Μετά από σιωπή μιας ημέρας από την αεροπορική τραγωδία στην Καβάλα, τώρα το υπουργείο Εξωτερικών σπεύδει να διευκρινίσει ότι θα «διαμαρτυρηθεί» στη Σερβία, επειδή το επικίνδυνο φορτίο του ουκρανικού αεροσκάφους – ιπτάμενης βόμβας δεν είχε δηλωθεί στις ελληνικές Αρχές, όπως ορίζουν οι διεθνείς κανονισμοί- Αίσθηση προκαλεί το διάβημα στον Ουκρανό Πρέσβη στην Αθήνα για την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς για τη φύση του φορτίου του ουκρανικού αεροσκάφους. Υπονοεί το ΥΠΕΞ ότι το φορτίο πήγαινε στην Ουκρανία αντί του Μπαγκλαντές;
Έντονες υποψίες πλέον γεννώνται ακόμα και για λαθρεμπορική δραστηριότητα ή άλλες εκ του πονηρού ενέργειες της ιδιοκτησίας του ουκρανικού αεροσκάφους – ιπτάμενης βόμβας, αλλά και της Σερβίας, που κατέπεσε τη νύκτα του Σαββάτου κοντά σε κατοικημένη περιοχή πλησίον της Καβάλας.
Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές «με εντολή του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια, ο πρέσβης της Ελλάδας στο Βελιγράδι θα πραγματοποιήσει άμεσα διάβημα αναφορικά με την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς από τη σερβική για τη φύση του φορτίου του αεροσκάφους που κατέπεσε πλησίον της Καβάλας το Σάββατο βράδυ».
Προ ολίγου πάντως, σύμφωνα πάντα με διπλωματικές πηγές, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εξωτερικών Θεμιστοκλής Δεμίρης, με εντολή του Νίκου Δένδια πραγματοποίησε διάβημα στον Ουκρανό Πρέσβη στην Αθήνα. Το διάβημα αφορούσε την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς για τη φύση του φορτίου του Antonov.
Εξέλιξη που προκαλεί ερωτηματικά, καθώς δεν ευθύνεται η Ουκρανία για το φορτίο του Antonov, αλλά αποκλειστικά η Σερβία. Εκτός αν τελικά το φορτίο είχε προορισμό την Ουκρανία κι όχι το Μπαγκλαντές. Καλό είναι να αποσαφηνιστούν οι λόγοι που έκρινε το ΥΠΕΞ να προβεί στη συγκεκριμένη κίνηση, διότι η όλη υπόθεση αρχίζει και θυμίζει χολιγουντιανό θρίλερ με λαθρέμπορους όπλων.
Σε κάθε περίπτωση, πρακτικά, τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι το αεροσκάφος πετούσε στον ελληνικό εναέριο χώρο χωρίς να έχει δώσει κανένα στοιχείο για το φορτίο του. Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς της IATA, τα αεροσκάφη που μεταφέρουν επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods, όπλα, πυρομαχικά, κ.λ.π.), αφενός πρέπει να είναι πιστοποιημένα και ειδικά διαμορφωμένα, αφετέρου να δηλώνουν στις Αρχές των χωρών από τις οποίες πετούν transit το είδους του φορτίου τους. Μάλιστα, σε αυτές τις περιπτώσεις διατίθενται και ειδικοί αεροδιάδρομοι, προκειμένου αυτά να μην πετούν πάνω από κατοικημένες περιοχές.
Το ουκρανικό αεροσκάφος και η Σερβία δεν είχαν δηλώσει κάτι τέτοιο. Κάτι που αυξάνει τις υποψίες ακόμα και για λαθρεμπορική δραστηριότητα. Να σημειωθεί ότι οι ουκρανικές εταιρείες αερομεταφορών, ήδη από τη δεκαετία του ΄90 και τη διάλυση της ΕΣΣΔ, φημίζονται για λαθρεμπορικές δραστηριότητες ειδικά στις παράνομες μεταφορές όπλων και πυρομαχικών προς τον ονομαζόμενο τρίτο κόσμο.
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος της ουκρανικής εταιρείας, Meridian Ltd φόρτωσε το επικίνδυνο φορτίο στην πόλη Νις της νοτίου Σερβίας και αρχικά θα προσγειωνόταν στο Αμάν της Ιορδανίας, κατόπιν στη Σαουδική Αραβία και μετά στο Μπαγκλαντές. Να σημειωθεί ότι το αεροσκάφος τύπου Antonov 12 ήταν παμπάλαιο. Τέτοιου είδους αεροσκάφη ουκρανικών εταιρειών έχουν κατ’ επανάληψη πέσει, ενώ γύρω από αυτές τις εταιρείες έχουν αποκαλυφθεί στο παρελθόν πολλά σκάνδαλα με εμπλοκή και ατόμων που ήταν κοντά σε υψηλόβαθμους πολιτικούς και κρατικούς αξιωματούχους της χώρας.
Το γεγονός ότι μόνο «αθώα» δεν ήταν η πτήση της Meridian Ltd πάνω από τη βόρειο Ελλάδα, φαίνεται, εμμέσως πλην σαφώς και από τη χθεσινή ανακοίνωση της ελληνικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, το ουκρανικού νηολογίου, αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στη Σερβία με οκταμελές πλήρωμα και 11,5 τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods).
Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπαγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν) και τη Σαουδική Αραβία (Ριάντ). Στον ελληνικό εναέριο χώρο εισήλθε στις 22:09 τοπική ώρα.
Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για τον τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης.
Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα αναφέροντας: «mayday φωτιά στον κινητήρα τέσσερα».
Παρ’ ότι η ΥΠΑ, για άγνωστους έως τώρα λόγους, αναφέρει ότι το αεροσκάφος είχε 11,5 τόνους επικίνδυνο φορτίο, στη συνέχεια σημειώνει ότι απλά έκανε πτήση cargo. Δηλαδή, αν και απέφυγε αρχικά η ΥΠΑ να διευκρινίσει εάν το αεροσκάφος είχε δηλώσει «πτήση cargo με επικίνδυνο φορτίο», αφήνει να εννοηθεί ότι είχε δηλώσει απλά «πτήση cargo».
Άξιον προσοχής είναι, όμως, ότι όταν για πρώτη φορά δήλωσε ο πιλότος του ουκρανικού αεροσκάφους στους Έλληνες ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη ότι είχε πρόβλημα, τους ανέφερε ότι επιστρέφει στη Σερβία. Κι αυτό, ενώ βρισκόταν ανατολικά της Χαλκιδικής και θα μπορούσε να προσγειωθεί σε κάποιο ελληνικό αεροδρόμιο που ήταν πιο κοντά. Κάτι που από μόνο του δείχνει ότι η πτήση ήταν παράνομη και «πειρατική».
Ως γνωστόν, όταν αμέσως μετά το πρόβλημα του αεροσκάφους γενικεύθηκε, ο πιλότος προσπάθησε να το οδηγήσει στο αεροδρόμιο της Καβάλας, αλλά το αεροσκάφος κατέπεσε για άγνωστους έως τώρα λόγους. Η ουκρανική εταιρεία κάνει λόγο για «τεχνικό πρόβλημα», αλλά λίγη αξιοπιστία έχει η δήλωσή της. Πόσο μάλλον, αφού εκτελούσε παράνομη πτήση. Πάλι καλά που το αεροσκάφος δεν έπεσε σε κατοικημένη περιοχή.
Τώρα, μετά την ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών, προκύπτει σαφώς ότι δεν είχε δηλώσει κάτι τέτοιο. Να σημειωθεί ότι οι εταιρείες που κάνουν πτήσεις με «επικίνδυνο φορτίο» πρέπει να υποβάλλουν αίτημα στη Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και να δηλώσουν σχέδιο πτήσης από τη μια χώρα στην άλλη.
Η ΥΠΑ το στέλνει στα υπουργεία Εξωτερικών και Άμυνας, τα οποία πρέπει να δώσουν την έγκριση και να ενημερώσει ότι η ΥΠΑ το αποδέχεται. Το τι μεταφέρουν τα αεροσκάφη είναι αρμοδιότητα της χώρας που ξεκινάει το αεροσκάφος να τηρήσει τους κανόνες μεταφοράς, φόρτωσης κλπ.
Βέβαια όλα τα παραπάνω μπορεί απλά να οφείλονται στη συνήθη πλέον ασυνεννοησία που επικρατεί στο εποπτικό κομμάτι στις αερομεταφορές μετά την πρόσφατη σύσταση της «ανεξάρτητης» Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) που τυπικά έχει πλέον όλες τις αρμοδιότητες της ΥΠΑ, και την κατάργηση των κρατικών αεροπορικών αρχών στα αεροδρόμια.
Μόνο που η ΑΠΑ είναι υποστελεχωμένη, κυρίως από άσχετους και φυτευτούς, ενώ λειτουργεί μόνο εργάσιμες μέρες και ώρες!
Το αποτέλεσμα είναι να μην μπορεί να ανταποκριθεί στον όγκο έργου που πλέον της αναλογεί, 24 ώρες, 365 μέρες το χρόνο και να σημειώνονται καθημερινά διάφορα παρατράγουδα, από κωμικά έως πολύ σοβαρά στον τομέα της ασφάλειας των πτήσεων και των αεροδρομίων.
Για παράδειγμα οι εγκρίσεις πτήσεων και υπερπτήσεων πάνω από τη χώρα μας, ειδικά όταν τα αεροπλάνα μεταφέρουν επικίνδυνα υλικά, δίνονταν από την ΥΠΑ μετά από μελέτη των σχετικών αιτημάτων.
Η ΑΠΑ μάλλον ή δεν το πήρε χαμπάρι, ή αδράνησε λόγω άγνοιας του αντικειμένου, και έτσι οι αρμόδιες αρχές της χώρας δεν είχαν ιδέα του τι μετέφερε το αεροσκάφος που πιθανόν να μην είχε καν έγκριση υπέρπτησης πάνω από την Ελλάδα.
Όλα αυτά θα φανούν μετά το πόρισμα που αναμένεται από τη διερεύνηση (από άλλη «ανεξάρτητη» αρχή) και που αν όλα πάνε καλά θα το μάθουμε σε 2-3 χρόνια.
antinews.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις