Έκθεση: Χιλιάδες μετανάστες περνούν παράνομα από την Ελλάδα στην κεντρική Ευρώπη
Η διαπίστωση δεν αναμένεται να περάσει απαρατήρητη από την Κομισιόν, αλλά και τα κράτη μέλη, που δεν αποκλείεται να… τραβήξουν το αυτί της Ελλάδας για ελλιπείς ελέγχους και αδυναμία διαχείρισης της κατάστασης

«Πρωταγωνίστρια» στις δευτερογενείς μετακινήσεις μεταναστών αναδεικνύεται η Ελλάδα μέσα από κοινή έκθεση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Υποστήριξης για το Άσυλο (EASO), της Europol και της Frontex. Σύμφωνα με την έκθεση την οποία εξασφάλισε αποκλειστικά το ethnos.gr, από την Ελλάδα ξεκινούν παράνομα χιλιάδες μετανάστες προκειμένου να φτάσουν τελικά στη Γερμανία και τις άλλες χώρες της κεντρικής Ευρώπης.

Η διαπίστωση δεν αναμένεται να περάσει απαρατήρητη από την Κομισιόν, αλλά και τα κράτη μέλη, που δεν αποκλείεται να… τραβήξουν το αυτί της Ελλάδας για ελλιπείς ελέγχους και αδυναμία διαχείρισης της κατάστασης. Ήδη στη Γερμανία, έχουν αρχίσει να εφαρμόζονται έλεγχοι διαβατηρίων στις πτήσεις από την Ελλάδα, ενώ αντίστοιχες πρακτικές κατά καιρούς υιοθετούνται και από άλλες χώρες.

Το θέμα αυτό θα βρεθεί στην ημερησία διάταξη της άτυπης τηλεδιάσκεψης των αρμόδιων συμβούλων για την κατάσταση στη Μετανάστευση, η οποία θα πραγματοποιηθεί αύριο, 20 Οκτωβρίου. Κι εκεί, ο Έλληνας σύμβουλος μάλλον δε θα περάσει και πολύ εύκολα…

Σύμφωνα λοιπόν με την έκθεση, από τον Ιανουάριο του 2019 έως τον Φεβρουάριο του 2020, οι ελληνικές Αρχές εντόπισαν περίπου 82.000 παράνομες εισόδους τόσο στα θαλάσσια σύνορα (86%) όσο και στα χερσαία αντίστοιχα (14%).

Συγκεκριμένα κατά το 2018, εισήλθαν παράνομα 93.367 αλλοδαποί, ενώ το 2019 έχουμε 123.710 παράνομες εισόδους. Συγκριτικά το α΄εξάμηνο του 2019 (Ιανουάριο/Ιούλιο), καταγράφηκαν 39.125 παράνομες είσοδοι, ενώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2020 καταγράφηκαν 25.403 παράνομες διελεύσεις αλλοδαπών, με αποτέλεσμα μια πτώση στις ροές τόσο στα χερσαία όσο και στα θαλάσσια σύνορα της τάξης του 42%. Η πανδημία του κορονοϊού έπαιξε καταλυτικό ρόλο σε αυτή τη μείωση.

«Το πρόβλημα των μεταναστευτικών ροών, στον Έβρο, είναι διαχρονικό και συνεχές, όμως από τον περασμένο Μάρτιο, το επίπεδο της απειλής και της επιθετικότητας, από την τουρκική πλευρά, έχει ανέβει. Επίσημοι δίαυλοι επικοινωνίας δεν λειτουργούν και η μετακίνηση δυνάμεων, πέραν της καταπόνησης του προσωπικού, έχει δυσβάσταχτο οικονομικό κόστος», μας είπε διπλωματική πηγή των Βρυξελλών.

«Οι δευτερογενείς ροές μέσω της Ελλάδας κατευθύνθηκαν κυρίως στη Γερμανία και τη Γαλλία. Άλλοι προορισμοί περιελάμβαναν το Βέλγιο, την Ιταλία, τη Σλοβενία, τη Σουηδία και την Ελβετία. Οι μετακινήσεις προς τη Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, και η Σουηδία φάνηκαν να εντείνονται στο δεύτερο εξάμηνο του 2019», τονίζεται.

«Οι κύριες εθνικότητες που συμμετέχουν στις δευτερογενείς ροές είναι Αφγανική, Ιρανική, Ιρακινή, Συριακή και Τουρκική. Πακιστανοί υπήκοοι που διέρχονται από την Ελλάδα κατευθύνθηκαν κυρίως προς την Ιταλία και, σε μικρότερη έκταση, τη Γαλλία, ενώ οι υπήκοοι του Κονγκό (ΛΔ) ταξίδεψαν κυρίως στη Γαλλία, οι Παλαιστίνιοι στο Βέλγιο».

Όπως αναφέρεται, τα περισσότερα άτομα που εμπλέκονται σε δευτερεύουσες ροές από την Ελλάδα έχουν ήδη υποβάλει αίτηση ασύλου στην Ελλάδα. Οι μετακινήσεις από την Ελλάδα προς Γαλλία, Γερμανία και Βέλγιο συνήθως γίνονταν αεροπορικώς (Διεθνή και περιφερειακά αεροδρόμια), ενώ για Ιταλία από τα λιμάνια με πλοία της γραμμής (Πάτρα/Ηγουμενίτσα).

Σύμφωνα με την έκθεση, τα δίκτυα των διακινητών “αξιοποίησαν” όλες τις δυνατότητες της Ελλάδας, με δευτερογενείς ροές από ξηρά, αέρα και θάλασσα. Οι βασικές χερσαίες διαδρομές ήταν μέσω Δυτικών Βαλκανίων και τις γειτονικές χώρες. Υπήρχαν δύο κύριες διαδρομές: η πρώτη ήταν από Αλβανία, βάσει των πολλών συλλήψεων στην Αδριατική, συνεχίζοντας προς το Μαυροβούνιο και τη Βοσνία Ερζεγοβίνη ή το Κοσσυφοπέδιο και μετά στη Σερβία. Η δεύτερη διαδρομή ήταν μέσω Βόρειας Μακεδονίας προς τη Σερβία. Υπήρξαν επίσης ορισμένες ανιχνεύσεις περιπτώσεων εντοπισμού δικτύων δουλεμπορων στην αντίθετη κατεύθυνση, από τη Σερβία μέσω της Βόρειας Μακεδονίας στην Ελλάδα, πιθανώς σε απόπειρες αποφυγής της ταυτοποίησης από τις αρχές επιβολής του νόμου.

Από την περιοχή των Δυτικών Βαλκανίων, οι διακινητές χρησιμοποίησαν πολλές χερσαίες διαδρομές για να φτάσουν στον κύριο προορισμό που είναι η Γερμανία, αλλά και η Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Μία από τις διαδρομές είναι από την Κροατία και τη Σλοβενία, από όπου συνεχίστηκε η διευκόλυνση της παράνομης μετανάστευσης είτε προς την Ιταλία είτε για την Αυστρία και προς τη Γερμανία. Μια άλλη διαδρομή ήταν μέσω της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας, προς την Αυστρία και τελικά τη Γερμανία. Μια λιγότερο αναφερόμενη διαδρομή περιελάμβανε μεταφορά στην Τσεχία, την Πολωνία και τη Σλοβακία.

Οι αεροπορικές μετακινήσεις περιλαμβάνουν μεταφορές τόσο από τα κύρια όσο και από τα περιφερειακά αεροδρόμια. Παρόμοιες αεροπορικές διαδρομές έχουν επίσης αναφερθεί από την Κύπρο.

«Η Αθήνα παρέμεινε ένα σημαντικό μέρος στη διαδρομή της Ανατολικής Μεσογείου, με τους διακινητές να οργανώνουν δευτερογενείς μετακινήσεις τόσο με αεροπλάνα, όσο και με οχήματα, διευκολύνοντας αυτές τις μετακινήσεις διανέμοντας πλαστά ταξιδιωτικά έγγραφα», υπογραμμίζεται στην έκθεση. «Αρκετά παράνομα τυπογραφεία για διαβατήρια και χαρτιά έχουν εντοπιστεί στην Αθήνα από τις Αρχές. Η Θεσσαλονίκη ήταν μια σημαντική πόλη στη διαδρομή μέσω της βόρειας Ελλάδας. Περιφερειακά αεροδρόμια στα νησιά του Αιγαίου ήταν σημαντικά σημεία αναχώρησης για δευτερεύουσες κινήσεις με αεροπλάνο, συνήθως διευκολύνονται από πλαστά ταξιδιωτικά έγγραφα. Η Ελλάδα ανέφερε την πλειοψηφία των περιπτώσεων που εντοπίστηκαν για παράνομης διαμονή στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, η οποία συνορεύει με την Αλβανία και τη Βόρεια Μακεδονίας», σημειώνεται.

Στην Ελλάδα, ο φράχτης που θα επεκταθεί μέχρι τέλος τους έτους, θα καλύπτει συνολικά με τον ήδη υπάρχοντα περίπου 39 από τα 180 χιλιόμετρα μεθοριακής γραμμής. Στα σημεία που θα κατασκευαστεί, θα μπορεί να καθυστερήσει της μαζικές ροές όπως είδαμε το περασμένο Μάρτιο. «Σαφώς ότι υποστηρίζει την επιχειρησιακή δράση των ενστόλων που υπηρετούν στον Έβρο, οφείλει η πολιτεία να το παρέχει. Ωστόσο, ο Έβρος, λόγω της ιδιομορφίας του εδάφους και των περασμάτων που διαμορφώνονται από τη στάθμη του ποταμού, δεν πρόκειται ποτέ να σφραγιστεί, μπορεί όμως να περιορίσει και να ελέγξει τις ροές, με έναν συνδυασμό επιχειρησιακών μέτρων υποστηριζόμενων από τεχνικά μέσα. Το ιδανικό θα ήταν η αστυνομική συνεργασία με την Τουρκία, όπου από το β΄εξάμηνο του 2019 έως σήμερα δεν υπάρχει», σχολιάζει ο ίδιος διπλωμάτης.

Μαρία Ψαρά

Μαρία Ψαρά

ethnos.gr

φωτογραφία αρχείου/Eurokinissi

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις