Για τα F-16 έλεγαν οι Ουκρανοί ότι θα γίνουν ο «κρίσιμος παράγοντας» για τη νίκη κατά των Ρώσων αλλά F-16 – στον ουρανό – δεν βλέπουμε. Και ένα που πήγε να κάνει κάτι –  κι αυτό καταρρίφθηκε από λάθος του πιλότου που τον έκανε βορά στα αντιαεροπορικά συστήματα των συμπατριωτών του. Και ήταν ο καλύτερα εκπαιδευμένος χειριστής του δυτικού μαχητικού που διέθετε το Κίεβο…

Τις πταίει; Οι Ουκρανοί πιλότοι, οι οποίοι έχουν εμπειρία με αεροσκάφη όπως το MiG-29 και το Su-24 και είναι εξοικειωμένοι με τις στρατιωτικές τακτικές της ρωσικής σχολής, φαίνεται πως ακόμη βρίσκονται στη φάση εκμάθησης για να πετάξουν το F-16 και ιδιαίτερα μετά την κατάρριψη του Αλεξίι Μες, η Ουκρανική Πολεμική Αεροπορία πλέον είναι πολύ προσεκτική ως προς την αποστολή των πιλότων σε επικίνδυνες αποστολές, έως ότου αποκτήσουν την απαιτούμενη εμπειρία.
Αυτή η εκτίμηση ευθυγραμμίζεται με τις προηγούμενες εκτιμήσεις από το 2023, που τόνιζαν τις τρομακτικές δυσκολίες που θα είχαν να αντιμετωπίσουν οι ουκρανοί πιλότοι , αλλά κυρίως το χρονικό διάστημα που θα θεωρούνταν ικανοποιητικό ώστε να μπορέσουν να τα χειριστούν σε συνθήκες μάχης.

Η εκπαίδευση των «νέων πιλότων» πονοκέφαλος στο ΝΑΤΟ

Η εκπαίδευση της «νέας φουρνιάς» Ουκρανών πιλότων για τη χρήση των F-16 έχει ξεκινήσει ήδη στη Ρουμανία. Από τις 13 Σεπτεμβρίου 2024, η αρχική ομάδα των τεσσάρων πιλότων ξεκίνησε τη θεωρητική τους εκπαίδευση στην 86η Αεροπορική Βάση στο Φετέστι. Αυτή η προσπάθεια είναι μέρος της ευρύτερης διεθνούς πρωτοβουλίας, με τη συμμετοχή των Κάτω Χωρών, της Δανίας και των Ηνωμένων Πολιτειών, με στόχο την ενίσχυση της αεράμυνας της Ουκρανίας εν μέσω της συνεχιζόμενης σύγκρουσης.
Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί να είναι ταυτόχρονα γρήγορο και ολοκληρωμένο, με τις πρακτικές εκπαιδεύσεις να αναμένεται να ξεκινήσουν μέχρι το τέλος του έτους. Από τα 18 F-16 που παραχώρησε η Ολλανδία, τα 14 είναι πλήρως λειτουργικά και βρίσκονται στη βάση εκπαίδευσης.

Όμως, η πρόοδος στην εκπαίδευση των Ουκρανών πιλότων στο F-16 κινείται πιο αργά από ό,τι αναμενόταν, κυρίως λόγω του αριθμού των προβλημάτων που πρέπει να επιλυθούν. Ένα σημαντικό εμπόδιο είναι η περιορισμένη εμπειρία που έχουν οι Ουκρανοί πιλότοι με τα δυτικά αεροσκάφη. Οι περισσότεροι έχουν εκπαιδευτεί σε αεροσκάφη σοβιετικής τεχνολογίας και κατασκευής.
Αυτό λοιπόν το τεράστιο  χάσμα σημαίνει ότι απαιτείται βασική εκπαίδευση σε πυρετώδεις ρυθμούς, πριν οι πιλότοι μπορέσουν να μπουν στο κόκπιτ του F-16 απλά και μόνο για το χειριστούν στον αέρα.
Ειδικοί της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ εκτιμούν ότι χρειάζονται περίπου έξι μήνες εντατικής εκπαίδευσης για να αποκτήσουν οι πιλότοι επάρκεια ελιγμών, χωρίς να υπολογίζεται ο επιπλέον χρόνος που απαιτείται για να μάθουν τα σύνθετα συστήματα και τις τακτικές του F-16. Ο συνολικός χρόνος – που κατά τους εκπαιδευτές της USAF – είναι περίπου τα δύο χρόνια.

Ένα ακόμη σημαντικό εμπόδιο είναι η έλλειψη εκπαιδευμένων πιλότων στην Ουκρανία. Η συνεχιζόμενη σύγκρουση με τη Ρωσία έχει προκαλέσει τεράστιες απώλειες  στην πολεμική αεροπορία της Ουκρανίας, τόσο  σε προσωπικό όσο και σε αεροσκάφη. Σύμφωνα με αναφορές, πριν ξεκινήσει ο πόλεμος, η Ουκρανία διέθετε τότε περίπου 50 μάχιμους πιλότους και 15 εφεδρικούς, αλλά αυτός ο αριθμός έχει μειωθεί λίγο πιο κάτω από το μισό. Υπολογίζεται ότι οι εναπομείναντες πιλότοι δεν ξεπερνούν τους 30.

Η ανάγκη για την άμεση συμμετοχή των πιλότων σε ενεργές μάχες δυσχεραίνει την εκπαίδευσή τους, όπως ανέφερε αξιωματικός της ουκρανικής πολεμικής αεροπορίας υπό καθεστώς ανωνυμίας: «Πρέπει να κρατήσουμε τους έμπειρους πιλότους στη μάχη ενώ ταυτόχρονα εκπαιδεύουμε την επόμενη γενιά, αλλά αυτό είναι μια λεπτή ισορροπία». Αυτή η κατάσταση περιπλέκει τις προσπάθειες για την ανάπτυξη επαρκούς αριθμού πιλότων που θα μπορέσουν να χειριστούν το F-16.

 

Οι λογιστικές προκλήσεις και η πολυπλοκότητα του ίδιου του εκπαιδευτικού προγράμματος καθυστερούν περαιτέρω τη διαδικασία. Η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου προγράμματος εκπαίδευσης για το F-16 απαιτεί τη συμβολή από πολλούς συμμάχους του ΝΑΤΟ, καθένας από τους οποίους έχει τα δικά του πρωτόκολλα και πρότυπα εκπαίδευσης. Αυτή η συντονιστική διαδικασία αποδεικνύεται χρονοβόρα.

Αγγλικά; Νιετ!

Ένα άλλο σημαντικό εμπόδιο στην ταχεία εκπαίδευση των Ουκρανών πιλότων στο F-16 είναι η ανάγκη για γνώση της αγγλικής γλώσσας. Η αγγλική είναι η κύρια γλώσσα των επιχειρήσεων του ΝΑΤΟ και του στρατού των ΗΠΑ και κυριαρχεί στα συστήματα, τα εγχειρίδια και τα εκπαιδευτικά προγράμματα των αεροσκαφών. Οι περισσότεροι ουκρανοί πιλότοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τη γλώσσα, καθιστώντας προβληματική την κατανόηση των τεχνικών όρων και των επιχειρησιακών πρωτοκόλλων.
Μια έρευνα της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικής Αγγλικής αποκάλυψε ότι μόνο περίπου το 18% των Ουκρανών πιλότων αισθάνονται αυτοπεποίθηση στην επικοινωνία στα αγγλικά.  Στην ίδια έρευνα, αρκετοί ουκρανοί πιλότοι έχουν εκφράσει ανησυχίες για τη δυσκολία να μάθουν μια νέα γλώσσα παράλληλα με την εξοικείωση τους με ένα νέο τόσο προηγμένο δυτικό αεροσκάφος.

Ετσι, οι Ουκρανοί πιλότοι πρέπει να μάθουν πρώτα από όλα και  – πολύ καλά- αγγλικά. Και η συγκεκριμένη ειδικά γλωσσική εκπαίδευση, είναι χρονοβόρος διαδικασία. Αυτό έχει προσθέσει σημαντική καθυστέρηση στη συνολική διαδικασία εκπαίδευσης, με πολλούς να πρέπει πρώτα να περάσουν από πολύμηνα εντατικά γλωσσικά μαθήματα προτού αρχίσουν να εκπαιδεύονται στα F-16. Με αποτέλεσμα πως αν δεν ξεπεραστεί (και) αυτό το εμπόδιο η αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης δεν θα έχει ούτε τα minimum standards που ορίζει το ΝΑΤΟ.

Η εκπαίδευση των Ουκρανών πιλότων στα F-16, που είχε παρουσιαστεί ως σωτηρία για την αεροπορική υπεροχή της Ουκρανίας, φαίνεται όμως, πως έχει μετατραπεί σε έναν χρονοβόρο εφιάλτη. Τα γλωσσικά εμπόδια, η έλλειψη πόρων, οι αργοί ρυθμοί συντονισμού και η ίδια η φύση του πολέμου «συνωμοτούν» για να καθυστερήσουν τη διαδικασία αυτή.

Οι διεθνείς εταίροι της Ουκρανίας, παρά τις διακηρύξεις, δεν έχουν ανταποκριθεί όσο αποφασιστικά είχαν υποσχεθεί και οι Ουκρανοί πιλότοι βρίσκονται στη μέση, ανίκανοι να προχωρήσουν όσο γρήγορα χρειάζεται.
Και το ερώτημα παραμένει ένα: Θέλουν πραγματικά οι διεθνείς εταίροι να δράσουν πιο αποφασιστικά σε στρατιωτικό επίπεδο, όπως έλεγαν λίγους μήνες πριν ή επιθυμούν πλέον το τέλος του πολέμου, με οποιοδήποτε κόστος ακόμη και αν αυτό σημαίνει την νίκη της Ρωσίας;

neostrategy.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις