Τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν πάνω από 100 συσκευές καταγραφής, αποθήκευσης και επεξεργασίας δεδομένων. Κάποια από αυτά μπορεί να αποδειχθούν πολύτιμα για τη διαλεύκανση τροχαίων συμβάντων και ακριβώς γι αυτόν τον λόγο θα εφοδιάζονται από τις 7 Ιουλίου του 2024 όλα τα καινούργια Ι.Χ. με Βlack Box. Το ‘’Μαύρο Κουτί’’ είναι ήδη γνωστό στην αεροπλοΐα, καθώς αποθηκεύει τα δεδομένα από διάφορες συσκευές, για να διευκολύνει την αναπαράσταση ενός ατυχήματος και να διαπιστωθούν οι πραγματικές αιτίες που το προκάλεσαν.
Στην περίπτωση των αυτοκινήτων μας θα αποθηκεύονται τα δεδομένα του Black Box τοπικά μέσα στο όχημα με τη μορφή ενός καταγραφέα δεδομένων συμβάντων (Εvent Data Recorder, EDR). Ο τελευταίος συνδέεται με τον εγκέφαλο διαχείρισης του αερόσακου και αποθηκεύει χρήσιμα δεδομένα, όπως την ταχύτητα του οχήματος, τις περιστροφές του κινητήρα και την ενεργοποίηση του Airbag, για ένα χρονικό διάστημα πέντε δευτερολέπτων πριν το ατύχημα ως 300 χιλιοστών του δευτερολέπτου μετά από αυτό. Η αποθήκευση αφορά λοιπόν μόνο τα δεδομένα για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και δεν είναι συνεχής. Η επεξεργασία των στοιχείων γίνεται από ειδικές συσκευές διάγνωσης του εγκεφάλου του οχήματος, ενώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι τα δεδομένα παραμένουν κτήμα του κατόχου του οχήματος. Μπορεί όμως να ζητήσει το δικαστήριο την επεξεργασία τους ως αποδεικτικό υλικό, το οποίο δεν θα υποκαθιστά πάντως το κλασικό πόρισμα για την αξιολόγηση ενός τροχαίου ατυχήματος.
Γκρίζες ζώνες
Εδώ θα πρέπει να πούμε, ότι πολλά από τα σύγχρονα αυτοκίνητα εφοδιάζονται ήδη με ένα «Μαύρο Κουτί», που καταγράφει πληθώρα δεδομένων χωρίς να το γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες τους. Στόχος είναι η συλλογή πολύτιμων στοιχείων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, αλλά και τον εντοπισμό ενός οχήματος που έχει κλαπεί ή έχει εμπλακεί σε κάποιο τροχαίο ατύχημα, οπότε στέλνεται σήμα στην αστυνομία και στα σωστικά συνεργεία. Από εκεί και μετά υπάρχει μία γκρίζα ζώνη, για την οποία απαιτείται ένα ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο προστασίας των προσωπικών δεδομένων, ώστε να μη βρίσκεται ο οδηγός ενός οχήματος συνεχώς υπό τον έλεγχο του Μεγάλου Αδελφού. Δείτε ενδεικτικά oρισμένες από τις ενέργειες του οδηγού, που μπορεί να καταγράψει και να αποθηκεύσει ένα Black Box:
Πόσο δυνατά κρατάμε το τιμόνι, απότομο στρίψιμο του τιμονιού και ξαφνικές αλλαγές κατεύθυνσης.
Απότομο φρενάρισμα, καταγραφή της απόδοσης των φρένων και της απόστασης φρεναρίσματος.
Ο Μεγάλος Αδελφός ελέγχει τα πάντα στην οδήγηση
Ρυθμός επιτάχυνσης, ταχύτητα κίνησης, ταχύτητα περιστροφής των τροχών, αυξομειώσεις ταχύτητας.
Αν έγινε σωστή και έγκαιρη χρήση των φλας ή όχι.
Αν είχε ανάψει ο οδηγός τα φώτα, όταν χρειάζονταν και αν είχε ενεργοποιήσει τους κατάλληλους προβολείς επειδή υπήρχε ομίχλη.
Ο υπερσύγχρονος καταγραφέας μπορεί να ελέγχει επίσης, αν φοράμε ζώνη ασφαλείας μέσα στο αυτοκίνητο, αν είχε ενεργοποιηθεί το σύστημα 4Χ4, αν πηγαίνουμε ανάποδα στον αυτοκινητόδρομο, κλπ.
Ο όγκος των δεδομένων μπορεί να περιλαμβάνει λεπτομερείς πληροφορίες για το όχημα, όπως αριθμό διανυθέντων χιλιομέτρων, κατανάλωση καυσίμου, πίεση αέρα ελαστικών, στάθμη υγρών, ακόμη και την υπερθέρμανση του μοτέρ σε συνδυασμό με υψηλές περιστροφές του κινητήρα, που αποκαλύπτουν ένα επιθετικό στυλ οδήγησης.
Επίσης είναι δυνατή η τηλεδιάγνωση βλαβών και η αναβάθμιση διαφόρων λογισμικών χωρίς επίσκεψη σε συνεργείο, ενώ οι κατασκευαστές θα μπορούν να παρεμβαίνουν από μακριά και να ακινητοποιούν το όχημα, αν –για παράδειγμα- χρωστάμε κάποιες δόσεις.
ieidiseis.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις