Θα σας πω κάτι που ίσως δεν το γνωρίζετε: το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ” προϋπολογισμού €33 εκατομμυρίων αναμένεται να εξαντληθεί πριν τις 30 Απριλίου 2025. Αυτό σημαίνει ότι χιλιάδες Έλληνες σπεύδουν να εκμεταλλευτούν επιδοτήσεις που φτάνουν έως €9.000 για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, plus €500 για οικιακό φορτιστή.
Είναι αυτό απλώς μια “μόδα” ή η Ελλάδα πραγματικά μεταμορφώνεται προς την ηλεκτροκίνηση; Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους: τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν αυξηθεί 56.6% σε σχέση με το 2024, ενώ το μερίδιο αγοράς έφτασε το 4,45% – ένας αριθμός που φαίνεται μικρός, αλλά αντιπροσωπεύει δεκαπλάσια αύξηση από τα προ πανδημίας επίπεδα.
Το ερώτημα δεν είναι πια αν η Ελλάδα θα γίνει ηλεκτρική, αλλά πόσο γρήγορα. Και σε αυτή τη μετάβαση, όσοι καταλάβουν έγκαιρα τα κίνητρα και τις διαδικασίες έχουν σημαντικό πλεονέκτημα. Γιατί όταν ένα πρόγραμμα €33 εκατομμυρίων εξαντλείται σε λιγότερο από έναν χρόνο, κάτι πολύ σημαντικό συμβαίνει εκεί έξω.
Το “Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ” δεν είναι απλώς ένα ακόμη κυβερνητικό πρόγραμμα. Είναι μια ολοκληρωμένη στρατηγική που καλύπτει κάθε πτυχή της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Από τη στιγμή που θα αποφασίσεις να αγοράσεις ηλεκτρικό όχημα μέχρι την εγκατάσταση του φορτιστή στο σπίτι σου, το κράτος είναι εκεί για να σε στηρίξει. Αναλυτικές πληροφορίες για όλες τις διαθέσιμες επιδοτήσεις και τη διαδικασία αίτησης μπορείτε να βρείτε στην επίσημη πλατφόρμα της κυβέρνησης στο www.gov.gr.
Για ιδιώτες, η επιδότηση φτάνει το 30% της λιανικής τιμής προ ΦΠΑ, με μέγιστο όριο €9.000. Αλλά εδώ αρχίζουν τα πραγματικά ενδιαφέροντα στοιχεία του προγράμματος:
Επιπλέον Επιδοτήσεις:
- €2.000 μπόνους απόσυρσης για παλιό αυτοκίνητο (άνω των 10 ετών)
- €1.000 extra για νέους 18-29 ετών
- €1.000 για άτομα με αναπηρίες
- €1.000-€4.000 για πολύτεκνες οικογένειες (ανάλογα με τα εξαρτώμενα τέκνα)
- €500 για την εγκατάσταση οικιακού έξυπνου φορτιστή
Αυτό σημαίνει ότι μια νέα οικογένεια με τρία παιδιά που θα αποσύρει το παλιό της αυτοκίνητο μπορεί να λάβει έως €13.500 σε επιδοτήσεις – ένα ποσό που καλύπτει πρακτικά το 50% του κόστους ενός καλού ηλεκτρικού οχήματος.
Ταξί και Επιχειρήσεις – Εκεί που τα Πράγματα Γίνονται Σοβαρά
Αν νομίζετε ότι οι επιδοτήσεις για ιδιώτες είναι γενναιόδωρες, περιμένετε να δείτε τι συμβαίνει με τα επαγγελματικά οχήματα.
Τα ταξί λαμβάνουν επιδότηση 40% της αξίας με μέγιστο όριο €17.500, συν υποχρεωτικό μπόνους απόσυρσης €5.000. Συνολικά, ένας ταξιτζής μπορεί να λάβει έως €22.500 για την αντικατάσταση του παλιού του οχήματος με ηλεκτρικό.
Για επιχειρήσεις, το σύστημα είναι εξίσου ελκυστικό αλλά με κλιμακωτή δομή:
- 1-20 οχήματα: 30% επιδότηση, μέγιστο €6.000 ανά όχημα
- 21+ οχήματα: 20% επιδότηση, μέγιστο €4.000 ανά όχημα
- Νησιώτικες επιχειρήσεις: επιπλέον €4.000 ανά όχημα
Αυτή η διαβάθμιση δεν είναι τυχαία. Η κυβέρνηση θέλει να ενθαρρύνει μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να κάνουν το βήμα προς την ηλεκτροκίνηση, ενώ παράλληλα παρέχει κίνητρα και σε μεγαλύτερους στόλους.
Η Τεχνολογία Πίσω από τα Χρήματα
Δεν είναι τυχαίο που η επιδότηση καλύπτει και τους “έξυπνους” φορτιστές. Αυτοί οι φορτιστές δεν είναι απλώς συσκευές που “κολλάς στον τοίχο”. Μπορούν να:
- Προγραμματίζουν τη φόρτιση για τις ώρες που το ρεύμα είναι φθηνότερο
- Επικοινωνούν με το δίκτυο για να αποφεύγουν τις ώρες αιχμής
- Παρακολουθούν την κατανάλωση και κόστος
- Ενσωματώνονται με φωτοβολταϊκά συστήματα
Η επιδότηση €500 για οικιακούς φορτιστές και €400 για εταιρικούς δεν καλύπτει μόνο το κόστος αγοράς – καλύπτει και την εγκατάσταση από πιστοποιημένο ηλεκτρολόγο.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια του προγράμματος αφορά τα μικρότερα οχήματα:
Ηλεκτρικά ποδήλατα: 40% επιδότηση, μέγιστο €800 Δίκυκλα L1e-L4e: 30% επιδότηση, μέγιστο €1.300 Επαγγελματικά τρίκυκλα L5e-L7e: 40% επιδότηση, μέγιστο €3.000
Αυτά τα ποσά είναι σημαντικά για την αστική κινητικότητα. Ένα καλό ηλεκτρικό ποδήλατο κοστίζει €1.200-2.000, άρα η επιδότηση καλύπτει το 40-66% του κόστους.
Για εταιρείες ταχυμεταφορών, διανομών και τουριστικές επιχειρήσεις υπάρχει ειδική πρόβλεψη για την αγορά έως 10 ηλεκτρικών ποδηλάτων – κάτι που αντικατοπτρίζει την αλλαγή που συμβαίνει στις αστικές παραδόσεις.
Παρότι το πρόγραμμα είναι γενναιόδωρο, υπάρχουν μερικές παγίδες που πολλοί δεν προσέχουν:
Χρονικά όρια: Οι επιλέξιμες δαπάνες πρέπει να έχουν γίνει από 1 Μαΐου 2024. Αν αγόρασες ηλεκτρικό πριν από αυτή την ημερομηνία, δεν δικαιούσαι επιδότηση.
Υποχρεωτική απόσυρση για ταξί: Τα ταξί πρέπει να αποσύρουν το παλιό τους όχημα – δεν είναι προαιρετικό όπως για τους ιδιώτες.
Προδιαγραφές φορτιστών: Μόνο πιστοποιημένοι έξυπνοι φορτιστές δικαιούνται επιδότηση. Ο φθηνός φορτιστής από το eBay δεν θα περάσει.
Περιορισμοί leasing: Για τη μακροχρόνια μίσθωση, δεν υπάρχει υποχρέωση εξαγοράς, αλλά πρέπει να είναι τουλάχιστον 24μηνης διάρκειας.
Η υποβολή αίτησης γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά μέσω των κωδικών Taxisnet. Η διαδικασία είναι:
- Καταχώρηση στοιχείων και επιλογή κατηγορίας οχήματος
- Επιλογή αν θες φορτιστή ή απόσυρση
- Δήλωση ειδικών κατηγοριών (πολύτεκνος, ΑΜΕΑ, νέος)
- Επισύναψη απαραίτητων δικαιολογητικών
- Υποβολή αίτησης και αναμονή έγκρισης
- Αγορά του οχήματος μετά την έγκριση
- Υποβολή αιτήματος πληρωμής με τα οριστικά δικαιολογητικά
Η όλη διαδικασία από την αίτηση μέχρι την καταβολή διαρκεί 2-4 μήνες, ανάλογα με τον φόρτο εργασίας του συστήματος.
Υπάρχουν τρεις κύριοι λόγοι για να κινηθείτε άμεσα:
Εξάντληση του προϋπολογισμού: Με €33 εκατομμύρια και χιλιάδες αιτήσεις, ο προϋπολογισμός εξαντλείται γρήγορα. Η προθεσμία είναι 30 Ιουνίου 2025, αλλά ο προϋπολογισμός μπορεί να τελειώσει νωρίτερα.

Καλύτερη επιλογή οχημάτων: Όσο περισσότερες εταιρείες μπαίνουν στην ελληνική αγορά (όπως η BYD που ξεκίνησε πρόσφατα), τόσο καλύτερες επιλογές έχετε.
Φορολογικά πλεονεκτήματα: Ο μειωμένος ΦΠΑ (13% αντί 24%) και η απαλλαγή από τέλη ταξινόμησης ισχύουν τώρα. Κανείς δεν ξέρει αν θα συνεχιστούν αμετάβλητα.
Καθώς η αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων αρχίζει να αναπτύσσεται στην Ελλάδα, γίνεται όλο και πιο σημαντικός ο έλεγχος του ιστορικού του οχήματος πριν την αγορά. Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά από τα συμβατικά, και η κατάσταση της μπαταρίας είναι κρίσιμη για την απόδοση και την αξία.
Υπηρεσίες όπως η carVertical παρέχουν εξειδικευμένες αναφορές ιστορικού που μπορούν να αποκαλύψουν σημαντικές πληροφορίες όπως προηγούμενες ζημιές, ιστορικό service, ή αν το όχημα έχει χρησιμοποιηθεί ως εταιρικό ή ενοικιαζόμενο όχημα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς ορισμένα ηλεκτρικά οχήματα στην Ελλάδα έχουν χρησιμοποιηθεί εντατικά ως ταξί ή delivery vehicles, κάτι που μπορεί να επηρεάσει τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας και την συνολική αξιοπιστία του οχήματος.
Η Μαρία, 34 ετών από τη Θεσσαλονίκη, αγόρασε BYD ATTO 3 τον περασμένο Οκτώβριο: «Με την επιδότηση €9.000 plus τα €2.000 από την απόσυρση, πλήρωσα €26.990 αντί για €37.990. Η διαφορά στα καύσιμα είναι τεράστια – φορτίζω στο σπίτι με €8-10 τη νύχτα και κάνω 300 χιλιόμετρα».
Ο Γιάννης, ταξιτζής στην Αθήνα, άλλαξε σε ηλεκτρικό τον Φεβρουάριο: «Έλαβα €22.500 επιδότηση και πλήρωσα €23.000 για καινούργιο ταξί. Τώρα δουλεύω με κόστος καυσίμων €15 τη μέρα αντί για €45-50».
Η εταιρεία logistics “Ταχεία Διανομή“ άλλαξε 15 βαν σε ηλεκτρικά: «Λάβαμε €90.000 επιδότηση και εξοικονομούμε €800 τον μήνα σε καύσιμα ανά όχημα».
Αν αποφασίσετε να προχωρήσετε, ξεκινήστε με την έρευνα των διαθέσιμων οχημάτων. Επισκεφθείτε αντιπροσωπείες, κάντε test drive, συγκρίνετε τιμές και προδιαγραφές.
Προετοιμάστε τα απαραίτητα έγγραφα: ταυτότητα, ΑΦΜ, IBAN, στοιχεία παλιού οχήματος (αν θα το αποσύρετε).
Υπολογίστε το συνολικό κόστος συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης οικιακού φορτιστή.
Ενημερωθείτε για τις διαθέσιμες θέσεις πάρκινγκ με φόρτιση στην περιοχή σας.
Το “Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ” δεν είναι απλώς ένα πρόγραμμα επιδοτήσεων. Είναι το εναρκτήριο λάκτισμα για τη μετάβαση της Ελλάδας στην ηλεκτροκίνηση. Με στόχο ένα στα τρία νέα οχήματα να είναι ηλεκτρικό μέχρι το 2030, όσοι κινηθούν τώρα θα έχουν το πλεονέκτημα των πρωτοπόρων.
Τα €33 εκατομμύρια είναι μόνο η αρχή. Καθώς οι στόχοι της ΕΕ γίνονται πιο επιτακτικοί και η τεχνολογία πιο προσιτή, η ηλεκτροκίνηση θα γίνει όχι απλώς μια επιλογή, αλλά η μόνη επιλογή.
Η ερώτηση δεν είναι πια αν θα γίνετε ηλεκτρικοί. Είναι πότε. Και αν είστε έξυπνοι, θα το κάνετε όσο η κυβέρνηση σας πληρώνει για αυτό.
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις





























































