξε τραυματισμός των μηχανοδηγών και των επιβατών άλλου συρμού τον οποίο εμβόλισε στην κυριολεξία κορμός δέντρου που για άλλη μια φορά ήταν πεσμένος στη γραμμή.
Η αμαξοστοιχία 1531 (Χαλκίδα – Αθήνα) με ώρα αναχώρησης στις 5:03 π.μ., στην οποία επέβαιναν 35 επιβάτες, προσέκρουσε σε πεσμένα δέντρα μεταξύ των σταθμών Σφενδάλης και Αφιδνών. Όπως ξεκάθαρα φαίνεται από τις φωτογραφίες που έχει αναρτήσει η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ), η οποία εκπροσωπεί τους μηχανοδηγούς, ο κορμός τρύπησε το τζάμι και βρέθηκε μέσα στο θάλαμο μηχανοδήγησης.
Δυστυχώς, και αυτό δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει καθώς ο καθαρισμός του δικτύου, ο οποίος είναι ευθύνη του ΟΣΕ, είναι κάτι από το οποίο διαχρονικά πάσχει ο ελληνικός σιδηρόδρομος. Αντίστοιχο περιστατικό είχε αποκαλύψει το «ethnos.gr» τον Φεβρουάριο του 2023 όταν και τότε καμένος κορμός είχε τρυπήσει το τρένο και είχε εισέλθει στον θάλαμο μηχανοδήγησης με τον μηχανοδηγό να σώζεται κυριολεκτικά από θαύμα. Το περιστατικό είχε σημειωθεί στην αμαξοστοιχία 51 μεταξύ του Αγίου Στεφάνου και της Δεκέλειας.
Και στις δύο περιπτώσεις επρόκειτο για δέντρα που είχαν καεί στη μεγάλη φωτιά της Αττικής το 2021 και φαίνεται πως ακόμα και σήμερα, τρία χρόνια μετά δεν έχουν απομακρυνθεί παρά τις συνεχείς διαμαρτυρίες των σιδηροδρομικών.
Στο σημερινό περιστατικό ο συρμός του Προαστιακού ακινητοποιήθηκε και από το συμβάν προκλήθηκαν μόνο υλικές ζημιές.
Οι μηχανοδηγοί μάλιστα είχαν προειδοποιήσει για ακόμα μία φορά με εξώδικο που είχαν αποστείλει στον ΟΣΕ και τη Hellenic Train για τα συνεχιζόμενα προβλήματα στο δίκτυο και τη μηχανοδήγηση στα…τυφλά, κάνοντας ειδική αναφορά στο ζήτημα της βλάστησης και των κορμών και προειδοποιώντας για το ενδεχόμενο νέων ατυχημάτων.
Την ίδια στιγμή, όπως καταγγέλλουν, βρίσκονται στο ίδιο έργο θεατές, καθώς και η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δεν έχει ανταποκριθεί εδώ και μήνες στο αίτημα της Ένωσης για συνάντηση με αντικείμενο τα προβλήματα του σιδηροδρόμου.
Τέσσερις συγκρούσεις το 2024
Όπως επισημαίνει στο «ethnos.gr» ο γενικός γραμματέας της ΠΕΠΕ, Αλέξανδρος Ιορδανίδης, σε ό,τι αφορά τους καθαρισμούς, δε φαίνεται να έχει αλλάξει κάτι αποτελεσματικά και υπάρχει μόνιμος κίνδυνος εξαιτίας των κορμών και της βλάστησης, η οποία δεν καθαρίζεται: «Μόνο μέσα στο 2024 είχαμε έως τώρα τέσσερα περιστατικά σύγκρουσης: τον Ιανουάριο, τον Φεβρουάριο, τον Μάρτιο και σήμερα. Στα τρία πρώτα υπήρξε και ελαφρύς τραυματισμός του μηχανοδηγού. Στο σημείο της σημερινής σύγκρουσης με τα καμμένα δέντρα ο μηχανοδηγός είχε μηδενική ορατότητα δεδομένου ότι εκεί η γραμμή έχει συνεχόμενες καμπύλες και δεν υπάρχει χρόνος αντίδρασης».
Υπενθυμίζεται ότι οι μηχανοδηγοί έχουν αποστείλει δεκάδες επιστολές τόσο στον ΟΣΕ όσο και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), αλλά και εξώδικα κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για την έντονη βλάστηση σε πολλά σημεία του δικτύου, αλλά και τους καμένους κορμούς που συχνά βρίσκονται στις γραμμές.
«Έχουμε λάβει διαβεβαιώσεις ότι θα έβγαιναν δύο εργολαβίες. Ωστόσο, μέχρι τώρα δεν έχουμε δει κάτι να αλλάζει. Τον περασμένο Μάιο μάλιστα ο ΟΣΕ μας κουνούσε το δάχτυλο να ενημερωθούμε για τα έργα αυτά. Ομως καθημερινά βλέπουμε τα αποτελέσματα. Όσο κι αν επιμένουν ότι η κατάσταση βελτιώνεται, η αλήθεια βρίσκεται στην καθημερινότητα και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν μηχανοδηγοί και σταθμάρχες που δουλεύουν με τηλεγραφήματα και χωρίς συστήματα ασφαλείας», τονίζει ο κ. Ιορδανίδης.
Για τα θέματα αυτά, το Δ.Σ. της ΠΕΠΕ θα συνεδριάσει εκτάκτως το μεσημέρι του Σαββάτου, με τους μηχανοδηγούς να επισημαίνουν ότι οι φωτογραφίες από το σημερινό περιστατικό «αποτελούν άλλο ένα ντοκουμέντο για την απαξίωση των σιδηροδρομικών μεταφορών».
Αναφέρουν πως εκτός του ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου δεν έχει απαντήσει εδώ και μήνες στο αίτημά τους για συνάντηση, η νέα διοίκηση της Ηellenic Train «παρακολουθεί µε απάθεια – που µας προβληματίζει σοβαρά – την διάλυση, ενώ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΑ επικαλέστηκε εχθές τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης για το συµβάν στα Σεπόλια ΚΑΘΩΣ γνωρίζει ότι αυτός ΔΕΝ τηρήθηκε αφού στον µηχανοδηγό της 1210 δόθηκε και υπόδειγμα 1001 κατά την αναχώρηση του!»
Προσθέτουν ότι η σύγκρουση αποσοβήθηκε λόγω της προσοχής των δύο μηχανοδηγών: «Με την λανθασµένη χτεσινή της ανακοίνωση και προσλαµβάνοντας συνταξιούχους που περιύβριζαν τους νεκρούς συναδέλφους µας στα Τέµπη στοχοποιώντας και το Σωµατείο µας, η διοίκηση της Hellenic Train προσπαθεί να υποβαθµίσει/αποκρύψει τις πολιτικές ευθύνες για την απαξίωση του σιδηροδρόµου. Μόνο που έτσι δεν δίνονται λύσεις στα προβλήµατα! Η απαξίωση, η διάλυση, η υποχρηµατοδότηση των σιδηροδροµικών µεταφορών στην χώρα µας κατά συνέπεια συνεχίζεται, όπως συνεχίζεται και η προσπάθεια του Σωµατείου µας να ανατρέψει την υφιστάµενη κατάσταση. Μοναδικός σύµµαχος µας η Ελληνική Κοινωνία», αναφέρει η ΠΕΠΕ.
Καθυστερήσεις στις εργολαβίες καθαρισμού έχει διαπιστώσει και η ΡΑΣ
Καθυστερήσεις στις εργολαβίες καθαρισμού που προχωρούν «με ρυθμό βραδύτερο του αναμενόμενου» από τον ΟΣΕ έχει διαπιστώσει και η ΡΑΣ, όπως προκύπτει από την απάντηση της Αρχής σε σχετική ερώτηση με αφορμή το εξώδικο των μηχανοδηγών στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου.
Η ΡΑΣ σημειώνει ότι από την επικοινωνία της με τον ΟΣΕ για το θέμα κατά την οποία ζήτησε την άμεση λήψη μέτρων και ενεργειών, με την εκτέλεση εργασιών εκχόρτωσης και κοπής δέντρων πλησίον της σιδηροδρομικής υποδομής, προέκυψε πως οι δύο συμφωνίες – πλαίσιο (Κεντρικής & Νοτίου Ελλάδας και Μακεδονίας – Θράκης) βρίσκονται στο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας για μεγάλο χρονικό διάστημα, χωρίς να έχει επιτευχθεί έως σήμερα η ανάθεση και η συμβασιοποίησή τους. Επίσης, υπάρχουν εργολαβίες εκχορτώσεων σε τμήματα της γραμμής, που βρίσκονται σε εξέλιξη. Η ΡΑΣ επεσήμανε ότι «η διαδικασία ανάθεσης τόσο των συμφωνιών-πλαίσιο όσο και των εργολαβιών/συμβάσεων, εξελίσσεται με ρυθμό βραδύτερο από τον αναμενόμενο, δείγμα μη ορθού προγραμματισμού από πλευράς του ΟΣΕ». Προσέθεσε ότι τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, εντός της αντιπυρικής περιόδου 2024, θα έπρεπε οι εργολαβίες εκχορτώσεων να βρίσκονται ήδη στο στάδιο της υλοποίησης, κάτι το οποίο δεν έχει επιτευχθεί.
Για την άμεση λήψη μέτρων ιδίως στις περιοχές με έντονη βλάστηση, ο ΟΣΕ ανέφερε ότι «προβαίνει και με ίδια μέσα, στο μέτρο του δυνατού, σε ενέργειες για την αντιμετώπιση της βλάστησης». Η ΡΑΣ έχει ζητήσει άμεση ενημέρωση για τον προγραμματισμό των εργασιών εκχόρτωσης/κοπής δέντρων ανά τμήμα γραμμής, με ίδια μέσα, καθώς και για τη διαθεσιμότητα προσωπικού για την εκτέλεση των εργασιών αυτών και εκκρεμεί η απάντηση του ΟΣΕ.
Από την πλευρά του ο Οργανισμός στην απάντησή του στη Βουλή τόνισε πως η βλάστηση αντιμετωπίζεται ετησίως μέσω εργολαβιών εκχορτώσεων και κοπής δέντρων και σε συνεργασία με λοιπούς αρμόδιους φορείς (ΟΤΑ, δασαρχεία, κλπ). Αναγνώρισε το πρόβλημα της παράσυρσης καμένων κορμών δέντρων που δεν ανήκουν στην ιδιοκτησία του ΟΣΕ, στις περιοχές που έχουν εκδηλωθεί στο παρελθόν πυρκαγιές (Αγιος Στεφανος – Δεκέλεια – Αφίδναι), τονίζοντας ότι μεγάλο μέρος τους έχει απομακρυνθεί μέσω εργολαβιών κοπής δέντρων.
Ανέφερε ότι μόνο την περίοδο από το 2023 έως και σήμερα ο ΟΣΕ έχει δαπανήσει πλέον του 1 εκ. ευρώ για κοπές δέντρων και εκχορτώσεις, οι οποίες ωστόσο δεν αποτελούν συνολική λύση για το πρόβλημα, ενώ για το 2024 έχει δεσμευτεί ποσό πλέον του 1,5 εκ. ευρώ.
ethnos.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις