Έχει γίνει εφιάλτης η διασύνδεση με τις ταμειακές μηχανές. Διώχνουν πελάτες γιατί δεν μπορούν να ολοκληρώσουν τις ηλεκτρονικές πληρωμές
Σε εφιάλτη έχει μετατραπεί η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS για χιλιάδες επαγγελματίες σε όλη τη χώρα, την ώρα που η κυβέρνηση έχει καταστήσει υποχρεωτική τη χρήση τους σε όλο το φάσμα της αγοράς. Ωστόσο, το τελευταίο χρονικό διάστημα, μετά τις μαζικές διασυνδέσεις παρατηρήθηκε το εξής φαινόμενο: το ίντερνετ πέφτει συνεχώς λόγω του μεγάλου όγκου δεδομένων και πολλοί επαγγελματίες δεν μπορούν ούτε να ολοκληρώσουν τη συναλλαγή και να πληρωθούν ούτε να στείλουν τα δεδομένα στο MyData.
Το πρόβλημα έχει πάρει διαστάσεις, καθώς, όπως αναφέρουν επαγγελματίες και φοροτεχνικοί στη «δημοκρατία», δεν εντοπίζεται μόνο σε περιοχές της επαρχίας, όπου η σύνδεση του διαδικτύου μπορεί να παρουσιάζει επιπλέον δυσκολίες, αλλά και σε κεντρικές περιοχές μεγάλων πόλεων, αλλά και της πρωτεύουσας! Σημειώνουν ότι το υποχρεωτικό μέτρο παρουσιάζει και άλλες δυσκολίες, οι οποίες δείχνουν ότι η εφαρμογή του έχει σχεδιαστεί με τέτοιον τρόπο ώστε οι επαγγελματίες να είναι συνεχώς εκτεθειμένοι και να απειλούνται με βαριά πρόστιμα σε περίπτωση ελέγχου. Σε άλλες περιπτώσεις, οι ταμειακές μηχανές παρουσιάζουν προβλήματα «επικοινωνίας» με τα POS.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η κατάσταση είναι τραγελαφική, καθώς έχουν υπάρξει περιπτώσεις που μια επιχείρηση προσπαθεί να εξυπηρετήσει πελάτες και διαπιστώνει πως δεν λειτουργεί το σύστημα, αδυνατώντας να ολοκληρώσει τη συναλλαγή. Οι καταναλωτές μπορεί να έχουν υπομονή, ωστόσο αυτή δεν είναι απεριόριστη και σε πολλές περιπτώσεις ζητούν ευγενικά να ακυρωθεί η αγορά, με υπόσχεση να επανέλθουν το… επόμενο χρονικό διάστημα, το οποίο όμως δεν έρχεται ποτέ.
Οπως επισημαίνουν φοροτεχνικοί, το πλαίσιο είναι αόριστο σε περίπτωση αδυναμίας λειτουργίας του συστήματος και έγκειται στην… κατανόηση του εφοριακού που θα τους ελέγξει αν θα τους επιβάλει πρόστιμο ή όχι, καθώς οι πάροχοι δεν μπορούν να εκδώσουν «πιστοποιητικό» κακής σύνδεσης στο διαδίκτυο.
Μιλώντας στη «δημοκρατία», ο φοροτεχνικός και αντιπρόεδρος της Επιτροπής Λογιστών του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας Ηλίας Χατζηγεωργίου εξηγεί ότι «η Φορολογική Διοίκηση καλείται να πάρει θέση και σε κάτι πολύ σημαντικότερο: πώς θα αντιμετωπίζονται όλα τα δεδομένα όταν υπάρχει αδυναμία διασύνδεσης ή ασταθές διαδίκτυο; Η επιχείρηση θα κληθεί να αντιμετωπίσει υπέρογκα πρόστιμα για κάτι που δεν φταίει, ενώ θα είναι σχεδόν αδύνατον να το αποδείξει αυτό; Αντί των προστίμων, θα πρέπει να κληθεί να πάρει την παράλογη απόφαση να μη λειτουργήσει γιατί έχει πρόβλημα με το ίντερνετ; Λαμβάνοντας υπόψη ότι σκοπός του νομοθέτη δεν είναι τίποτα από τα δύο, τον καλώ να λάβει άμεσα τα μέτρα του και να εκδώσει σαφέστατες οδηγίες, υπολογίζοντας ότι ακόμα τα προβλήματα του διαδικτύου είναι πολύ συχνά ακόμα και στην πρωτεύουσα της χώρας».
Επισημαίνεται ότι, με βάση τον νόμο, στις υπόχρεες επιχειρήσεις που δεν έχουν διασυνδέσει τις ταμειακές μηχανές με τα POS επιβάλλονται πρόστιμα που ανέρχονται σε 10.000 ευρώ εφόσον τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα και σε 20.000 ευρώ εφόσον τηρούν διπλογραφικό λογιστικό σύστημα. Σε περίπτωση υποτροπής εντός πενταετίας διπλασιάζονται και για κάθε επόμενη ίδια παράβαση τριπλασιάζονται. Τα πρόστιμα μειώνονται στο μισό για επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες σε οικισμούς με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό έως 3.100 κατοίκους (πλην των τουριστικών).
Η κυρία Παρασκευή διαθέτει μίνι μάρκετ στην περιοχή της Αρτας. «Το ίντερνετ κόβεται συνέχεια, το ρεύμα πέφτει πολύ συχνά» αναφέρει χαρακτηριστικά. «Οταν πέσει το ρεύμα αποσυναρμολογείται το POS και κάνει ώρα να επανέλθει. Προχθές κόλλησε για 20 λεπτά. Αν ήταν περίοδος σεζόν και είχαμε 30-40 άτομα στο μαγαζί, θα τους έχανα όλους» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Μάλιστα, εξηγεί ότι η διαδικασία είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα. «Ακόμα και αν μπλοκάρει το POS, χρειάζεται ώρα για να επανέλθει, διαφορετικά μπορεί να κολλήσει και η ταμειακή μηχανή. Οταν πέσει το ρεύμα, που στην περιοχή μας συμβαίνει πολύ συχνά, θέλει ένα 10λεπτο για να συνδεθεί το ίντερνετ και άλλο τόσο για να συνδεθεί το POS με την ταμειακή. Ποιος πελάτης θα περιμένει ένα 20λεπτο για να αγοράσει ένα προϊόν;» αναρωτιέται.
Η ίδια δίνει και μία ακόμα διάσταση στο πρόβλημα, καθώς στην επαρχία, όπου διαμένουν κυρίως ηλικιωμένοι, είναι συχνό το φαινόμενο να ζητούν την παράδοση προϊόντων στο σπίτι τους. Ετσι, αναγκάζεται να πραγματοποιεί delivery στα γύρω χωριά, πολλά από τα οποία είναι ορεινά και το ίντερνετ σχεδόν ανύπαρκτο.
«Οταν πάω delivery χτυπάω την απόδειξη στην ταμειακή, δηλώνοντας ότι θα γίνει πληρωμή με POS. Επειδή κάνω από 20 λεπτά έως και μία ώρα για να παραδώσω τα προϊόντα στα γύρω χωριά, στο ενδιάμεσο η ταμειακή δεν μου επιτρέπει να κάνω άλλη συναλλαγή μέχρι να γίνει η πληρωμή με κάρτα. Στην περιοχή δεν υπάρχει ΑΤΜ, άρα όλοι πληρώνουν με κάρτα. Χάνω πελάτες επειδή δεν μπορώ να πάω delivery με κάρτα» αναφέρει.
Ζητά να υπάρξει ένας ξεχωριστός κωδικός στην ταμειακή μηχανή όταν πρόκειται για πληρωμές με POS, τα οποία να μην είναι συνδεδεμένα στο POS. Δηλαδή, να βγαίνει η απόδειξη και η πληρωμή να γίνεται ύστερα από ορισμένα λεπτά. Μπορεί αυτό να ακούγεται χρονοβόρο και πολύπλοκο, καθώς στη συνέχεια θα πρέπει να «ξεφορτώσει» στο σύστημα τις πληρωμές με POS, ενώ αυτή την ώρα η διαδικασία πραγματοποιείται αυτόματα, ωστόσο θεωρεί πως πρόκειται για τη μοναδική λύση στις περιοχές της επαρχίας.
Δυσλειτουργίες ακόμα και στην Αθήνα
Δυσλειτουργίες δεν παρουσιάζονται μόνο στην επαρχία, αλλά ακόμα και στην Αθήνα. Στο κέντρο της πρωτεύουσας, ο κ. Στέλιος διαθέτει κατάστημα με ρούχα. Οπως αναφέρει, τα τεχνικά θέματα εμφανίζονται πολύ συχνά, σε σημείο που δημιουργείται σημαντικό πρόβλημα στις καθημερινές συναλλαγές με τους πελάτες. «Εχουν υπάρξει ημέρες που το POS σταματά να επικοινωνεί με την ταμειακή μηχανή, με αποτέλεσμα οι πελάτες να περιμένουν για αρκετά λεπτά στο ταμείο» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ομως, δίνει και μια επιπλέον διάσταση στο θέμα, καθώς η σύνδεση στο διαδίκτυο πολλές φορές δεν είναι ικανή να «σηκώσει» το σύστημα. «Υπάρχουν ημέρες που χτυπάω 40-50 αποδείξεις» σημειώνει. «Αν το ίντερνετ δεν έχει καλό σήμα, μπορεί τα δεδομένα να μη σταλούν στην Εφορία (σ.σ.: στο MyData). Δεν μπορώ να κάθομαι κάθε μέρα να τσεκάρω μία μία τις αποδείξεις και αν έχουν πάει στην ΑΑΔΕ, ούτε μπορώ να πληρώνω έξτρα έναν λογιστή για να κάνει αυτή τη δουλειά».
Ο κ. Σταύρος έχει κατάστημα με τουριστικά είδη σε μία από τις πλέον τουριστικές περιοχές της χώρας, το Μοναστηράκι. Είδαμε από κοντά την… απελπισία στο πρόσωπό του ένα Σάββατο πρωί, όταν αναγκάστηκε να «διώξει» πάνω από 10 τουρίστες, καθώς, λόγω κακής σύνδεσης στο ίντερνετ, ήταν αδύνατον να πληρώσουν με κάρτα και δεν είχαν μαζί τους μετρητά, σε διάστημα μόλις δύο ωρών. «Περιμένουμε αυτούς τους μήνες για να έχουμε αυξημένα έσοδα. Ερχόμαστε, ανοίγουμε τα μαγαζιά και δεν μπορούμε να πουλήσουμε τα προϊόντα» μας τόνισε.
Τα ρίχνουν στους… παρόχους και τους στέλνουν στις εταιρίες τηλεπικοινωνιών
Το ακόμα πιο εξοργιστικό για τους επαγγελματίες είναι ότι η Φορολογική Διοίκηση τα ρίχνει στους… παρόχους του ίντερνετ, παραπέμποντας τους καταστηματάρχες και τους κατόχους των POS για να βγάλουν άκρη στις εταιρίες τηλεπικοινωνιών! Οπως αναφέρει στη «δημοκρατία» ο Ηλίας Χατζηγεωργίου, «τα πρώτα δείγματα μας δείχνουν ότι υπάρχουν οφέλη σε σχέση με την πληροφορία και την πιθανότητα να ξεφύγει κάτι, όμως όλο αυτό γίνεται με ένα βαρύ τίμημα στην πλάτη των εμπλεκομένων σε σχέση με την προστιμοφοβία που μεταφέρει όλη αυτή η μετάβαση.
Το έργο για να πετύχει τον σκοπό του δεν θα πρέπει να συνδέεται με αυτόν τον φόβο της επιβολής προστίμων τυπικής φύσεως. Πρόστιμα σαφώς και πρέπει να υπάρχουν, αλλά να τιμωρούν την ουσία και όχι τον τύπο, γιατί αν τιμωρούν τον τύπο, όπως φαίνεται να επιλέγεται μέχρι στιγμής, ο φόβος της έμμεσης επαναφοράς του καταργημένου ΚΒΣ είναι κάτι παραπάνω από υπαρκτός».
Εφημερίδα «Δημοκρατία»-newsbreak.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις