Διαπλοκή. Η λέξη προέρχεται από το ρήμα διαπλέκω, το οποίο κυριολεκτικά σημαίνει πλέκω κάτι μαζί με κάτι άλλο σε ένα πλέγμα. Πρόκειται για ένα αόρατο δίκτυο συμφερόντων, τα μέλη του οποίου προσπαθούν να συνεργαστούν για να αποκομίσουν οφέλη. Ο Δολοπλόκος μηχανορραφεί, φέρνει στο προσκήνιο, ένα μικρό μέρος αυτού του πλέγματος. Θα ξετυλίγει το κουβάρι των επιχειρηματικών συμφερόντων, αυτό που βρίσκεται κάτω από τα τραπέζια των deals και βρίσκεται μέσα στο μυαλό των πρωταγωνιστών του επιχειρηματικού γίγνεσθαι.
Ο Δολοπλόκος φιλοδοξεί να πίνει μαζί σας τον κυριακάτικο καφέ , να σας φέρνει στο “πιάτο” όλα όσα συμβαίνουν στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι. Όσα μαθαίνετε από τη στήλη όμως, δεν αποτελούν παρότρυνση για επενδύσεις, επιχειρηματικές αποφάσεις. Οι πηγές είναι πολλές, καλές και βρίσκονται –σχεδόν- σε κάθε εταιρεία εν Ελλάδι. Ως μόνο τέτοιες όμως πρέπει να λαμβάνονται.
Ο Δολοπλόκος με μια βέσπα και τη γαλανόλευκη στα χέρια
Ο Δολοπλόκος σήμερα βάζει τη στρατιωτική του παραλλαγή, καβαλά τη βέσπα, έχοντας τη γαλανόλευκη στο δεξί του χέρι και μπαίνει στο Μέγαρο Μαξίμου, έρποντας από την πίσω πόρτα. Έπειτα ταξιδεύει στα μουλωχτά στον χώρο αποσκευών στρατιωτικού αεροπλάνου για την Ιταλία και σας μεταφέρει το παρασκήνιο της συμμετοχής της μεγάλης ιταλικής Fincantieri στη διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Τι ζήτησαν οι Ιταλοί, ποιος ο ρόλος των Αμερικάνων και ποιος ο στρατηγικός σχεδιαμός για την αμυντική βιομηχανία;
Ο Δολοπλόκος στη συνέχεια προσγειώνεται στο Ελευθέριος Βενιζέλος και με γοργά βήματα, αλλάζει στολή και βάζει το κράνος των εργοταξίων. Βάζει την πινακίδα στην Αττική Οδό «Προσοχή έργα» και συγκαλεί έκακτη γενική συνέλευση σε μία εξόδο της οδού με τους CEO’s των μεγαλύτερων κατασκευαστικών εταιριών στην Ελλάδα. Μιλά στα κλεφτά με τον Γιώργο Περιστέρη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχει μια στιχομυθία με τον Πέτρο Σουρέτη της Intrakat, ακούει τα σχέδια του Ευάγγελου Μυτιληναίου και κρυφακούει τι λένε οι Ολλανδοί και ο Χρήστος Παναγιωτόπουλος της ΑΚΤΩΡ. Έτσι λοιπόν σας εξηγεί για ποιον λόγο τα κατασκευαστικά έργα έχουν πάρει «φωτιά», τους επενδυτικούς σχεδιασμούς των μεγάλων του κλάδου και την παρασκηνιακή μάχη για την εξωπραγματικά μεγάλη πίτα των 100 δισ.ευρώ! Στο τέλος, ο Δολοπλόκος γυρίζει στο σπίτι του για να γράψει όσα έμαθε και του ξεφεύγει μια αποκάλυψη για το ενδιαφέρον fund να μπει στα μιντιακά δρώμενα της χώρας. Καλή ανάγνωση!
Αμερικανο-ιταλική «σφήνα» στην γαλλοελληνική συμφωνία για τις φρεγάτες
Οι Ιταλοί της Fincantieri, τέταρτη εταιρεία στον κόσμο, ήθελαν εδώ και καιρό να «μπουν» στην ελληνική αγορά. Όπως πληροφορείται ο Δολοπλόκος εδώ και ένα εξάμηνο είχαν προσεγγίσει την Onex του Πάνου Ξενοκώστα, που διαχειρίζεται τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και βεβαίως το Μέγαρο Μαξίμου. Οι συνθήκες έμοιαζαν ιδανικές, καθώς οι Αμερικάνοι ήθελαν μια απάντηση στη Γαλλο-ελληνική συμφωνία με τις Belharra, η Onex του Ξενοκώστα δεν είχε φράγκο να βάλει στα ναυπηγεία Ελευσίνας και η Επενδυτική Τράπεζα των ΗΠΑ (DFC) ναι μεν ήθελε να χρηματοδοτήσει το εγχέιρημα, όμως τα νούμερα οφειλών είναι τεράστια.
Οι Ιταλοί για να μπουν στο project ήθελαν εχέγγυα πως θα «τρέξουν» έργα. Οι Αμερικάνοι δέχθηκαν να βάλουν το χέρι στην τσέπη, έχοντας έναν συνέταιρο εμπιστοσύνης (τους Ιταλούς) και έτσι ήρθε η εκδήλωση ενδιαφέροντος της Fincentieri για την είσοδό της στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Τι πήραν οι Ιταλοί
Τα χρέη των Ναυπηγείων Ελευσίνας είναι περίπου 500 εκατ.ευρώ. Ποσό υπέργογκο όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς. Έτσι λοιπόν, το πρώτο deal είχε έρθει από την Onex. Κούρεμα 50% στα χρέη των Ναυπηγείων. Η συμμαχία Αμερικάνων και Ιταλών το κέρδισαν αυτό. Έπειτα, κεντρικό ρόλο στο εγχείρημα διαδραματίζει η συμφωνία εξυγίανσης που θα καταθέσει η Onex. Όπως μαθαίνει η στήλη ο Πάνος Ξενοκώστας έχει βάλει «λυτούς και δεμένους» προκειμένου να τρέξει η συμφωνία γρήγορα και να κατατεθεί στο αρμόδιο δικαστήριο έως τα τέλη του έτους.
Στόχος του είναι μέσα στο 2022 να λειτουργήσουν κανονικά τα Ναυπηγεία, κάτι που δεν είναι εύκολο. Οι αρμόδιες υπηρεσίες της Onex μαζεύουν τα δικαιολογητικά, συννενοούνται με τους Αμερικάνους της DFC και γενικότερα βρίσκονται σε αναβρασμό για να κατατεθεί η συμφωνία εξυγίανσης.
Ναυμαχία: Κορβέτες vs Belharra…
Κάπου εδώ μπαίνει στο παιχνίδι το Μέγαρο Μαξίμου. Όλοι θυμάστε πως εκτός από τις Belharra που υπογράψαμε να πάρουμε από τους Γάλλους, γίνονταν λόγος και για…κορβέτες. Που βεβαίως δεν πήραμε. Και εδώ κρύβεται το κλειδί «gamechanger» της συμφωνίας.
Οι κορβέτες δεν μπήκαν στη Γαλλο-ελληνική συμφωνία, αλλά θα μπούν σε μελλοντική Ιταλο-αμερικάνικη… Και εξηγούμαστε. Με ένα νέο έργο δισ.ευρώ για την κατασκευή κορβετών στα Ναυπηγεία, το σχήμα που ανέλαβε τη διάσωσή τους…παίρνει τα πάνω του. Παράλληλα γεωπολιτικά δίνεται κάτι στους Αμερικάνους, στους Ιταλούς και μένει και στις ελληνικές εταιρείες κάτι.
Τι πετυχαίνει το Μέγαρο Μαξίμου
Γιατί εφόσον έρθει, που θα έρθει, μια συμφωνία για τις κορβέτες, τότε η κυβέρνηση πετυχαίνει πέντε απλά πράγματα. Πρώτον, βάζει στο παιχνίδι των εξοπλισμών τους Αμερικάνους. Διασπά τη συμμαχία Ιταλίας-Τουρκίας, δίνοντας βήμα και στους Ιταλούς. Ικανοποιεί τις ελληνικές εταιρείες αμυντικής βιομηχανίας, που μέχρι σήμερα δεν είχαν συμπεριληφθεί σε καμία συμφωνία. Είχε γράψει ο Δολοπλόκος σχετικά στο τεύχος της 24ης Οκτωβρίου. Τέταρτον, η Ελλάδα παίζει μπάλα στη Μεσόγειο. Και πέμπτον, η χώρα παίρνει θέση «μάχης» σε περίπτωση που ο ευρωστρατός προχωρήσει, καθώς ως γνωστόν η ευρωπαϊκή κορβέτα θέλει χώρους και χρήμα για να φτιαχτεί.
Θα τους βγει ο παραπάνω σχεδιασμός; Υψηλά ιστάμενα στελέχη εταιρειών και άνθρωποι που έχουν γνώση των υπόγειων διεργασιών, βάζουν στοίχημα (ξέρουν δηλαδή..) πως μάλλον θα βγει. Α, ακούγεται στην πιάτσα πως έρχονται deals και με Βρετανούς…
Η μάχη των κατασκευαστικών εταιρειών με έπαθλο …100 δισ.ευρώ!
«Αυτά που θα δούμε στις κατασκευές,έχουμε να τα δούμε από την εποχή Ολυμπιακών Αγώνων». Έτσι ξεκίνησε η συζήτηση με κορυφαίο στέλεχος μεγάλης κατασκευαστικής εταιρείας. Με την ευχή του Δολοπλόκου να μην υπάρχει η διαχείριση της εποχής Σημίτη… Τι εννοούσε ο ποιητής; Πως οι μεγάλοι του κλάδου έχουν πάρει θέσεις μάχης, καθώς μια νέα γενιά μεγάλων εργών αναμένεται να υλοποιηθεί στη χώρα.
Πρόκειται για έργα υποδομών , ενέργειας και πράσινης ανάπτυξης που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, το νέο ΕΣΠΑ και τα υπόλοιπα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα χρησιμοποιήσει η χώρα ώστε να μοχλεύσει κεφάλαια. Δηλαδή , την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης, την ΕΒRD κ.α.
Η Ελλάδα αναμένεται έως το 2030 να έχει στη διάθεσή της για κατασκευαστικά έργα 72 δισ.ευρώ! Αν προσθέσει κανείς τα ιδιωτικά κεφάλαια, μέσω ΣΔΙΤ, συμβάσεων παραχώρησης και εκμετάλλευσης, τότε το ποσό που θα διοχετευθεί στην αγορά αγγίζει το αστρονομικό ποσό των 100 δισ.ευρώ!
Τα έργα που «τρέχουν»
Τα έργα που ήδη «τρέχουν» είναι πολλά και ύψους πολλών δισ.ευρώ. 118 έργα έχουν ανεκτέλεστο 43,4 δισ.ευρώ και προβλέπονται στο Ταμείο Ανάκαμψης. Τα περισσότερα χρήματα, 24,5 δισ.ευρώ, προβλέπονται για έργα του κλάδου της ενέργειας, 8,7 δισ.ευρώ για σιδηροδρομικά έργα και 6 δισ.ευρώ για οδικά έργα. Τα υπόλοιπα χρήματα που προβλέπονται στο Ταμείο Ανάκαμψης αφορούν έργα υποδομών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης αποβλήτων.
Τα πράσινα έργα αφορούν στη μετάλιγνιτική εποχή, σε έργα ΑΠΕ, αποθήκευσης ενέργειας, το υδρογόνο, μονάδες ανλησιοταμίευσης και υπεράκτια αιολικά πάρκα. Τα λεφτά είναι πολλά και η χώρα μετά από αυτά τα έργα θα έχει «αλλάξει πίστα».
Εκτός των ανωτέρω υπάρχουν και άλλα σημαντικά έργα που έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας και βρίσκονται σε φάση υλοποίησης. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης , η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η ολοκλήρωση του E65, ο περιφερειακός Θεσσαλονίκης και το Μετρό Θεσσαλονίκης.
Επενδύσεις πολλών δισ. από τους Big 4
Με φόντο τον «οργασμό» των έργων που περιγράφονται παραπάνω, οι μεγάλοι του κλάδου ακονίζουν τα μαχαίρια τους… Μετασχηματίζονται, είναι έτοιμοι να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη και ρίχνονται στη μάχη της πίτας των 100 δισ.ευρώ.
Ευ.Μυτιληναίος: Τινάζει την μπάνκα στον αέρα
Η Mytilineos πρωτοστατεί στα έργα νέας γενιάς και οδεύει το 2022 για ρεκόρ κερδοφορίας, διπλασιασμό των κερδών δηλαδή σε σχέση με το 2020. Οι επενδύσεις που δρομολογεί είναι πάνω από 1 δισ.ευρώ. Η εισηγμένη χτίζει σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο και εμπλουτίζει σταθερά το ενεργειακό της χαρτοφυλάκιο.
Με σκοπό τη δημιουργία ενός από τα πιο πλούσια ενεργειακά χαρτοφυλάκια, η Mytilineos τρέχει επενδύσεις για την ενεργειακή μετάβαση άνω του 1 δισ. ευρώ.
Η εισηγμένη ήδη χτίζει τον πρώτο ιδιωτικό σταθμό ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο μετά τα σχέδια της ΔΕΗ για το κλείσιμο των λιγνιτικών της μονάδων. Ο νέος σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας 826 MW στη Βοιωτία,θα έχει θερμική απόδοση 63%. Πρόκειται για επένδυση 300 εκατ.ευρώ και το project αναμένεται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία τους πρώτους μήνες του 2022.
Ο στρατηγικός σχεδιασμός της Mytilneos περιλαμβάνει ολοκλήρωση της κατασκευής έως το τέλος του 2023 των έργων ΑΠΕ που ανάλεβε μετά τη συμφωνία με την Egnatia Group. Πρόκειται για 20 υπό ανάπτυξη φωτοβολταϊκά πάρκα ισχύος 1,48 GW. Σε αυτά ας προστεθούν άλλα 21 υπό ανάπτυξη έργα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση συσσωρευτών, με τον συνολικό προϋπολογισμό να αγγίζει τα 900 εκατ.ευρώ. Παράλληλα, μέσω της ΜΕΤΚΑ έχει ολοκληρώσει και αναλάβει σημαντικά έργα, όπως το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο.
Γ.Περιστέρης: «Mega» επενδύσεις 5 δισ.ευρώ
Ο έτερος μεγάλος παίχτης του κλάδου, ο Γιώργος Περιστέρης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, συνεχίζει ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα 5 δισ.ευρώ στην καθαρή ενέργεια, στις βιώσιμες υποδομές και στις παραχωρήσεις. Στόχος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι η δημιουργία ενεργειακού χαρτοφυλακίου 4,5 GW μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, ενώ στο κομμάτι των υποδομών το ανεκτέλεστο των συμβάσεων του Ομίλου αναμένεται να φτάσει τα 3 δισ.ευρώ. Στις παραχωρήσεις η εταιρεία έχει στο χαρτοφυλάκιό της το 100% της Νέας και Κεντρικής Οδού, το 17% της Ολυμπίας Οδού και είναι υπό κατασκευή το αεροδρόμιο στο Καστέλι. Ενώ στα έργα διαχείρισης απορριμμάτων ήδη λειτουργεί το εργοστάσιο απορριμμάτων Ηπείρου και της Πελοποννήσου.
Ο κ.Περιστέρης πιστεύει πως η αύξηση των ΑΠΕ θα μειώσει τις τιμές, καθώς όπου υπάρχει υψηλό αιολικό δυναμικό μειώνονται οι τιμές χονδρεμπορικής κατά 30%, κάτι φαίνεται και στην «τσέπη» του κάθε νοικοκυριού.
Π.Σουρέτης: Πάνω από 1 δισ.ευρώ οι επενδύσεις τα επόμενα χρόνια
Με ανεκτέλεστο 600 εκατ.ευρώ, η Intrakat με επικεφαλής τον Πέτρο Σουρέτη ετοιμάζεται για να πάρει κομμάτι από τα μεγάλα έργα που δρομολογούνται. Είναι μέσα στις Big 4 εταιρείες του κλάδου και το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας ανέρχεται σε 1 δισ.ευρώ. Τα κεφάλαια για την υλοποίηση των επενδύσεων που αναβαθμίζουν την Intrakat θα προέλθουν από στατηγικές συνεργασίες, από τη διαβούλευση με τις τράπεζες για τη διασφάλιση χρηματοδότησης και από ίδια κεφάλαια.
Τέσσερις είναι οι τομείς που θα κινηθεί η εταιρεία τα επόμενα χρόνια. Τα δημόσια έργα που θα φτάσουν τα 43 δισ.ευρώ την επόμενη δεκαετία, τα έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων, οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και τα ακίνητα- τουριστικές υπδοδομές. . Από το 1 δισ.ευρώ, τα 300 εκατ.ευρώ θα κατευθυνθούν σε επενδύσεις ΑΠΕ
ΑΚΤΩΡ: Υπογράφει έργα 1 δισ.ευρώ
Η Άκτωρ, μέλος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, παρά τα μετοχικά «προβλήματα» που την ταλανίζουν, ετοιμάζεται να υπογράψει έργα 1 δισ.ευρώ έως τέλος του 2021. Μέχρι σήμερα έχουν ήδη υπογραφεί έργα 800 εκατ.ευρώ. Για δημόσια έργα έχουν υπογραφεί 262 εκατ.ευρώ και για ιδιωτικά 175 εκατ.ευρ.ω Η εταιρεία στοχεύει σε έργα 6 δισ.ευρώ το προσεχές διάστημα που αφορούν στο διαγωνσιμό της ΕΡΓΟΣΕ (4 δισ.ευρώ) και έργα ΣΔΙΤ, ενώ αναμένεται να διεκδικήσει μερίδιο από τα προς δημοπράτηση έργα ύψους 15 δισ.ευρώ.
Στο σχεδιασμό της εταιρείας εντάσσεται η επαναδιαπραγμάτευση όρων στις συμβάσεις που τρέχουν, η συμμετοχή της σε έργα στρατηγικά (αναφέρθηκαν παραπάνω) και η εστίαση των δραστηριοτήτων της σε Ελλάδα και Ρουμανία.
Fund ψάχνεται να «μπει» στο Flash.gr
Κλείνοντας τη σημερινή περιήγηση στον κόσμο των επιχειρήσεων, στην πιάτσα λέγεται πως υπάρχει ενδιαφέρον από fund για την εξαγορά του ελκυστικού ξανά Flash.gr , καθώς ο επενδυτής ενδιαφέρεται για ένα brand χωρίς βάρη. Θα σκάσει το κανόνι; Το πιθανότερο είναι πως ο Flash αναμένεται να αναπτυχθεί περαιτέρω από την οικογένεια Κόκκαλη, παρά να παραχωρηθεί. Η πληροφορία δεν επιβεβαιώνεται επίσημα από κανέναν, ανεπίσημα κυκλοφορεί στην πιάτσα, ως…σιγουράκι.
Δολοπλόκος
Εστία της Κυριακής
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις