Αυξάνονται καθημερινά οι Έλληνες που δεν θα πάνε διακοπές εξαιτίας της ακρίβειας!

 

Το τελευταίο διάστημα όμως, βλέπουμε συντονισμένο καταιγισμό δημοσιευμάτων σε ελληνικά ΜΜΕ (γιατί άραγε; ) σχετικά με το «Staycation»

Πρόκειται για μια σύνθετη λέξη, αποτελούμενη από το ρήμα stay (μένω) και το β’ συνθετικό της λέξης va-cation.

Σύμφωνα με το λεξικό του Cambridge, πρόκειται για «διακοπές που κάνετε στο σπίτι σας αντί να ταξιδέψετε σε άλλο μέρος».

Ο όρος έχει και σελίδα στη Wikipedia. Εκεί διαβάζουμε πως πρόκειται για μια περίοδο “κατά την οποία ένα άτομο ή μια οικογένεια μένει στο σπίτι του και συμμετέχει σε δραστηριότητες αναψυχής σε απόσταση μιας ημέρας από το σπίτι του και δεν απαιτεί διανυκτέρευση”.

Επίσης, «οι συνήθεις δραστηριότητες ενός staycation περιλαμβάνουν τη χρήση της πισίνας, επισκέψεις σε τοπικά πάρκα και μουσεία, και συμμετοχή σε τοπικά φεστιβάλ και πάρκα αναψυχής».

 

Σύμφωνα με τα πολλά  δημοσιεύματα που κυκλοφορούν σχετικά με το θέμα, υποτίθεται πως πρέπει κανείς να φέρει τις διακοπές…στο σπίτι του, με ό,τι κι αν σημαίνει αυτό.

Εφόσον δηλαδή μείνει κανείς σπίτι, προτείνεται να προχωρήσει σε ορισμένες αλλαγές στο χώρο, έτσι ώστε να διαφέρει από το συνηθισμένο «σπίτι», ή να αξιοποιήσει την βεράντα ή -αν έχει- τον κήπο.

Σχετικά με τα θετικά του Staycation  που υποστηρίζουν τα δημοσιεύματα, και προκειμένου να πείσουν τους πτωχευμένους Έλληνες που δεν μπορούν να πάνε διακοπές, υποτίθεται πως περιορίζει το άγχος που σχετίζεται με την οργάνωση ενός ταξιδιού, ενισχύει την τοπική οικονομία, μας κάνει να ανακαλύπτουμε νέα μέρη στην περιοχή μας και επίσης δίνει τη δυνατότητα πραγματοποίησης δραστηριοτήτων όπως η άθληση σε κάποιο πάρκο, η οποία προηγουμένως ήταν αδύνατη λόγω φορτωμένου προγράμματος. Ωστόσο ίσως δεν πρόκειται απλά για ένα νέο trend…

 

Staycation = «μένουμε σπίτι»

Πρέπει στο σημείο αυτό να δούμε το συγκεκριμένο «trend» σε συνδυασμό με τις υφιστάμενες συνθήκες. Δεν ξέρω ποιος σκέφτηκε πως είναι καλή ιδέα να προτείνουμε σε κάποιον να μείνει σπίτι για να κάνει διακοπές, όταν στην πραγματικότητα δεν έχει και άλλη επιλογή, ενώ την ίδια ώρα γνωρίζουμε τα οφέλη που έχουν για τους ανθρώπους οι πραγματικές διακοπές, όταν ζει σε συνθήκες μόνιμου άγχους.

Μπορούμε επίσης να αντιστρέψουμε ορισμένα από τα «θετικά» που υποτίθεται πως έχει αυτή η πρακτική: το γεγονός ότι δεν μπορεί κανείς να απολαύσει μια βόλτα στο πάρκο επειδή δεν προλαβαίνει, είναι ενδεικτικό των έντονων και υψηλών ρυθμών ζωής, ειδικά στις μεγάλες πόλεις. Προσθέστε και τη νομοθέτηση της «έκτακτης» εξαήμερης εργασίας (μη τυχόν και μας μαλώσει η κυβέρνηση)…

 

 

Έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)

Εξάλλου δεν έχει πολλές μέρες που δημοσιεύθηκε η έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σύμφωνα με την οποία λόγω αυξημένου κόστους σε εισιτήρια και διαμονή, μόλις 1 στους 2 Έλληνες θα κάνουν διακοπές.

Ενδεικτικά:

  • Το 71% (έναντι 75% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
  • Το 55% (έναντι 54% το 2023) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
  • Το 49% (έναντι 48% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
  • Το 42% (έναντι 49% το 2023) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
  • Το 27% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
  • Το 27% (έναντι 32% το 2024) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
  • Το 16% (έναντι 17% το 2024) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
  • Μόλις 3% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

 

Προσαρμογή ή «θάνατος»;

Η πρόταση των στοχευμένων δημοσιευμάτων  για «διακοπές» στο σπίτι, η οποία στην ουσία αποτυπώνει την σκληρή οικονομική πραγματικότητα με την οποία είναι αντιμέτωπο ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού, απουσία επιλογών, μπορεί να ενταχθεί σε μια γενικότερη τακτική της κυβέρνησης, αυτή της επιμονής στην «προσαρμογή», η οποία έχει αρνητική πλευρά.

Αντί να λύνουμε δηλαδή το πρόβλημα, ζητάμε από τον κόσμο να προσαρμοστεί, ακόμη και να «βάλει πλάτη». Ποιος ξεχνά άλλωστε την δήλωση του Στέλιου Πέτσα, τον Σεπτέμβριο του 2022, όταν αναφερόμενος στους πολίτες που άλλαξαν τους καυστήρες τους ώστε να καίνε φυσικό αέριο, αλλά ήρθαν αντιμέτωποι με υψηλές τιμές, δήλωσε πως «το βασικό ζητούμενο σε αυτές τις περιπτώσεις είναι να δείχνουμε προσαρμογή. Όποιος αρνείται να προσαρμοστεί, δυστυχώς πεθαίνει».

Όσοι προτείνουν το «Staycation», υπερασπίζονται συνειδητά την τακτική της κυβέρνησης να επιμένει πως σχεδόν για όλα τα προβλήματα η ευθύνη είναι ατομική και πως πρέπει διαρκώς να προσαρμοζόμαστε, πράγμα που μπορεί να σημαίνει κάμψη των όποιων αντιστάσεων, αφού η προσοχή δεν επικεντρώνεται στη λύση του προβλήματος αλλά στον τρόπο με τον οποίο θα το υπομένουμε.

Γιατί πράγματι, όταν δεν υπάρχει η δυνατότητα για διακοπές, χρειάζεται κανείς να βρει τρόπους να χαλαρώσει, έστω και στο σπίτι του. Ωστόσο, μήπως είναι προτιμότερο να διεκδικήσουμε συλλογικά, π.χ αύξηση μισθών και έλεγχο των μονοπωλίων;

Αν όχι, αφού φάμε από ένα τοστ με μία φέτα σαλάμι και κασέρι που μας πρότεινε ο Δημήτρης Οικονόμου στο SKAI, μπορούμε να βάλουμε τα σεντόνια στην κατάψυξη πριν κοιμηθούμε για να είναι δροσερά και να πάμε παρακάτω…

Μία λέξη μου μένει στο μυαλό…

ΝΤΡΟΠΗ!

Ζωή Στεργίου

 

φωτό:protothema.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις