Με αναβαθμισμένα σκάφη, ιστιοφόρα, ακόμη και jet ski περνούν πλέον οι διακινητές τους πρόσφυγες από τα τουρκικά παράλια στην Ελλάδα ή στην Ιταλία
Αλλαγή του modus operandi των διακινητών παρατηρείται το τελευταίο διάστημα στα θαλάσσια ελληνοτουρκικά σύνορα. Συγκεκριμένα, επιλέγονται επιχειρήσεις-εξπρές, με γρηγορότερα και πιο αξιόπλοα μέσα, προκειμένου οι δουλέμποροι με μια… γκαζιά να μπορούν να αφήνουν πρόσφυγες και μετανάστες εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων και να διαφεύγουν άμεσα.
Οι διακινητές δεν διστάζουν να κάνουν ακόμη και χρήση πυρών προκειμένου να διαφύγουν τη σύλληψη
Αυτή η τακτική, όπως είναι φυσικό, δημιουργεί εκ νέου πιέσεις στο Λιμενικό Σώμα, οι άνδρες του οποίου έρχονται πλέον συχνά αντιμέτωποι με ένοπλες καταδιώξεις, καθώς τα μέλη των κυκλωμάτων δεν διστάζουν να κάνουν ακόμη και χρήση πυρών προκειμένου να διαφύγουν τη σύλληψη. Κάτι τέτοιο έγινε και στις αρχές Ιουλίου στα ανοιχτά της Χίου, όπου διακινητές άνοιξαν πυρ κατά λιμενικών, όταν οι δεύτεροι εντόπισαν το σκάφος με τους μετανάστες στις ακτές του νησιού.
Αναβαθμισμένα σκάφη, ιστιοφόρα, ταχύπλοα, με μηχανές που φτάνουν ακόμη και τους 400 ίππους, αποτελούν για τους διακινητές την πρώτη επιλογή στην προσπάθειά τους να περάσουν υπηκόους τρίτων χωρών από τα τουρκικά παράλια στην Ελλάδα ή ακόμη και να διαφύγουν απευθείας για την Ιταλία. Είναι ενδεικτικό πως το βράδυ της περασμένης Παρασκευής ένα ιστιοφόρο με 60 αλλοδαπούς (37 άνδρες, 13 γυναίκες και 10 ανηλίκους) εντοπίστηκε στη θαλάσσια περιοχή 53 ναυτικά μίλια δυτικά της Πύλου.
Οι διακινητές, μάλιστα, επιστρατεύουν ακόμη και jet ski, με στόχο να παραπλανήσουν τις Αρχές πως πρόκειται για παραθεριστές, για να κάνουν τις μεταφορές. Και πάλι την περασμένη Παρασκευή λιμενικοί ενημερώθηκαν για την ύπαρξη τέτοιου θαλάσσιου μέσου, το οποίο κινείτο με μεγάλη ταχύτητα στη θαλάσσια περιοχή Ακρα Γάτου της Σάμου. Το σκάφος του Λιμενικού, που έκανε προγραμματισμένη περιπολία, έφτασε στο σημείο, εντόπισε τρεις αλλοδαπούς να επιβαίνουν στο jet ski και ακολούθησε καταδίωξη με τη χρήση φωτεινών και ηχητικών σημάτων. Κατά την περισυλλογή των ατόμων αποδείχθηκε πως ο ένας εξ αυτών ήταν ο διακινητής που μετέφερε τους άλλους δύο από την Τουρκία στην Ελλάδα.
Αυξάνονται οι ροές
Πάντως, η αλλαγή τακτικής δημιουργεί νέα πίεση στις διωκτικές αρχές, η οποία αποτυπώνεται στον αριθμό των ροών. Είναι ενδεικτικό πως, σύμφωνα με τα στοιχεία του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου Ελέγχου και Επιτήρησης Συνόρων του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, από τον Αύγουστο έφτασαν από θαλάσσης συνολικά 5.386 πρόσφυγες και μετανάστες. Τις περισσότερες ημέρες δε οι «καραβιές» ήταν άνω των 100 ατόμων, ενώ υπήρξαν και μέρες όπου έφτασαν στα νησιά ακόμη και 385 υπήκοοι τρίτων χωρών. Μόλις χθες το Λιμενικό προχώρησε στη διάσωση 69 αλλοδαπών που επέβαιναν σε σκάφος στα νότια της Γαύδου.
Συνολικά το πρώτο οκτάμηνο του 2024 πέρασαν στην ελληνική επικράτεια 32.694 πρόσφυγες και μετανάστες, με τους 4.333 να φτάνουν μέσω Εβρου. Τις εβδομάδες του Αυγούστου δε η πλειονότητα των αφιχθέντων ήταν από τη Συρία, ακολουθούμενοι από Αφγανούς και υπηκόους Ερυθραίας. Την ίδια ώρα, οι δομές στα νησιά, παρά την προσπάθεια μεταφοράς ατόμων προς την ενδοχώρα, φαίνεται πως αντιμετωπίζουν μια σχετική πίεση, καθώς αυτή τη στιγμή φιλοξενούνται 8.243 πρόσφυγες και μετανάστες, όταν στις αρχές Αυγούστου ο αριθμός τους δεν ξεπερνούσε τους 6.104.
Από τη Λιβύη στην Κρήτη
Στο μεταξύ, τις 3.000 έφτασαν οι αφίξεις στα νότια της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί πως ολόκληρο το 2023 οι αφίξεις στα νότια της Κρήτης και στη Γαύδο ήταν μόλις 298. Οπως σημειώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Δυτικής Κρήτης Βασίλης Κατσικανδαράκης, τις τελευταίες 15 ημέρες έχουν κληθεί να αντιμετωπίσουν περισσότερα από 10 περιστατικά παράτυπης εισόδου στη χώρα. Ενδεικτικά, την περασμένη εβδομάδα εντοπίστηκαν αλλοδαποί στην περιοχή Αλυκή του Δήμου Αρχάνων Αστερουσίων, οι οποίοι κατά δήλωσή τους είχαν ξεκινήσει το βράδυ της 28ης Αυγούστου από τις ακτές του Μουσάιντ Λιβύης με προορισμό την Ελλάδα.
«Στην περιοχή μας είναι άλλο το θαλάσσιο πεδίο από αυτό του Ανατολικού Αιγαίου. Εδώ οι διακινητές διανύουν περί τα 170 ναυτικά μίλια από τις αφρικανικές ακτές και περίπου 20 μίλια πριν από τις ελληνικές, εκπέμπουν σήμα κινδύνου και διασώζονται από το Λιμενικό» τονίζει ο Βασίλης Κατσικανδαράκης, προσθέτοντας πως το βάρος που καλούνται να σηκώσουν οι λιμενικοί της Κρήτης είναι μεγάλο, καθώς δεν έχουν ενισχυθεί οι δυνάμεις.
in.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις