Η Ουκρανία κλείνει από σήμερα μονομερώς τα λιμάνια της για τα ρωσικά πλοία.
Οι ουκρανικές αρχές πρότειναν για πρώτη φορά περιορισμούς στα ρωσικά εμπορικά πλοία που επιχειρούν στα εθνικά ύδατα της Ουκρανίας το 2018, θεωρώντας τα ως πιθανή «τρομοκρατική απειλή για κρίσιμες υποδομές». Στα τέλη του 2020, το κοινοβούλιο της Ουκρανίας ενέκρινε νομοσχέδιο για να θέσει σε ισχύ νέους περιορισμούς από την 1η Ιανουαρίου 2022.
Ο νέος νόμος της Ουκρανίας «Σχετικά με τις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές» απαγορεύει στα εμπορικά και επιβατικά ρωσικά πλοία να έχουν πρόσβαση σε εσωτερικές πλωτές οδούς, συμπεριλαμβανομένων των ποταμών Δνείστερου, Δνείπερου και Δούναβη και διαφόρων δεξαμενών.
«Η παράκτια διέλευση μεταξύ ποταμών…για τη διεξαγωγή εργασιών φορτίου στις εσωτερικές πλωτές οδούς της Ουκρανίας…μπορεί να πραγματοποιηθεί από ουκρανικά ή ξένα πλοία, ιδιοκτήτες των οποίων είναι επιχειρηματικές οντότητες εγγεγραμμένες στην επικράτεια της Ουκρανίας, εκτός από πλοία που κατέχουν σημαία του επιτιθέμενου κράτους, πλοία των οποίων οι ιδιοκτήτες είναι πολίτες ενός κράτους που η Ουκρανία θεωρεί κράτος επιτιθέμενο ή κράτος κατοχής» αναφέρει ο νόμος.
Το «επιτιθέμενο κράτος» είναι ένας όρος που έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως από τις ουκρανικές αρχές για να αναφερθεί στη Ρωσία μετά το πραξικόπημα του Φεβρουαρίου του 2014 στο Κίεβο, το οποίο εγκατέστησε μια φιλοδυτική κυβέρνηση και ώθησε τους πολίτες της Κριμαίας να πραγματοποιήσουν δημοψήφισμα για να αποχωρήσουν από την Ουκρανία και να προσχωρήσουν ξανά στη Ρωσία.
Ο νόμος «Σχετικά με τις εσωτερικές πλωτές μεταφορές» ψηφίστηκε από το κοινοβούλιο της Ουκρανίας, τον Δεκέμβριο του 2020 και αποσκοπεί φαινομενικά εν μέρει στην αναζωογόνηση της εσωτερικής κυκλοφορίας κατά μήκος των ποτάμιων αρτηριών της χώρας, με το υπουργείο Υποδομών να αναμένει η συνολική χωρητικότητα να αυξηθεί σε 30 εκατομμύρια τόνους ετησίως, και το ισοδύναμο περίπου σε 450-565 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ σε έσοδα.
Ξένοι και ξένες εταιρείες που δεν είναι «επιτιθέμενοι» μπορούν να ναυλώσουν πλοία στις εσωτερικές πλωτές οδούς της Ουκρανίας, χωρίς πλήρωμα και τα ξένα πλοία θα πρέπει να προσκομίσουν έγγραφα και την άδεια του ιδιοκτήτη για προσωρινή εγγραφή στην Ουκρανία. Τα πλοία που φέρουν ξένες σημαίες, η είσοδος στα λιμάνια για την εκφόρτωση φορτίου ή επιβατών θα συνεχίσουν να ρυθμίζονται από διεθνείς συνθήκες, αναφέρει ο νόμος.
Το υπουργείο Υποδομών είχε την ιδέα να απαγορεύσει στα ρωσικά πλοία να έχουν πρόσβαση στις εσωτερικές πλωτές οδούς της χώρας το 2018, επικαλούμενος την υποτιθέμενη «τρομοκρατική απειλή» που παρουσιάζουν τα ρωσικά πλοία.
Η ιδέα προέκυψε εν μέσω διπλωματικής διαμάχης μεταξύ των δύο χωρών σχετικά με την παράνομη κράτηση ενός ρωσικού αλιευτικού σκάφους από Ουκρανούς συνοριοφύλακες την άνοιξη του 2018. Στη συνέχεια, η Ρωσία προειδοποίησε τους πλοιοκτήτες που δραστηριοποιούνται στα ουκρανικά ύδατα να λαμβάνουν υπόψη τους «τους κινδύνους πειρατικού τύπου κατασχέσεις ρωσικών πλοίων από τις ουκρανικές αρχές».
Ο οικονομικός αντίκτυπος του νέου νόμου δεν είναι ακόμη γνωστός. Οι οικονομικοί και εμπορικοί δεσμοί Ρωσίας-Ουκρανίας έχουν εκφυλιστεί δραματικά από το πραξικόπημα του 2014, με τη συνεργασία σε σημαντικούς τομείς, όπως η πυραυλική και η αεροναυπηγική, η ναυπήγηση μηχανών, να καταρρέει και να θέτει ορισμένους ουκρανικούς βιομηχανικούς γίγαντες στο χείλος της χρεοκοπίας. Το συνολικό εμπόριο μειώθηκε κατά σχεδόν 45 δισεκατομμύρια δολάρια το 2013 σε 7,3 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020.
Ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν εκτίμησε πρόσφατα ότι μεταξύ 1991 και 2013, οι ρωσικές επιδοτήσεις τιμών στο φυσικό αέριο εξοικονόμησαν στο Κίεβο πάνω από 82 δισεκατομμύρια δολάρια και υπογράμμιζε τη διάλυση μιας «φυσικής συμπληρωματικής» οικονομικής εταιρικής σχέσης μεταξύ των δύο εθνών που είχε διαμορφωθεί στο πέρασμα των αιώνων.
pronews.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις