Ως «Μάννα εξ Ουρανού» περιμένουν κάθε χρόνο οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς καθώς τότε πραγματοποιούν ένα σημαντικό μέρος του τζίρου τους, «καλύπτοντας» συνήθως έτσι τζίρους και των τριών επόμενων μηνών.
Φέτος η εορταστική περίοδος είναι διαφορετική για την αγορά. Εν μέσω ενός δεύτερου lockdown, η κυβέρνηση αποφάσισε να «ανοίξει» την αγορά με τη μέθοδο του «click away» προκειμένου να μπορέσουν οι επιχειρηματίες να πάρουν «ανάσες». Οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν πως η λειτουργία του click away, επέτρεψε στις μικρές επιχειρήσεις να κάνουν από 5% έως το πολύ 20% του περυσινού ημερήσιου τζίρου τους ενώ η μάχη για τη διεκδίκηση του εορταστικού τζίρου στο λιανεμπόριο, εκτιμάται ότι υπολείπεται κατά πολύ του περυσινού, με περίπου 1,5 δισ. ευρώ πωλήσεις. Οι δύσκολες και σύνθετες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία περιόρισαν κατά 70% την αγοραστική δραστηριότητα του λιανεμπορίου στην Αττική. Τα πρώτα συμπεράσματα από την αγορά, τόσο από μικρά μεμονωμένα συνοικιακά όσο και από μεγάλα εμπορικά καταστήματα στα κέντρα των πόλεων της Αττικής, δείχνουν πως συνολικά ο κύκλος εργασιών σε αξία και όγκο κυμάνθηκε φέτος πριν από τα Χριστούγεννα μεταξύ 35% και 40% του αντίστοιχου περυσινού.
Κορκίδης: Δραματική η φετινή χρονιά
«Σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες, e-shop και σε «click away» δόθηκε φέτος η μάχη για τη διεκδίκηση του εορταστικού τζίρου στο λιανεμπόριο, που εκτιμάται ότι με τις ελάχιστες μέρες που απομένουν μέχρι το τέλος του έτους, υπολείπεται κατά πολύ του περυσινού, με περίπου 1,5 δισ. ευρώ πωλήσεις. Οι αλυσίδες και οι μεγάλες επιχειρήσεις σίγουρα είχαν το προβάδισμα στην online εξυπηρέτηση των καταναλωτών, αλλά και οι μικρές επιχειρήσεις αντέδρασαν εγκαίρως προσπαθώντας με εξ αποστάσεως πωλήσεις να μετριάσουν τη χασούρα τους. Οι περισσότεροι μάλιστα μικροί έμποροι με ευρηματικότητα αξιοποίησαν την ευελιξία και τη ταχύτητα τους παραδίδοντας τις παραγγελίες αυθημερόν, εκμεταλλευόμενοι το «μποτιλιάρισμα» των γνωστών e-shop και εταιρειών courier. Επίσης αξιοποίησαν τη προσωπική επαφή με τους τακτικούς πελάτες τους, αφού με βιντεοκλήσεις και delivery εξυπηρέτησαν τις εορταστικές ανάγκες για οικογενειακά δώρα. Αναγκαστικά, λοιπόν, φέτος στις γιορτές είχαμε μόνο μια επιλογή με μια πολύ περιορισμένη «υβριδική» λειτουργία των καταστημάτων του λιανεμπορίου, που βεβαίως δεν αντιστάθμισε, επ’ ουδενί, τη φυσική παρουσία του καταναλωτή σε ένα κατάστημα, ούτε τον όγκο και την αξία των πωλήσεων, αντίστοιχων περιόδων προηγούμενων ετών, ακόμη και εντός βαθιάς οικονομικής κρίσης. Οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν πως η λειτουργία του click away, επέτρεψε στις μικρές επιχειρήσεις να κάνουν από 5% έως το πολύ 20% του περυσινού ημερήσιου τζίρου τους. Επίσης πρόσφατη έρευνα του Ο.Π.Α. εκτιμά πως φέτος στις γιορτές οι 7 στους 10 καταναλωτές περιόρισαν στο 1/3 τις αγορές τους, με 3 στους 10 να μην κάνουν καθόλου αγορές ή το πολύ μέχρι 50 ευρώ οι 2 στους 10 να κάνουν αγορές μέχρι 100 ευρώ, οι 3 στους 10 μέχρι 200 ευρώ και οι 2 στους 10 μέχρι ή άνω των 500 ευρώ. Όσο για την κίνηση της αγοράς την τελευταία Κυριακή του χρόνου, μάλλον «την πήρε ο άνεμος».
Της Εύης Κατσώλη
enikonomia.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις