Οι ελληνικές εμπλοκές και οι σπαζοκεφαλιές μιας ιστορίας με πολλά ερωτηματικά

linkedin sharing button

Ένα 24ωρο μετά την κατάσχεση του ελληνόκτητου τάνκερ VLCC Niovi (με το 29μελές αλλοδαπό πλήρωμα και τον Έλληνα καπετάνιο) από τους Ιρανούς Φρουρούς της Ισλαμικής Επανάστασης στο Στενό του Ορμούζ, η κατάσταση ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει, ούτε ως προς το γιατί, ούτε ως προς το τι θα συμβεί από δω και πέρα.

To υπό σημαία Παναμά δεξαμενόπλοιο, ανήκει στην εταιρεία ελληνικών συμφερόντων Altomare των εφοπλιστών Δημήτρη ΜπάκουΙωάννη Καϋμενάκη και τα ναυτιλιακά νηολόγια δείχνουν ότι το διαχειρίζεται η Smart Tankers of Piraeus.

Niovi

Το πλοίο είχε αναχωρήσει από το Ντουμπάι και κατευθυνόταν προς το λιμάνι της Φουτζέιρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όταν το συνέλαβαν οι Ιρανοί.

Οι έγκριτες ιστοσελίδες Lloydslist και TradeWinds, αναφέρουν ότι το δεξαμενόπλοιο Niovi, βρέθηκε στο επίκεντρο μιας διαμάχης για το φορτίο. Μια πολυμερούς νομικής διαμάχης που αφορά μια αποστολή ύποπτου ιρανικού πετρελαίου τον Νοέμβριο του 2020 και η οποία συνδέεται ενδεχομένως με την κατάσχεσή του.

 

Το Niovi θυμίζουμε πως ήταν το δεύτερο δεξαμενόπλοιο που κατασχέθηκε από το Ιράν τις τελευταίες επτά ημέρες, αφότου το ιρανικό ναυτικό ανέλαβε βίαια τον έλεγχο του suezmax Advantage Sweet με προορισμό τις ΗΠΑ στις 27 Απριλίου.

Ξετυλίγοντας το κουβάρι

Μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που διέρρευσαν από το Wikiran δείχνουν ότι το Niovi επισκέφτηκε το Yantai της Κίνας τον Νοέμβριο του 2020 μεταφέροντας σχεδόν 2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου που ανήκαν στη Nimr International με έδρα το Ομάν και στη θυγατρική του Ομίλου ASB με έδρα στην Τουρκία, Baslam Nakliyat, στους οποίους αργότερα επιβλήθηκαν κυρώσεις από τις ΗΠΑ.

Το ίδιο το φορτίο θεωρείτο ύποπτο ότι προερχόταν από το Ιράν και παραλήφθηκε μέσω μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο, με το VLCC Oman Pride, σύμφωνα με την ακτιβιστική ομάδα United Against Nuclear Iran (UANI), η οποία δήλωσε ακόμα ότι «υποψιάζεται έντονα» ότι η κατάσχεση του Niovi σχετίζεται με τη δικαστική διαμάχη, αφού εξέτασε τα έγγραφα που διέρρευσαν για την υπόθεση.

 

Σχόλιο σε απόφαση αγγλικού δικαστηρίου του 2021 από τη δικηγορική εταιρεία Stephenson Harwood, ανέφερε ότι τουλάχιστον πέντε διαφορετικά μέρη ισχυρίστηκαν ότι δικαιούνται πετρέλαιο που απορρίπτεται σε δεξαμενές ξηράς στην Κίνα.

Τα email που διέρρευσαν δείχνουν ότι το φορτίο ανήκε και αποστελλόταν από τη Nimr, η οποία ελεγχόταν από τον Mahmood Al Habsi. Ωστόσο, ο Al Habsi μετέφερε τον τίτλο του φορτίου στην Baslam λίγο μετά την άφιξη του Niovi στο Yantai.

Στα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η Nimr και η Baslam ισχυρίζονται ότι το φορτίο πωλήθηκε από τον παραλήπτη που αναφέρεται στη φορτωτική, τη La Mere Maritime με έδρα τα Νησιά Μάρσαλ (αλλά πιθανή ελληνική εμπλοκή κι εκεί), χωρίς τη γνώση και την έγκρισή τους και ότι τους στερήθηκε η πληρωμή.

  • Μέρος των emails που διέρρευσαν:

Μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου, 357.375 βαρέλια παρέμεναν στις δεξαμενές της ακτής του Yantai, με τρεις κινεζικές εταιρείες να έχουν παραλάβει φορτία, σύμφωνα με τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Το επίσημο πρακτορείο ειδήσεων του Ιράν, IRNA, ανέφερε ότι το Ιράν κατέλαβε το δεξαμενόπλοιο Niovi με σημαία Παναμά λόγω «ιδιωτικής καταγγελίας», αλλά δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες.

Το Lloyd’s List προσπάθησε να επικοινωνήσει με τη La Mere χρησιμοποιώντας τον αριθμό τηλεφώνου της στην Ελλάδα, αλλά η κλήση στάλθηκε απευθείας στο φωνητικό ταχυδρομείο.

Σε αλληλογραφία μεταξύ του νομικού συμβούλου thw Baslam και των δικηγόρων που προσέλαβε η εταιρεία στην Κίνα, σημειώθηκε ότι η Baslam και η La Mere «έχουν κάποιες διαφωνίες στο Λονδίνο». Οι δικηγόροι της Baslam με έδρα την Κίνα δεν απάντησαν αμέσως σε αίτημα για σχόλιο.

Στον Al Habsi και την Nimr International, επιβλήθηκαν κυρώσεις από τις ΗΠΑ μαζί με το Omani Pride τον Αύγουστο του 2021, για διευκόλυνση των πωλήσεων πετρελαίου προς υποστήριξη της Δύναμης Qods των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν.

Στην Baslam Nakilat επιβλήθηκαν κυρώσεις τον περασμένο Δεκέμβριο για παρόμοιους λόγους, μαζί με άλλες εταιρείες που συνδέονται με τον όμιλο ASB με έδρα την Τουρκία.

Κι άλλη ελληνική εμπλοκή

Ενώ η προηγούμενη κατάσχεση του Advantage Sweet φαινόταν να ήταν αντίποινα για την κατάσχεση ιρανικού φορτίου από τις ΗΠΑ στο ελληνόκτητο suezmax Suez Rajan (της εταιρείας ελληνικών συμφερόντων Empire Navigation), μέχρι στιγμής δεν έχει προκύψει τέτοια σύνδεση με τις ΗΠΑ για την υπόθεση του Niovi.

Επιπλέον, σε αντίθεση με το Sweet, το Niovi φάνηκε να μην μετέφερε πετρέλαιο όταν κατασχέθηκε, με την τελευταία του επίσκεψη στο λιμάνι να εντοπίζεται σε μια δεξαμενή στο Port Rashid του Ντουμπάι. Το τελευταίο σήμα του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης στις 3 Μαΐου δεν έδειξε ότι είχε λάβει κάποιο φορτίο έκτοτε.

Εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ αρνήθηκε να σχολιάσει την κατάληψη του ελληνόκτητου Suez Rajan, αλλά είπε ότι «η συνεχιζόμενη παρενόχληση πλοίων από το Ιράν και η παρέμβαση στα δικαιώματα πλοήγησης στα περιφερειακά ύδατα είναι αντίθετες με το διεθνές δίκαιο και διαταράσσουν την περιφερειακή ασφάλεια και σταθερότητα».

https://www.marinetraffic.com

Η σπαζοκεφαλιά του Niovi

Η τεχνική διαχείριση και η διαχείριση ISM της Niovi είναι η Smart Tankers Incorporated με έδρα τον Πειραιά και ο πραγματικός ιδιοκτήτης φαίνεται να είναι η Altomare, η οποία ελέγχεται από τα συμφέροντα των οικογενειών του Δημήτρη Μπάκου και του καπετάν Ιωάννη Καϋμενάκη.

Μια ανακεφαλαιωτική συμφωνία που διέρρευσε από τον Ιούνιο του 2020 μεταξύ της Nimr και της Smart Tankers δείχνει ένα προγραμματισμένο STS (από πλοίο σε πλοίο) με το Oman Pride που θα πραγματοποιηθεί στον Κόλπο του Ομάν.

Δύο φορτωτικές εκδόθηκαν για το ταξίδι του Niovi στην Κίνα το 2020, η μία για 1.245.065 βαρέλια και η άλλη για 730.000 βαρέλια «Omani Crude Blend».

Άλλα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που διέρρευσαν δείχνουν ότι η La Mere ήταν σε διαμάχη με την Baslam για ένα άλλο τάνκερ που ανήκει στην Altomare, το Carmen, το οποίο η UANI ισχυρίζεται επίσης ότι έλαβε πετρέλαιο μέσω STS από το Oman Pride.

Σε ένα email του Δεκεμβρίου 2020, η La Mere φαίνεται να απαιτεί είτε η Baslam είτε η Nimr να καταβάλουν πληρωμή 17 εκατομμυρίων δολαρίων και να αποδεσμεύσουν τα διαβατήρια του πληρώματος του Oman Pride, με αντάλλαγμα την εκφόρτωση του φορτίου του Carmen στο Rizhao της Κίνας.

Η La Mere απείλησε επίσης ότι «σύμφωνα με την εντολή του κ. Andrew Baker, έγιναν έρευνες για την αρχική πηγή του φορτίου του Carmen. Προφανώς αυτές οι πληροφορίες θα πρέπει να τεθούν ενώπιον του δικαστηρίου εάν δεν επιλυθεί η αξίωσή μας».

Ο εγγεγραμμένος ιδιοκτήτης του Niovi, η Grand Financing Co με έδρα τη Λιβερία, ήταν επίσης μέρος των νομικών διαφορών σχετικά με το φορτίο του Niovi, δείχνουν τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που διέρρευσαν.

Το Standard Club εξήγησε στον σχολιασμό του Σεπτεμβρίου 2021 ότι η Grand Financing αντιμετώπιζε πιέσεις από ορισμένα μέρη που διεκδικούσαν το δικαίωμα για την παράδοση του υπόλοιπου φορτίου στις δεξαμενές της ξηράς.

Έγγραφα του Ανωτάτου Δικαστηρίου του Ηνωμένου Βασιλείου από τον Μάρτιο του 2021 δείχνουν ότι η Grand Financing ζήτησε και πήρε ελάφρυνση για τους περίπου 50.855 τόνους φορτίου που παρέμειναν στον τερματικό σταθμό πετρελαίου Yantai.

Θυμίζουμε ότι και πέρυσι τον Μάιο, οι Ιρανοί Φρουροί της Ισλαμικής επανάστασης είχαν δεσμεύσει ελληνικά τάνκερ, δύο τον αριθμό, τα Delta Poseidon και Prudent Warrior στον Περσικό Κόλπο, ως αντίποινα στην αντίστοιχη ελληνική κατάσχεση ενός ιρανικού φορτίου πετρελαίου στα ανοιχτά της Καρύστου, από το ρωσικό πλοίο Lana, κατόπιν εντολής των ΗΠΑ.

newsbreak.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις