Μετά από παρατεταμένη περίοδο οικονομικής κρίσης στη χώρα μας, η πανδημία ήρθε να δώσει τη χαριστική «βολή» στα επαγγελματικά ακίνητα και κυρίως σε εμπορικά καταστήματα και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος στην ελίτ περιοχή του κέντρου της Αθήνας, το Κολωνάκι, που άλλοτε ζούσε ημέρες δόξας τρελαίνοντας την εγχώρια αγορά του real estate και δημιουργώντας υπεραξίες κάθε χρόνο.
Αυτό προκύπτει από νέα έρευνα του Πανελλαδικού Δικτύου E-Real Estates, στην οποία αποκαλύπτεται ότι η αντίστροφη μέτρηση ξεκίνησε ήδη από το πρώτο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού.
«Τότε άρχισαν να αλλάζουν τα δεδομένα στα επαγγελματικά ακίνητα στο Κολωνάκι. Οι αλλαγές είναι άμεσα συναρτώμενες με τις εξελίξεις, την πορεία και τη διάρκεια του «αόρατου εχθρού» που εδώ και 9-10 μήνες είναι αντιμέτωπος όλος ο πλανήτης. Η διάρκεια του δεύτερου κύκλου της πανδημίας σε συνάρτηση με τα μέτρα θωράκισης που επιβάλλονται, έχουν αλλάξει άρδην τις καθημερινές μας συνήθειες, τον τρόπο απόκτησης – αγοράς αγαθών και υπηρεσιών, καθώς και τα οικονομικά δεδομένα τόσο των πολιτών όσο και των επαγγελματιών στον εκάστοτε κλάδο της οικονομίας», δηλώνει ο πρόεδρος του E-Real Estates, Θεμιστοκλής Μπάκας.
«Καθίζηση» στην αγορά ακινήτων στο Κολωνάκι- Καταστήματα παραμένουν κλειστά ήδη από το πρώτο lockdown
Σύμφωνα με την έκθεση, πλέον, υπάρχουν πολλά καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που δεν έχουν ανοίξει από το πρώτο lockdown. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί γνωστό κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος στο Κολωνάκι το οποίο λειτούργησε μόνο τρεις μήνες από την ημέρα των εγκαινίων και έκτοτε, από τον περασμένο Μάρτιο, παραμένει κλειστό, με τους ιδιοκτήτες της επιχείρησης να αναφέρουν ότι δε γνωρίζουν αν θα ανοίξουν ξανά και αν τους συμφέρει να κρατήσουν την επιχείρηση ή να ενταχθούν στον Πτωχευτικό Κώδικα.
Παρόμοια κατάσταση και σε πολυσύχναστο κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος στην οδό Ομήρου με πολυετή λειτουργία που πλέον ο ιδιοκτήτης έχει αναρτήσει πινακίδα ενοικιάζεται.
Ταυτόχρονα, όπως εξηγεί ο κ. Μπάκας, δεν ήταν λίγα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που δεν κατάφεραν μέχρι και σήμερα να καταβάλουν το 60% του μηνιαίου μισθώματος για τους μήνες του πρώτου lockdown, με τους ιδιοκτήτες να μην έχουν δεχθεί οποιαδήποτε διαπραγμάτευση για μείωση του μισθώματος και ταυτόχρονα τους επιχειρηματίες να μετρούν απώλειες ακόμη και 10 μήνες.
Eκλεισαν επιχειρήσεις για να γλιτώσουν τα χρέη
«Πολλοί αναγκάστηκαν να κλείσουν την επιχείρηση τους για να μην αυξάνουν τα χρέη. Οι περισσότερο τολμηροί, για τα σημερινά δεδομένα, πραγματοποιούν μετεγκατάσταση προκειμένου να μεταφέρουν την επιχείρηση τους σε περιοχές με χαμηλότερα μισθώματα. Σε μια τέτοια κίνηση προχώρησε πρόσφατα γνωστό κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος που λειτουργούσε επί της οδού Βαλαωρίτου. Ας μην ξεχνάμε ότι ένας μεγάλο ποσοστό καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στο κέντρο λειτουργούσε σε μεγάλο βαθμό με επισκέπτες ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, είτε προσφέροντας πρωινό delivery, είτε μικρογεύματα και καφέ», σημειώνει ο Θεμιστοκλής Μπάκας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί και κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος επί της Πατριάρχου Ιωακείμ στο Κολωνάκι, όπου οι επιχειρηματίες ενώ κατέβαλαν όλα τα μισθώματα με στόχο να μην αφήσουν χρέη, αποφάσισαν να κλείσουν την επιχείρησή τους διότι ο τζίρος έχει μειωθεί ακόμη και 70%.
Σημειώνεται ότι πολλά καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και κυρίως αυτά που λειτουργούν μέσω delivery, ο μεγαλύτερος τζίρος του προερχόταν από τους εργαζόμενους, οι οποίοι σε μεγάλο ποσοστό πλέον εργάζονται από το σπίτι ή σε καθεστώς κυκλικής απασχόλησης.
Υπάρχουν ιδιοκτήτες ζητούν αύξηση ενοικίων σε μια «νεκρή» αγορά
Όπως αναφέρεται στην έκθεση, στην οδό Βαλαωρίτου, πριν την ανακοίνωση του δεύτερου lockdown, κατέβασε ρολά εμπορικό κατάστημα που λειτουργούσε με ήδη υπόδησης από το 2014, ενώ λίγα μέτρα πιο κάτω σχεδόν στην συμβολή της Βαλαωρίτου με την οδό Αμερικής, κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος – αλυσίδα τεσσάρων καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας, που λειτουργούσε από το 2015 με συμβόλαιο 5ετης διάρκειας, έκλεισε στις 30 Οκτωβρίου μετά από αίτημα αύξησης του ενοικίου κατά 900€/μήνα από τα 1.100€/μήνα στις 2.000€/μήνα.
Επιχείρηση υγειονομικού ενδιαφέροντος με μαγειρευτά φαγητά επί της οδού Ομήρου, που λειτουργούσε κυρίως από τους εργαζόμενους των κεντρικών γραφείων τράπεζας που βρισκόταν ακριβώς δίπλα, αλλά και με εργαζόμενους εταιρειών της περιοχής, κατέβασε ρολά στο δεύτερο lockdown και το κατάστημα διατίθεται πλέον προς μίσθωση.
Δεν έχουν τέλος τα «λουκέτα» γύρω από το Σύνταγμα
Παρόμοια περίπτωση και σε κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος με παρουσία 33 ετών πλησίον της πλατείας Συντάγματος επί της οδού Ξενοφώντος. Ο επιχειρηματίας μετά το άνοιγμα των καταστημάτων τον Ιούνιο, είχε τζίρο 50% σε σχέση με την προ κορωνοϊού εποχή. Πλέον, ο τζίρος του έχει διαμορφωθεί στο 20%, ενώ οι απασχολούμενοι – εργαζόμενοι στο κτίριο που στεγάζει την επιχείρησή του στο ισόγειο από 110 που ήταν, πλέον έχουν μείνει 11.
«Ο επιχειρηματίας, στο πρώτο lockdown, είχε αποφασίσει να στηρίξει την επιχείρησή του με ιδία κεφάλαια έως και τα τέλη Νοεμβρίου μήπως αλλάξει η κατάσταση. Σε αντίθετη περίπτωση θα έκλεινε για να μη βρεθεί μετά από 33 χρόνια εργασίας να χρωστάει ενοίκια, εισφορές και προμηθευτές. Τον πρόλαβε όμως το νέο lockdown και αναγκαστικά έκλεισε οριστικά την επιχείρηση, ενώ έχει ήδη απευθυνθεί σε μεσιτικά γραφεία για την πώληση του ακινήτου», εξηγεί ο πρόεδρος του Πανελλαδικού Δικτύου E-Real Estates.
Κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος επί της Βουκουρεστίου πάνω από την οδό Σκουφά, κατέβασε ρολά πριν το δεύτερο lockdown, ενώ τον επαγγελματικό εξοπλισμό τον πούλησε σε επαγγελματίες του κλάδου για άμεση ρευστότητα. Παρόμοια εικόνα, σύμφωνα πάντα με την έκθεση, και σε δυο «γνωστά» καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος επί της οδού Σκουφά, πριν την εκκλησία του Αγίου Διονυσίου, έκλεισαν και πλέον τα ακίνητα διατίθενται προς μίσθωση.
«Ερημώνουν» Σκουφά, Τσακάλωφ και Αναγνωστοπούλου- 80 καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος προς μίσθωση
Όπως σημειώνει ο κ. Μπάκας: «Αν κάποιος κάνει μια βόλτα στο Κολωνάκι, θα δει ότι επί της Σκουφά, από το ύψος της Ασκληπιού έως την Πλατεία Κολωνακίου, διατίθενται 15 καταστήματα προς μίσθωση, καταστήματα που πριν λίγους μήνες λειτουργούσαν κυρίως επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος».
Παρόμοια η εικόνα στην οδό Τσακάλωφ, όπου τα καταστήματα που διατίθενται πλέον αριθμούν τα 18, εκ των οποίων τα 9 βρίσκονται στο πεζοδρομημένο τμήμα της Τσακάλωφ, όπου πριν ένα χρόνο αποτελούσε το στέκι της εγχώριας showbiz. Λίγο παραπάνω, επί της οδού Αναγνωστοπούλου, τα ξενοίκιαστα καταστήματα αριθμούν τα 12, στη οδό Σόλωνος, από το ύψος της Ασκληπιού έως την Κανάρη, τα 13, στην οδό Βουκουρεστίου, από το ύψος της Τσακάλωφ έως την Ακαδημίας, τα 7, ενώ στην Λυκαβηττού, από το ύψος της Ακαδημίας έως την οδό Σκουφά, έκλεισε πρόσφατα κατάστημα εστίασης, με το σύνολο των καταστημάτων που διατίθενται πλέον να αριθμούν τα 5.
«Τα άδεια καταστήματα πλέον στο Κολωνάκι, μόνο στους δημοφιλείς δρόμους, αγγίζουν τα 80, ενώ το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων που έχουν κατεβάσει ρολά, είναι επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος και εστίασης», σημειώνει ο κ. Μπάκας, υπενθυμίζοντας ότι στα μέσα του Οκτωβρίου 2020, η Ελληνική Ένωση Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης (ΕΠΟΕΣ), η οποία εκπροσωπεί αλυσίδες όπως τα Goody’s, τα Everest, τον «Γρηγόρη» και τα Friday’s, σε επιστολή που απέστειλε στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, απηύθυνε έκκληση να αναληφθούν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την «ανακούφιση» των επιχειρήσεων προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα. Στην επιστολή ζητούσε να θεσπισθεί κεντρικά η υποχρεωτική μείωση των ενοικίων κατά 40% για τους επόμενους έξι μήνες και παράλληλα να μειωθεί το ΦΠΑ στο 6% για τον επόμενο ένα χρόνο, ακολουθώντας το παράδειγμα πολλών ευρωπαϊκών χωρών.
Παράλληλα, στα κεντρικά καταστήματα γνωστής αλυσίδας φούρνων η πτώση των πωλήσεων κυμάνθηκε από 40% έως 90%. Η εταιρεία, σύμφωνα με την έκθεση, είχε προαναγγείλει ότι θα κλείσει 5 καταστήματα μέχρι τέλος του Οκτωβρίου. Έχει ήδη κλείσει τα τέσσερα και τις επόμενες εβδομάδες κλείνει και το πέμπτο. Μάλιστα, φέρεται να εξετάζει σοβαρά την πιθανότητα να τερματίσει τη λειτουργία άλλων 20 σημείων μέσα στο 2021 λόγω του υψηλού λειτουργικού κόστους σε μια περίοδο βαθιάς ύφεσης.
Πιέσεις στις τιμές μίσθωσης το επόμενο διάστημα, καταγράφει η έκθεση
«Οδηγούμαστε σε καταστροφική ρήξη των δυο μερών της μισθωτικής σύμβασης, μια εποχή που θα πρέπει να κυριαρχήσει η λογική και η από κοινού προσπάθεια διαφυγής από την κρίση. Σίγουρα το επόμενο διάστημα, το μεγαλύτερο πρόβλημα θα το αντιμετωπίσουν τα εμπορικά κέντρα, διότι πολλοί καταναλωτές αποφεύγουν τον συνωστισμό στα μεγάλα καταστήματα, λόγω της ανάγκης προσωπικής προστασίας. Θεωρούμε ότι οι πιέσεις στις τιμές μίσθωσης εμπορικών καταστημάτων προσεχώς θα είναι μεγάλες και μάλιστα σε πολλές εμπορικές πιάτσες οι μειώσεις των μισθωμάτων θα μας γυρίσουν αρκετά χρόνια πίσω, ενώ ευχόμαστε να μην αντικρίσουμε πάλι την εικόνα του παρελθόντος με χιλιάδες κλειστά καταστήματα», λέει ο κ. Μπάκας.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που ανέλυσε η ΓΕΣΕΒΕ, ο κύκλος εργασιών στην εστίαση είναι σήμερα 60% πιο μικρός σε σχέση με τα περυσινά επίπεδα. «Ο ετήσιος τζίρος της εστίασης θα είναι περίπου στα 2 δισ ευρώ, όταν πέρυσι ήταν 5 δισ ευρώ», συνεχίζει.
Κολωνάκι: Από τις μέρες δόξας στην εποχή της κρίσης
Στο παρελθόν, δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις που η μίσθωση ενός καταστήματος στα πέριξ της πλατείας Συντάγματος, αποτελούσε «μήλον της έριδος» για τους επιχειρηματίες της εστίασης, ενώ η διαμονή ή η στέγαση εταιρειών αποτελούσε life style τη «χρυσή» εποχή 2000-2008.
Από το 2010 η εικόνα άρχισε να αλλάζει. Εντός 2-3 ετών από την έναρξη της οικονομικής κρίσης, πολλά επώνυμα μαγαζιά εστίασης, εμπορικά καταστήματα άλλαξαν πιάτσα. Η άλλοτε καρδιά της υψηλής ραπτικής άρχισε να μετακομίζει και να αφήνει πίσω της πολυάριθμα αυτοκόλλητα ενοικιάζεται ή διατίθεται.
Οι τιμές, που είχαν δεκαπλασιαστεί σε δύο δεκαετίες, άρχισαν να «πέφτουν» συνεχώς τα χρόνια των μνημονίων, ακόμα και καταστήματα σε δημοφιλείς δρόμους έμεναν στα αζήτητα.
Σύμφωνα με την έκθεση, το 2019 οι τιμές μίσθωσης των εμπορικών καταστημάτων επέστρεψαν σε πολλές περιοχές του κέντρου της Αθήνας σε τιμές προ κρίσης, ενώ η ζήτηση καταγραφόταν αυξητική για τα ελάχιστα καλά μαγαζιά. Ταυτόχρονα δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις που είχε επιστρέψει ο γνωστός «αέρας» κυρίως στους μεγάλους εμπορικούς δρόμους, όπως η Ερμού.
«Η Τσακάλωφ από πεζόδρομος κυρίως καταστημάτων ένδυσης και με πληρότητες που άγγιζαν το 100% για πολλά χρόνια με τις μηνιαίες τιμές μίσθωσης να κυμαίνονται από 150€/τμ -170€/τμ το 2009, πέρασε μια εποχή μεγάλης παρακμής εν μέσω μνημονιάκων χρόνων με τα περισσότερα καταστήματα να παραμένουν ξενοίκιαστα και οι τιμές μίσθωσης να έχουν υποχωρήσει στα 30€/τμ – 40€/τμ το μήνα. Το χρονικό διάστημα 2017-2019, ο πεζόδρομος στην καρδιά του Κολωνακίου άλλαξε. Τα κλειστά εμπορικά καταστήματα ένδυσης έδωσαν τη θέση τους σε νέα εγχειρήματα μαγαζιών υγειονομικού ενδιαφέροντος. Η Τσακάλωφ απέκτησε και πάλι την παλιά της αίγλη και ζωντάνια που έλειπε από το κέντρο του Κολωνακίου και της εγχώριας showbiz, ενώ οι τιμές μίσθωσης κυμαίνονταν πλέον από 80€/τμ – 90€/τμ το μήνα», αναφέρεται στη νέα έκθεση του Πανελλαδικού Δικτύου E-Real Estates.
Πηγή: iefimerida.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις