Την απόφαση της αυστριακής κυβέρνησης συνασπισμού Λαϊκού Κόμματος και Πράσινων να προμηθευτεί για τις ανάγκες του Αυστριακού Ομοσπονδιακού Στρατού, 18 νέα ελικόπτερα πολλαπλών χρήσεων, του μοντέλου AW169M από τον Ιταλό κατασκευαστή Leonardo, που θα αντικαταστήσουν το Alouette III, το οποίο βρίσκεται σε χρήση εδώ και μισό αιώνα, ανακοίνωσε σήμερα επίσημα η Αυστριακή υπουργός ‘Αμυνας Κλαούντια Τάνερ του Λαϊκού Κόμματος.
“Το 2023 θα πρέπει να αποχαιρετήσουμε τα Alouette III, που ολοκληρώνουν την αποστολή τους, και που θα αντικατασταθούν από 18 νέα ελικόπτερα”, και η ίδια ακολουθεί τη “σαφή και μοναδική” σύσταση του Γενικού Επιτελείου, ανέφερε η υπουργός ‘Αμυνας, με τα πρώτα νέα ελικόπτερα να προσγειώνονται στην Αυστρία στα μέσα του 2022, και τα τελευταία στις αρχές του 2024.
Σύμφωνα με την ίδια, η αγορά κοστίζει περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ και σε αυτό το ποσό περιλαμβάνεται το σύνολο της προμήθειας, δηλαδή, ελικόπτερα, τεχνολογία, λογιστική, εκπαίδευση και ανάγκη σε υποδομές, και είναι η μεγαλύτερη αγορά εξοπλιστικών έπειτα από εκείνη των μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter πριν από 17 χρόνια.
Η υπουργός επισήμανε πως εκείνη η προμήθεια των Eurofighter έδειξε πώς δεν θα έπρεπε να είναι μία αγορά και ότι από εκείνη έχουν εξαχθεί διδάγματα, υπονοώντας τις τρέχουσες νομικές διαδικασίες, για παραίτηση της Αυστρίας από το τότε συμβόλαιο με την εταιρεία κατασκευής των Eurofighter.
Όπως τόνισε η υπουργός ‘Αμυνας, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο επιλέχθηκε μία παραλλαγή “από κυβέρνηση σε κυβέρνηση”, και έτσι διεξάγονται διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση της αντίστοιχης χώρας, της Ιταλίας.
Η αξιολόγηση έδειξε ότι οι Ιταλοί μπορούσαν να πληρούν όλες τις προϋποθέσεις, και η Ιταλία είναι πρόθυμη συνεργαστεί σε όλους τους τομείς λειτουργίας με τον Αυστριακό Ομοσπονδιακό Στρατό επιχειρήσεων, ενώ η ίδια η Ιταλία πρόκειται να αγοράσει έως και 100 ελικόπτερα AW169, και έτσι η Αυστρία μπορεί να προμηθευτεί τα Leonardo στο πλαίσιο μιας συνολικής συνεργασίας.
Τα νέα ελικόπτερα μπορούν να εκπληρώσουν όχι μόνον όλα τα καθήκοντα του Alouette III, “αλλά ακόμη περισσότερα”, σημείωσε η υπουργός ‘Αμυνας, και το ελικόπτερο Leonardo, το οποίο πρόκειται να χρησιμοποιηθεί για τουλάχιστον 30 χρόνια, θα χρησιμεύει για μεταφορά προσώπων και υλικών καθώς και για πυροσβεστικά έργα – έχοντας, για παράδειγμα, τη δυνατότητα να μεταφέρει τρεις φορές περισσότερο νερό από το Alouette III.
Οι προκάτοχοι των νέων ελικοπτέρων, τα Alouette III, χρησιμοποιούνται από τις αυστριακές ένοπλες δυνάμεις από τη δεκαετία του 1960 και είναι ένα από τα τέσσερα μοντέλα στον Αυστριακό Στρατό, από τον οποίο χρησιμοποιούνται επίσης για επιχειρήσεις αντιμετώπισης καταστροφών, όπως η πτώση των βράχων στο Μπέρενσιουτσαλμ, καθώς και για την καταπολέμηση των δασικών πυρκαγιών και τη διερεύνηση των χιονοστιβάδων.
Εκτός από την Ιταλία, δύο άλλοι κατασκευαστές βρίσκονταν έως το τελευταίο στάδιο επιλογής, η Γερμανία (Airbus) και οι ΗΠΑ (Bell), με τον Καναδά και τις ΗΠΑ να προωθούν το μοντέλο Bell 429, αλλά το ελικόπτερο δεν έχει χρησιμοποιηθεί στις ένοπλες δυνάμεις των δύο αυτών χωρών, κάτι που θα καθιστούσε αδύνατη τη συνεργασία στους τομείς της εκπαίδευσης, της λογιστικής και των επιχειρήσεων, σύμφωνα με ανακοίνωση των αυστριακών ενόπλων δυνάμεων.
Από την άλλη πλευρά, και σε σχέση με τη Γερμανία, υπήρχε φόβος για “χάσμα δυνατοτήτων αρκετών ετών”, διότι ελαφρά ελικόπτερα πολλαπλών χρήσεων θα προμηθεύονταν οι εκεί ένοπλες δυνάμεις μόνο από τα τέλη του 2024 και άρα δεν υπήρχε πιθανότητα συνεργασίας στον τομέα της λογιστικής.
Σύμφωνα με τον Αυστριακό Ομοσπονδιακό Στρατό, οι μικρότερες αεροπορικές μεταφορές μπορούν να πραγματοποιηθούν πιο οικονομικά με τα Leonardo παρά με το Black Hawk. Λόγω του ευρύχωρου εσωτερικού, το ιταλικό μοντέλο προσφέρει επίσης αρκετό χώρο για να μεταφέρει ένα πρόσωπο σε απομόνωση, κάτι που τονίστηκε ιδιαίτερα σε περιόδους πανδημιών.
Το AW169M μπορεί επίσης να έχει οπλισμό και επίσης είναι αξιόπιστο τη νύχτα και σε κακές καιρικές συνθήκες, και επιπλέον, το μοντέλο είναι ιδιαίτερα κατάλληλο για χρήση στα βουνά.
Αξίζει να σημειωθεί, πως πρόσφατα η Ινδονησία εκδήλωσε έντονο ενδιαφέρον να αγοράσει από την Αυστρία τα δεκαπέντε μαχητικά αεροσκάφη Eurofighter της Αυστριακής Αεροπορίας, γνωρίζοντας η Τζακάρτα τόσο ότι η πώληση υπόκειται σε νομικό έλεγχο όσο και ότι η Αυστριακή υπουργός ‘Αμυνας έχει ως δεδηλωμένο στόχο της, την έξοδο της Αυστρίας από το Σύστημα Eurofighter.
Η προμήθεια των μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter από την Αυστρία, προκαλεί ήδη εδώ και χρόνια έντονες πολιτικές αντιπαραθέσεις στη χώρα ανάμεσα στην κυβέρνηση και στην αντιπολίτευση, και τον περασμένο Φεβρουάριο, έπειτα από την παραδοχή της κατασκευάστριας εταιρείας Airbus για δωροδοκίες, το μεγαλύτερο κόμμα της αντιπολίτευσης, το Σοσιαλδημοκρατικό, είχε ζητήσει από την αυστριακή κυβέρνηση συνασπισμού του Λαϊκού Κόμματος του καγκελάριου Σεμπάστιαν Κουρτς και των Πρασίνων, την άμεση αποχώρηση της Αυστρίας από την σύμβαση αγοράς των αεροσκαφών.
Η σχετική ρήτρα στη σύμβαση, παραπέμπει στους κανόνες συμπεριφοράς που προβλέπουν τόσο την καταγγελία της, όσο και την απαίτηση καταβολής αποζημίωσης στην περίπτωση δωροδοκίας στο πλαίσιο της αγοράς.
Η κατασκευάστρια εταιρεία Airbus είχε προχωρήσει στα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου σε συμφωνίες με την γαλλική, την βρετανική και την αμερικανική Δικαιοσύνη, για την καταβολή προστίμων ύψους σχεδόν 3,6 δισεκατομμυρίων ευρώ, καθώς, στο πλαίσιο των σχετικών ερευνών, παραδέχθηκε ότι είχε προβεί σε δωροδοκίες κατά τις συναλλαγές για τις πωλήσεις των αεροσκαφών της.
Στα σχετικά έγγραφα που δόθηκαν στη δημοσιότητα από την αμερικανική Δικαιοσύνη, η Airbus παραδέχεται και τις πληρωμές 55,1 εκατομμυρίων ευρώ σε μίζες κατά την πώληση των αεροσκαφών Eurofighter στην Αυστρία το 2003, και η Δικαιοσύνη των ΗΠΑ είχε ενδιαφερθεί για την υπόθεση της πώλησης στην Αυστρία, καθώς αυτή έπρεπε να έχει δηλωθεί στη βάση των κανονισμών για εξαγωγή εξοπλιστικού υλικού.
Η νυν Αυστριακή υπουργός ‘Αμυνας έχει θέσει θέμα αποζημιώσεων από την Airbus, χωρίς όμως να κατονομάσει το ύψος τους, ενώ, ήδη το 2017, ο τότε Αυστριακός υπουργός ‘Αμυνας, ο προερχόμενος από τους Σοσιαλδημοκράτες Χανς Πέτερ Ντόσκοτσιλ, είχε καταθέσει μήνυση για απάτη εναντίον της Airbus.
Η παραγγελία, αρχικά 24 Eurofighter, είχε γίνει το 2002 από την τότε κυβέρνηση συνασπισμού του συντηρητικού Λαϊκού Κόμματος του καγκελάριου Βόλφγκανγκ Σιούσελ και του ακροδεξιού εθνικιστικού Κόμματος των Ελευθέρων του Γεργκ Χάιντερ, και ένα χρόνο αργότερα η παραγγελία μειώθηκε σε 18 αεροσκάφη, με την αξία τους να φθάνει τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ.
Το 2012 ο νέος συνασπισμός Σοσιαλδημοκρατών και Λαϊκού Κόμματος που είχε αναλάβει την διακυβέρνηση της χώρας τον Ιανουάριο του 2007, είχε ζητήσει αναθεώρηση της παραγγελίας υπό το φως των κατηγοριών για δωροδοκίες επί δεξιάς-ακροδεξιάς κυβέρνησης συνασπισμού, ενώ επιτροπή της αυστριακής Βουλής ανέλαβε τότε τη διερεύνηση της υπόθεσης χωρίς να καταλήξει σε αποτέλεσμα.
Τον Φεβρουάριο του 2017, παράλληλα με την έναρξη του έργου νέας Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής, ο Σοσιαλδημοκράτης υπουργός ΄Αμυνας Χανς Πέτερ Ντόσκοτσιλ κατηγόρησε τον ευρωπαϊκό αμυντικό κολοσσό Airbus, κατασκευαστή των Eurofighter, για εσκεμμένη παραπλάνηση και απάτη σε σχέση με την αρχική παραγγελία, καταθέτοντας μήνυση εναντίον του στην Εισαγγελία της Βιέννης.
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις