«Δεν υπάρχει λόγος, επί του παρόντος, αντικατάστασης του οπλικού συστήματος», υποστήριξε ο υπουργός Αμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας στη Βουλή, σε ερώτηση που είχαν καταθέσει οι βουλευτές του ΚΙΝΑΛ, Βασίλης Κεγκέρογλου και Γιώργος Φραγγίδης με θέμα «Εκμετάλλευση αεροσκαφών EriEye EMB-145H AEW&C και πιθανή ανταλλαγή αυτών με τα αεροσκάφη GlobalEye SRS».
Ειδικότερα, αναφορικά με το ενδεχόμενο προμήθειας νέου αεροσκάφους ή ανταλλαγής με άλλο, ο Ν. Παναγιωτόπουλος ανέφερε ότι «επί του παρόντος δεν υφίσταται επιχειρησιακή αναγκαιότητα – σκοπιμότητα για την αντικατάσταση του υφιστάμενου οπλικού συστήματος, εντούτοις το ΓΕΕΘΑ εξετάζει όλες τις υφιστάμενες επιλογές, στα πλαίσια της προσπάθειας για την εξεύρεση του βέλτιστου τρόπου αναβάθμισης και υποστήριξης των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων».
Η ανακίνηση ζητήματος αντικατάστασης των συγκεκριμένων αεροσκαφών, τα οποία αυτή την περίοδο χρησιμοποιούνται εντατικά για να παρακολουθούν τις τουρκικές κινήσεις, εγείρει ερωτηματικά. Ιδιαίτερα, σε μια περίοδο, κατά την οποία προγραμματίζονται μεγάλες δαπάνες για εξοπλιστικά προγράμματα, ενώ τα οικονομικά της χώρας βρίσκονται σε κακή κατάσταση.
Ο υπουργός Άμυνας είπε, πάντως, ότι τον Μάρτιο του 2020 ενεργοποιήθηκε το υποπρόγραμμα «Εν Συνεχεία Υποστήριξη Συστήματος Αποστολής (Mission System Μ-S) αεροσκαφών ΑΣΕΠΕ και Συναφούς Εξοπλισμού, το οποίο «αφορά την υποστήριξη των αεροσκαφών Erieye ΕΜΒ-145Η ΑΕW&C και επί του παρόντος διενεργούνται από τους αρμόδιους φορείς οι διαδικασίες που απαιτούνται για τη σύναψη σχετικής σύμβασης».
Και πρόσθεσε: «Στην παρούσα φάση αναμένεται η έκδοση βεβαίωσης ανάληψης υποχρέωσης τρέχοντος και επομένων οικονομικών ετών από τις αρμόδιες οικονομικές υπηρεσίες, η οποία απαιτείται πριν την προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού, σύμφωνα με το διάγραμμα ροής υλοποίησης εξοπλιστικών υποπρογραμμάτων. Συναφώς σας γνωρίζεται ότι, το υπόψη πρόγραμμα διακρίνεται από υψηλό βαθμό προτεραιοποίησης στον προγραμματισμό εξοπλιστικών δαπανών του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ) για τα έτη 2020-23».
Η ερώτηση
Στην ερώτηση που είχαν καταθέσει οι δύο βουλευτές του ΚΙΝΑΛ, μεταξύ των άλλων, ανέφεραν:
«Τα αεροσκάφη Erieye EMB-145H AEW&C της 380 Μοίρας επιχειρούν δίνοντας σημαντικές πληροφορίες στόχων επιφανείας τόσο στον αέρα, όσο και στη θάλασσα. Επομένως, αυτά αποτελούν ένα σημαντικό στρατηγικό εργαλείο συγκέντρωσης χρήσιμων πληροφοριών για την Άμυνα της χώρας.
Η απαξιωτική διαχρονική συμπεριφορά της Πολιτείας, ως προς την ενίσχυση της αμυντικής θωράκισης, ήταν και η μη υπογραφή της τεχνικής υποστήριξης για τα εν λόγω αεροσκάφη και, συνεπώς αυτά τα αεροσκάφη παραμένουν ανεκμετάλλευτα για τις Ένοπλες Δυνάμεις.
Εκτιμάται ότι μία εναλλακτική ποιοτική λύση του υπόψη προβλήματος αποτελεί η σκοπιμότητα διαπραγμάτευσης με τη Σουηδική εταιρεία SAAB για την προμήθεια ενός μικρού αριθμού αεροσκαφών GlobalEye SRS σε αντικατάσταση ή την ανταλλαγή τουλάχιστον δύο αεροσκαφών με τα αντίστοιχα Erieye, προκειμένου το ΓΕΕΘΑ να αποκτήσει ένα σημαντικό εργαλείο στη συγκέντρωση των απαραίτητων πληροφοριών.
Να ληφθεί υπόψη ότι το αεροσκάφος GlobalEye SRS αποτελεί εξέλιξη του EriEye της εταιρίας SAAB και, ένα από αυτά έχει παραδοθεί στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Είναι ένα αεροσκάφος πολλαπλού ρόλου με έμφαση στην έγκαιρη προειδοποίηση και, τον εντοπισμό στόχων στον αέρα και στη θάλασσα με μεγάλες δυνατότητες, που θα ήταν θετικό να ενημερωθείτε με λεπτομέρειες για τις επιχειρηματικές του δυνατότητές του».
Επίσης, οι βουλευτές ερωτούσαν τον υπουργό Αμυνας εάν το υπουργείο «έχει εξετάσει το ενδεχόμενο αντιμετώπισης του υπόψη προβλήματος μέσω της προμήθειας ή ανταλλαγής με την Σουηδική εταιρία SAAB, έστω ενός ή δύο νέων αεροσκαφών Globaleye SRS, που διαθέτουν σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα πολλαπλού ρόλου, που τα καθιστούν πολύτιμα εργαλεία για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων».
Τα Embraer
Το Erieye EMB-145 AEW&C, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του ΓΕΑ, είναι εναέρια πλατφόρμα Διοίκησης και Ελέγχου (Command & Control – C2) με δυνατότητα υποστήριξης αεροπορικών και ναυτικών επιχειρήσεων.
Αεροσκάφος – φορέας του συστήματος είναι ένα τροποποιημένο δικινητήριο jet ΕΜΒ-145 της βραζιλιάνικης εταιρείας Embraer, το οποίο στην πολιτική του έκδοση μπορεί να μεταφέρει 48 – 50 επιβάτες.
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία διαθέτει τέσσερα (4) αεροσκάφη, τα οποία ανήκουν στην 380 Μοίρα Αεροφερόμενου Συστήματος Εγκαίρου Προειδοποίησης και Ελέγχου (Μ.ΑΣΕΠΕ).
Οι αποστολές που δύναται να εκτελέσει, είναι οι ακόλουθες:
Δημιουργία διευκρινισμένης εικόνας αέρος και επιφανείας.
Ανταλλαγή πληροφοριών (μέσω DATA LINK & VOICE) με Μονάδες Αεράμυνας και ΠΝ.
Έλεγχος Α/Φ αεράμυνας και υποστήριξη επιθετικών επιχειρήσεων.
Υποστήριξη των διαδικασιών ελέγχου εκπομπών (Emission Control – EMCON) των επιγείων Radars καθώς και των Μονάδων επιφανείας.
Συλλογή και καταγραφή ηλεκτρονικών πληροφοριών (ESΜ – ELINT).
Παροχή αεροναυτιλιακής βοήθειας.
Υποστήριξη των επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης.
Τεχνικά χαρακτηριστικά/Επιδόσεις
Πλήρωμα: 7 (2 χειριστές + 5 επιχειρησιακό πλήρωμα)
Κατασκευάστρια Εταιρεία πλατφόρμας: EMBRAER
Κατασκευάστριες εταιρείες Συστήματος Αποστολής: SAAB, THALLES, Electronica SPA
Κινητήρες: 2 Turbofan ROLLS ROYCE, τύπος AE3007A1P, ώση 2×8169 lb
Εκπέτασμα Πτερύγων: 21 μ
Μήκος: 30 μ
Ύψος: 7,22 μ
Οροφή: 30000 ft
Μέγιστη Ταχύτητα: 0,75 Mach
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις