Σφάζονται «παλικάρια» για την πίτα-μαμούθ των εξοπλιστικών προγραμμάτων, τα οποία η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι θα κάνει, και -κατά διαρροές της- κυμαίνονται σε 8 με 10 δισ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, απανωτές είναι οι πισώπλατες μαχαιριές ανάμεσα σε αντιπαρατιθέμενα επιχειρηματικά συμφέροντα, εγχώρια και ξένα, προκειμένου να αποσπάσουν, με όσο το δυνατόν ευνοϊκότερους γι’ αυτά όρους, τα «χρυσαφικά» της δημόσιας περιουσίας. Ναυπηγεία, αμυντικές βιομηχανίες, κ.ο.κ.
Αμερικανοί, Γάλλοι, Γερμανοί, Ισραηλινοί, Ολλανδοί, μεγάλα ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα, πολιτικοί «κύκλοι», αρμόδια υπουργεία… Άπαντες βρίσκονται σε μια διαρκή, εντατική «ζύμωση», συχνά-πυκνά στο παρασκήνιο.
Αν, και τι θα πάρουν όλοι αυτοί, είναι άγνωστο και αμφίβολο. Να ικανοποιηθούν όλοι, είναι αδύνατον. Αντίθετα, οι περισσότεροι μάλλον θα μείνουν δυσαρεστημένοι. Κάτι που δεν αποκλείεται να επηρεάσει ακόμα και ορισμένες πτυχές των σχέσεων της Ελλάδας με τις χώρες απ’ όπου προέρχονται κάποιες εταιρείες-κολοσσοί.
Ηδη, πάντως, μαίνεται πόλεμος μεταξύ των ανταγωνιστών, ενώ δίνει και παίρνει η «γκρίζα διαφήμιση», με το αζημίωτο πάντα. Ωστόσο, ουκ ολίγα είναι και τα πισώπλατα «συντροφικά» μαχαιρώματα και μεταξύ των αρμοδίων κυβερνητικών παραγόντων.
Ωστόσο, όλα δείχνουν ότι το μερίδιο του λέοντος σε σημαντικά εξοπλιστικά «κατακυρώνεται», έως τώρα, σε αμερικανικά και ισραηλινά συμφέροντα. Ουδόλως χαμένοι, ωστόσο, φαίνεται να βγαίνουν τόσο οι Γάλλοι όσο και οι Γερμανοί.
Στόχος τα Ναυπηγεία
Τα ελληνικά ναυπηγεία και ειδικά του Σκαραμαγκά, θεωρούνται από τα φιλέτα των ιδιωτικοποιήσεων, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
Ως γνωστόν, η -αμερικανικών συμφερόντων- εταιρεία, ONEX, έχει δηλώσει ότι, μαζί με τα ναυπηγεία Σύρου που απέκτησε, στοχεύει να δημιουργήσει ένα «τραστ», βάζοντας στο χέρι τόσο τα ναυπηγεία Ελευσίνας, όσο και του Σκαραμαγκά.
Την ίδια στιγμή, διοχετεύονται «πληροφορίες», σύμφωνα με τις οποίες, η Lockheed Martin θέλει να «προωθήσει» στην Ελλάδα τέσσερις φρεγάτες, που ναι μεν θα ναυπηγηθούν στις ΗΠΑ, αλλά ταυτόχρονα είναι και ανοιχτή για να ναυπηγηθούν ορισμένες(;) σε ελληνικά ναυπηγεία.
Από την άλλη, μεγάλα ελληνικά συμφέροντα, με ιδιαίτερες διασυνδέσεις στην ελληνική κυβέρνηση και στενούς δεσμούς με την επιχειρηματική ελίτ της χώρας μας, από κοινού με ευρωπαϊκές εταιρείες-κολοσσούς, δηλώνουν αποφασισμένες να «χτυπήσουν» τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Η «αιματοχυσία» μεταξύ των αντιτιθέμενων συμφερόντων, αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση δηλώνει ότι βγάζει στο σφυρί τα «χρυσαφικά» και ότι προσδοκά εκδήλωση ενδιαφέροντος και επενδύσεις, ενώ ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, αφήνει να εννοηθεί ότι οι ΗΠΑ θα έχουν «δουλειές με φούντες» στα ναυπηγεία, εφόσον τα πάρουν.
«Ελληνικό» τυφέκιο
Σε αυτό το φόντο της επενδυτικής «αισιοδοξίας», προ μηνών, σε μια άκρως ασυνήθιστη χειρονομία, εμφανίστηκε ο Έλληνας υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γωργιάδης, να αρθρογραφεί από κοινού(!) με τον Αμερικανό πρέσβη στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ, για να πουν ότι η «υπόθεση Ελευσίνα» έκλεισε, και, ούτε λίγο ούτε πολύ, σύντομα θα ανοίξει ο κρουνός των δολαρίων.
H κίνησή αυτή, βέβαια, δεν εξέπληξε, αφού, προ μηνών, ο ίδιος είχε σβήσει τα κεράκια της τούρτας των γενεθλίων του στην αμερικανική πρεσβευτική οικία, μαζί με τον Τ. Πάιατ.
Ενώ, λοιπόν, πωλούνται ή προωθούνται προς πώληση ναυπηγεία, η ΕΛΒΟ περνάει σε ισραηλινά χέρια, στα ΕΑΣ, κατά πληροφορίες, θα κατασκευαστεί το νέο ελληνικό τυφέκιο (που θα είναι, όμως, μάλλον ισραηλινό), ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης, φέρεται να αναλαμβάνει να «βάλει σε τάξη» το «φιλέτο» της ΕΑΒ.
Ως προς το «νέο τυφέκιο« για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, πάντως, υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια, και εξακολουθούν να υπάρχουν στους κύκλους των στρατιωτικών, εντονότατες διαφωνίες ως προς την ανάγκη να αντικατασταθεί τώρα το υπάρχον G3.
Δεν είναι, μάλιστα, λίγοι εκείνοι οι υψηλόβαθμοι στρατιωτικοί που προτείνουν φτηνότερες και αποτελεσματικές λύσεις, όπως την αναβάθμισή του.
Το φιλέτο της ΕΑΒ
Προ ημερών, σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό «Πρώτο Θέμα», ο Α. Γεωργιάδης, ερωτηθείς για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) και εάν έχει αναλάβει την αρμοδιότητά της, απάντησε: «Έχουμε αναλάβει πράγματι και την ΕΑΒ, η οποία είναι το επόμενο μεγάλο σχέδιο. Μια εταιρεία που αποτελεί εθνικό καθήκον να λειτουργήσει σωστά… έχει προβλήματα… θα την φτιάξουμε».
Να σημειωθεί πως, σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμα δεν έχει ανατεθεί, επισήμως, δια νόμου, στον Α.Γεωργιάδη, η αρμοδιότητα για την ΕΑΒ.
Ως γνωστόν, τυπικώς, η ΕΑΒ ανήκει στην αρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομικών, ενώ αυξημένο ρόλο παίζει το υπουργείο Άμυνας, δεδομένου ότι είναι ο βασικός «πελάτης» της.
Ωστόσο, ο Α. Γεωργιάδης στη συνέντευξή του δεν διευκρίνισε εάν στα κυβερνητικά σχέδια είναι η πώληση της εταιρείας, ή απλά κάποιες «παρεμβάσεις» στην εταιρεία.
Εσχάτως, πάντως, φέρεται να έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ΕΑΒ Έλληνας «επιχειρηματίας» που εκφράζει ολλανδικά συμφέροντα. Μάλιστα, μέρος της ηγεσίας της ΕΑΒ, που θεωρείται ότι τοποθετήθηκε σε πρωτοκλασάτα πόστα ως επιλογή του υπουργείου Άμυνας, λέγεται ότι «κινητοποιείται» υπέρ αυτής της υποψηφιότητας.
Γενικότερα, μετά την παύση του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΑΒ, Γρήγορη Φρέσκου, η ηγεσία της εμφανίζει μια «υπερκινητικότητα», αν και είναι αμφίβολο εάν έχει σαφείς στρατηγικούς στόχους και σχέδιο για το αύριο της δημόσιας εταιρείας.
Η αναβάθμιση του F-16
Μέσα σε αυτό το σκηνικό, πρέπει να «τρέξει» και το πρόγραμμα της αναβάθμισης του ελληνικού μαχητικού F-16.
Πρόκειται για την αιχμή του δόρατος της Πολεμικής Αεροπορίας, και η μετατροπή του σε Viper («Οχιά»), θα δώσει μεγάλα πλεονεκτήματα έναντι της Τουρκίας.
Πολύ περισσότερο, είναι ένα πρόγραμμα αρκετά φθηνότερο από αυτά που σχεδιάζονται σήμερα για να υλοποιηθούν, ενώ η ΠΑ θα έχει σημαντικό αριθμό των αναβαθμισμένων αεροσκαφών στη διάθεσή της στα αμέσως επόμενα χρόνια.
Ωστόσο, τις προηγούμενες ημέρες, σε μερίδα του Τύπου εμφανίστηκαν πληροφορίες, που στοχοποιούσαν την ΕΑΒ. Παρουσίαζαν, δε, ως «μετέωρη τη συνεργασία ΕΑΒ-Lockheed».
Στην ΕΑΒ, ως γνωστόν, έχει ανατεθεί υποκατασκευαστικό έργο για αεροσκάφη F-16, για το Μπαχρέιν, τμήματα του C-130, το έργο για τα ελληνικά F-16 Viper, κ.ά.
Η εταιρεία, επίσης, έχει αναλάβει τη συντήρηση τεράστιου μέρους του στόλου της ΠΑ και των πυροσβεστικών αεροσκαφών, με αποτέλεσμα να έχει συσσωρευτεί πολύ μεγάλος όγκος εργασιών και η ΕΑΒ να μοιάζει με μεγάλο πάρκινγκ αεροσκαφών.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η Lockheed, την οποία, πάντως, δεν είναι λίγοι εκείνοι που την χαρακτηρίζουν ως «κράτος εν κράτει» στην ΕΑΒ, εμφανίζεται «δυσαρεστημένη» από την ελληνική εταιρεία.
Προσλήψεις
Σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα, η Lockheed ζητάει από το ελληνικό Δημόσιο να επιταχύνει τους ρυθμούς του, αυξάνοντας, μάλιστα, τους εργαζόμενους στα τέσσερα προγράμματά της που «τρέχουν» στην ΕΑΒ, από 350 σε περισσότερους από 600.
Ουσιαστικά, η αμερικανική εταιρεία ζητάει και άλλες προσλήψεις, οι οποίες, βέβαια, θα πληρωθούν από τον κρατικό κορβανά.
Κι’ αυτό, όταν είναι γνωστά τα οικονομικά προβλήματα της χώρας και η δυσπραγία της ίδιας της ΕΑΒ. Εκτιμάται ότι φέτος η ΕΑΒ μπορεί να «μπει μέσα» ακόμα και κατά 30 εκατομμύρια ευρώ.
Το Viper
Άκρως ενδιαφέρον είναι ότι, ενώ είχε συμφωνηθεί να προσληφθούν 200 άτομα για το «πρόγραμμα Viper», αρχικώς προσελήφθησαν 80, αρκετά εκ των οποίων, όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, για άσχετα πόστα. Κάτι που γεννά έντονα ερωτηματικά.
Στη συνέχεια προωθήθηκε η πρόσληψη επιπλέον 280 ατόμων(!). Η σχετική προκήρυξη ήδη εξετάζεται από το ΑΣΕΠ. Ωστόσο, και αυτά είναι άγνωστο τι θέσεις θα καλύψουν και με ποια τυπικά προσόντα. Τα 120 εξ αυτών, λέγεται ότι προορίζονται για το F-16 Viper.
Κατά τις διαβεβαιώσεις EAB και Lockheed, πάντως, το «πρόγραμμα Viper» προχωρεί με τους προβλεπόμενους ρυθμούς και μέχρι το τέλος του έτους, όπως υποστηρίζουν, θα έχει παραδοθεί το πρωτότυπο αεροσκάφος, προκειμένου να συνεχιστεί ο εκσυγχρονισμός και των υπολοίπων.
Μένει να αποδειχτεί εάν, πράγματι θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα γι’ αυτό το -νευραλγικής σημασίας για την εθνική άμυνα- εξοπλιστικό πρόγραμμα.
ONEX-ΕΑΒ
Ιδιαιτέρως ενδιαφέρον, τέλος, είναι ότι η εταιρεία, ONEX, η οποία θέλει να μπει στα ελληνικά Ναυπηγεία, φέρεται να είναι εδώ και χρόνια στα δικαστήρια με την ΕΑΒ, για έργο που γινόταν στην ελληνική εταιρεία.
Και οι δύο πλευρές έχουν περίπου ίσες οικονομικές απαιτήσεις η μια από την άλλη, ενώ, κατά πληροφορίες, δεν αποκλείεται ο εξωδικαστικός συμβιβασμός.
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις