Φέσι από 300 έως πεντακόσια εκατομμύρια μπαίνει στην αγορά των νέων γαλλικών φρεγατών – Ο πρωθυπουργός, είτε επειδή τον παραπλάνησαν, είτε επειδή εσκεμμένα ο ίδιος παραπλανούσε τον ελληνικό λαό, δήλωνε ότι οι πληρωμές αρχίζουν το 2025, ενώ ξεκινούν φέτος
Από τα 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ, που αρχικώς διέρρεε η κυβέρνηση ότι θα κοστίσει η απόκτηση των τριών γαλλικών φρεγατών, Belh@rra, μέχρι τα 2,9 δισ. που αργότερα δημόσια ανέφερε ο υπουργός Άμυνας ότι θα είναι η τιμή τους, για να την διορθώσει στη συνέχεια και να την ανεβάσει στα 3,048, και τώρα, όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, να ανεβεί ακόμα παραπάνω, στα 3,23 δισ., η διαφορά κυμαίνεται από 300 έως 500 εκατομμύρια ευρώ.
Εύλογα γεννάται το ερώτημα: Για ποιους λόγους φούσκωσε τόσο πολύ αυτή η αγορά; Το Antinews, ήδη από τον Δεκέμβριο του 2021, είχε προειδοποιήσει ότι κάτι δεν πάει καλά με τους… υπολογισμούς που άλλοτε κάνουν δημόσια οι κυβερνητικοί παράγοντες και άλλοτε τους διοχετεύουν δια των διαρροών τους.
Φουσκώνει ο λογαριασμός για τις φρεγάτες Belh@rra – Ποιό είναι το πραγματικό κόστος των εξοπλισμών
Συνοπτικές διαδικασίες
Να σημειωθεί πως χτες ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, κατέθεσε στη Βουλή το σχετικό νομοσχέδιο, μαζί με τις συμβάσεις που έχουν να κάνουν με τις γαλλικές φρεγάτες Belh@rra, τα γαλλικά μαχητικά Rafale και τον οπλισμό τους, προμήθειες τορπιλών για υποβρύχια, πυραύλων, τις ημερομηνίες παραλαβής, αλλά και επιχειρησιακής εκμετάλλευσης των όπλων, εκπαίδευσης του προσωπικού που θα τα στελεχώσει, καθώς και τη συντήρηση των συστημάτων.
Όλα αυτά τα θέματα αναμένεται να ψηφιστούν την ερχόμενη Τρίτη. Η κυβέρνηση, δηλαδή, επιχειρεί, μέσα σε μερικές ημέρες, με συνοπτικές διαδικασίες, να «ξεμπερδεύει» με τις συμφωνίες – μαμούθ που έχει υπογράψει.
Με «κάλυψη και απόκρυψη» περνά η κυβέρνηση τα εξοπλιστικά στη Βουλή
Παραπλάνηση
Όπως επισήμανε το Antinews, από το νομοσχέδιο προκύπτει ότι δεν υπάρχουν διευκολύνσεις για πληρωμές σε βάθος χρόνου. Σε κάθε βήμα κατασκευής θα πληρώνουμε και στην παράδοση θα έχουν εξοφληθεί όλα τα πλοία. Κοντολογίς, μέσα σε τέσσερα χρόνια, θα πρέπει να έχουν πληρωθεί όλα τα ποσά. Βέβαια, οι πληρωμές για άλλες υπηρεσίες συνεχίζονται έως το 2029.
Οι πληρωμές, λοιπόν, ήδη ξεκινούν το 2022. Αυτό, όμως, έρχεται σε αντίθεση με τις δηλώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι οι πληρωμές θα ξεκινούσαν το 2025. Κάτι που δείχνει ότι, είτε οι «αρμόδιοι» τον παραπληροφορούσαν, είτε ότι ο ίδιος, αν και γνώριζε την αλήθεια, συνειδητά παραπληροφορούσε την κοινή γνώμη.
Χαρακτηριστικά, μιλώντας στη Βουλή στις 7-10-2021, και απαντώντας σε σχετική ερώτηση της αντιπολίτευσης, ο πρωθυπουργός ανέφερε: «Κάνατε μια αναφορά στο αν μπορούμε να αγοράσουμε και τις φρεγάτες Belharra, αν αντέχουμε να αγοράσουμε και τα Rafale. Σας διαβεβαιώνω ότι, ναι, αντέχουμε να αγοράσουμε και τα δύο. Διότι τα μεν Rafale θα αποπληρωθούν το 2021 και το 2022, κάνοντας χρήση και της ρήτρας διαφυγής, κατά συνέπεια δεν θα επιβαρύνουν το έλλειμμά μας τα δύο χρόνια αυτά, οι δε Belharra θα αρχίσουν να αποπληρώνονται από το 2025 και μετά».
Πληρωμές και κατασκευές
Η ροή παράδοσης των φρεγατών, όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, είναι: Η πρώτη παραδίδεται στη Γαλλία, στις 31/03/2025. Η δεύτερη, στις 31/10/2025. Η τρίτη, στις 31/10/2026.
Οι αποπληρωμές, επίσης, θα γίνουν ως εξής: 1,168 δισ. ευρώ το 2022. 517.000.000 το 2023. 479.000.000 το 2024. 490.000.000 το 2025. 271.000.000 το 2026. 181.000.000 το 2027. 109.000.000 το 2028. 22.000.000 το 2029. Σύνολο: 3.237 δισ.
Αντίστοιχη, κατ’ επέκταση, θα είναι η ροή των πληρωμών κατά την πορεία κατασκευής των φρεγατών.
Χρονικά, η ίδια ροή θα ακολουθηθεί και για άλλα προγράμματα υποστήριξης των Belh@rra.
Το κόστος
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, το κόστος για τις τρεις γαλλικές φρεγάτες θα ανέλθει στα 3.237 δισ. ευρώ. Σε αυτό περιλαμβάνονται τα οπλικά συστήματά τους, καθώς και η τεχνική υποστήριξή τους.
Όπως υποστηρίζουν κυβερνητικά στελέχη, το κόστος ανέβηκε από 3.049 δισ. ευρώ που είχε εκτιμηθεί στα 3.237, επειδή στον υπολογισμό προστέθηκαν και 188 εκ. ευρώ που αφορούν αποδόσεις σε διάφορους φορείς, όπως το Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού, κ.ο.κ.
Ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλοϊκά. Κι’ αυτό γιατί, αρχικά, μέσα στο 2021, η κυβέρνηση, μέσω non paper, διοχέτευε ότι η τιμή για τις τρεις φρεγάτες που διαπραγματευόταν με τους Γάλλους, θα ανέλθει στα 2,7 δισ.
Στη συνέχεια, τον Οκτώβριο του 2021, ο ίδιος ο υπουργός Άμυνας δήλωνε ότι «2,9 δεσμεύονται για την πρόσκτηση των τριών φρεγατών».
Κατόπιν, τον Δεκέμβριο του 2021, ο ίδιος υπουργός, μιλώντας στην αρμόδια Επιτροπή Άμυνας της Βουλής, φέρεται να είπε ότι η αγορά αγγίζει τα 3,048 δισ. ευρώ.
Από τα 2,7 δισ., πάντως, που οι «σεναριογράφοι» του εξοπλιστικού προγράμματος υποστήριζαν ότι θα κινηθεί η αγορά των τριών γαλλικών φρεγατών, μέχρι τα 3,048 που δήλωνε ο υπουργός, και τώρα τα 3.237, η αύξηση κυμαίνεται από 300 έως 500 εκατομμύρια ευρώ.
Από, δε, τις επίσημες δηλώσεις Παναγιωτόπουλου, άνω των εκατό εκατομμυρίων. Εφόσον, βέβαια, αφαιρεθούν τα 188 εκ. ευρώ που οι κυβερνητικοί αναφέρουν ότι είναι κρατήσεις υπέρ νομικών προσώπων του ελληνικού κράτους.
«Προαίρεση» για τέταρτη
Στο νομοσχέδιο, επίσης, αναφέρεται ότι υπάρχει συμφωνία με τη γαλλική πλευρά σχετικά με «δικαίωμα προαίρεσης» για απόκτηση και τέταρτης φρεγάτας.
Εφόσον κάτι τέτοιο ενεργοποιηθεί, η τέταρτη φρεγάτα θα δοθεί στο τέλος του 2027. Προ μηνών, ο Ν.Παναγιωτόπουλος δήλωνε ότι, σε περίπτωση ενεργοποίησης της προαίρεσης για προμήθεια και τέταρτου πλοίου του ίδιου τύπου, το ποσό αυτό θα αγγίξει τα 4,070 δισ.. Στην πραγματικότητα, το ποσόν αυτό εκτιμάται ότι θα φουσκώσει κι’ άλλο. Όπως, εξάλλου, και για τα τρία άλλα πλοία.
Προς το παρόν, τόσο στο αντικείμενο της σύμβασης, όσο και στις τιμές απόκτησης, προβλέπονται τρία πλοία.
antinews.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις