Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), το “καμάρι” του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, η εταιρεία που σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό Νίκο Δένδια, θα γινόταν ο “πυλώνας αναβάθμισης της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας”, αποδεικνύεται πως τελικά είναι ένα “εργοστάσιο παραγωγής” χωρίς ασφάλεια, χωρίς συνθήκες προστασίας για τους εργαζόμενους, με χώρους επικίνδυνους.

Την περασμένη Πέμπτη στην ΕΑΒ έγινε ένα σοβαρό εργατικό ατύχημα. Στο ψηλό υπόστεγο του κτηρίου 31 εκεί που στεγάζεται η Διεύθυνση Εργοστασίου Αεροσκαφών, δύο εργαζόμενοι που μετείχαν σε εργασία τακτικής συντήρησης, χτυπήθηκαν από ξύλινο τάκο που χρησιμοποιείται για την ανύψωση αεροσκαφών C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας. Οι εργαζόμενοι οδηγήθηκαν στο Νοσοκομείο Χαλκίδας αφού και οι δύο είχαν τραύματα στο κεφάλι, ο ένας λίγο πιο σοβαρά, κρατήθηκε για παρακολούθηση.

Το ατύχημα που ευτυχώς δεν είχε τραγική κατάληξη προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις στους εργαζόμενους. Αυτοί είναι που γνωρίζουν από πρώτο χέρι πως οι δηλώσεις πολιτικών προϊστάμενων αλλά και μελών της διοίκησης για την “αναζωογόνηση” της ΕΑΒ και την είσοδο νέων τεχνολογιών, στην πράξη είναι λόγια παχιά χωρίς κανένα αντίκρισμα.

Στους χώρους εργασίας της ΕΑΒ οι συνθήκες εργασίας είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες. Οι εκάστοτε διοικήσεις της ΕΑΒ μπορεί να έχουν συναντήσεις κορυφής με αρμόδιους υπουργούς και στελέχη των Ενόπλων δυνάμεων αλλά για την προστασία των εργαζόμενων διαχρονικά αδιαφορούν. Καθόλου παράξενο που η διοίκηση χαρακτήρισε το ατύχημα στο υπόστεγο του κτηρίου 31 ως ένα“ατυχές συμβάν”. Σε μια προσπάθεια μάλιστα να αποφύγει τις ευθύνες της για τις συνθήκες ασφάλειας που επικρατούν, στην ανακοίνωση που εστάλη στο προσωπικό, υποστηρίζει ότι “τηρεί απαρέγκλιτα τα διεθνή πρότυπα ασφάλειας”. Ο ισχυρισμός της καταρρίπτεται όμως από την αμέσως επόμενη αναφορά της ότι “μετά την ολοκλήρωση της διερεύνησης του ατυχήματος θα ληφθούν όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα για ενίσχυση των διαδικασιών ασφαλείας, εφόσον απαιτείται, και την αποφυγή αντίστοιχων περιστατικών στο μέλλον”.

 

Ελλείψεις υλικών, εργασία χωρίς μέτρα προστασίας

Τους ισχυρισμούς της διοίκησης της ΕΑΒ καταρρίπτει η ίδια η Επιτροπή Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας της ΕΑΒ η οποία μετά το ατύχημα έδωσε το δικό της “πόρισμα”. Εκεί συγκεριμένα αναφέρεται:

Η εταιρεία δεν διαθέτει πιστοποιητικό ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων,

Η εταιρεία δεν διαθέτει πιστοποιητικά για την πλειονότητα των ανελκυστήρων της,

Η εταιρεία δεν διαθέτει πιστοποιημένους υδραυλικούς γρύλους,

Η ετιαρεία δεν διαθέτει σύγχρονη εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου η οποία να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του εργοστασίου,

Η εταιρεία δεν παρέχει θερμική άνεση για τους εργαζόμενους,

Η εταιρεία διαθέτει στην πλειονότητά του γηρασμένο εξοπλισμό και εγκαταστάσεις,

Η εταιρεία δεν προβαίνει στις υλοποιήσεις των συμφωνηθέντων με τους εργαζόμενους.

Οι παραπάνω επισημάνσεις αποδεικνύουν πως το “ατυχές” κατά τη διοίκηση, ατύχημα μόνο τυχαίο δεν ήταν. Ήταν δεδομένο πως κάποια στιγμή θα γινόταν.

Οι εργαζόμενοι πολύ πριν αυτό το ατύχημα έχουν καταγγείλει τις επικίνδυνες συνθήκες και την έλλειψη μέτρων προστασίας. Όπως επισημαίνουν και μετά το ατύχημα: “Οι ελλείψεις σε υλικά, μέσα ατομικής προστασίας, εξοπλισμό και δικλείδες ασφαλείας έχουν επιβάλει στους εργαζόμενους της ΕΑΒ ένα τρόπο εργασίας επικίνδυνο, που βασίζεται στη λογική του «βάλε πλάτη» για να βγει η δουλειά, με πλήρη εκμετάλλευση του ειλικρινούς φιλότιμου”.

Μετά την περίοδο των μνημονίων οι διαρκείς περικοπές έχουν επιδεινώσει τις συνθήκες δουλειάς και τα προβλήματα των εργαζομένων στο “εργοστάσιο” έχουν οξυνθεί.

Οι εργαζόμενοι στα υπόστεγα όπου γίνεται η αναβάθμιση των F-16, δουλεύουν καθημερινά εκτεθειμένοι στις εξωτερικές θερμοκρασίες, η μία πόρτα είναι μήνες τώρα χαλασμένη και οι εργαζόμενοι για να μπουν τη σπρώχνουν με έναν τάκο, αλλά κανείς από τη διοίκηση δεν έχει ενδιαφερθεί. Στα δοκιμαστήρια παρελκομένων κινητήρων δεν υπάρχει καν λειτουργικός εξαερισμός, σε έναν χώρο όπου υπάρχει καύσιμο και αναθυμιάσεις. Στα υπόλοιπα κτήρια όπου υπάρχουν γραφεία, όπως το κτήριο Διοίκησης ή το κτήριο εργοστασίου Ηλεκτρονικών όλα τα συστήματα εξαερισμού είναι παμπάλαια με συνεχείς βλάβες που δεν παρέχουν πλέον προστασία. Η ηχορύπανση είναι συνεχής, όπως επίσης και η επαφή με καρκινογόνα υλικά. Το πιο κραυγαλέο είναι ότι όλες οι εργασίες σε ύψος γίνονται χωρίς τη χρήση ζωνών ασφαλείας.

Μετά το ατύχημα το Σωματείο Εργαζομένων της ΕΑΒ κήρυξε κατά πλειοψηφία, διαφώνησαν μόνο οι συνδικαλιστές της ΔΑΚΕ, στάση εργασίας απαιτώντας από τη διοίκηση να λάβει επιτέλους μέτρα για την προστασία και την ασφάλεια των εργαζομένων. Η διοίκηση δεσμεύτηκε για καταγραφή των επικίνδυνων σημείων στους χώρους δουλειάς και υποσχέθηκε πως θα καταγράψει τα χρόνια προβλήματα που πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν.

neostrategy.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις