Σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία της Γερμανίας, Destatis, τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον Ιούλιο, η βιομηχανική παραγωγή στη Γερμανία μειώθηκε κατά 4,3%. Ηταν η πιο μεγάλη πτώση από τις αρχές του 2022. Σύμφωνα με το Bloomberg, ήταν κατά πολύ σοβαρότερη από την αναμενόμενη. Η αυτοκινητοβιομηχανία επλήγη πιο πολύ από όλους τους υπόλοιπους τομείς. Η παραγωγή οχημάτων μειώθηκε κατά 18,5% μέσα στον μήνα, συμπαρασύροντας προς τα κάτω όλους τους στατιστικούς δείκτες του συνόλου της βιομηχανίας της χώρας.
Η εικόνα του Αυγούστου είναι κάτι περισσότερο από μια απλή συγκυριακή πτώση. Ακόμα κι αν εν μέρει οφείλεται σε κάποια εποχικές συγκυρίες, αναπροσαρμογές παραγωγής, κ.λ.π., ο συνδυασμός των μικρών παραγγελιών, των αρνητικών προβλέψεων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες και των επιφυλακτικών δηλώσεων εκ μέρους των αρμοδίων υπουργείων, δείχνει ότι η πτώση θα συνεχιστεί. Από τη μεριά της, λοιπόν, η κυβέρνηση πρέπει να αποδείξει ότι οι μεταρρυθμίσεις που εξήγγειλε θα μπορέσουν να αντιστρέψουν την κατάσταση επί της ουσίας και όχι μόνο για να ωραιοποιηθούν οι αριθμοί της στατιστικής.
Πιέσεις από αμερικανικούς δασμούς και Κίνα
Η Στατιστική Υπηρεσία καταγράφει έναν συνδυασμό παραμέτρων: «Η σημαντική πτώση μπορεί, τουλάχιστον εν μέρει, να εξηγηθεί από έναν συνδυασμό κλεισίματος παραγωγικών μονάδων, μέσα στο πλαίσιο του ετήσιου κύκλου προγραμματισμού, και αναπροσαρμογών της παραγωγής», ανέφερε η Destatis σε ανακοίνωσή της.

Κοντολογίς, τα καλοκαιρινά … lockdown συνέπεσαν με την αναδιάρθρωση των γραμμών παραγωγής για νέα μοντέλα. Ωστόσο, σύμφωνα με το Bloomberg, ακόμη κι’ αν ληφθούν υπόψιν αυτοί οι «τεχνικοί» λόγοι, η κλίμακα της πτώσης φαίνεται να είναι σύμπτωμα βαθύτερων προβλημάτων και αδυναμιών. Η γερμανική βιομηχανία βιώνει παρατεταμένη πίεση από τους δασμούς, το ενεργειακό σοκ και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Κίνα.
Γενικότερη οικονομική στασιμότητα
Πρόσφατα, επίσης, δημοσιεύθηκαν στοιχεία για τις παραγγελίες που υπάρχουν προς την γερμανική βιομηχανία. Εκεί καταγράφεται μια απροσδόκητη πτώση για τέταρτο συνεχόμενο μήνα. Ο συνδυασμός της πτώσης των παραγγελιών και της πτώσης της παραγωγής, επιβεβαιώνει ότι η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης βρίσκεται σε στασιμότητα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Οι δυσκολίες του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας φαίνονται και από τις ατζέντες των εταιρειών. Η BMW, για παράδειγμα, μείωσε τις οικονομικές της προβλέψεις για το σύνολο του έτους, επικαλούμενη τις επίμονα μικρές πωλήσεις της στην Κίνα και το πρόσθετο κόστος που σχετίζεται με τους δασμούς. Για την εξαγωγικά προσανατολισμένη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, αυτό είναι ένα διπλό πλήγμα: αυξανόμενο κόστος εισόδου στις ξένες αγορές και πάγωμα ενός σημαντικού μέρους της ζήτησης.
Απαισιοδοξία
Η κυβέρνηση προετοιμάζει μια έκθεση των μακροοικονομικών προβλέψεών της. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα είναι ελαφρώς πιο αισιόδοξη από την προηγούμενη. Ωστόσο, από τα «σφιχτά» στατιστικά στοιχεία διαφαίνεται το σοβαρό μέγεθος του προβλήματος που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση του καγκελάριου, Φρίντριχ Μερτς: η οικονομία έχει συρρικνωθεί για δύο συνεχόμενα χρόνια και δεν καταφέρνει να μπει σε μια βιώσιμη τροχιά ανάπτυξης.
Στους στόχους της κυβέρνησης περιλαμβάνεται η αναζωογόνηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και η αντιμετώπιση προβλημάτων, όπως η γήρανση του εργατικού δυναμικού, τα γραφειοκρατικά βαρίδια και η χρόνια υποεπένδυση σε υποδομές και στην ψηφιοποίηση. Οι επικριτές της την καταγγέλλουν για ανεπαρκή πρόοδο. Ο πρόεδρος της Bundesbank, Joachim Nagel, κάλεσε την κυβέρνηση να επιταχύνει τις μεταρρυθμίσεις και να προσελκύσει εξειδικευμένους ξένους ειδικούς.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, οι εκτιμήσεις της κυβέρνησης είναι ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 0,2%, μέχρι το τέλος του έτους, και κατά 1,3% για το 2026. Ωστόσο, το υπουργείο Οικονομικών είναι επιφυλακτικό: «Οι υπάρχοντες δείκτες σκιαγραφούν μια ανάμεικτη εικόνα για το υπόλοιπο του έτους, αντανακλώντας το συνεχιζόμενο υψηλό επίπεδο γεωπολιτικής και εμπορικής αβεβαιότητας. Οι κύριοι δείκτες δείχνουν την συνεχιζόμενη ασθενή οικονομική δυναμική στο τρίτο τρίμηνο του 2025». Με άλλα λόγια, τουλάχιστον οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές παραμένουν εύθραυστες.
Πλήττεται μέχρι και η Porsche
Σύμφωνα με τους Financial Times, η Porsche κάνει μια ριζική στρατηγική αλλαγή. Ενώ οι προσπάθειές της τα τελευταία χρόνια ήταν προσανατολισμένες στα ηλεκτρικά οχήματα, τώρα θεωρεί ότι η στροφή αυτή ήταν αποτυχημένη. Ο νέος διευθύνων σύμβουλός της, Michael Leiters, ανακοίνωσε την επιστροφή στην παραγωγή βενζινοκίνητων μοντέλων. Μια απόφαση που οφείλεται στη μείωση των πωλήσεων στην Κίνα, τους δασμούς στις ΗΠΑ και τη μικρή ζήτηση για πολυτελή ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Οι επιπτώσεις της κρίσης στην εταιρεία γίνονται ήδη αισθητές στην αλυσίδα παραγωγή. Η Porsche ανακοίνωσε ότι θα προβεί σε περικοπές 3.900 θέσεων εργασίας έως το 2029. Δηλαδή, περίπου το 9% του εργατικού δυναμικού της. Διαπραγματεύεται, δε, με τα συνδικάτα για περαιτέρω … «μειώσεις κόστους».
Σύμφωνα με τον αναλυτή της Metzler Research, Pal Skirth, η Porsche ήταν υπερβολικά αισιόδοξη για την ηλεκτροκίνηση μετά το σκάνδαλο Dieselgate. Και αυτό αποδεικνύεται πλέον στρατηγικό λάθος. Επίσης, στην Κίνα, όπου η εταιρεία κάποτε σημείωνε ρεκόρ, οι πωλήσεις έχουν μειωθεί κατακόρυφα, κατά σχεδόν 40% μέσα σε δύο χρόνια, λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού από τις κινέζικες μάρκες. Επιπλέον, στις ΗΠΑ, η κατάσταση περιπλέκεται από την πολιτική δασμών του Τραμπ, δεδομένου ότι σε κάθε εισαγόμενη Porsche επιβάλλονται πρόσθετοι δασμοί. Σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές της, η εταιρεία δεν διαθέτει δική της μονάδα παραγωγής στις ΗΠΑ.
Συν τοις άλλοις, η εταιρεία καθυστερεί την κυκλοφορία νέων ηλεκτρικών μοντέλων, εξαιτίας των δυσλειτουργιών του λογισμικού τους. Κάτι που δεν αναμένεται να βελτιωθεί πριν το 2026-2027, όπως λέγουν μέλη της διοίκησης της Porsche.
Επιστροφή στη βενζίνη
Και πριν αναλάβει το πόστο του διευθύνοντος συμβούλου της Porsche, ο M. Leiters είχε εκφράσει ανοικτά τις αμφιβολίες του ως προς το εάν είχαν αναπτυχθεί σε ικανό επίπεδο οι τεχνολογίες της ηλεκτροκίνησης. «Η τεχνολογία δεν είναι ακόμη έτοιμη», είχε πει σε συνέντευξή του στους Financial Times όταν ακόμη ήταν επικεφαλής της βρετανικής εταιρείας, McLaren.
Επίσημα, θα αναλάβει τα καθήκοντά του στην Porsche, τον Ιανουάριο. Ο Leiters θα αντικαταστήσει τον Oliver Blume, ο οποίος τα τελευταία χρόνια ήταν επικεφαλής της Porsche, αλλά ταυτόχρονα κατείχε και τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του Ομίλου Volkswagen. Τώρα, όμως, για να βγει η εταιρεία από την κρίση, έχει ανάγκη κάποιον που θα δουλεύει γι’ αυτήν 24 ώρες το 24ωρο.
Την περίοδο Blume, η Porsche έχει επενδύσει δισεκατομμύρια στην ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, η ζήτηση ήταν σημαντικά μικρότερη σε σχέση με τις προσδοκίες που υπήρχαν. Πέρυσι, τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσώπευαν μόλις το 12,7% όλων των πωλήσεών της. Τον Σεπτέμβριο, η εταιρεία εγκατέλειψε τα σχέδια για την ανάπτυξη ενός νέου ηλεκτρικού SUV (κόστος σχεδίου 1,8 δισ. ευρώ). Ταυτόχρονα, ξεκίνησαν οι διαδικασίες για να ξανακυκλοφορήσουν βενζινοκίνητες και υβριδικές εκδοχές των δημοφιλών μοντέλων Macan και Cayman.
neostrategy.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις






















































