Έξι μήνες πριν από το τρομακτικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη η κυβέρνηση Μητσοτάκη εξαφάνισε από τη σύμβαση με τους Ιταλούς τα έργα τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης και έκανε δώρο στη Hellenic Train 600 εκατομμύρια ευρώ σε βάρος της ασφάλειας και του εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηρόδρομου.
Η υπόθεση που θέλει το Μαξίμου να ξεχάσει επανέρχεται καθώς καταδεικνύει ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη αντιμετώπισε τις άκρως σοβαρές ελλείψεις του σιδηροδρομικού δικτύου με εγκληματική χαλαρότητα όπως αποκαλύπτεται από την ίδια τη Σύμβαση Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ), η οποία ψηφίστηκε στη Βουλή τον Ιούλιο του 2022.
Σύμβαση η οποία δεν έχει καμιά σχέση με το Μνημόνιο Συναντίληψης που είχε υπογραφεί το 2019 από τον τότε υπουργό Μεταφορών και Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, με τη Hellenic Train και καμιά σχέση με το αρχικό σχέδιο της Σύμβασης που είχε δει το φως της δημοσιότητας το 2020.
Και αυτό γιατί από τη σύμβαση που τελικά κυρώθηκε με νόμο στη Βουλή «εξαφανίστηκαν» τόσο οι υποχρεώσεις της Hellenic Train για επενδύσεις όσο και οι υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου για την εκτέλεση συγκεκριμένων έργων για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, όπως η τηλεοδιοίκηση και η φωτοσήμανση που θα είχαν αποτρέψει τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη όπως αποδείχθηκε με τον πιο τραγικό τρόπο έξι μήνες μετά. Να πάρουμε την ιστορία από την αρχή.
Τι προέβλεπε το Μνημόνιο Συναντίληψης του 2019
Στις 29 Νοεμβρίου 2019 ο Κώστας Καραμανλής εκ μέρους του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών και ο τότε διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (Hellenic Train), Φίλιππος Τσαλίδης – ο οποίος στη συνέχεια αντικαταστάθηκε από τον Μαουρίτσιο Καποτόρτο – υπέγραψαν Μνημόνιο Συναντίληψης προκειμένου να τεθούν οι όροι διαπραγμάτευσης για τη σύμβαση ΥΔΥ.
Το Μνημόνιο Συναντίληψης προέβλεπε μεγάλες επενδύσεις της τάξης των 600 έως 750 εκατομμυρίων ευρώ από την πλευρά των Ιταλών καθώς και συγκεκριμένα τεχνικά έργα από την ελληνική κυβέρνηση που είχαν στο επίκεντρο την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Συγκεκριμένα η ελληνική κυβέρνηση δια του Κώστα Καραμανλή δεσμευόταν για τα εξής έργα προκειμένου οι Ιταλοί να προχωρήσουν στις επενδύσεις ύψους έως 750 εκατομμυρίων ευρώ:
–Ολοκλήρωση της σηματοδότησης στον άξονα Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη (Σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι το τέλος του 2021
–Να θέσει σε λειτουργία το ETCS στον άξονα Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη (Σύμβαση 10005 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι το τέλος του 2021.
Η τότε ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που μετονομάστηκε σε Hellenic Train, δεσμευόταν για τις εξής επενδύσεις:
1] 400 – 450 εκατομμύρια ευρώ για νέο τροχαίο υλικό και ανακατασκευές παλαιών συρμών
2] 100-150 εκατομμύρια ευρώ για επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες (πωλήσεις εισιτηρίων, εξοπλισμός συρμών, πληροφοριακά συστήματα)
3] 100-150 εκατομμύρια ευρώ και επενδύσεις σε ακίνητα της ΓΑΙΟΣΕ
Είναι χαρακτηριστικό ότι η Hellenic Train, δεσμευόταν ότι το συνολικό ύψος του αναμενόμενου οφέλους για την εθνική οικονομία (συμπεριλαμβανομένου του επενδυτικού σχεδίου του παρόχου) θα ανερχόταν σε τουλάχιστον 2,215 δισ. για τη διάρκεια της 15ετούς σύμβασης.
Η σύμβαση αυτή δεν έφτασε ποτέ στη Βουλή ενώ το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών δεν ολοκλήρωσε ποτέ τα έργα για την τηλεδιοίκηση και τη φωτοσήμανση.
Τι ψήφισε η κυβέρνηση Μητσοτάκη το 2022
Τρία χρόνια μετά την υπογραφή του Μνημονίου Συναντίληψης, τον Ιούλιο του 2022 εισάγεται στη Βουλή για επικύρωση η σύμβαση στην οποία είχαν καταλήξει η ελληνική κυβέρνηση και η Hellenic Train τον Απρίλιο του 2022.
Έκπληκτοι τότε οι βουλευτές της αντιπολίτευσης διαπιστώνουν ότι έχουν εξαφανιστεί τόσο οι υποχρεώσεις του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών για την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων έργων όσο και οι υποχρεώσεις της εταιρείας για επενδύσεις από 600-750 εκατομμύρια ευρώ.
Για να το κάνουμε λιανά, ο τότε αρμόδιος υπουργός Κώστας Καραμανλής πέταξε στο καλάθι των αχρήστων τη δέσμευση για έγκαιρη παράδοση συγκεκριμένων έργων τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης, έργα που όπως με τον πιο τραγικό τρόπο αποδείχθηκε έξι μήνες μετά θα είχαν αποτρέψει την εθνική τραγωδία στα Τέμπη, και αντίστοιχα η Hellenic Train έκοψε κάπου 600 εκατομμύρια ευρώ για τις επενδύσεις που έπρεπε να κάνει περιορίζοντας το ποσό σε, περίπου, 160 εκατομμύρια ευρώ.
neostrategy.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις