Η προσφυγή της Krauss-Maffei Wegmann κατά του Ελληνικού Δημοσίου οδεύει προς εκδίκαση στη διεθνή διαιτησία

 

Προς εκδίκαση στη διεθνή διαιτησία οδεύει η προσφυγή της Krauss-Maffei Wegmann (KMW) κατά του Ελληνικού Δημοσίου (Ε.Δ.), για καθυστερημένες πληρωμές της σύμβασης 016A/2003 για την προμήθεια των 170 αρμάτων μάχης Leopard 2HEL.

  • Του Περικλή Ζορζοβίλη

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η ύστατη, μέσω τηλεδιάσκεψης την Τρίτη 28 Νοεμβρίου, προσπάθεια των δύο μερών να επαναδρομολογήσουν τη διαδικασία διαβούλευσης για την επίτευξη «αμοιβαίως ωφέλιμης συμβιβαστικής λύσης» δεν απέδωσε. Ούτε επί της ουσίας του ζητήματος ούτε στη συμφωνία για την από κοινού υποβολή αιτήματος για αναβολή της ακροαματικής διαδικασίας στο διαιτητικό δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC: International Chamber of Commerce), που είναι προγραμματισμένη για τις 13 Δεκεμβρίου.

Είχε προηγηθεί, στις 10 Νοεμβρίου, η υποβολή από τη γερμανική εταιρία πρότασης διακανονισμού για το σύνολο των νομικών διαφορών που εκκρεμούν μεταξύ των δύο μερών και τα οποία εκδικάζονται σε τακτικά δικαστήρια ή τη διεθνή διαιτησία ή υφίστανται εκτός τακτικών δικαστηρίων.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «κυριακάτικης δημοκρατίας», η πρόταση της KMW περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

1. Σε σχέση με τη Σύμβαση Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (ΣΑΩ) 013/2003 της προμήθειας των Leopard 2HEL, η KMW αναλαμβάνει την υποχρέωση υλοποίησης των προγραμμάτων ΑΩ Νο. 29/30 για:

  • τη διασύνδεση των εξομοιωτών Leopard 1A5 του Κέντρου Εκπαίδευσης Τεθωρακισμένων (ΚΕΤΘ) στον Αυλώνα, με τους εξομοιωτές του Κέντρου Εξομοιωτών (Κ.ΕΞ.) στην Αλεξανδρούπολη, σε ενιαίο συνθετικό περιβάλλον που επιτρέπει τη διεξαγωγή κοινών ασκήσεων, και
  • την αναβάθμιση των εξομοιωτών Leopard 2A4 του Κ.ΕΞ. ώστε να υποστηρίζουν την εκπαίδευση στο Leopard 2HEL.

2. Σε σχέση με τη Σύμβαση 017A/2001 για την προμήθεια 24 αυτοκινούμενων (Α/Κ) οβιδοβόλων PzH-2000GR, και ειδικότερα τα διαμετρήματος 155 χλστ., πυρομαχικά μακρού βεληνεκούς DM131, που αποτελούν συμβατικό αντικείμενο αυτής, η εταιρία προτείνει την παράδοση πιστοποιημένων πυρομαχικών DM131, μαζί με τα υποστηρικτικά έγγραφα που εγγυώνται την ασφάλεια χρήσης, τις ολοκληρωμένες δοκιμές τους και τη συμμόρφωσή τους με τις ισχύουσες συμμαχικές συμφωνίες τυποποίησης (STANAGs). Ειδικότερα, προτείνει την αντικατάσταση μέρους ή όλων των πυρομαχικών που έχουν παραδοθεί στον Ελληνικό Στρατό (Ε.Σ.) είτε την επαναγορά τους από την KMW με τίμημα ίσο με αυτό που είχε καταβάλει το Ε.Δ. για την προμήθειά τους.

3. Συμψηφίζονται οι αγωγές αποζημίωσης κάθε μέρους που εκδικάζονται από την ελληνική Δικαιοσύνη και τη διεθνή διαιτησία (με ρητή εξαίρεση των μη οικονομικών απαιτήσεων, όπως π.χ. τα προγράμματα ΑΩ), με βάση την παραδοχή ότι στο σύνολό τους θα γίνουν αποδεκτές από τα αντίστοιχα δικαστήρια. Σε αυτή την περίπτωση, κατά την άποψη της KMW προκύπτει όφελος 109.455.325,70 ευρώ υπέρ αυτής.

4. Προβλέπονται οι ακόλουθοι τρόποι διακανονισμού:

  • καταβολή ποσού σε αριθμό δόσεων,
  • μεταβίβαση στην KMW αριθμού πλήρως λειτουργικών αρμάτων Leopard 1A5 και/ή Leopard 2A4 για πώληση από την εταιρία σε άλλους πελάτες, χωρίς περιορισμούς στην επανεξαγωγή τους από τη Γερμανία.
  • σε περίπτωση που το Ε.Δ. κηρύξει έκπτωτη την KMW για τη σύμβαση 017A/2001, διαπραγμάτευση πιθανής αντίστροφης συναλλαγής, δηλαδή της μεταβίβασης αριθμού πλήρως λειτουργικών PzH-2000GR στην εταιρία, για πώληση σε άλλους πελάτες, χωρίς περιορισμούς στην επανεξαγωγή τους από τη Γερμανία,
  • μεταβίβαση ποσοτήτων ειδικών εργαλείων, εξοπλισμού δοκιμών, πυρομαχικών, ανταλλακτικών για Leopard 1A5, Leopard 2A4 και PzH-2000GR, και/ή
  • δέσμευση του Ε.Δ. για την υπογραφή συμφωνίας Εν Συνεχεία Υποστήριξης (ΕΣΥ) και την ανάθεση στην KMW σύμβασης λογιστικής υποστήριξης του στόλου των αρμάτων μάχης Leopard του Ε.Σ., πιθανής διάρκειας από πέντε ως 10 ετών.

Διαπραγμάτευση

Σαφώς, η πρόταση της KMW σηματοδοτεί την υιοθέτηση μιας πιο «δημιουργικής» στάσης διαπραγμάτευσης, καθώς δεν θέτει τον εκσυγχρονισμό των 183 Leopard 2A4 ως απαράβατο όρο για την επίτευξη συμβιβασμού. Είναι, επίσης, ενδιαφέρουσα γιατί 22 χρόνια (!) μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης η εταιρία αποδέχεται ότι τα πυρομαχικά μακρού βεληνεκούς που είχαν παραδοθεί δεν πληρούσαν τους όρους της σύμβασης και προτείνει λύση. Ομως, στην καταγραφή των ελληνικών απαιτήσεων είναι ελλιπέστατη και η ευθύνη βαρύνει αποκλειστικά τη δική μας πλευρά, καθώς μέχρι και σήμερα:

  • Δεν έχει κατατεθεί απαίτηση έντοκης αποζημίωσης για τη μείωση της αξίας των Leopard 2HEL λόγω προβλημάτων (σε μεγάλο αριθμό αρμάτων, ρωγμές στους πύργους και οξείδωση στον σωλήνα του πυροβόλου, καθυστέρηση στις παραδόσεις λόγω αντικατάστασης στοιχείων θωράκισης πύργου και των βάσεων των θυρίδων στο σύνολο των αρμάτων) και την τετραετή καθυστέρηση στην παράδοση του Συστήματος Διοίκησης και Ελέγχου (ΣΔΕ) «ΗΝΙΟΧΟΣ». Αυτή η απαίτηση έχει υπολογιστεί από την επιτροπή διαβούλευσης από 230.000.000 ευρώ έως 250.000.000 ευρώ.
  • Τρεις διαδοχικοί υπουργοί Εθνικής Αμυνας δεν έχουν αποδεχθεί τη γνωμοδότηση της ΓΔΑΕΕ για την επιβολή προστίμου ύψους περίπου 26.000.000 ευρώ στην KMW λόγω εκπρόθεσμης παράδοσης υλικών στο πλαίσιο της σύμβασης 016A/2003. Ως συνέπεια, η εταιρία διεκδικεί στη διεθνή διαιτησία το ποσό των 28.000.000 ευρώ που είχε παρακρατηθεί γι’ αυτό τον σκοπό, πλέον των τόκων (περισσότερα από 20.000.000 ευρώ).
  • Τρεις διαδοχικοί υπουργοί Εθνικής Αμυνας δεν έχουν αποδεχθεί τη γνωμοδότηση της ΓΔΑΕΕ για να κηρυχθεί έκπτωτη η εταιρία για τη σύμβαση 017A/2001, λόγω της επί 20ετίας μη παράδοσης πιστοποιημένων πυρομαχικών μακρού βεληνεκούς.
  • Δεν έχει κατατεθεί απαίτηση έντοκης αποζημίωσης για τα προγράμματα ΑΩ της επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης 016A/2003 και της προμήθειας της «ενδιάμεσης λύσης» (183 Leopard 2A4 και 150 Leopard 1A5), πιστωτικής αξίας -αντίστοιχα- 100.000.000 ευρώ και περίπου 125.000.000 ευρώ. Ας σημειωθεί ότι και στις δύο περιπτώσεις τα προγράμματα ΑΩ ουδέποτε συμβασιοποιήθηκαν!

Είναι αυτονόητο ότι ΣΕ περίπτωση που η ελληνική πλευρά είχε πράξει τα ανωτέρω, τότε το κατά τη μεθοδολογία της KMW όφελος των 109.455.325,70 ευρώ υπέρ αυτής θα είχε ανατραπεί υπέρ του Ε.Δ.

Βαρίδι στη διαβούλευση η απραξία της Ελλάδας

Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «κυριακάτικης δημοκρατίας», κατά την υποβολή της πρότασης διακανονισμού δημιουργήθηκε η αίσθηση ότι η KMW θα μπορούσε να ικανοποιηθεί με ποσό περί τα 60.000.000 ευρώ (όσο προκύπτει αν γίνει αποδεκτή η γνωμοδότηση της ΓΔΑΕΕ) και ότι υφίσταται ζωηρότατο ενδιαφέρον για τη μεταβίβαση σε αυτή 80 πλήρως λειτουργικών ελληνικών Leopard 1A5, που θα καταλήξουν στην Ουκρανία, με τελικό κόστος περί τα 3.000.000 ευρώ ανά άρμα. Μάλιστα, πληροφορίες θέλουν να υπονοήθηκε ότι η KMW θα μπορούσε να καταβάλει στην ελληνική πλευρά 80.000.00 ευρώ (1.000.00 ευρώ ανά άρμα), ως αντίτιμο για τη μεταβίβαση των αρμάτων.

Πηγές που έχουν γνώση και εμπειρία εκτιμούν ότι, εκτός των μαξιμαλιστικών απαιτήσεων που σε κάποια φάση υιοθέτησε η KMW, στην αποτυχία της διαβούλευσης συνέβαλε και η ανεξήγητη απραξία της ελληνικής πλευράς, που μέχρι σήμερα, τεσσεράμισι χρόνια από την προσφυγή της γερμανικής εταιρίας στη διεθνή διαιτησία, δεν έχει θέσει επίσημα το σύνολο των ελληνικών απαιτήσεων ούτε έχει καταστήσει τις γνωμοδοτήσεις των υπηρεσιών της εκτελεστές διοικητικές πράξεις, ώστε να διασφαλίσει τα συμφέροντά της.

Ομως, εν όψει της εκδίκασης της υπόθεσης, είναι επιτακτική η ανάγκη να το πράξει άμεσα.

 

newsbreak.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις