Τη στιγμή που Στρατός και Ναυτικό εξοπλίζονται με έναν κοινό τύπο στρατιωτικού ελικοπτέρου, στην Πολεμική Αεροπορία σκέφτονται να πάρουν πολιτικού τύπου!
του Χρήστου Μαζανίτη
Ένα παράδοξο -όσο κι εκτός από κάθε λογική- συμβαίνει στην Πολιτική Αεροπορία, με αφορμή την προμήθεια ενός νέου τύπου ελικοπτέρου που θα αντικαταστήσει τα πανάκριβα στην συντήρηση και κοστοβόρα για αναβάθμιση Super Puma και τα γηρασμένα ΑΒ-205.
Πριν από λίγες εβδομάδες, η ηγεσία του Γενικού Επιτελείου Στρατού, σε πλήρη συνεργασία με το ΓΕΕΘΑ αποφάσισε να προχωρήσει τις διαδικασίες για την προμήθεια 35 ελικοπτέρων Blackhawk και μάλιστα στην πιο σύγχρονη έκδοσή τους.
Στις 31 Μαρτίου, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, υπέγραψε την εισήγηση του ΓΕΕΘΑ για την προμήθεια 24+11 ελικοπτέρων Blackhawk αποκλειστικά για την Αεροπορία Στρατού, στέλνοντας στις ΗΠΑ το LOR for LOA (Δεσμευτική Επιστολή Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος) για την άμεση προμήθεια 24 ελικοπτέρων με προαίρεση για άλλα 11.
Από τα 24 ελικόπτερα, τα 20 προορίζονται για την άμεση αντικατάσταση των υπέργηρων ελικοπτέρων UH-1H γνωστά κι ως Huey, που φτάνουν τα 50 χρόνια υπηρεσίας. Τα 4 θα είναι με ειδική διαμόρφωση – δηλαδή με οπλικά συστήματα και φορείς εκτόξευσης ρουκετών στις πτέρυγες – και προορίζονται αποκλειστικά για τις «Σκιές του Αιγαίου», την Διοίκηση Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ) του ΓΕΕΘΑ.
Η προαίρεση για επιπλέον 11 σημαίνει ότι η Αεροπορία Στρατού έχει «κλειδώσει» την τιμή για ακόμη 11, με στρατιωτικούς κύκλους να εξηγούν στο enikos.gr ότι θα πρέπει να θεωρείται βέβαιη η παραγγελία τους.
Ο λόγος της επείγουσας αποστολής της LOR από την Ελλάδα ήταν για να προλάβει τις προθεσμίες παραγγελίας των Αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων, οι οποίες έχουν προχωρήσει σε μαζική παραγγελία 135 ελικοπτέρων, με τιμή 20 εκατ. το καθένα. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα αγοράζει με τιμή που αγοράζει και ο αμερικανικός στρατός και μάλιστα κατά 25% φθηνότερα από την διεθνή τιμή.
Σε ότι αφορά τα ελικόπτερα, πρόκειται για την έκδοση «Μ», που είναι η τελευταία εξέλιξη και προορίζεται να υπηρετεί ως το 2050 στον αμερικανικό στρατό. H “R” βρέθηκε στο εργοστάσιο κατασκευής τους στο Palm Beach της Φλόριντα, στις ΗΠΑ ενώ είναι το μοναδικό ελληνικό μέσο ενημέρωσης που έχει βρεθεί και στο δεύτερο εργοστάσιο κατασκευής τους στο Stratford, στο Connecticut.
To enikos.gr βρέθηκε στο ελικόπτερο κατασκευής των ελικοπτέρων Blackhawk, στο Palm Beach της Φλόριντα στις ΗΠΑ ενώ σε προγενέστερο χρόνο είχε επισκεφθεί και το πρώτο εργοστάσιο κατασκευής των Blackhawk και των MH-60R, γνωστών και ως Romeo, στο Stratford του Κονέκτικακ.
Το εντυπωσιακό με τα «Μ» εν σχέσει με τον προκάτοχό τους “L” και τα παλαιότερα “A” είναι ότι «πλέον εμφανίζουν αυξημένη αξιοπιστία αφού έχει ενισχυθεί η άτρακτος που πλέον δεν παρουσιάζει ρωγμές κάτω από το στροφείο ενώ διαθέτει και ισχυρότερους κινητήρες. Κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να πετάξει με τους 2 πιλότους και 11 στρατιώτες με τον εξοπλισμό τους ακόμη και με ένα κινητήρα σε υψόμετρο 4.000 ποδών για πάνω από 500 χιλιόμετρα» μας εξηγεί ο Τζον Γκροθ, πιλότος δοκιμών της Sikorsky, της κατασκευάστριας εταιρείας.
Το πλεονέκτημα είναι ότι σε ό,τι αφορά την παροχή ανταλλακτικών, η αμερικανική βιομηχανία θα συνεχίσει να υποστηρίζει τον συγκεκριμένο τύπο μέχρι το 2075!
Ταυτόχρονα, μένει διάπλατα ανοιχτή η πόρτα για την Πολεμική Αεροπορία να προχωρήσει στην παραγγελία για επιπλέον 14 BlackHawk, που θα αντικαταστήσουν τα υπέργηρα ΑΒ205 αλλά και τα Super Puma, που πλέον η αναβάθμιση και συντήρησή τους είναι πολύ ακριβή ενώ υπηρετούν 3 διαφορετικές εκδόσεις του τύπου.
Επιπλέον, στα σχέδια του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου είναι σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr η δημιουργία και ενός διακλαδικού εργοστασίου συντήρησης, που σημαίνει ότι θα υπάρχει μία κοινή αποθήκη, από την οποία θα μπορεί ένας κλάδος που του λείπει ένα ανταλλακτικό να προμηθεύεται εσωτερικά από τον άλλον το αντίστοιχο – μέχρι να εγκριθεί η σχετική παραγγελία. Η ομοιοτυπία πτητικών μέσων επιφέρει μείωση του κόστους και αύξηση των διαθεσιμοτήτων σε υψηλά επίπεδα.
Όμως, οι τελευταίες πληροφορίες του enikos.gr φέρνει ορισμένους κύκλους από την Πολεμική Αεροπορία να δημιουργoύν πρόβλημα στην – για πρώτη φορά στην ιστορία των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων – επίτευξη ομοιοτυπίας σε ιπτάμενα μέσα και για τα τρία όπλα.
Οι εισηγήσεις στρέφονται προς συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου, το οποίο είναι κατασκευασμένο για πολιτική χρήση και με κάποιες προσθήκες «βαφτίζεται» στρατιωτικό, χωρίς ποτέ να έχει δοκιμαστεί στο πεδίο των μαχών.
Μάλιστα προβάλλεται ως δικαιολογία το ωριαίο κόστος χρήσης που φθάνει όπως λέγεται τις 2.000 ευρώ. Μία οικονομική προσέγγιση που απέχει παρασάγγας από τις εμπεριστατωμένες οικονομικές αναλύσεις που περιλαμβάνουν κόστη συντήρησης και πώς αυτά διαμορφώνονται με τις οικονομίες κλίμακος που επιτυγχάνονται από την κοινή χρήση με άλλους κλάδους.
Επίσης, δεν γίνεται καμία αναφορά για τα νέα – ξεχωριστά – εργαλεία που θα πρέπει να εισαχθούν για την συντήρηση του νέου τύπου ελικοπτέρου και πόσο θα στοιχίσει η εν συνεχεία υποστήριξή τους. Όπως σχολίαζε στο enikos.gr έμπειρος πιλότος στρατιωτικών ελικοπτέρων «η προμήθεια των ελικοπτέρων για τις ένοπλες δυνάμεις δεν γίνεται για να επιχειρούν σε περιόδους ειρήνης αλλά σε περιόδους κρίσεων. Κι εκεί θέλεις τα μέγιστα για την ασφάλεια του πληρώματος και την επιτυχή διεξαγωγή μιας επιχείρησης. Οι διασώσεις και οι διακομιδές είναι δευτερεύων ρόλος. Είναι σαν να αποφασίζει η ΠΑ να μην πάρει τελικά το 5ης γενιάς F-35 γιατί είναι πανάκριβο στην χρήση του κι αντ’ αυτού να παραγγέλνει μονοκινητήρια ελικοφόρα αεροπλάνα, σαν το Spitfire το Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, γιατί είναι πιο φθηνό στην χρήση του».
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις