Τι κατέθεσε στον εισαγγελέα το στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ που είχε παραιτηθεί 10 μήνες πριν από το δυστύχημα.
Τις κακοτεχνίες και τις καθυστερήσεις στην τηλεδιοίκηση και στη σηματοδότηση ανέδειξε ο Χρήστος Κατσιούλης στην κατάθεση που έδωσε την περασμένη Τετάρτη στον εφέτη-ανακριτή στη Λάρισα, στο πλαίσιο της διερεύνησης των ευθυνών για την τραγωδία στα Τέμπη. Πρόκειται για το στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ και πρώην πρόεδρο της ETCS, της επιτροπής που είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στον σιδηρόδρομο. Ο Χρ. Κατσιούλης παραιτήθηκε από τη θέση του στις 27 Απριλίου του 2022, προχωρώντας τότε σε σοβαρότατες καταγγελίες για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου.
«Στο τμήμα Α2 δεν υπήρχε επικοινωνία μεταξύ των σταθμών. Στο Α3 υπήρχαν κλοπές καλωδίων», ανέφερε ο Χρ. Κατσιούλης για την κατάσταση της σηματοδότησης των γραμμών το 2020, ένα έργο το οποίο έπρεπε να παραδοθεί στις 5 Μαρτίου του 2010! Και προσέθεσε: «Στο τμήμα Α1 ολοκληρώθηκε το ETCS επί γραμμής, αλλά δεν υπήρχε εξοπλισμός ETCS on board στον ΟΣΕ και δεν μπορούσαν να γίνουν δοκιμές και να τεθεί σε λειτουργία. Το ίδιο ισχύει και για το τμήμα Α4».
«Δεν φοβάμαι»
Ενώπιον του εφέτη-ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, ο οποίος ερευνά τις ευθύνες για το δυστύχημα των Τεμπών, ο Χρ. Κατσιούλης έκανε λόγο για αθέτηση προθεσμιών, αλλά και για πολλές παρατυπίες που εμπόδισαν την ολοκλήρωση του έργου των συμβάσεων για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων. «Δεν τηρήθηκαν οι προθεσμίες περάτωσης της σύμβασης 717, γιατί ο πάροχος δάνειας εμπειρίας δεν συμμετείχε στις μελέτες και στο έργο, ως συμβατικά όφειλε, στο τμήμα ΣΚΑ – Πλατύ πλην του Σ.Σ. Παλαιοφαρσάλου. Η έκτη αποκλειστική προθεσμία και η έβδομη παραβιάστηκαν δίχως ο ανάδοχος να έχει εγκεκριμένες μελέτες», κατέθεσε το στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ.
Ο πρώην πρόεδρος της επιτροπής ETCS ρωτήθηκε για τον λόγο που παραιτήθηκε και απάντησε ότι «παραιτήθηκα γιατί δεν τηρούνταν τα συμβατικά της σύμβασης 717… Οι λόγοι της παραίτησής μου είναι καταγεγραμμένοι στο κείμενο της παραίτησής μου. Δεν φοβήθηκα και δεν φοβάμαι κάτι». Ενδεικτική της κατάστασης που επικρατούσε με τις συμβάσεις και τις απαιτήσεις των εργολάβων ήταν και η αναφορά του Χρ. Κατσιούλη σε ένα πρόβλημα που κλήθηκε να διαχειριστεί. Στο τμήμα Αθήνα – Τιθορέα η τηλεδιοίκηση δεν λειτουργούσε, καθώς «είχαν γίνει μούφες (‘‘ενώσεις’’ στη γλώσσα των ηλεκτρολόγων) στο καλώδιο τηλεπικοινωνιών σε μη στεγανά κουτιά. Ο ανάδοχος, δε, αιτείτο το ποσό των 3 εκατ. ευρώ για να εγκαταστήσει οπτική ίνα». Ομως, ο ίδιος, όπως είπε, βρήκε έναν άλλον -και κυρίως οικονομικό- τρόπο για να επιλύσει το πρόβλημα, χωρίς να δοθούν τα 3 εκατ. ευρώ.
«Δήλωνε έτοιμος»
Μεταξύ των μαρτύρων που κατέθεσαν τις τελευταίες ημέρες στον εφέτη-ανακριτή ήταν και μια γυναίκα σταθμάρχης, η οποία προσελήφθη με δελτίο παροχής υπηρεσιών την ίδια περίοδο με τον 59χρονο συνάδελφό της Βασίλη Σαμαρά, ο οποίος προφυλακίστηκε για το μοιραίο λάθος του να βάλει την επιβατική αμαξοστοιχία στις ίδιες ράγες με την εμπορική. Η μάρτυρας ρωτήθηκε για τον μοιραίο σταθμάρχη και απάντησε ότι, με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσής τους, ο Σαμαράς δήλωνε έτοιμος να αναλάβει τις ευθύνες.
«Εκανε μαζί μου εκπαίδευση, στο θεωρητικό στάδιο, στη Θεσσαλονίκη. Αφού περάσαμε όλοι την εκπαίδευση και τις εξετάσεις, ο επιθεωρητής μάς ρώτησε αν είμαστε έτοιμοι να εργαστούμε. Μας είπε, αν κάποιος έχει πρόβλημα, ότι μπορούσε να το πει και ιδιαιτέρως. Ο Βασίλης Σαμαράς δήλωσε ότι ήταν έτοιμος να εργαστεί παντού… Φαινόταν από τις πρώτες ημέρες ότι γνώριζε πολλά πράγματα για τον σιδηρόδρομο, ορολογίες, σιδηροδρομικούς όρους κ.λπ., και ήταν και πιο ώριμος ηλικιακά. Δήλωνε έτοιμος», υποστήριξε χαρακτηριστικά η μάρτυρας για τον 59χρονο. Αντίθετα, για τον άλλον νέο σταθμάρχη, που επίσης κατηγορείται, αλλά δεν προφυλακίστηκε, σε εκείνη τη συνάντηση είπε ότι «δεν ήταν έτοιμος να αναλάβει υπηρεσία μόνος του στον Σταθμό της Λάρισας, όπως και όλοι οι υπόλοιποι… Ο Π.Χ. ήταν ένα παιδί χαμηλών τόνων, έδειχνε σεβασμό προς όλους, εργατικός και πρόθυμος να μάθει τη δουλειά, είχε ανησυχίες γιατί ήταν μια δουλειά υπεύθυνη, είχε πολλή όρεξη για το αντικείμενο και ήθελε να μάθει κάθε λεπτομέρεια που αφορούσε τη δουλειά του σταθμάρχη».
Ο εφέτης-ανακριτής ρώτησε τη μάρτυρα τι πιστεύει ότι έκανε λάθος ο 59χρονος σταθμάρχης το βράδυ της σύγκρουσης των τρένων. Εκείνη εκτίμησε ότι «δεν προέβη σε χάραξη διαδρομής. Διαφορετικά, το κλειδί 118 θα γυρνούσε μόνο του στην ευθεία. Σημειώνω ότι εγώ δούλεψα όλο τον Φεβρουάριο στον Σ.Σ. Λάρισας».
enikos.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις