Τι διαπραγματεύεται η κυβέρνηση με τις εταιρίες οδικών αξόνων, την Aegean Airlines, τη Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και τη Fraport, που έχουν χασούρα από το δεύτερο lockdown

facebook sharing button

Οι πρόσθετες αποζημιώσεις που αναμένεται να ζητήσουν οι παραχωρησιούχοι των οδικών αξόνων για τη δεύτερη καραντίνα, η οποία τελικά διαρκεί πολύ περισσότερο σε σχέση με τις αρχικές ανακοινώσεις, είναι μόνο ένα από τα μέτωπα με ισχυρούς ομίλους που καλείται να κλείσει η κυβέρνηση λόγω πανδημίας.

Μετά την Aegean Airlines, για την οποία έχει κατατεθεί στις Βρυξέλλες σχέδιο στήριξης από το Δημόσιο, στην ουρά περιμένουν η Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), η οποία διαχειρίζεται το «Ελευθέριος Βενιζέλος», η Fraport Greece (επήλθε συμφωνία, αλλά απαιτείται έγκριση της αναμορφωμένης σύμβασης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από τη Βουλή), οι μικρότερες αεροπορικές εταιρίες (θα ζητήσουν επίσης στήριξη).

Στην ουρά βρίσκονται και άλλοι ισχυροί όμιλοι που έχουν εκκρεμότητες, όπως η κινεζική Cosco, που τρίτη φορά μέσα σε 13 χρόνια θα προχωρήσει σε φιλικό διακανονισμό με το Δημόσιο, αυτή τη φορά για τις επενδύσεις που καθυστερούν και για την απόκτηση του υπόλοιπου 16% του ΟΛΠ.

Στις μεγάλες εκκρεμότητες περιλαμβάνεται και το γνωστό… σίριαλ μεταξύ της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και του ομίλου Αττικός Ηλιος, με τον τελευταίο να έχει κερδίσει διαιτησίες εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Οπως φαίνεται, και εκεί προωθείται συμβιβασμός, με την καταβολή σημαντικότατου ποσού από την ΕΤΑΔ, η οποία ελέγχεται από το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ Α.Ε.).

Η Aegean

Στην περίπτωση της Aegean Airlines, η κρατική στήριξη των 120.000.000 ευρώ συνοδεύεται από απαίτηση για αύξηση κεφαλαίου 60.000.000 ευρώ, την οποία θα καλύψουν οι ιδιώτες μέτοχοι. Συνοδεύεται, επίσης, χωρίς να έχουν ανακοινωθεί λεπτομέρειες, από συμφωνία για απόκτηση μετοχών από το Δημόσιο σε μελλοντικό χρόνο (waiver) σε τιμή χαμηλότερη από αυτήν που διαπραγματεύεται η μετοχή στο Χρηματιστήριο. Η γενικόλογη κυβερνητική διαρροή για το ζήτημα του waiver αποτέλεσε αντικείμενο κριτικής.

Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης τα πακέτα στήριξης προς τους εθνικούς αερομεταφορείς ήταν μεγαλύτερα και με αντίστοιχους όρους για το Δημόσιο. Ούτως ή άλλως, τον τελευταίο λόγο έχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία εντός των προσεχών εβδομάδων θα εγκρίνει ή όχι το σχέδιο. Πακέτο στήριξης, πολύ μικρότερο βέβαια, θα ζητήσουν και οι ανταγωνιστές της Aegean στην Ελλάδα, όπως η Sky Express, που έχει μάλιστα δρομολογήσει σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμα για απόκτηση νέων αεροσκαφών. Δεν είναι προς το παρόν ξεκάθαρο, πάντως, αν έχουν ήδη καταθέσει τέτοιο αίτημα, ειδικά ο όμιλος Sky Express, στον οποίο ανήκουν και συγγενείς εταιρίες επίγειας εξυπηρέτησης σε αεροδρόμια (handling).

Η Fraport

Το μοντέλο που επέλεξε η Fraport Greece, η οποία διαχειρίζεται τα 14 μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια, φαίνεται πως θέλει να ακολουθήσει η διοίκηση της ΔΑΑ, το 40% της οποίας ελέγχεται από την καναδική PSP, το 30% από το ΤΑΙΠΕΔ (είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός πώλησης), το 25% από το Δημόσιο και το 5% από την οικογένεια Κοπελούζου.

Η Fraport Greece συμφώνησε να αποζημιωθεί για την κατάρρευση της αεροπορικής κίνησης λόγω πανδημίας μέσω μείωσης του ετήσιου ανταλλάγματος που καταβάλλει στο Δημόσιο με βάση τη σύμβαση παραχώρησης. Οι αλλαγές, που έχουν εγκριθεί από το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, θα ενσωματωθούν στην αναμορφωμένη σύμβαση παραχώρησης που θα πάει για έγκριση στη Βουλή. Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και με τη σύμβαση παραχώρησης της ΔΑΑ, που έχει παραταθεί έως το 2046, προκειμένου να προχωρήσει η πώληση της 30% από το ΤΑΙΠΕΔ.

Μέχρι στιγμής δεν είναι γνωστό αν ο διαφαινόμενος διακανονισμός με τη ΔΑΑ είναι αντίστοιχος με αυτόν της Fraport Greece, ο οποίος, κατά πληροφορίες, προβλέπει αναστολή καταβολής του ετήσιου ανταλλάγματος προς το Δημόσιο για κάποιο διάστημα. Το σίγουρο είναι ότι θα αναζητηθούν λύσεις και με το «Ελευθέριος Βενιζέλος», καθώς είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός πώλησης του 30% της ΔΑΑ από το ΤΑΙΠΕΔ, με συμμετοχή εννέα πανίσχυρων διεθνών ομίλων.

Αμεση λύση έχουν ζητήσει οι δανειστές και στο τεράστιο ζήτημα που δημιουργήθηκε με τις διαιτησίες τις οποίες κέρδισε η «Αττικός Ηλιος», συμφερόντων Παντελή Μαντωνανάκη, από την ΕΤΑΔ, συνολικού ύψους άνω των 600.000.000 ευρώ! Και σ’ αυτό το μέτωπο φαίνεται ότι επιδιώκεται συμβιβασμός μέσα στην αναμπουμπούλα των ημερών!

newsbreak.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις