Με αφορμή την προ ημερών δημοσιοποίηση του «Οδικού Χάρτη» της Κομισιόν για το σχέδιο «Αμυντική Ετοιμότητα ως το 2030», όπου αναφέρεται ότι η Ευρώπη πρέπει να είναι έτοιμη τα επόμενα τέσσερα χρόνια για πόλεμο με τη Ρωσία, το Neosgtrategy.gr υπογράμμιζε ότι στο κείμενο έχει προβλέψεις για όλους – σχεδόν αποκλειστικά για την Ανατολική Ευρώπη – εκτός από τα «ευρωπαϊκά σύνορα» στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αν και γύρισε από το Συμβούλιο της Ευρώπης (23 – 10) με άδεια χέρια και φορτωμένος μόνο με κούφιες υποσχέσεις, ειδικά όσον αφορά στον ευμενή τρόπο, με τον οποίον αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι Ευρωπαίοι «σύμμαχοι» την Τουρκία, δήλωσε «ικανοποιημένος». Κι’ αυτό τη στιγμή που στα συμπεράσματα του Συμβουλίου της Ευρώπης δεν υπάρχει καμία αναφορά στο casus belli («απειλή πολέμου») της Τουρκίας προς την Ελλάδα και την προκλητικότητά της έναντι της Κύπρου. Γι, δε, την προστασία των «υπόλοιπων» συνόρων της ΕΕ, όπως αδιάφορα αναφέρεται στα συμπεράσματα, μόνον γενικολογίες. Τα πάντα είναι επικεντρωμένα στην Α. Ευρώπη στο όνομα του πολέμου με τη Ρωσία.

Το μόνο που εισέπραξε ο Ελληνας πρωθυπουργός, ήταν κάποιες γενικές και αόριστες «υποσχέσεις» ότι η ΕΕ λαμβάνει «υπόψιν τα συμφέροντα όλων των κρατών μελών στους τομείς της ασφάλειας και της άμυνας». Στο κείμενο συμπερασμάτων δεν υπάρχει ο παραμικρός υπαινιγμός που να υπονοεί έστω πίεση προς την Τουρκία και πολύ περισσότερο το ενδεχόμενο να μην την εντάξουν στην ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική «άμυνας» και στους ποταμούς των ευρω-κονδυλίων για την πολεμική βιομηχανία.

Η «ομονοούσα» Τουρκία

Τουναντίον, το Συμβούλιο σαφώς «υπενθυμίζει τη σημασία της συνεργασίας με ομονοούντες εταίρους, που συμμερίζονται τους στόχους της ΕΕ στον τομέα της εξωτερικής πολιτικής και της πολιτικής ασφαλείας». Επίσης, ότι η ΕΕ «θα συνεχίσει να παρέχει, σε συντονισμό με ομονοούντες εταίρους και συμμάχους, ολοκληρωμένη πολιτική, χρηματοδοτική, οικονομική, ανθρωπιστική, στρατιωτική και διπλωματική στήριξη στην Ουκρανία και τον λαό της».

Ως γνωστόν, στους ομονοούντες εταίρους, όπως ευθαρσώς την έχει χαρακτηρίσει επανειλημμένως η Κομισιόν και άλλοι Ευρωπαίοι εταίροι, ως χώρα – μέλος του ΝΑΤΟ, περιλαμβάνεται η Τουρκία.

Στο κείμενο συμπερασμάτων της Συνόδου, μεταξύ άλλων, αναφέρεται ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο:

Παραβιάσεις εναερίων χώρων

-«Καταδικάζει την παραβίαση του εναέριου χώρου αρκετών κρατών – μελών και τονίζει ότι είναι σημαντικό να διασφαλιστεί η προάσπιση όλων των χερσαίων, εναέριων και θαλάσσιων συνόρων της ΕΕ. Οι άμεσες απειλές κατά της ανατολικής πτέρυγας της ΕΕ και η παροχή συγκεκριμένης στήριξης προς τα κράτη μέλη αποτελούν ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν κατά προτεραιότητα.

»Λαμβάνοντας υπόψη τις εντατικοποιημένες υβριδικές επιθέσεις της Ρωσίας και της Λευκορωσίας και τις πρόσφατες παραβιάσεις του εναέριου χώρου της ΕΕ, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπογραμμίζει τη σημασία της στενής συνεργασίας μεταξύ των κρατών μελών για την ολοκληρωμένη ενίσχυση των δυνατοτήτων τους στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας».

Δεν υπάρχει η παραμικρή νύξη για τις τουρκικές παραβιάσεις στον εναέριο χώρο στο Αιγαίο, αλλά και για τις προκλητικές εμφανίσεις τουρκικών πολεμικών πλοίων με στόχο την παρεμπόδιση, για παράδειγμα, εργασιών πόντισης καλωδίου ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, στην Κάσο και αλλού. Εργο, μάλιστα, το οποίο χρηματοδοτείται και από την ΕΕ (!).

«Υπόλοιπα» (!) σύνορα

-«Τονίζει ότι είναι σημαντική η άμυνα των υπόλοιπων συνόρων της ΕΕ λόγω των απειλών που αντιμετωπίζουν».

Για αυτήν την γενική και αόριστη διατύπωση, πανηγυρίζει ο Κ. Μητσοτάκης. «Είναι πολύ σημαντικό ότι υπάρχει μία αναγνώριση ότι οποιοδήποτε αμυντικό σχέδιο της Ευρώπης πρέπει να καλύπτει όλα τα ευρωπαϊκά σύνορα, κι όχι μόνο τα ανατολικά», είπε.

Το πόσο «μεγάλη» σημασία αποδίδει το κείμενο συμπερασμάτων – εκτός από τα ανατολικά και βορειοανατολικά, προς την κατεύθυνση της Ρωσίας – στα ευρωπαϊκά σύνορα που αφορούν την Ελλάδα και την Κύπρο, το καταμαρτυρά από μόνος του ο όρος που χρησιμοποιείται: «Υπόλοιπα σύνορα». Αν αυτή η διατύπωση καλύπτει την κυβέρνηση, … καζάντησε η Ελλάδα (!). Είναι απορίας άξιον. Ως προς τι, λοιπόν, εξέφρασε την «ικανοποίησή» του ο πρωθυπουργός;

Συμπλήρωμα του ΝΑΤΟ

-«Υπενθυμίζει ότι μια ισχυρότερη και ικανότερη Ευρωπαϊκή Ένωση στον τομέα της ασφάλειας και της άμυνας θα συμβάλει θετικά στην παγκόσμια και τη διατλαντική ασφάλεια και θα λειτουργήσει συμπληρωματικά προς το ΝΑΤΟ, το οποίο παραμένει θεμέλιο της συλλογικής άμυνας των κρατών που είναι μέλη του».

Καθίσταται εμφανές για μια ακόμη φορά ότι, παρά τους περί του αντιθέτου ισχυρισμούς περί δημιουργίας «ευρω-άμυνας», δεν διαφαίνεται ο σχηματισμός κάποιας ανεξάρτητης ευρωπαϊκής αμυντικής δομής. Προς το παρόν, η ΕΕ απλά είναι το μεγάλο «ταμείο» του ΝΑΤΟ.

«Επιφυλάξεις» – κοροϊδία

Στα στρατιωτικά σχέδια της ΕΕ που συζητήθηκαν και περιέχονται στο κείμενο συμπερασμάτων, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο διατυπώνει και κάποιες θολές «επιφυλάξεις» – τραβεστί. «Τα ανωτέρω ισχύουν με την επιφύλαξη του ιδιαίτερου χαρακτήρα της πολιτικής περί ασφάλειας και άμυνας ορισμένων κρατών μελών, λαμβάνουν δε υπόψη τα συμφέροντα όλων των κρατών – μελών στους τομείς της ασφάλειας και της άμυνας, σύμφωνα με τις Συνθήκες».

Γενικώς και αορίστως «ορισμένα» κράτη – μέλη (ποια είναι, δεν μας λέει) έχουν κάποια προβλήματα «ασφάλειας και άμυνας», που ούτε αυτά αναφέρονται.

«Δώστε όπλα στην Ουκρανία»

Στο άλλο κείμενο σχετικά με τις εξελίξεις στην Ουκρανία, που «υποστηρίχθηκε σθεναρά από 26 αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων», ανάμεσα στα άλλα αναφέρεται:

-«Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τονίζει την ανάγκη να συνεχίσουν τα κράτη μέλη να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την κάλυψη των πιεστικών στρατιωτικών και αμυντικών αναγκών της Ουκρανίας, ιδίως όσον αφορά τα συστήματα αεράμυνας και αναχαίτισης δρόνων, καθώς και τα πυρομαχικά μεγάλου διαμετρήματος».

Κάτι που αφορά και την Ελλάδα, η οποία έχει δώσει – και συνεχίζει να το κάνει – πολύ σημαντική στρατιωτική βοήθεια στην Ουκρανία.

-«Η κάθε είδους στρατιωτική στήριξη προς την Ουκρανία και οι εγγυήσεις για την ασφάλειά της θα παρασχεθούν με πλήρη σεβασμό της πολιτικής ασφάλειας και άμυνας ορισμένων κρατών – μελών και λαμβανομένων υπόψη των συμφερόντων ασφάλειας και άμυνας όλων των κρατών – μελών».

Ως γνωστόν, επανειλημμένως έχει καταγγελθεί ότι η Ελλάδα προσφέρει στην Ουκρανία οπλισμό και πυρομαχικά, μέρος του οποίου είναι αμφίβολο εάν είναι «παραπανίσιο» για την άμυνα της χώρας μας, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Η οποία, πάντως, λειτουργεί υπό καθεστώς πλήρους αδιαφάνειας, και έως τώρα δεν έχει δώσει ακριβή λογαριασμό για το τι έχει δοθεί – και δίδεται – στην Ουκρανία.

Ελληνες εφοπλιστές

-«Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ζητεί να ληφθούν επιπλέον μέτρα κατά των επιχειρήσεων του σκιώδους στόλου της Ρωσίας».

Να σημειωθεί πως για τον ονομαζόμενο «σκιώδη στόλο», επανειλημμένως έχουν «φωτογραφηθεί» να εμπλέκονται και Ελληνες εφοπλιστές.

Ελληνικά εξοπλιστικά προγράμματα

Στις δηλώσεις του, μετά τη Σύνοδο του Συμβουλίου, ο Κ. Μητσοτάκης, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Θεωρώ πολύ θετικό ότι στον οδικό χάρτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εντοπίζονται ως εμβληματικά έργα προτάσεις οι οποίες αποτελούσαν ανέκαθεν την ελληνική προτεραιότητα. Αναφέρομαι ενδεικτικά στην αντιπυραυλική ασπίδα -θυμίζω ότι πρώτος, μαζί με τον Πολωνό πρωθυπουργό, είχα παρουσιάσει αυτή την πρόταση πριν από σχεδόν δύο χρόνια-, αλλά και την προστασία όλων των συνόρων της ΕΕ από επιθέσεις από drones».

Αραγε, θα χρηματοδοτηθεί με ευρωπαϊκά κονδύλια το ελληνικό εξοπλιστικό πρόγραμμα προμήθειας ισραηλινών συστημάτων αεράμυνας και anti-drones; Διότι το αν και πότε θα φτιαχτεί η «ευρωπαϊκή ασπίδα», μάλλον παραπέμπει στοπ … ζήσε Μαη μου. Εως τώρα, το μόνο πρόγραμμα που φέρεται να έχει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση είναι μόνο μια από τις τέσσερις γαλλικές φρεγάτες, Belharra, που προμηθεύεται η χώρα μας.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι «έχει υπάρξει μία σημαντική πρόοδος στο ζήτημα της ανάληψης κοινών ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών για έργα άμυνας τα οποία αφορούν όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Από εκεί και πέρα, τα χρηματοδοτικά εργαλεία -πέραν των εθνικών δυνατοτήτων- για τη χρηματοδότηση τέτοιων έργων ακόμα δεν έχουν εξειδικευτεί».

Ψάχνουν για χρήμα

Παρά τα μεγαλόπνοα και άκρως δαπανηρά σχέδια για τον «επανεξοπλισμό» της Ευρώπης και την «προετοιμασία πολέμου» με τη Ρωσία, τα οποία θα κληθούν να πληρώσουν οι Ευρωπαίοι πολίτες από το υστέρημά τους, όλα δείχνουν ότι στις Βρυξέλλες υπάρχει πολύ μεγάλη πρεμούρα για το που θα βρεθούν τα χρήματα για την ενίσχυση της Ουκρανίας.

«Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο δεσμεύεται να καλύψει τις πιεστικές χρηματοδοτικές ανάγκες της Ουκρανίας για την περίοδο 2026-2027, μεταξύ άλλων όσον αφορά τις στρατιωτικές και αμυντικές της προσπάθειες», αναφέρεται στο κείμενο. Και συνεχίζει: «Ως εκ τούτου, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καλεί την Επιτροπή να υποβάλει, το συντομότερο δυνατόν, επιλογές χρηματοδοτικής στήριξης βάσει αξιολόγησης των χρηματοδοτικών αναγκών της Ουκρανίας και καλεί την Επιτροπή και το Συμβούλιο να προωθήσουν τις εργασίες, προκειμένου το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να επανέλθει στο θέμα αυτό κατά την επόμενη σύνοδό του».

Τα ρωσικά κεφάλαια

Μια από τις «πηγές» χρήματος, είναι τα «παγωμένα» ρωσικά κεφάλαια, ύψους περίπου 300 δισ., σε ευρωπαϊκές χώρες. Ως επί το πλείστον στο Βέλγιο. Αν και οι Βρυξέλλες απειλούν ότι θα τα «κατασχέσουν», προκειμένου να χρηματοδοτήσουν την Ουκρανία, δεν έγινε ούτε σε αυτό το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

«Με την επιφύλαξη του δικαίου της ΕΕ, τα περιουσιακά στοιχεία της Ρωσίας θα πρέπει να παραμείνουν ακινητοποιημένα έως ότου η Ρωσία βάλει τέλος στον επιθετικό της πόλεμο κατά της Ουκρανίας και την αποζημιώσει για τις ζημίες που θα έχει προκαλέσει ο πόλεμός της», αναφέρεται στο κείμενο.

Ο λόγος, βέβαια, δεν είναι μόνον ότι αντέδρασε το Βέλγιο και άλλοι. Είναι ότι, σε περίπτωση κατάσχεσής τους, αφενός θα υπάρξουν «αντίποινα» από τη ρωσική πλευρά στα Δυτικά περιουσιακά στοιχεία (ιδιωτικά και κρατικά) που υπάρχουν στη Ρωσία, αφετέρου – το κυριότερο – θα πληγεί η «χρηματοπιστωτική πίστη» της Ευρώπης, διεθνώς, αφού όλες οι χώρες θα φοβούνται πλέον ότι οι καταθέσεις τους σε ευρωπαϊκές Τράπεζες μπορεί να μπουν στο στόχαστρο της ΕΕ σε περίπτωση κρίσης στις σχέσεις τους μαζί της.

Προς το παρόν, πάντως, η ΕΕ, αν και δεν «θίγει» το κεφάλαιο, βάζει χέρι στους τόκους των ρωσικών καταθέσεων. Υπολογίζονται στα 50 δισ. Μεταξύ άλλων, στο κείμενο αναφέρεται ότι «το 2025 η ΕΕ παρείχε 20,5 δισ. EUR στον προϋπολογισμό της Ουκρανίας, εκ των οποίων 6,5 δισ. EUR εκταμιεύθηκαν από το Μέσο Διευκόλυνσης για την Ουκρανία και 14 δισ. EUR από την πρωτοβουλία «Δάνεια επιτάχυνσης έκτακτων εσόδων για την Ουκρανία» (ERA) της G7, ποσό που θα αποπληρωθεί από τα απροσδόκητα κέρδη που απορρέουν από ακινητοποιημένα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία».

neostrategy.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις