Οι δικαιολογίες και τα ερωτήματα που παραμένουν σχετικά με την επιτροπή για τα Όσκαρ, μετά τη συνέντευξη Τύπου του υφυπουργού Πολιτισμού.

 

Ο υφυπουργός πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας σε συνέντευξη τύπου που δόθηκε, επιχείρησε με καλή διάθεση να διαλευκάνει τα γεγονότα γύρω από την σκιώδη κατάσταση με την γνωμοδοτική επιτροπή για τα Όσκαρ, ακούγοντας και απαντώντας αναλυτικά στις ερωτήσεις όλων και δίχως να κρατά απόλυτη στάση. Όμως, όσα ακούσαμε εξακολουθούν να αφήνουν πολλά ερωτηματικά, κυρίως επειδή τίποτα από όλα αυτά δεν χρειαζόταν να έχει γίνει.

Η επιτροπή επιλέγεται κάθε χρόνο από το Υπουργείο Πολιτισμού και προτείνει την ταινία που θα εκπροσωπήσει τη χώρα στα Όσκαρ, όμως φέτος μια τέτοια επιτροπή φέρεται να συστάθηκε και ξαφνικά, μέσα σε λίγες ώρες ανακοινώθηκε επισήμως μια άλλη. Το έξαφνο της απόφασης έριξε σκιές και υπόνοιες πάνω από τη διαδικασία, με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου να ζητά εξηγήσεις για την αλλαγή και να ρωτά ευθέως αν υπήρξε πίεση προς το Υπουργείο Πολιτισμού από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες.

ΑΠΟΧΩΡΗΣΕΙΣ ΤΑΙΝΙΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΙΤΗΣΕΙΣ ΜΕΛΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Με την συγκεκριμένη αποκάλυψη, ένα από τα μέλη της επίσημα ανακοινωμένης επιτροπής (η Ασημίνα Προέδρου, σκηνοθέτης της περσινής μας πρότασης για τα Όσκαρ, “Πίσω από τις Θημωνιές”) παραιτήθηκε, ενώ όπως μάθαμε σήμερα, αποχώρησε και ο ηθοποιός Βασίλης Χαραλαμπόπουλος. Αυτό αφήνει την επταμελή επιτροπή με πέντε μέλη.

Παράλληλα, όπως έγινε γνωστό χθες, 21 συνολικά ταινίες αποχώρησαν από τη διαδικασία επιλογής.

Σύμφωνα με τα αρχικά δημοσιεύματα ήταν κατά συνέπεια μόνο δύο οι ταινίες που είχαν απομείνει στη διαδικασία (“Φόνισσα” και “Ο Καπετάν Μιχάλης”), αλλά ο υφυπουργός Ιάσων Φωτήλας μας ενημέρωσε πως υπήρχαν τελικά άλλες τρεις ταινίες που είχαν κατατεθεί, άρα συνολικά πέντε.

Ωστόσο σύμφωνα με τις πηγές μας, και οι τρεις αυτές «επιπλέον» ταινίες έχουν ήδη επίσης αποσυρθεί από τη διαδικασία.

Αυτό σημαίνει πως για τη διαδικασία επιλογής παραμένουν πράγματι μόνο οι δύο προαναφερθείσες παραγωγές, “Φόνισσα” και “Ο Καπετάν Μιχάλης”.

Σε κάθε περίπτωση, έχει ενδιαφέρον να δούμε το χρονικό της υπόθεσης, όπως το παρουσίασε ο υφυπουργός, για να βγάλει κάθε άτομο τα συμπεράσματά του.

ΓΙΑΤΙ «ΚΑΗΚΕ» Η ΑΡΧΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

«Κάθε χρόνο η Διεύθυνση Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου, μέσα από μια λίστα επιλέγει 7 καλλιτέχνες για να κάνει εισήγηση στον αρμόδιο υφυπουργό, κι αυτός αποφασίζει. Φέτος πριν φτάσει η εισήγηση ήρθε σε γνώση μου τυχαία ένα μέιλ που στάλθηκε από τη διεύθυνση παραστατικών τεχνών και κινηματογράφου, Κυριακή 11 Αυγούστου, που ενημέρωνε τους καλλιτέχνες, τους οποίους η διεύθυνση ΘΑ εισηγούνταν. Ήταν ένα μέιλ που όριζε Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο, και στο τέλος έλεγε πως απομένει μόνο η τυπική υπογραφή του αρμόδιου υφυπουργού», αναφέρει ο Ιάσων Φωτήλας.

Άρα έχουμε μια καταρχήν συνεννόηση με αστερίσκο την επικείμενη έγκριση. Και ας κρατήσουμε εδώ υπόψη μας πως η 15η Αυγούστου ήταν η καταληκτική ημερομηνία για να ανακοινωθούν στην Ακαδημία των Όσκαρ τα ονόματα της γνωμοδοτικής επιτροπής.

Ο υφυπουργός τόνισε πως η πρόθεσή του θα ήταν να υπογραφεί η εισήγηση, και πως δεν υπήρχε για τον ίδιο κανένας λόγος να μην την υπογράψει ή να αμφισβητήσει την επιτροπή με άτομα εγνωσμένου κύρους, όπως υπογράμμισε. «Ήταν δεδομένο πως θα υπογραφεί, ήταν τυπική διαδικασία, κατά κάποιο τρόπο», είπε.

Ο Ιάσων Φωτήλας EUROKINISSI

Όμως οι ενέργειες του υπαλλήλου, που σημειωτέον ασχολείται με αυτή τη διαδικασία εδώ και χρόνια, κι ο οποίος «ενήργησε από υπερβάλλοντα ζήλο, για να τρέξουν οι διαδικασίες και να κερδίσουμε χρόνο» προτού όμως λάβει την επίσημη έγκριση, σήμαιναν κατά την κρίση του Υπουργείου πως τα εν λόγω προτεινόμενα μέλη της επιτροπής είχαν «καεί». «Για κάποιο λόγο ο συγκεκριμένος υπάλληλος αποφάσισε να παρακάμψει όλη την ιεραρχική διαδικασία, όπως ο νόμος την ορίζει», λέει ο υφυπουργός. Στην ερώτηση του υφυπουργού προς τον υπάλληλο, γιατί συνέβη αυτή η παρατυπία, η απάντηση ήταν πως «πίστευε πως δεν θα έχω αντίρρηση».

Ο υφυπουργός άλλαξε τα μέλη της προτεινόμενης επιτροπής λοιπόν, επειδή «είχαν καεί», όπως ανέφερε. Ήταν, κατά τα λεγόμενα του ίδιου, μέλη που θα επιβεβαίωνε, και που δεν είχε κανένα λόγο να αμφισβητήσει – όμως αυτή η παρατυπία στη διαδικασία σήμαινε πως, χωρίς να έχουν ευθύνη, τα μέλη αυτά θα έπρεπε εν τέλει να απορριφθούν, γιατί ο ίδιος δε θα μπορούσε να την «νομιμοποιήσει» αυτή την παρατυπία.

Το κατά πόσο μια εν πολλοίς τυπική διαδικασία που από τα συμφραζόμενα καταλαβαίνουμε πως ακολουθείται κάθε χρόνο, και που πραγματοποιήθηκε με ταχείς ρυθμούς –πριν το deadline της Ακαδημίας που ερχόταν την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου, η οποία ξέρουμε τι σημαίνει στην Ελλάδα– είναι λόγος για να απορριφθούν τα ίδια τα άτομα της επιτροπής, με έναν τόσο δημόσιο τρόπο, και μπροστά στο δεδομένο φάσμα των συνεπειών που θα ακολουθούσαν, είναι ζήτημα προς την κρίση του καθενός. Εμείς να αναφέρουμε πως το θέμα έχει ήδη πάρει διεθνείς διαστάσεις, με το μεγάλο αμερικάνικο trade Deadline να κάνει στον τίτλο του αναφορά σε «χάος στην οσκαρική επιτροπή της Ελλάδας».

ΤΡΙΑ ΜΕΛΗ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΘΗΚΑΝ, ΤΕΣΣΕΡΑ ΑΛΛΑΞΑΝ – «ΘΑ ΤΟΥΣ ΑΛΛΑΖΑ ΟΛΟΥΣ ΑΝ ΜΠΟΡΟΥΣΑ»

Αξίζει παράλληλα να σημειώσουμε πως τρία από τα μέλη που βρίσκονταν στην αρχική εισήγηση βρέθηκαν παρόλα αυτά στην επίσημη επιτροπή, όπως μας ενημέρωσε ο ίδιος ο υφυπουργός: Παναγιώτης ΡάππαςΣπύρος Ταραβήρας και Ασημίνα Προέδρου, η οποία όπως είπαμε παραιτήθηκε.

Άρα στην ουσία μόνο τα 4 από τα «αρχικά» μέλη κόπηκαν: Βασίλης Κεκάτος, Κόρα Καρβούνη, Κάλλια Παπαδάκη και Λήδα Γαλανού.

Ο υφυπουργός Πολιτισμού απαντά πως αυτό έγινε λόγω πίεσης χρόνου, καθώς είχε μόνο δύο μέρες στη διάθεσή του να συγκροτήσει την επιτροπή, και πως δεν θα προλάβαινε να «αντικαταστήσει» τους πάντες. «Θα τους άλλαζα όλους αν μπορούσα», μας λέει.

Στη συνέχεια, ανέφερε πως διάλεξε ανθρώπους μέσα από τη λίστα που του έδωσε το υπουργείο, μια λίστα που παραμένει ασαφές με ποια κριτήρια έχει καταρτιστεί (και πότε). Ξεκαθάρισε πως προσπάθησε να βρει άτομα του ίδιου κύρους, και τα οποία να είναι «μέλη της ίδιας της Ακαδημίας των Όσκαρ ή και άνθρωποι που έχουν δώσει σημαντικά δείγματα γραφής μέσα στην ίδια τη διαδικασία των Όσκαρ». Εδώ υπάρχει μια μικρή ασάφεια καθώς τα περισσότερα από τα άτομα της επιτροπής δεν προκύπτει να έχουν κάποιο τέτοιο δείγμα γραφής (ένα μέλος έχει βρεθεί υποψήφιο για Όσκαρ και ένα άλλο είναι μέλος της Ακαδημίας).

Σε κάθε περίπτωση, έχει ενδιαφέρον το πώς στελεχώνεται μια τέτοια διαδικασία και μέσα από ποια «δεξαμενή» καλλιτεχνών.

Ο υφυπουργός τόνισε πως έχει ξεκινήσει πειθαρχική διαδικασία για το άτομο που ενήργησε παράτυπα, ενώ ξεκαθάρισε πως δεν υπήρξε τυπικά καμία «αντικατάσταση» μελών – καθότι δεν υπήρξε ποτέ εξαρχής ορισμός τους.

Στη συνέχεια, εξέφρασε την επιθυμία του να έρθει σε συνεννόηση με όσους έχουν αποσυρθεί από τη διαδικασία. «Κάποιοι δεν έχουν καταλάβει τι ακριβώς έχει συμβεί» ανέφερε, εκφράζοντας την ελπίδα πως όταν ξεκαθαριστεί η κατάσταση μπορεί οι δημιουργοί και οι ταινίες τους να επιστρέψουν στη διαδικασία. Παράλληλα, φάνηκε ανοιχτός ως προς το ενδεχόμενο συνεργασίας με την Ακαδημία, καλώντας σε συνεργασία για να επιλεγούν από κοινού οι δύο κενές θέσεις μελών της πολύπαθης επιτροπής.

Σε κάθε περίπτωση, ξεκαθάρισε πως σε περίπτωση που δεν αλλάξει κάτι επιπλέον, «θα ψηφίσει κανονικά η επιτροπή από όλες εκείνες τις ταινίες που είναι υποψήφιες», δηλαδή τις δύο που έχουν απομείνει. Αλλά πρώτα, θα πρέπει να γίνει ξανά επταμελής.

Και όπως κι αν εξελιχθεί αυτή η κατάσταση, θα αποτελέσει αν μη τι άλλο ένα ισχυρό επιχείρημα για μεταφορά της ευθύνης της επιλογής της ταινίας στην ίδια την Ακαδημία, που αριθμεί πάνω από 600 μέλη, ενεργούς επαγγελματίες του χώρου.

 

news247.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις