Συστηματικές προσπάθειες αποδόμησης του «αόρατου» μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς, F-35, ξεκίνησαν μετά τις αμερικανικές εκλογές και την εκλογή Τράμπ. Τελευταία, το φως της δημοσιότητας είδαν εκθέσεις δοκιμών του αεροσκάφους, από τις οποίες φαίνεται ότι το μαχητικό παρουσιάζει προβλήματα. Παρά το κλίμα που διαμορφώνεται στις ΗΠΑ, στην Ελλάδα η κυβέρνηση περί άλλα τυρβάζει και συνεχίζει να πανηγυρίζει για την πανάκριβη αγορά του F-35.
Εσχάτως, ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας, Έλον Μασκ, εστράφη ανοικτά κατά του προγράμματος F-35. Βεβαίως, ποσώς θα ενδιέφεραν οι αναφορές του, εάν ο Τράμπ δεν τον προόριζε για υπερ-υπουργό της κυβέρνησής του, που αναλαμβάνει στις 20 Ιανουαρίου 2025.
Ως γνωστόν, ο νεοεκλεγείς πρόεδρος των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι θα … ανταμείψει τον Ε. Μασκ για τη στήριξη που του προσέφερε με δεκάδες εκατομμύρια στην προεκλογική εκστρατεία του, τοποθετώντας τον επικεφαλής ενός υπουργείου το οποίο θα είναι αρμόδιο να ελέγχει την αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης. Πρόκειται για το νέο «υπουργείο Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας» (DOGE) με αποστολή τον περιορισμό των κρατικών δαπανών και τη δημιουργία ενός νέου οργανογράμματος του αμερικανικού δημόσιου τομέα, με απολύσεις -κατά τις πρώτες εκτιμήσεις- τουλάχιστον εκατό χιλιάδων υπαλλήλων.
Εφόσον τελικώς τοποθετηθεί σε αυτή τη θέση, η πρόσφατη ανάρτησή του στο Χ (πρώην twitter), του οποίου επίσης είναι ιδιοκτήτης, όπως και της Space X, της μεγαλύτερης ιδιωτικής διαστημικής εταιρείας στον κόσμο, μόνο τυχαίες δεν φαίνεται να είναι. Αναλυτικότερα, στην ανάρτησή του έγραψε, μεταξύ άλλων, ότι «ο σχεδιασμός του F-35 απέτυχε, επειδή πάρα πολλοί ζήτησαν ταυτόχρονα πάρα πολλά από αυτό. Κάτι που το έκανε ένα ακριβό και περίπλοκο πολυτελές μηχάνημα χωρίς τίποτα το εξαιρετικό. Δεν υπήρχε πιθανότητα επιτυχίας». Πρόσθεσε, δε, ότι θεωρεί απαρχαιωμένα οπλικά συστήματα τα επανδρωμένα μαχητικά αεροσκάφη, τα οποία, κατά τη γνώμη του, αντικαθίστανται από drones.

Το εάν ο Τράμπ -και ο χρηματοδότης του, Μασκ- θα τα «βάλουν» με τον κολοσσό της αμερικανικής πολεμικής βιομηχανίας, Lockheed Martin (LM), η οποία κατασκευάζει το τεχνολογίας stealth (εν μέρει «αόρατο) αεροσκάφος, F-35, μένει να φανεί, αν και πολλοί το θεωρούν άκρως αμφίβολο. Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα πυκνώνουν τα βέλη κατά της LM. Είτε πρόκειται για σύγκρουση μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων εντός των ΗΠΑ, είτε πράγματι το F-35 αποτελεί περισσότερο «βραχνά» παρά κέρδος τις τις ΗΠΑ, έτσι κι’ αλλιώς δέχεται σφοδρές επικρίσεις. Κάτι που γινόταν και παλιότερα, αλλά σε μικρότερο βαθμό.
Ελλάδα – Τουρκία
Να σημειωθεί πως ανέκαθεν η LM επικρινόταν ότι αποσπούσε τεράστια ποσά από τον αμερικανικό κρατικό κορβανά, αλλά το αποτέλεσμα ήταν κατώτερο των υποσχέσεών της. Παρά ταύτα, από την περίοδο της πρώτης θητείας Τράμπ, οι ΗΠΑ επέμεναν στις «κλειστές» συσκέψεις του ΝΑΤΟ, ήδη από το 2017, και τελικώς επέβαλαν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, να αγοράσουν αυτό το πανάκριβο μαχητικό ως το βασικό αεροσκάφος για «ανάσχεση» της Ρωσίας, στο «μέτωπο» προς Ανατολάς.
Μεταξύ των άλλων χωρών, οι οποίες, σύμφωνα τουλάχιστον με τα έως τώρα δεδομένα, προγραμματίζεται να αποκτήσει F-35 θα είναι και η Ελλάδα. Η χώρα μας έχει υποβάλλει αίτημα στις ΗΠΑ για 20+20 F-35, κόστους περί τα τέσσερα δισ. δολάρια, χωρίς οπλικά συστήματα. Εκτιμάται ότι, στην πραγματικότητα, το κόστος θα είναι τουλάχιστον το διπλάσιο, δεδομένου ότι πρέπει να διαμορφωθούν ειδικές εγκαταστάσεις, ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, κ.ο.κ.. Οπως επίσης εξαρτάται και από τα οπλικά συστήματα που θα «αποδεσμεύσουν» οι ΗΠΑ για την Ελλάδα. Βέβαια, έντονος προβληματισμός, κατά καιρούς, έχει τεθεί, εάν αυτά τα νέας τεχνολογίας μαχητικά θα είναι υπό τον πραγματικό έλεγχο των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, ή θα εξαρτώνται από τη βούληση των ΗΠΑ.
Ως γνωστόν, επίσης, η Τουρκία ήταν στο πρόγραμμα των F-35, αλλά με πρόσχημα την απόκτηση των ρωσικών αντιαεροπορικών συστημάτων, S-400, οι ΗΠΑ την έθεσαν εκτός. Πρόσφατα, πάντως, ο υπουργός Αμυνας της Τουρκίας, Γιασάρ Γκιουλέρ, αφού αποκάλυψε ότι η Τουρκία προχωράει σε ακύρωση του προγράμματος εκσυγχρονισμού των 79 αεροσκάφών της, F-16, και θα προχωρήσει μόνο στην αγορά 40 σύγχρονων F- 16, κάτι που σημαίνει μείωση του εξοπλιστικού προγράμματός της, από 20 δισ. δολάρια, σε 7 δισ., και είπε ότι η Γερμανία θα ανάψει το πράσινο φως για την απόκτηση Eurofighter από την Τουρκία, υποστήριξε ότι ο επόμενος στόχος της Αγκυρας είναι να αποκτήσει F-35, για τα οποία σημείωσε ότι υπάρχουν κάποια θετικά μηνύματα από τις ΗΠΑ.
Ως γνωστόν, παρ’ ότι, έως τώρα, επισήμως οι ΗΠΑ διαψεύδουν ότι θα επανεντάξουν την Τουρκία στο πρόγραμμα F-35, Αμερικανοί αξιωματούχοι, όπως η πρώην υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, επί Μπάϊντεν, Βικτώρια Νούλαντ, αφησε ανοικτό αυτό το ενδεχόμενο.
Η «ομάδα Τράμπ»
Ομως, τώρα, η «ομάδα Τραμπ» προτείνει ριζικές ανατροπές στον τομέα της Αμυνας. Από τις έως τώρα πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, θέλει να μειώσει δραστικά τον προϋπολογισμό για την κατασκευή των F-35 καθώς και αρμάτων μάχης, και να επικεντρωθεί στα drones.
Βασικός λομπίστας αυτής της ιδέας είναι ο Έλον Μασκ, που εμφανίζεται … λάβρος από τις αποτυχίες του προγράμματος F-35, του οποίου οι δαπάνες, ως λέγεται, θα φτάσουν τα 2 τρισεκατομμύρια δολάρια. Επίσης, οι επικριτές του προγράμματος υποστηρίζουν ότι μόνο το 15-30% των F-35 είναι ακατάλληλα να επιχειρήσουν σε συνθήκες μάχης.

Κατά τους ίδιους, τα υπόστεγα της Lockheed Martin (LM) είναι γεμάτα με εκατοντάδες μισοσυναρμολογημένα μαχητικά αεροσκάφη, ενώ τονίζουν ότι το Πεντάγωνο δεν έχει χρήματα για να αναπτύξει ένα μαχητικό 6ης γενιάς, το οποίο θα είναι ακόμη πιο ακριβό. Τώρα, λοιπόν, η «ομάδα Τραμπ» προτείνει απλά να εγκαταλειφθεί το πρόγραμμα των F-35, δεδομένου ότι έχει εμφανίσει πολλά προβλήματα.
«Δεν είναι έτοιμο για μάχη»
Την ίδια στιγμή, πάντως, που ο Ε. Μασκ έδωσε «γραμμή», πλήθυναν οι επικρίσεις κατά της LM και του προγράμματος F-35. Σε δημοσίευμά του, το Bloomberg, το οποίο χαρακτηρίζει το αεροσκάφος της Lockheed Martin ως το πιο ακριβό αμερικανικό όπλο, ανέφερε ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ ναι μεν ενέκρινε τη σειριακή παραγωγή των F-35, αλλά δεν έλαβε υπόψη της τα στοιχεία για τις πολυάριθμες ελλείψεις των μαχητικών αεροσκαφών. Παρουσίασε, δε, αποχαρακτηρισμένη έκθεση από τις δοκιμές των μαχητικών, στην οποία περιλαμβάνονται πολλές αναφορές για προβλήματα στην αξιοπιστία του σχεδιασμού, την ακρίβεια των χρησιμοποιούμενων όπλων, την stealth τεχνολογία, κ.α..
Ιδιαίτερα επικριτικό ήταν επίσης το Κέντρο Αμυντικών Πληροφοριών, POGO, το οποίο αποκάλυψε ολόκληρη την έκθεση των αρμοδίων Αρχών των ΗΠΑ. Μια έκθεση, η οποία συντάχθηκε μετά από τις δοκιμές του αεροσκάφους και αποκαλύπτει αρκετά προβλήματα. Παρά τις πολλές ελλείψεις που αποκαλύφθηκαν στην έκθεση, αναφέρεται στα δημοσιεύματα, το DOD (Department of Defense) έδωσε την έγκρισή του για να μπει το F-35 στη γραμμή παραγωγής. Οι ελλείψεις του, ωστόσο, είναι ολοφάνερες, όπως δείχνει η ίδια η έκθεση, η οποία είδε το φως της δημοσιότητας βάσει του νόμου περί ελευθερίας της πληροφόρησης (Act by the Project On Government Oversight).
Από αυτήν προκύπτει το συμπέρασμα ότι το F-35 δεν είναι «έτοιμο για μάχη». Ορισμένα από αυτά τα στοιχεία της έκθεσης … κραυγάζουν, και αποτελούν επαρκείς λόγους για να αμφισβητηθεί ο ισχυρισμός ότι το F-35 είναι «έτοιμο για μάχη». Σύμφωνα με δημοσίευμα της Tribune News Service, στα έξι χρόνια δοκιμών του F-35, του πιο ακριβοπληρωμένου οπλικού συστήματος των ΗΠΑ, αποκαλύπτεται τώρα ότι υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις και προβλήματα που ακόμα δεν έχουν επιλυθεί, όπως οι δυνατότητες του αεροσκάφους να ανταπεξέλθει σε συνθήκες κυβερνοπολέμου. «Η κυβέρνηση Τραμπ θα πρέπει να έχει κατά νου ότι πετάμε με το F-35 εδώ και 18 χρόνια και ακόμα το πυροβόλο του δεν μπορεί να πυροβολήσει ευθεία», δήλωσε ο Γκρεγκ Γουίλιαμς, διευθυντής του Κέντρου Αμυντικών Πληροφοριών, POGO.
«Κραυγαλέα προβλήματα»
Μεταξύ των άλλων, οι πλέον κραυγαλέες ελλείψεις που κατεγράφησαν στην έκθεση, είναι οι εξής:
1. Οι δυνατότητες Stealth είναι δύσκολο να γίνουν αποδεκτές, αφού δεν έχουν δοκιμαστεί. πλήρως.
2. Διατυπώθηκε προβληματισμός ως προς τις δυνατότητες του F-35 να αντέχει σε κυβερνο-επιθέσεις, στα 24 πιο ευαίσθητα συστήματά του.
3. Συνεχίζεται να μην ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις το όπλο του. Το πυροβόλο 25 χιλιοστών απέτυχε να πλήξει στόχους «λόγω προβλημάτων σχεδιασμού και εγκατάστασης», παρά τις πολυετείς προσπάθειες αποκατάστασης του προβλήματος.

4. Το σύστημα αυτόματης διάγνωσης βλαβών του αεροσκάφους έστειλε ψευδείς συναγερμούς με ρυθμό έναν ανά ώρα, έναντι απαίτησης ενός ανά 50 ώρες.
5. Το F-35 έχει σχεδιαστεί για να αντιμετωπίζει τα πιο προηγμένα μαχητικά «5ης γενιάς», παγκοσμίως, όπως αυτά που διαθέτει η Κίνα, αλλά «μόνο σε μία δοκιμή χρησιμοποιήθηκε αντίπαλο αεροσκάφος 5ης γενιάς».
6. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν κάνει ευκολότερη τη συντήρηση. Το F-35 «χρειάζεται τουλάχιστον διπλάσιο χρόνο για να επισκευαστεί από όσο απαιτείται», ενώ γίνεται λόγος για «κρίσιμες αστοχίες».
7. Μη συμμόρφωση με τις βασικές απαιτήσεις διαθεσιμότητας και αξιοπιστίας.
8. Καθυστερήσεις στις υποσχεθείσες βελτιώσεις – επιδιορθώσεις.
9. Υπερφορτωμένο λογισμικό, ειδικά στην παραλλαγή του αεροσκάφους που προορίζεται για το Σώμα των Πεζοναυτών.
neostrategy.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις






















































