Εξακόσια εκατομμύρια δολάρια θα πληρώσει η Ελλάδα για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών LCS που μας «δωρίζουν» οι ΗΠΑ. Επομένως:

1ον) Δεν είναι τσάμπα!

2ον) Ξεστοκάρισμα κάνουν οι Αμερικανοί. Είναι γνωστή η ιστορία των συγκεκριμένων φρεγατών LCS. Στην Ελλάδα αποκαλούνται «αλουμινότρατες». Χτίστηκαν από το Αμερικανικό Ναυτικό ( Lockheed Martin & με πατρόν της ιταλικής Fincantieri) αλλά στην πορεία έβγαλαν πλείστα προβλήματα με αποτέλεσμα να αποσυρθούν άρον – άρον. Στο μεταξύ το 2020 όταν το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ξεκίνησε την διαδικασία επιλογής νέου τύπου φρεγατών η Lockheed Martin με την σφοδρή υποστήριξη του πρώην Αμερικάνου πρέσβη Τζέφρι Πάιατ προωθούσαν σκανδαλωδώς τις «αλουμινότρατες» παρά τις σοβαρές ενστάσεις που πρόβαλε τότε το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο. Σε ειδικό διαφημιστικό σποτάκι που κυκλοφορούσε η LM πρόβαλε την ελληνική συμμετοχή στα εγχώρια ναυπηγεία (Ελευσίνας). Υπέρ των αλουμινότρατων είχαν ταχθεί το ΓΕΕΘΑ και ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης. Ωστόσο, η αρχική προσπάθεια ανεστάλη λόγω της αιφνίδιας συμφωνίας Μητσοτάκη – Μακρόν για την αγοραπωλησία τριών Γαλλικών φρεγατών belharra. Παρά την γαλλική επιλογή το τμήμα ναυτικού της LM δεν κατέθεσε τα όπλα και επέμενε να προωθεί ως εναλλακτική λύση για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό τις αλουμινότρατες!

3ον) Το σενάριο απόκτησης τεσσάρων αμερικανικών φρεγατών LCS επανέρχεται αφού έχουν αλλάξει ορισμένα βασικά δεδομένα.

Α: Η νέα σύνθεση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου, πλέον δεν αντιτίθεται σθεναρά στις αμερικανικές αλουμινότρατες και βλέπει θετικά την απόκτηση τους αρκεί να γίνουν ορισμένες βασικές τεχνικές διορθώσεις οι οποίες θα επιβαρύνουν το ελληνικό Δημόσιο και υπολογίζονται στα 150 εκατομμύρια δολάρια για την κάθε μια. Σύνολο 600 εκατομμύρια.

Β: Ενδιαφέρον έχει το παρασκήνιο που εξελίσσεται κατα την παρούσα φάση και αφορά την αναβάθμιση των φρεγατών.

– Που θα γίνει και ποιος θα την κάνει ;

– Το upgrade (αναβάθμιση) των LCS θα γίνει στα ναυπηγεία Ελευσίνας όπως κατά το παρελθόν διαφήμιζε η Lockheed Martin ή επί αμερικανικού εδάφους;

– Πόσο θα κοστίσει η αναβάθμιση της κάθε φρεγάτας στα αμερικανικά ναυπηγεία και πόσο στην Ελευσίνα;

– Προεκλογικά ανακοινώθηκε με τυμπανοκρουσίες ότι αμερικανική επενδυτική τράπεζα ενέκρινε την χορήγηση 125 εκατομμυρίων για επένδυση στα ναυπηγεία Ελευσινας. Ωστόσο μέσα στους πανηγυρισμούς και την εφορία για την σωτηρία των ναυπηγείων Ελευσίνας παραλήφθηκε μια σημαντική παράμετρος. Βάσει του αμερικανικού νόμου η επενδυτική τράπεζα βάσει μέχρι το 30% της επένδυσης, ενώ τα ναυπηγεία Ελευσίνας, η ΟΝΕΧ δηλαδή πρέπει να βάλει το υπόλοιπο 70%. Και το μέγα ερώτημα είναι εάν η ΟΝΕΧ έχει βρει να βάλει στο συγκεκριμένο αμερικανικό πρότζεκτ αλλά 280εκατομμυρια δολάρια. Φαίνεται πολύ δύσκολο έως απίθανο παρ´ ότι κατευθυνόμενα δημοσιεύματα μιλούν για «ρεφενέ εφοπλιστών» που θα μπορούσαν να διασώσουν τα ναυπηγεία Ελευσίνας. Ωστόσο η ιστορία μας έχει διδάξει ότι οι έξη συγκεκριμένοι εφοπλιστές που εμφανίζονται ότι στηρίζουν τα ναυπηγεία Ελευσίνας είναι φειδωλοί στο να συμμετέχουν σε επενδύσεις με υψηλό ρίσκο.

Παρασκηνιακά η αμερικανική πλευρά που προωθεί το σενάριο της διάθεσης των τεσσάρων LCS στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό προσανατολίζεται ώστε το upgrade να γίνει σε αμερικανικά ναυπηγεία από την ιταλική Fincantieri. Ήδη στην σύνοδο του ΝΑΤΟ στην Λιθουανία η πρωθυπουργός της Ιταλίας Μελόνι έθεσε το θέμα των εξοπλισμών στον Κυριάκο Μητσοτάκη με την προοπτική η Fincantieri θα αναλάβει το πρόγραμμα των κορβετών.

 

ieidiseis.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις