Άκρως σημαντικά στοιχεία που καταδεικνύουν τις πολιτικές ευθύνες για το έγκλημα στα Τέμπη περιέχει, σύμφωνα με πληροφορίες, το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) το οποίο αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου, μια ήμερα πριν από τις συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας σε πάνω από 250 πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού με αφορμή τη συμπλήρωση δύο χρόνων από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Γιατί μπορεί το ερώτημα για το πώς και το γιατί σημειώθηκε η τρομακτική έκρηξη και η πυρόσφαιρα να μην μπορεί ευθέως να απαντηθεί από το πόρισμα – παρά μόνον ότι δεν προήλθε από τα έλαια σιλικόνης όπως υποστηρίζουν οι δικαστικοί πραγματογνώμονες – απαντάται, όμως, ένα καίριο ερώτημα που ακουμπά τις πολιτικές ευθύνες του δυστυχήματος.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες, το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναφέρει ότι είναι προφανές πως αν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 και υπήρχε παράλληλα σύστημα αυτόματης πέδησης στα τρένα, το δυστύχημα δεν θα συνέβαινε. Και αυτή η διαπίστωση δείχνει προς συγκεκριμένες πολιτικές ευθύνες που είναι ένα ερώτημα εάν θα μετεξελιχθούν και σε ποινικές ευθύνες για τυχόν υπουργούς που είχαν την ευθύνη του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.
Το δεύτερο και πολύ σημαντικό στοιχείο από το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αφορά σε πολιτικές ευθύνες μετά το έγκλημα στα Τέμπη καθώς όπως καταδεικνύεται τίποτε δεν έχει αλλάξει δύο χρόνια μετά το τρομακτικό σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Τι δεν έχει γίνει δύο χρόνια μετά τα Τέμπη
Στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ εγκαλείται η Hellenic Train γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει αναπτύξει σύστημα για να καταγράφει και να επεξεργάζεται τις ενδοεπικοινωνίες. Παράλληλα καλείται να αναπτύξει σύστημα για τον έλεγχο της φόρτωσης των βαγονιών, καθώς ακόμα και σήμερα αυτό δεν υπάρχει.
Τα πράγματα για τον ΟΣΕ είναι ακόμα χειρότερα καθώς περιγράφεται ως ένας άκρως υποστελεχωμένος οργανισμός με 2.184 θέσεις στο οργανόγραμμά του, εκ των οποίων είναι καλυμμένες οι 589. Αυτό σημαίνει ότι ο ΟΣΕ λειτουργεί με το 25% του απαραίτητου προσωπικού.
Δεν λειτουργεί ακόμα το σύστημα GSM-R
Το σύστημα GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) είναι ένα διεθνές πρότυπο ασύρματης επικοινωνίας που προορίζεται για χρήση στους σιδηροδρόμους, επιτρέποντας την αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ των τρένων και των κέντρων ελέγχου κυκλοφορίας.
Δύο χρόνια μετά το έγκλημα στα Τέμπη το σύστημα GSM-R έχει εγκατασταθεί σε διάφορα τμήματα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, ωστόσο, σε ορισμένα από αυτά δεν έχει τεθεί ακόμη σε πλήρη λειτουργία και συγκεκριμένα:
1] Τμήμα Θριάσιο – Κιάτο: Το σύστημα έχει εγκατασταθεί, αλλά η λειτουργία του αναμένεται να ξεκινήσει το 2025.
2] Τμήμα Πλατύ – Θεσσαλονίκη: Παρόλο που η εγκατάσταση έχει ολοκληρωθεί, το σύστημα δεν ήταν λειτουργικό μέχρι το 2020 και ακόμα η ενεργοποίησή του εκκρεμεί.
3] Τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη: Το σύστημα βρίσκεται υπό κατασκευή και δεν έχει τεθεί ακόμη σε λειτουργία.
4] Τμήμα Οινόη – Τιθορέα: Η εγκατάσταση του συστήματος ήταν προγραμματισμένη να ολοκληρωθεί το 2020, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει τεθεί σε λειτουργία.
5] Τμήμα Τιθορέα – Δομοκός: Η εγκατάσταση αναμενόταν να ολοκληρωθεί το 2023, ωστόσο, το σύστημα δεν έχει τεθεί ακόμη σε λειτουργία.
6] Τμήμα Λάρισα – Πλατύ: Παρόλο που η λειτουργία του συστήματος ήταν προγραμματισμένη για το 2020, μέχρι σήμερα δεν έχει ενεργοποιηθεί.
7] Τμήμα Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας: Η λειτουργία του συστήματος ήταν προγραμματισμένη για το 2020, αλλά δεν έχει τεθεί ακόμη σε λειτουργία.
Η αμαρτωλή σύμβαση 717
Η σύμβαση 717 αφορά το έργο εκσυγχρονισμού του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας και της αποδοτικότητας των σιδηροδρομικών μεταφορών. Η σύμβαση υπεγράφη το 2014, με προγραμματισμένη ολοκλήρωση το 2016, αλλά παρουσίασε σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίησή της καθώς ακόμα και σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί.
Σύμφωνα με διάφορους κυβερνητικούς ισχυρισμούς αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025 χωρίς να προσδιορίζεται με ακρίβεια το πότε.
Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της Σύμβασης 717 συνδέεται με το έγκλημα στα Τέμπη καθώς θα είχε αποφευχθεί η σύγκρουση εάν υπήρχαν συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου.
Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία άσκησε ποινικές διώξεις κατά 23 προσώπων, συμπεριλαμβανομένων 18 δημοσίων λειτουργών, για εγκλήματα που σχετίζονται με την εκτέλεση της Σύμβασης 717.
Τι δεν έχει ολοκληρωθεί από τη σύμβαση για το σύστημα ETCS
Το ETCS (European Train Control System) είναι το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων, που χρησιμοποιείται για την ασφαλή και αποτελεσματική παρακολούθηση και διαχείριση των σιδηροδρομικών συρμών και έχει τρία επίπεδα:
1] ETCS Level 1: Προβλέπει την αποστολή πληροφοριών για την κατάσταση του δικτύου στον οδηγό μέσω συστημάτων σήμανσης και τηλεπικοινωνίας.
2] ETCS Level 2: Ενσωματώνει επικοινωνία μεταξύ των συρμών και των κέντρων ελέγχου μέσω GSM-R (σύστημα επικοινωνίας με τρένα).
3] ETCS Level 3: Ενσωματώνει πλήρως την παρακολούθηση της θέσης του τρένου χωρίς τη χρήση παραδοσιακών σημάτων (σε αυτή τη φάση τα τρένα αλληλεπιδρούν απευθείας με το κέντρο ελέγχου).
Από τη Σύμβαση 10005 που αφορά την προμήθεια και εγκατάσταση του συστήματος ETCS στον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, στις 19 Δεκεμβρίου 2023 ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση του εξοπλισμού ETCS Level 1 στα παρακάτω τμήματα:
1] ΣΚΑ – Τιθορέα
2] Δομοκός – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας
3] Οινόη – Χαλκίδα
Όμως, το κρίσιμο είναι ότι ακόμα και σε αυτά τα τμήματα δεν έχει ολοκληρωθεί η πλήρης λειτουργία του συστήματος ETCS Level 2, το οποίο απαιτεί συνδυασμένη εγκατάσταση με το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης.
neostrategy.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις




















































