Στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης των υποψήφιων προτάσεων που διεκδικούν το πρόγραμμα της ναυπήγησης τεσσάρων νέων φρεγατών βρίσκονται οι επιτελείς του Πολεμικού Ναυτικού.Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες που μεταδίδει το protothema.gr, μέχρι τέλος Ιουλίου από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού θα έχει οριστικοποιηθεί η βαθμολόγηση των πέντε υποψήφιων προτάσεων από Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, Βρετανία και Γερμανία και η εισήγηση θα υποβληθεί ιεραρχικά στον αρχηγό ΓΕΕΘΑ στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο, στον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο και τελικά στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις.

Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης των πέντε «μνηστήρων» για το κολοσσιαίο ναυπηγικό πρόγραμμα που αναμένεται να υπερβεί τα €4 δις. και να καθορίσει την κεντρική ναυτική μονάδα κρούσης για τα επόμενα 35 χρόνια συμπίπτει με την έκθεση αμυντικού υλικού «Defea» που θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα στην Αθήνα. Εκ των πραγμάτων, η διεθνής έκθεση αμυντικών συστημάτων θα μεταβληθεί σε ένα μεγάλο «παζάρι» με καλεσμένους τους επικεφαλής των εταιρειών που φιλοδοξούν να κερδίσουν το συμβόλαιο της ναυπήγησης των νέων φρεγατών και θα παρουσιάσουν πιθανώς τις βελτιωμένες προτάσεις τους στις συναντήσεις με την ηγεσία του ελληνικού Πενταγώνου.

Από τα μέχρι τώρα στοιχεία, υπάρχει μία σχεδόν πλήρης εικόνα των λύσεων που προωθούνται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Γαλλία, την Βρετανία, την Γερμανία, την Ολλανδία και την Ιταλία για τη νέα φρεγάτα του στόλου αλλά και για το πρόγραμμα της λεγόμενης ενδιάμεσης λύσης, δηλαδή των δύο πολεμικών πλοίων που θα αποκτηθούν από το Πολεμικό Ναυτικό για να καλυφθούν τα κενά μέχρι την ολοκλήρωση του υπερδεκαετούς προγράμματος χτισίματος των τεσσάρων νέων φρεγατών.

Στη συνέχεια παρατίθενται κωδικοποιημένα κάποια βασικά στοιχεία από την κάθε πρόταση για τις νέες φρεγάτες με επίκεντρο το χρονοδιάγραμμα παράδοσης των νέων μονάδων κρούσης.

Γαλλία: Προσφέρει την φρεγάτα Belh@rra ή FDI. Σύμφωνα με την κατασκευάστρια Naval Group η πρώτη φρεγάτα θα παραδοθεί εγγυημένα στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό το 2025. Θα είναι η δεύτερη Belh@rra που θα κατασκευαστεί στα ναυπηγεία της Λοριάν, αφού η πρώτη που ήδη χτίζεται θα παραληφθεί από το γαλλικό πολεμικό ναυτικό. Η ενδιάμεση λύση που προσφέρουν δωρεάν οι Γάλλοι δεν ικανοποιεί το Πολεμικό Ναυτικό αφού και οι δύο φρεγάτες (AAW Jean Bart και ASW Latouche-Treville) θεωρούνται παρωχημένες. Αναπάντητο είναι το ερώτημα της πιθανής εναλλακτικής ενδιάμεσης λύσης που θα προταθεί από το Παρίσι χωρίς να αποκλείεται η ναυπήγηση κορβετών Gowind που θα κοστίσει €500 εκατ. (και για τα δύο πλοία) με απαιτούμενο χρόνο παράδοσης τα τρία χρόνια.

Αγγλία: Οι Βρετανοί έχουν παρουσιάσει στο Πολεμικό Ναυτικό την φρεγάτα type 31 Arrowhead της Babcock, που έχει ήδη λάβει παραγγελία να ναυπηγήσει πέντε νέα πλοία για λογαριασμού του Βασιλικού Ναυτικού. Το Λονδίνο έχει διαμηνύσει στην Αθήνα ότι η πρώτη φρεγάτα μπορεί να παραδοθεί στο ελληνικό πολεμικό ναυτικό το 2026, εφ’ όσον η παραγγελία και η υπογραφή της σύμβασης οριστικοποιηθεί μέσα στο 2021. Ως ενδιάμεση λύση οι Βρετανοί προτείνουν δύο μεταχειρισμένες φρεγάτες type 23 –με κόστος περίπου €100 εκατ. για κάθε πλοίο- όπως η «Kent» που βρίσκεται στο λιμάνι του Πειραιά.

Ιταλία: Τα ναυπηγεία της Fincantieri έχουν προτείνει στο Πολεμικό Ναυτικό τη λύση τεσσάρων καινούριων φρεγατών τύπου Fremm, σαν τις 10 που είναι ήδη σε υπηρεσία με το ιταλικό πολεμικό ναυτικό. Ενδιάμεση λύση δεν έχει προταθεί από τους Ιταλούς.

Γερμανία: Προτείνουν στην Ελλάδα την απόκτηση της φρεγάτας Α-200 που έχει μήκος 121 μέτρα και φτάνει ταχύτητα μεγαλύτερη των 28 κόμβων. Εάν η Αθήνα επιλέξει την γερμανική φρεγάτα Α-200 της «οικογένειας» των ΜΕΚΟ και ενεργοποιήσει το συμβόλαιο με προκαταβολή μέσα στο 2021, η κατασκευάστρια εταιρεία ThyssenKrupp θα παραδώσει το πρώτο πλοίο περί τα τέλη του 2025 με αρχές του 2026.

Ολλανδία: Θεωρείται μία από τις προτάσεις που συγκεντρώνουν πολλές προτιμήσεις μεταξύ των αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού λόγω του πρότερου «έντιμου» βίου των φρεγατών τύπου S στις οποίες στηρίζεται το ελληνικό πολεμικό ναυτικό από τη δεκαετία του 80. Η κατασκευάστρια εταιρεία Damen προτείνει την φρεγάτα Sigma 11515, με την πρώτη να παραδίδεται το 2026. Για ενδιάμεση λύση, οι Ολλανδοί προτείνουν είτε την κατασκευή δύο φρεγατών Sigma 10514 σε ελληνικά ναυπηγεία, είτε την αγορά δύο μεταχειρισμένων φρεγατών M με τίμημα περίπου €80 εκατ. για κάθε πλοίο.

Ηνωμένες Πολιτείες: Η Ουάσιγκτον προτείνει την φρεγάτα MMSC που έχει τεθεί σε υπηρεσία με το ναυτικό της Σαουδικής Αραβίας. Παρά τα πλεονεκτήματα που θέλουν να αναδείξουν οι Αμερικανοί, όπως η διασύνδεση με τα επτά νέα αμερικανικά ελικόπτερα Ρόμεο που θα επιτρέπουν στα πληρώματα των πολεμικών πλοίων να έχουν live εικόνα του πεδίου ακόμη κι αν τα ελικόπτερα πετούν 70-80 μίλια μακριά από τις φρεγάτες, οι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού έχουν διαφορετική άποψη. Θεωρούν ότι οι φρεγάτες MMSC καίνε πολύ στη μέγιστη ταχύτητα και δεν είναι οικονομικές, έχουν πολύ μικρή αυτονομία, κάτω από 2.000 μίλια -ενώ οι σημερινές φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού, έχουν αυτονομία 3.500 μίλια και οι άλλες προτάσεις από Ολλανδία, Γερμανία, Γαλλία και Βρετανία φτάνουν ή και ξεπερνούν τα 7.000 μίλια- προσθέτουν ότι οι MMSC δεν έχουν ανθυποβρυχιακά βλήματα και τα αντιαεροπορικά τους είναι μικρότερου βεληνεκούς από τα άλλα υποψήφια πλοία μηδέ εξαιρουμένου ότι οι θάλαμοι της αμερικανικής φρεγάτας είναι για 24 άτομα ενώ σήμερα τα πληρώματα των ελληνικών φρεγατών διαμένουν εν πλω σε ενδιαιτήσεις των οκτώ ατόμων. Ακόμη και η ενδιάμεση λύση της αμερικανικής πλευράς, φρεγάτες τύπου Perry ή περιπολικά τύπου Island δεν καλύπτει τις ανάγκες του στόλου.

Μετά την τελική αξιολόγηση του Πολεμικού Ναυτικού, διαδικασία που θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Ιουλίου, δηλαδή εντός των επομένων 20 ημερών, εναπόκειται στην πολιτική ηγεσία να επιλέξει την βέλτιστη λύση για μια φρεγάτα στην οποία θα στηριχθεί η ναυτική ισχύς της χώρας για τα επόμενα 40 χρόνια. Πέρα από τις πολιτικές ισορροπίες, αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού λένε στο ΘΕΜΑ ότι με καθαρά επιχειρησιακά κριτήρια οι τρεις καλύτερες προτάσεις είναι η γαλλική, η ολλανδική και η ιταλική φρεγάτα –όχι απαραιτήτως με αυτή την σειρά- και επιχειρηματολογούν ότι ακόμη και στην ενδιάμεση λύση θα πρέπει να επιλεγεί το χτίσιμο νέων πλοίων και όχι να δαπανηθεί κρατικό χρήμα για παλαιά, μεταχειρισμένα πλοία.

thestival..gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις