Σε απευθείας αναθέσεις χωρίς …φρένο προχωρά ο ΟΑΣΑ εφαρμόζοντας από σήμερα Τρίτη τις ρυθμίσεις της τροπολογίας, η οποία ψηφίστηκε μόλις πριν λίγες ημέρες και δίνει τη δυνατότητα στον Οργανισμό να αναθέτει έργο σε τρίτους παρακάμπτοντας ουσιαστικά τις γνωμοδοτήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

 

Με τον τρόπο αυτό θα συνεχίσουν τα ΚΤΕΛ την εκτέλεση δημόσιας αστικής συγκοινωνίας στην Αττική από σήμερα καθώς χθες Δευτέρα έληξε και η πενθήμερη σύμβαση δωρεάς που είχαν υπογράψει μεταξύ τους ΟΑΣΑ και ΚΤΕΛ προκειμένου να μη διακοπεί η συγκοινωνία σε 65 λεωφορειακές γραμμές της πρωτεύουσας.

Καμία μεταβολή στα δρομολόγια

Παρόλο που έως και αργά χθες το απόγευμα δεν είχε εκδοθεί το ΦΕΚ, το οποίο ανάβει το πράσινο φως για την εφαρμογή των διατάξεων της τροπολογίας, αυτό αναμενόταν να έχει γίνει έως ότου ξεκινούσαν τα σημερινά δρομολόγια, στα οποία δε θα υπάρξει καμία μεταβολή σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα.

 

Έτσι τα ΚΤΕΛ θα συνεχίσουν να εκτελούν το συγκοινωνιακό έργο της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής, το οποίο πραγματοποιούν μέσω απευθείας αναθέσεων από το 2020 χωρίς να περιμένουν τη γνωμοδότηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και αμειβόμενα κανονικά, καθώς με την ψήφιση της τροπολογίας δε χρειάστηκε να ανανεωθεί η σύμβαση για παροχή δωρεάν υπηρεσιών εκ μέρους τους, η οποία αποτέλεσε τη λύση – γέφυρα που επιστράτευσε η διοίκηση του ΟΑΣΑ την περασμένη εβδομάδα.

Η απορριπτική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και το «πάσο» που πήρε ο ΟΑΣΑ

Υπενθυμίζεται ότι η τελευταία παράταση της σύμβασης μεταξύ ΟΑΣΑ και ΚΤΕΛ είχε λήξει στις 6 Δεκεμβρίου χωρίς να υπογραφεί νέα εξαιτίας της απορριπτικής απόφασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο έκρινε ότι το αίτημα του ΟΑΣΑ δεν αφορούσε τετράμηνη παράταση, αλλά επί της ουσίας νέα απευθείας ανάθεση.

 

Ο Οργανισμός έκανε αίτηση θεραπείας παρουσιάζοντας τις θέσεις του την περασμένη εβδομάδα, ωστόσο δεν έχει ακόμα εκδοθεί η νέα απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Δεδομένου μάλιστα ότι αυτό δεν αναμένεται να έχει γίνει πριν την παρέλευση 15θημέρου, ο ΟΑΣΑ θα εφαρμόσει από αύριο το …ελευθέρας που του έδωσε η ψήφιση της εν λόγω τροπολογίας για απευθείας αναθέσεις σε περιπτώσεις κινδύνου διακοπής του συγκοινωνιακού έργου.

 

Στη μέθοδο αυτή θα μπορεί να καταφεύγει καθόλη τη διάρκεια του 2024, όπως ορίζει η νομοθετική διάταξη, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα συγκοινωνιακής κάλυψης έως την ολοκλήρωση του διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά την 8ετή παραχώρηση έργου σε ιδιώτες χωρίς να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

 

Το κόστος της νέας απευθείας ανάθεσης για το Δημόσιο μάλιστα, έχει προϋπολογιστεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στην τροπολογία σε 53 εκατομμύρια ευρώ έως το τέλος του 2024 χωρίς να συνυπολογίζονται τα επιπλέον κόστη σε ρήτρες καυσίμου, κλπ. Να σημειωθεί ότι η αρχική διετής σύμβαση του 2020 είχε προϋπολογισμό 50 εκ. ευρώ, ενώ τώρα αυξημένο ποσό προϋπολογίζεται για διάστημα ενός έτους.

Τι ορίζει η τροπολογία

Οπως είχε γράψει αναλυτικά το «Εθνος», η εν λόγω τροπολογία, η οποία ψηφίστηκε την περασμένη Πέμπτη με το φορολογικό νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα απευθείας αναθέσεων στον Οργανισμό για ακόμα ένα χρόνο, δηλαδή έως την 31η Δεκεμβρίου 2024.

 

Στην έκθεση συνεπειών της ρύθμισης αναφέρεται ότι με την τροπολογία αντιμετωπίζεται το ζήτημα της ανάγκης προσδιορισμού της αρμόδιας αρχής για τη λήψη έκτακτων μέτρων σε περίπτωση διακοπής των μεταφορικών υπηρεσιών ή κινδύνου διακοπής αυτών.

 

Με τη ρύθμιση αυτή συμπληρώνεται ο νόμος του 2011 αναφορικά με τις αρμοδιότητες των συγκοινωνιακών φορέων στην Περιφέρεια Αττικής και προβλέπεται ότι στις αρμοδιότητες του ΟΑΣΑ θα περιλαμβάνεται πλέον και η απευθείας ανάθεση σε τρίτους ή η παράταση συμβάσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας ή η επιβολή υποχρέωσης παροχής δημόσιας υπηρεσίας σε σχετικούς φορείς στο πλαίσιο λήψης έκτακτων μέτρων για οριζόμενο χρονικό διάστημα κατ’ ανώτατο όριο.

 

Η τροπολογία αφήνει πρακτικά ορθάνοιχτο το παράθυρο στη συνέχιση των απευθείας αναθέσεων συγκοινωνιακού έργου της Αττικής στα ΚΤΕΛ έως ότου τελεσφορήσει ο διεθνής διαγωνισμός του ΟΑΣΑ για παραχώρηση έργου της δημόσιας συγκοινωνίας σε ιδιώτες για περίοδο 8 ετών. Ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά απαιτούνται αρκετοί μήνες για την ολοκλήρωσή του, καθώς έχει οριστεί η κατάθεση προσφορών έως τις 19 Δεκεμβρίου. Από αυτό το χρονικό σημείο έως τη δρομολόγηση νέων οχημάτων από τους αναδόχους που θα προκύψουν, εκτιμάται ότι θα χρειαστεί διάστημα τουλάχιστον 9 μηνών, γεγονός, το οποίο εξηγεί την απόφαση του υπουργείου να δώσει τη δυνατότητα στον ΟΑΣΑ να προβαίνει σε απευθείας αναθέσεις για ακόμα ένα χρόνο.

Μαρία Λιλιοπούλου

ethnos.gr

Eurokinissi

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις