Το NEWS 24/7 μιλά με τους εκπροσώπους των ξενοδόχων των κύριων προορισμών της χώρας και αποτυπώνει την κατάσταση σε οικονομικά, προσωπικό και συμφωνίες για την επόμενη σεζόν.

Πάνω από τους τζίρους του 2019 αναμένεται να καταγράψουν φέτος τα ξενοδοχεία της Κρήτης και της Ρόδου ως αποτέλεσμα της ισχυρής ζήτησης και των υψηλών πληροτήτων, όμως τα κέρδη που θα μείνουν στις τσέπες των ξενοδόχων ροκανίζονται εξ αιτίας της αλματώδους αύξησης της ενέργειας αλλά και των μεγάλων ανατιμήσεων πολλών προϊόντων.

Από το ρεπορτάζ του NEWS 24/7 στους δύο κύριους προορισμούς της χώρας προκύπτει η ικανοποίηση των ξενοδόχων από πλευράς τουριστικής κίνησης μέχρι σήμερα, ενώ ιδιαίτερα θετικές είναι και οι εκτιμήσεις για τους δύο φθινοπωρινούς μήνες που ακολουθούν. Όμως ο προβληματισμός για το πόσο κέρδος θα μείνει τελικά στα ταμεία τους είναι έκδηλος. Τα συμβόλαια για του χρόνου ολοκληρώνονται αυτή την περίοδο με αυξήσεις που ξεκινούν από 8% και ανάλογα με την διαπραγματευτική ικανότητα του κάθε ξενοδόχου.

Οι πρόεδροι της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου και Ρόδου και ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Ρεθύμνου εξηγούν στο NEWS 24/7 πως εξελίσσεται η φετινή σεζόν και πως αντιμετωπίσθηκαν τα θέματα με τις ελλείψεις προσωπικού.

Ηράκλειο

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου κ. Νίκος Χαλκιαδάκης μας εξηγεί την εξέλιξη της φετινής σεζόν και καταθέτει τον προβληματισμό του, τόσο για την κερδοφορία όσο και για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

«Η σεζόν ήταν πάρα πολύ καλή. Όμως το πρόβλημα της αύξησης των τιμών της ενέργειας δεν θα βοηθήσει καθόλου την κερδοφορία μας, αφού κυμαίνεται 2,5-3 φορές πάνω από το 2019, που μπορούμε να συγκρίνουμε αφού είχαμε σχεδόν τις ίδιες διανυκτερεύσεις. Επίσης οι αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων ήταν πάνω από 30-35%, μαζί με τις αυξήσεις που δόθηκαν στο προσωπικό, που και αυτές ήταν 10-15%, οπότε το μεγάλο ερώτημα είναι τι θα μείνει στο τέλος. Εκτιμούμε όπως πάει η σεζόν, ότι οι τζίροι των ξενοδοχείων θα είναι μεγαλύτεροι από το 2019, όμως αυτές οι αυξήσεις θα φέρουν αρνητικές εκπλήξεις».

Σχετικά με την εξέλιξη της σεζόν ο κ. Χαλκιαδάκης λέει: «Τα μικρά ξενοδοχεία ξεκινούν να έχουν κάποια κενά στα δωμάτια τους μετά τις 15 Σεπτεμβρίου έως και το τέλος του μήνα, όπου ορισμένα θα κλείσουν. Όπως είναι αναμενόμενο η πληρότητα θα πέσει από το 95-100% που είναι αυτή τη στιγμή, στο 85% μετά τα μέσα του Σεπτέμβρη, ενώ καθώς φαίνεται και ο Οκτώβρης θα είναι καλός, φτάνοντας τα νούμερα του 2019».

Σχετικά με το Νοέμβριο, ο πρόεδρος των ξενοδόχων του Ηρακλείου λέει, ότι η Corendor μια τούρκική εταιρεία, Ολλανδικών συμφερόντων θα πραγματοποιεί μια πτήση από Ολλανδία και μια από Βέλγιο, ενώ μελετούν και 2 πτήσεις από Γερμανία. Η Condor θα πετάει επίσης το Νοέμβριο και η Transavia με μια πτήση την εβδομάδα όλο το χειμώνα από Άμστερναμ.

«Είναι ουσιαστικά λίγες πτήσεις την εβδομάδα που εξυπηρετούνται κυρίως από 2-3 μεγάλα ξενοδοχεία που μένουν ανοικτά μέχρι τέλος του μήνα. Ανοίγουν ξανά το Φεβρουάριο και φιλοξενούν τουρνουά τένις. Ουσιαστικά μετά τις 5 Νοεμβρίου κλείνουν σχεδόν όλα τα ξενοδοχεία της περιοχής», τονίζει ο κ. Χαλκιαδάκης και συμπληρώνει: «Η επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν δεν μπορεί να γίνει αν δεν βοηθήσει η κυβέρνηση. Εμείς στείλαμε επιστολή στον Υπουργό Τουρισμού και εξηγήσαμε ότι αν δεν μειωθούν οι φόροι των αεροδρομίων, αν δεν δοθούν δωρεάν είσοδοι στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία κα αν δεν επιδοτηθεί η εργασία και όχι η ανεργία, δεν μπορεί να γίνει κάτι. Αναμένουμε απάντηση». Σχετικά με το θέμα του προσωπικού ο κ. Χαλκιαδάκης λέει ότι οι ξενοδόχοι βρήκαν τρόπους και κατάφεραν να μην περάσουν οι όποιες ελλείψεις είχαμε σε προσωπικό στα ξενοδοχεία μας στους πελάτες μας».

Ρέθυμνο

Ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρεθύμνου κ. Χαράλαμπος Μπιρλιράκης κάνει λόγο για ένα πολύ δυνατό Αύγουστο, αλλά καλές προοπτικές για τον Νοέμβριο, όμως με αμφιβολία για το «ταμείο στο τέλος».

«Ο Αύγουστος είχε μια ιδιαίτερη δυναμική για όλη την πόλη του Ρεθύμνου, για το σύνολο των επιχειρήσεων και θύμισε ένα παλιό καλό Αύγουστο. Τα ξενοδοχεία κατάφεραν πολύ υψηλές πληρότητες, όπως και τα καταλύματα όλων των ειδών, βίλες, διαμερίσματα, κλπ. Η πόλη ήταν ασφυκτικά γεμάτη και μάλλον δεν χωράει άλλο κόσμο. Θεωρώ ότι όποιος δεν δούλεψε αυτή την περίοδο, είχε κάποιο δικό του θέμα, ειδικά τον Αύγουστο.

Ο Απρίλιος και ο Μάιος δεν ήταν στα επίπεδα του 2018-2019, αλλά είμαστε ικανοποιημένοι αν σκεφτούμε τι συνέβη τις δύο προηγούμενες χρονιές, που ήμασταν ουσιαστικά κλειστοί. Άρα ήταν μια καλή εκκίνηση για τη σεζόν, ως σεζόν ανάκαμψης. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα φτάσουμε ακριβώς τα επίπεδα των δύο τελευταίων ετών προ πανδημίας, εφόσον οι πρώτοι μήνες ήταν μέτριοι», λέει ο κύριος Μπιρλιράκης και συμπληρώνει: «Ο Σεπτέμβριος γενικά έχει μια καλή ροή, αν εξαιρέσουμε μια μικρή «κοιλιά» στα μέσα του μήνα, που όμως θα ισορροπήσει στο δεύτερο μισό του, που η κίνηση είναι ιδιαίτερα αυξημένη.

Ο Οκτώβριος έχει κάποια αθλητικά γεγονότα για την πόλη, αλλά και συνέδρια που θα δημιουργήσουν μια καλή κίνηση. Κάποιοι από τους τουριστικούς πράκτορες συζητάνε ήδη για Νοέμβριο, όπως το Apollo που προγραμματίζει δύο πτήσεις από Χανιά κάθε Σάββατο για όλο το Νοέμβριο καθώς επίσης και ένα γραφείο από Ολλανδία θα έχει μια πτήση κάθε εβδομάδα από Άμστερνταμ, ενώ γίνονται συζητήσεις και με Γερμανούς. Αυτό σημαίνει ότι δυναμώνουμε τον Οκτώβριο, καθώς θα υπάρχει συνεχής ροή πτήσεων».

Για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ξενοδόχοι ο κ. Μπιρλιράκης λέει: «Είναι δύσκολο να βγουν κέρδη φέτος. Ενώ οι πληρότητες ήταν αρκετά υψηλές, όμως οι τιμές μας ήταν στα επίπεδα του 2019, αφού ουσιαστικά αυτά τα 2 χρόνια δεν συζητούσαμε καθόλου για αυξήσεις. Αυτό που μας ενδιέφερε – ξενοδόχους και πράκτορες – ήταν να παρακινήσουμε τον κόσμο να ταξιδέψει και να μην χάσει το ενδιαφέρον του για τις διακοπές του. Τα μέτρα που πάρθηκαν για την πανδημία σε συνδυασμό με τις ανατιμήσεις που καταγράφονται φέτος, δεν θα δημιουργήσουν μια ευχάριστη εικόνα στα ταμεία μας αυτή τη χρονιά. Και ειδικά με το θέμα της ενέργειας που έχει ξεφύγει εντελώς, ποτέ δεν φανταζόμασταν ότι οι λογαριασμοί του ρεύματος θα μπορούσαν να φτάσουν σε αυτά τα επίπεδα».

Αναφερόμενος στο θέμα του προσωπικού ο κ. Μπιρλιράκης λέει: «Συνεχίζει να υπάρχει μεγάλο θέμα με το προσωπικό και ιδιαίτερα σε κάποιες ειδικότητες, όπως αυτή της οροφοκομείας, το κομμάτι του καθαρισμού δηλαδή και την κουζίνα. Τα υπόλοιπα τμήματα κάλυψαν τις ανάγκες τους, ειδικά με το κλείσιμο των σχολείων και των πανεπιστημίων, όπου ήρθαν πολλά παιδιά για δουλειά. Το κομμάτι της καθαριότητας όμως αντιμετωπίζει πρόβλημα ακόμα και σήμερα. Πρέπει όμως να σημειώσουμε ότι οι όποιες ελλείψεις δεν είχαν αντίκτυπο στους πελάτες μας. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε το θέμα του προσωπικού με μεγάλη προσοχή».

Το θέμα της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου απασχολεί ιδιαίτερα τους ξενοδόχους του Ρεθύμνου: «Ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας μας επεσήμανε έντονα το θέμα της επιμήκυνσης της περιόδου και είναι θετικό για την εξέλιξη της σεζόν, καθώς όλοι μπαίνουμε σε μια σκέψη και σε ένα προγραμματισμό για το αν θα μείνουμε ανοικτοί, σίγουρα το Νοέμβριο και ίσως και αργότερα», τονίζει ο αντιπρόεδρος των ξενοδόχος του Ρεθύμνου.

Αναφορικά με τα συμβόλαια με τους tour operator για την επόμενη σεζόν, ο κ. Μπιρλιράκης λέει ότι, ουσιαστικά τώρα ολοκληρώνονται. «Υπήρξαν αυξήσεις, που κυμαίνονται από 8% και πάνω, ανάλογα με τα ξενοδοχεία και την κατάσταση που βρίσκονται».

Ρόδος

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Μανώλης Μαρκόπουλος μιλώντας για τον απολογισμό της σεζόν λέει ότι είναι πολύ νωρίς για εκτιμήσεις, καθώς πολλοί αστάθμιστοι παράγοντες επηρεάζουν το αποτέλεσμα.

«Είναι δύσκολο να κάνουμε μια εκτίμηση απολογισμού αυτή τη στιγμή για τις επιχειρήσεις μας, καθώς θα πρέπει να υπολογίσουμε έσοδα και έξοδα. Όταν λοιπόν έχουμε να κάνουμε με ενεργειακό κόστος που είναι ένα αστάθμητος παράγοντας αλλά και με ανατιμήσεις πρώτων υλών και εφόσον τα ξενοδοχεία μας έχουν πάρα πολλές υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στις τιμές τους, τα πράγματα είναι δύσκολα.

Η Ρόδος δεν παύει να είναι ένας προορισμός που δουλεύει κυρίως με tour operator, οπότε οι τιμές ήταν ουσιαστικά προκαθορισμένες από πέρυσι και πρόπερσι, άρα δεν μπορούν την πολύ μεγάλη ζήτηση να τη μετουσιώσουν σε υψηλότερη τιμή. Είναι πολύ νωρίς να κάνουμε απολογισμούς και να κρίνουμε αν είναι μια θετική χρονιά. Σαφώς και υπήρξε ροή αφίξεων, η οποία στη Ρόδο τουλάχιστον έχει ξεπεράσει το 2019 και φαίνεται ότι μέχρι το τέλος της σεζόν οι αφίξεις θα καταγράψουν αύξηση και άρα και οι τζίροι. Όμως η αύξηση στα έξοδα θα είναι μεγαλύτερη και άρα τα κέρδη σίγουρα δεν θα είναι αυτά που θέλουν κάποιοι να παρουσιάσουν», τονίζει ο κ. Μαρκόπουλος.

Για τους μήνες του Φθινοπώρου, ο κ. Μαρκόπουλος εξηγεί: «Παραδοσιακά ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος είναι πολύ καλοί μήνες για τη Ρόδο, διότι είναι οι μήνες που μας επισκέπτονται οι επαναλαμβανόμενοι πελάτες μας. Ακόμα και τα δύσκολα χρόνια, όπως το 2020, ο Σεπτέμβριος ήταν ένας πολύ καλός μήνας. Φέτος είδαμε αύξηση στις βασικές αγορές των Βρετανών και των Γερμανών, όμως στις Σκανδιναβικές χώρες είδαμε μια υστέρηση. Το ξεκίνημα των Σκανδιναβών δεν ήταν καλό, διότι οι δυνατοί τους μήνες είναι ο Απρίλιος και ο Μάιος και όταν χαθούν αυτοί οι μήνες, δύσκολα ισορροπούν. Η εποχικότητα σε αυτές τις αγορές είναι ανάποδα με τις υπόλοιπες. Υπάρχουν και άλλες χώρες που δεν έπιασαν τα νούμερα του 2019, όμως η άνοδος άλλων έφερε τη γενική αύξηση».

Σχετικά με τον Νοέμβριο, ο πρόεδρος των ξενοδόχων της Ρόδου λέει: «Υπάρχουν αεροπλάνα για το Νοέμβριο, αν και η πλειοψηφία των ξενοδοχείων θα κλείσει τέλος Οκτωβρίου. Πέρυσι η σεζόν παρατάθηκε μέχρι τις 22 Νοεμβρίου με πτήσεις τσάρτερ, που ήταν και η τελευταία αναχώρηση για Αγγλία. Γενικότερα μετά την πρώτη εβδομάδα του Νοέμβρη οι πτήσεις είναι πολλή λίγες. Είναι περισσότερο σημειολογικό το ζήτημα παρά ουσιαστικό, διότι μιλάμε για ένα προορισμό 200.000 κλινών, που τα 5 -10 αεροπλάνα την εβδομάδα δεν σημαίνουν κάτι. Έχει την σημασία του φυσικά, αλλά αυτό δεν είναι επιμήκυνση της περιόδου, δεν μπορούμε να χρησιμοποιούμε τέτοιες λέξεις εμείς, καθώς είμαστε επιχειρηματίες και όχι πολιτικοί».

Μιλώντας για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου ο κ. Μαρκόπουλος λέει: «Έχουμε απαντήσει στην επιστολή του Υπουργού Τουρισμού ως οφείλαμε ως η μεγαλύτερη Ένωση Ξενοδόχων της χώρας, ότι υπάρχουν σταθερά 5.000 κλίνες διαθέσιμες στο χειμώνα στη Ρόδο, οι περισσότερες 4 και 5 αστέρων και είναι ευπρόσδεκτη όποια προσπάθεια να έρθουν ξένοι τουρίστες. Κατά τη γνώμη μου όμως πρέπει να υπάρχει ένα πλήθος ενεργειών για να φέρουμε τουρίστες το χειμώνα και σαφώς δεν αρκούν τα αεροπλάνα, αλλά συντονισμένες ενέργειες».

Μιλώντας για το θέμα του προσωπικού, ο ίδιος λέει: «Οι ξενοδόχοι της Ρόδου τα κατάφεραν καλά με το θέμα του προσωπικού, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είμαστε η μοναδική περιοχή που έκανε τοπική συλλογική σύμβαση εργασίας το 2020, μέσα στη πανδημία, με αύξηση 5%. Πριν από 15 ημέρες καταφέραμε και υπογράψαμε μια νέα σύμβαση από 1 Σεπτεμβρίου και μέχρι το 2025, με αύξηση επιπλέον 13%. Δεν νομίζω ότι άλλοι κλάδοι έχουν δώσει τέτοιες αυξήσεις».

Μιλώντας τέλος για τα συμβόλαια για τη σεζόν του 2023 , ο κ. Μαρκόπουλος λέει, ότι είναι λογικό να έχουν πάρει αυξήσεις, οι οποίες εξαρτώνται από την διαπραγματευτική δύναμη του κάθε ξενοδόχου. «Η εικόνα που έχουμε αυτή τη στιγμή, είναι ότι οι αυξήσεις κυμαίνονται από 10-12% έως 15%. Συνήθως τα συμβόλαια ακολουθούν τον πληθωρισμό».

Βίκη Βαμιεδάκη

news247.gr

GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις